Dodoties adrenalīna meklējumos, motociklu, auto un kvadriciklu vadītāji mēdz nelikumīgi izbraukāt mežus vietās, kur tas nav atļauts, bojājot zemsedzi un radot nopietnu kaitējumu dabai. Šī situācija ir kļuvusi par ievērojamu problēmu Rīgā un Pierīgā, kur, saskaņā ar SIA “Rīgas meži” datiem, motorizēto transportlīdzekļu noslodze ir īpaši augsta.
Lai mazinātu nelegālās motobraukšanas negatīvās sekas, “Rīgas meži” uzsāk kampaņu “NEGĀZ MEŽĀ, GĀZ TRASĒ!”, kas mudina motobraucējus izmantot speciāli izveidotas enduro moto takas un cieņpilni izturēties pret citiem meža apmeklētājiem.
Kampaņa aicina būt informētam un cienīt citus
“Kampaņas "Negāz mežā, gāz trasē!" mērķis ir skaidrot sabiedrībai to, kur moto, auto un kvadriciklu vadītāji drīkst un kur nedrīkst pārvietoties mežā, kā arī izglītot meža apmeklētājus par videi draudzīgas un drošas braukšanas principiem mežos un to apkārtnēs. Vienlaikus kampaņa mudina uz mierīgu un atbildīgu līdzāspastāvēšanu starp visiem meža apmeklētājiem, veicinot cieņu gan pret dabu, gan apkārtējo interesēm”, uzsver “Rīgas mežu” valdes priekšsēdētāja Anita Skudra.
Ne vien kaitējums videi, bet arī sociāla problēma
Nelegāla motobraukšana mežā ir būtiska sociāla un vidi degradējoša problēma, kas rada ne tikai fizisku kaitējumu videi, bet arī apdraud cilvēku drošību. Tā plašāku rezonansi iegūst brīžos, kad, braucot pa mežu, cietuši motociklu vai kvadriciklu vadītāji. Daļai sabiedrības šī nodarbe traucē, vai pat kaitina un sadusmo. Tikmēr citi mežā meklē iespējas īstenot savus vaļaspriekus un sportiskās aktivitātes. Ir motobraucēji, kas šo vaļasprieku īsteno, nerespektējot dabas vērtības, citu iedzīvotāju labbūtību un normatīvo aktu prasības.
Vislielāko satraukumu izraisa slazdi, kas ik pa brīdim parādās mežu teritorijās. Pāri takām un ceļam pārvilktas troses vai stieples un slikti pārredzamās vietās noguldīti baļķi, ko izvietojuši aizkaitināti vietējie iedzīvotāji, nopietni apdraud motobraucēju veselību!
Risks biotopiem, ugunsbīstamība un troksnis
Saskaņā ar “Rīgas meži” izvērtējumu, daudzās Pierīgas dabas teritorijās ir novērots blīvs nesaskaņoti iebrauktu maršrutu tīkls, kas rada nopietnus riskus meža biotopiem un dabas vērtībām. Šie maršruti šķērso 30 sugu atradņu laukumus, 165 mikroliegumus un vairāk nekā 2000 nokartētu meža biotopu, ko apdraud nelegāla motorizēta satiksme.
Turklāt ne visi motobraucēji ievēro Meža likumu, kas nosaka, ka transportlīdzekļiem atļauts pārvietoties tikai pa meža ceļiem un dabiskām brauktuvēm. Vislielāko kaitējumu rada vadītāji, kas, meklējot piedzīvojumus, izvēlas braukt pa mazākām taciņām, kāpām vai meža zemsedzi. Tas ne vien rada erozijas riskus, bet arī palielina ugunsgrēku iespējamību, jo no spēkrata dzinēja iespējamas tehnisko šķidrumu noplūdes, izpūtēji var radīt dzirksteļošanu, kā rezultātā var aizdegties meža zemsedze. Valsts meža dienests uzskata, ka tieši šis ir atsevišķu meža ugunsgrēku cēlonis.
Transportlīdzekļu radītais troksnis traucē ne vien cilvēkus, bet arī meža iemītniekus – vietās, kur vizinās ar motorizēto tehniku, pārstāj ligzdot putni un tiek izbiedēti dzīvnieki, kuru uzvedība var kļūt neprognozējama.
Legālās trases – joprojām maz apmeklētas
“Rīgas meži” ir izveidojis divas enduro moto takas, kas paredzētas drošai un atbildīgai braukšanai – vienu pie Sporta kompleksa “333” un otru netālu no Jaunmārupes.
Tomēr, neskatoties uz to, ka Rīgā un Pierīgā ir reģistrēti aptuveni 48% no visiem motocikliem Latvijā, 2024. gada pirmajā pusē enduro moto takas apmeklēja tikai 170 motorvienības mēnesī. Salīdzinoši zemā apmeklējuma statistika liecina, ka lielākā daļa motobraucēju joprojām izvēlas nelegālas maršrutu alternatīvas, ignorējot gan dabas saglabāšanas principus, gan apkārtējo intereses.
“Redzam, ka joprojām lielai daļai motobraucēju patīk meklēt adrenalīnu ārpus legālajām trasēm, bet tas diemžēl nozīmē nopietnu kaitējumu dabai. Mūsu izveidotās enduro moto takas piedāvā ne tikai izaicinošus un drošus maršrutus, bet arī iespēju izbaudīt braucienu, neradot kaitējumu videi un citiem meža apmeklētājiem. Tāpēc aicinu – pirms izlemjat braukt pa mežu, izmēģiniet trasi – iespējams, tā patiks vairāk, nekā gaidījāt,” stāsta “Rīgas mežu” valdes priekšsēdētāja A. Skudra.
Enduro moto takas drošai un atbildīgai braukšanai:
• pie Sporta kompleksa “333”, Ropažu pagastā. Takas garums ir ap 12 km un tā stiepjas cauri “Rīgas mežu” Juglas mežniecībai starp Gaidām, Muceniekiem un Silakrogu;
• netālu no Jaunmārupes. Takas garums ir vairāk nekā 16 km. Maršruts vijas cauri “Rīgas mežu” Tīreļu mežniecībai meža masīvā starp Melnā ezera purvu un Cenas tīreli.
Vairāk informācijas: https://rigasmezi.lv/atputas-iespejas/enduro-moto-taka
Kampaņa tiek finansēta no Ceļu satiksmes drošības padomes līdzekļiem.
Informatīva kampaņa strādā tad, kad Tie Tur nezin. Bet šeit visi visu zin, bet Vieni ir plukatas kam knapi pietiek naudas benžai un nekādas trases tie neapmaklēs, Otri ir turīgi un nekaunīgi, un arī nekur nebrauks.
Tāpēc secinājums tāds, ka vajag nevis informatīvu kampaņu, bet policejisku. Noķertie meža izbraukātāji būtu jāsoda ar darbiem meža atjaunošanā, bet braucamie būtu konfiscējami, pārdodami un nauda izmaksājama inspektoriem, kas vai nu noķer vai izseko braucējus un nofilmē kur tie dzīvo.
Vai drīzāk paši meži uztaisītu pārdesmit aktīvās atpūtas trasītes/takas ar dazādiem sarezgījumiem, pa visu Latviju kur 'drīkstētu' gāzt ar motorizetiem transportlīdzekļiem un lieta darīta.
Šī kampaņa izklausās, tikpat stulbi, ja alkoholiķi aizved izklaidēties uz bāru un pasaki - vienkārši nedzer! 😂