Asociācija: Biodegvielas obligātais piejaukums dīzeļdegvielas cenu varētu palielināt par aptuveni 3,5 centiem litrā 12

 

Foto: iAuto.lv

Nozare.lv | 12.janvāris 2024 13:36

Biodegvielas obligātais piejaukums dīzeļdegvielas cenu patlaban varētu palielināt aptuveni par 3,5 centiem litrā, aģentūrai LETA pauda Latvijas Biodegvielu un bioenerģijas asociācijas (LBBA) pārstāvji, komentējot obligātās biodegvielas piejaukuma prasības atgriešanos no šā gada 1.janvāra, kas iepriekš aptuveni pusotru gadu nebija obligāta.

Tādējādi asociācijā uzsver, ka pieņēmumi par degvielas cenas pieaugumu Latvijā pat par 40 centiem ir klaji tendenciozi un neiztur kritiku, papildinot, ka degvielas cena ir atkarīga no dažādiem faktoriem, tostarp fosilās degvielas un biodegvielas cenu svārstībām biržā, nodokļiem, nodevām un citiem faktoriem.

Savukārt publiski minēts, ka degvielas rezervju uzglabāšanas sistēmas maiņa varētu palielināt degvielas cenu par diviem centiem litrā, informē asociācijā.

Tāpat LBBA uzsver, ka Latvijā tiek ražota biodegviela un tās izmantošanai transportā pieļaujamā apjomā nav nepieciešamas subsīdijas, kā arī asociācija rosina straujāk ieviest atjaunojamo resursu izmantošanu veicinošus pasākumus Latvijā, lai samazinātu emisijas transporta sektorā, pirmkārt izmantojot vietējos resursus.

LBBA pārstāvji arī norāda, ka degvielas cenas nākotnē ietekmēs arī citi faktori, piemēram, oglekļa dioksīda (CO2) emisiju kvotas, jo pērn Eiropas Savienība (ES) pieņēma lēmumu par emisijas kvotu tirdzniecības sistēmas (ETS) papildinājumu, tajā iekļaujot transportu un citas nozares, savukārt pati sistēma darbosies atsevišķi no esošās ES ETS un pilnībā tiks ieviesta 2027.gadā.

Attiecīgi asociācijā norāda, ka degvielas sektora uzņēmumiem ES dalībvalstīs būs jāiegādājas CO2 emisiju kvotas, piebilstot, ka pašlaik nav skaidrs, cik augsta būs cena par CO2 tonnu, kad šī sistēma sāks darboties.

Vienlaikus ES regulējumu mērķis ir veicināt valstu energoneatkarību un veicināt vietējo atjaunojamo energoresursu izmantošanu, kā arī regulējumi paredz, ka transporta sektoram definētie mērķi ir jāsasniedz 2030.gadā, atgādina asociācijā.

Asociācijā arī norāda, ka uzņēmumiem un, iespējams, arī valstij būs jāpērk CO2 kvotas līdz Latvijā regulējuma mērķi tiks izpildīti, tādēļ nedrīkst kavēties ar transporta dekarbonizāciju, papildinot, ka kavēšanās ar dekarbonizāciju var izmaksāt dārgāk.

Tāpat LBBA pārstāvji piebilst, ka virzība uz emisiju samazināšanu saistīta ar papildu izmaksām, tādēļ pērn ES pieņēma lēmumu par Klimata sociālā fonda izveidi, lai kompensētu šo izmaksu pieaugumu, tostarp transportā, mazturīgajām sabiedrības grupām. Savukārt fonda līdzekļi aptuveni 600 miljonu eiro apmērā Latvijai būs pieejami jau no 2026.gada.

Vienlaikus asociācijā atzīmē, ka Klimata un enerģētikas ministrijas (KEM) sagatavotais likumprojekts "Transporta enerģijas likums" paredz pieaugošus siltumnīcefekta gāzu (SEG) emisiju samazināšanas mērķus, kas jāievēro degvielas piegādātājiem, papildinot, ka tos var izpildīt lielākā apjomā nodrošinot transporta nozarei enerģiju, kas iegūta no atjaunojamiem energoresursiem - elektrības, biodegvielas, biometāna un citiem transporta enerģijas veidiem.

Tāpat likumprojekts paredz, ka par izvairīšanos no atjaunojamās enerģijas izmantošanas degvielas piegādātājiem būs jāveic iemaksas Valsts kasē, norāda LBBA pārstāvji.

LETA jau vēstīja, ka ar mērķi mazināt pieaugošās degvielas cenas no 2022.gada 1.jūlija līdz 2023.gada beigām biopiejaukuma pievienošana degvielai nebija obligāta, bet no šā gada sākuma prasība par obligātās biodegvielas piejaukumu ir atgriezusies.

Tāpat ziņots, ka Klimata un enerģētikas ministrija (KEM) 2023.gada novembrī pēc sabiedrisko apspriežu norises par Klimata likumprojektu un Transporta enerģijas likumprojektu, ir tos pilnveidojusi un nodevusi atkārtotai saskaņošanai ar visām ministrijām. Savukārt otrdien, 9.janvārī, valdība atbalstīja naftas produktu drošības rezervju pārvaldības modeļa maiņu, kas paredz noteikt drošības rezervēs nepieciešamo pastāvīgi uzturamo naftas krājumu apjomu.

Latvijas Biodegvielu un bioenerģijas asociācija pārstāv vairākus uzņēmumus Latvijā, kas pārstrādā dažādas izejvielas, piemēram, kultūraugus, atkritumus, atliekas un citus inovatīvus materiālus, lai ražotu atjaunojamo enerģiju.

 
Visi komentāri
 
Krotow 12.janvāris 2024 14:45
10 2 Atbildēt

Kāds var paskaidrod, kāda x-a pēc jāzaudē lauksaimniecībai derīgās platības un jākropļo tirgus lai padarītu vēl dārgaku to kas jau ir makslīgi sadārdzināts?

Sergejs 12.janvāris 2024 14:51
1 1 Atbildēt

Biopiedevu mums teleportē no Andromedas galaktikas, līdz ar to šīs vielas ražošana emisijas nerada, kā arī lauksaimniecības zemes ar rapsi netiek degradētas. Viens no ekofufeļiem tas viss vien ir, manā skatijumā.

 Uz DPF filtriem un katalizātoriem tā rapšu eļļa atstāj tikai un vienīgi pozitīvu efektu. Šo viedokli arī var dēvēt par subjektīvu.

 Štrunts būtu par tiem 3-5 centiem uz litru, par auto jāšanu ar to smirdīgo pankūkeļļu gan nē.

Pļurkt 15.janvāris 2024 10:13
0 1 Atbildēt

Pilnīgas muļķības!!!

Tīras rapšu eļļas piejaukums pie dīzeļa krietni vien palielina dūmainību. To ļoti labi redz tie kam dīzeļa izplūdē nav nekādu filtru un vecie rindu degvielas sūkņi mierīgi pārdzen to zupu.

No rapša iegūstot biodīzeli pāri paliek liels daudzums gli9cerīnu. Kur mēs to liksim?????

BMW 15.janvāris 2024 11:30
0 0 Atbildēt

Kosmētikā!

Pļurkt 15.janvāris 2024 16:46
0 0 Atbildēt

Nu a ko darīt ar to glicerīnu kas paliks pāri?? Jeb ceri, ka kosmētiku sāks lietot desmitiem rei'[zu vairāk kā pašlaik jau tuvākajos pāris gados???2XUj

BMW 16.janvāris 2024 10:12
0 0 Atbildēt

Glicerīnu lieto nitroglicerīna ieguvei un polimēru (krāsu bāzes) ieguvei. To pievieno šķidrumiem kā antifrīzu, kā arī izmanto vīna saldināšanai, liķiera ražošanā un parfimērijā.

Gan jau pielietojums atradīsies!;)

650 12.janvāris 2024 15:50
0 0 Atbildēt

Nekāds tirgus netiek kropļ ots.Atsevišķi kropļi vienkārši mēģina sadalīt tirgu kādās individuāli domājamajās daļās.Katrs lūko jebkādu iespēju kaut ko no kaut kā "atraut". Lohi taču vienalga lies,ta kur viņi dēsies.Bojās savus motorus un savās bākās audzēs biomassu.

Pirms neilga laikā īĀuto autoportālā kāds ievērojams tāds latviešu Depupopututāts lohiem publiski prognozēja 3eur/litrā.

Kas tur tagad ir- vai viņš savu to publisko prognozi ir tikpat publiski atsaucis, vai kā?

0pis 12.janvāris 2024 16:34
0 0 Atbildēt

DUS tualetes trubu tak var ielaist degvielas tverttnē - biopiedeva par baltu velti!

Krotow 12.janvāris 2024 17:22
0 0 Atbildēt

Nejauc degvielu ar AdBlue 😂

iAuto 12.janvāris 2024 23:26
4 0 Atbildēt

Vispār nav saprotama, kāpēc vajadzīga šāda papildus maksa, ko tieši tas dos. Tur salasās, tur salasās utt. Beigās gadā diezgan liela summiņa sanāk. Vācijā vismaz jau zemnieki un smago vilcēji izbrauca ar tehniku. Nu nav normāli, ka mums degviela ir dārgāka kā Spānijā, bet IKP uz iedzīvotāju ir mazāks.

650 13.janvāris 2024 18:18
0 0 Atbildēt

Jā,cien.Lohi..Hm.Phe.Un kas būtu šis? ... neatkariga.nra.lv/izpete/443626...icet-negribas? ...(c) Ekonomikas ministram Viktoram ticis gods paziņot par atteikšanos no tagadējā naftas produktu drošības rezervju uzturēšanas veida, kas kopš 2009. gada izsūcis no L-vijas eiro miljonu simtos skaitāmas naudas summas un turpmākajos 10 gados izsūktu vēl gandrīz miljardu eiro..

...L-valsts degvielas rezervju veidošana sākās ar tik acīm redzamu blēdību, ka pēc tam valsts iestādēm būtu bijis jāpārpūlas, lai pierādītu, ka tālāk šo rezervju uzturēšana ievirzīta daudz maz normālās sliedēs. Tāpēc valsts izvēlējās rīkoties tā, lai cilvēki pēc iespējas mazāk zinātu, ka degvielas rezerves vispār tiek uzturētas un kā tās tiek apmaksātas...

BMW 15.janvāris 2024 11:29
2 0 Atbildēt

Jābeidz ākstīties ar bio piejaukumu! Rapsis ir jāizmanto cepšanai, bet etilspirts medicīnā! Nav ko ķēzīt pārtiku! 

Automašīnu hibridizācija samazina patēriņu un draudzīgums dabai ir lielāks kā 5-10% bio piedevas liešana klāt degvielai!

Tavs komentārs
 
 

Pievienot bildi Pievienot video
 
 
Stingri aizliegts iAuto.lv publicētos materiālus izmantot, kopēt vai reproducēt citos interneta portālos, masu informācijas līdzekļos vai kā citādi rīkoties ar iAuto.lv publicētajiem materiāliem bez rakstiskas EON SIA atļaujas saņemšanas.

Izceltie raksti

Ziemeļkorejas elektroauto ar sniedzamību līdz 720 km 13

Runājot par autobūves nozari, parasti domā Dienvidkoreju vai Koreju un visiem ir skaidrs par ko ir runa. Tomēr arī Ziemeļkorejas ielās ir automobiļi, daļa cilvēku ar kaut ko pārvietojas un tie nav koka velosipēdi. Lasīt vairāk

 

Elektromobiļu piedāvājums Latvijā aug, cenas krīt (+ VIDEO) 4

Pirms desmit gadiem Latvijā bija arī tikai divas ātrās uzlādes stacijas. Tagad ir ap 600 uzlādes punktu, tāpēc, lai paliktu šodien ceļā ar tukšu bateriju, vēl ir jāpacenšas. Mobilitāti sekmē arī jauno elektromobiļu pieaugusī sniedzamība ar vienu uzlādi. Lasīt vairāk

 

Uz Liepājas šosejas sešas nāves divās dienās; ceļu auditēs (+ VIDEO) 68

Liepājas šoseja pie Blīdenes nesusi nāvi sešiem autobraucējiem. Vakar avārijās gāja bojā četri cilvēki, šodien, frontāli saduroties ar smago auto, dzīvību zaudēja divi vieglā auto braucēji – šoferis un pasažiere. Valsts policijā par galveno avāriju iemeslu min pārgalvīgu, nedrošu apdzīšanu, kas beigusies letāli. Lasīt vairāk

 

Smagās avārijas liek aizdomāties: Liepājas šosejas posmam veiks ārkārtas drošības auditu 39

Ņemot vērā smagos ceļu satiksmes negadījumus (CSNg), kas notika uz Liepājas šosejas (A9) šodien un vakar, VSIA Latvijas Valsts ceļi (LVC) pasūtīs ārkārtas drošības auditu Liepājs šosejas posmam. Smagie CSNg notika autoceļa A9 80., 90. un 105. kilometrā. Lasīt vairāk

 
 

Lasītākie raksti

Jaunie raksti