Apdrošināšanas un ekspertīzes jautājumi un atbildes

Šeit Jūs varat uzdot savus jautājumus, kas saistīti ar auto apdrošināšanu, tehnisko ekspertīzi. Uz jautājumiem atbildēs iAuto eksperts Ēriks Griģis.

 
 
 
 
 
Uzmanību: Ar * apzīmētie lauciņi ir obligāti!
 
Artjoms Koževnikovs, 7.novembris 2018 17:48
Добрый день. У меня вопрос по поводу возврата старых деталей в страховую компанию после их замены. Обязан ли я вернуть свои старые детали страховой компании? Так как я являюсь собствеником автомобиля и я плачу за страховой полис. То есть у меня заберают мою же собственность?
Ēriks Griģis:

Ja atlīdzība ir noteikta atbilstoši OCTA likumā, saistītos MK noteikumos un LTAB metodiskajos materiālos noteiktajam, tad apdrošinātājs samaksā par detaļām un to maiņu remontservisā. Apdrošinātājs var gan atprasīt vecās detaļas, gan tikai tās uzrādīt, lai pārliecinātos, ka tās patiešām ir nomainītas!
Viņam ir tiesības izņemt transportlīdzekļa atliekas, numurētos agregātus vai detaļas, jo viņš par to maiņu ir maksājis auto īpašniekam vai remontservisam.
Vai arī par transportlīdzekļa bojāeju ir atlīdzinājis zaudējumus ar īpašnieka piekrišanu tā, ka transportlīdzekļa atliekas īpašnieks nodod un apdrošinātājs pārņem savā valdījumā, protams, samaksājot kopējā atlīdzībā par tām vidējo atlieku vērtību.
Edgars, 5.novembris 2018 20:45
Sveiki,
Ja CSNg lietā ir regresa prasība pret mani, vai varu pretendēt uz pretējās puses auto nomainītajām rezerves detaļām?
Ēriks Griģis:

1. Vispirms atlīdzības izmaksātājs-apdrošinātājs uz tām pretendē, ja viņš izmaksā visu zaudējuma summu.
2. Ja Jums piestāda prasību atlīdzināt visu izmaksāto, tad Jums jānoskaidro, kur ir detaļas vai atliekas.
Ja apdrošinātājs ir pieņēmis transportlīdzekļa atliekas vai numurētos agregātus savā valdījumā, tad , protams, var tirgoties par atlieku pārņemšanu un atbilstošu regresa prasības samazinājumu.
Andis, 5.novembris 2018 18:34
Labdien!
Man jābrauc ar smago auto uz Lietuvu,kur tai veiks iekārtas maiņu.Bet ir tikai licences kartīte.
Vai ar šādu kartīti drīkst braukt uz kaimiņu zemi, vai arī vajag Eiropas kopienas atļauju?
Ēriks Griģis:

Nedrīkst!
Vajag EK atļaujas kopiju.
Bet var evakuēt, servisi savstarpēji var ievest auto uz remonta laiku.
Aigars, 3.novembris 2018 12:46
Labdien! 20.11.--21.11.18 iknedēļas atpūta bij 45h, pēc nedēļas 27.--28.11. saīsinātā--42h, tad nākošās nedēļas vidū 01.11. nedrīkstēja braukt, nostāvēju 36h no 31.10.vakara līdz 02.11.rītam Jautājums būtu: Kāda iknedēļas pauze nepieciešama šajā nedēļas nogalē 03.--04.11.? Vai drīkst atkal saīsināto vai tomēr vajag 45h? LV minētajā laika posmā nav sanācis būt Paldies par atbildi
Ēriks Griģis:

Tomēr vajag 45-nieku!
Jānis, 2.novembris 2018 7:28
Sveiks. Kad jābūt obligāti 45 stundu atpūtai,paldies?
Ēriks Griģis:

Vismaz vienu reizi divās nedēļās!
vita, 1.novembris 2018 13:56
Labdien! Lūdzu konsultāciju. Projekta ietvaros tiek iegādāts jauns specializēts mobilās brigādes transportlīdzeklis (furgons).
jautājums: Vai cenā varam lūgt OCTA un KASKO apdrošināšanu ?
Mēs norādām, ka cenā iekļauj pirmreizējo reģsitrāciju CSDD un tehniskā apskate. jautājums, ja mašīna jauna, vai jāsaka, ka jāveic tehniskā apskate?
Ēriks Griģis:

1. Protams! Jaunam auto KASKO un OCTA pārdevēji (gan ne visi) pat piedāvā cenā!
2. Pareizi! Jauniem vieglajiem automobiļiem un piekabēm ar pilnu masu līdz 3500 kg pirmā tehniskā apskate jāveic ne vēlāk kā 2 gadus pēc to pirmās reģistrācijas CSDD. Un to var iekļaut iegādes cenā!
Attiecīgi, otro tehnisko apskati tiem jāveic ne vēlāk kā 2 gadus pēc to pirmās tehniskās apskates.
Jānis, 31.oktobris 2018 16:09
Sveiks, Ērik! Mans tēvs gāja bojā ceļu satiksmes negadījumā, nāves iestāšanās ir cēloniskā sakarā ar apsūdzētā rīcību, to apliecina tiesu med. eksperts. Pirmajā tiesā apsūdzētais vainu neatzina, uz otro tiesas sēdi viņš vairs neieradās, jo pats ir miris. Krimināllieta līdz ar to ir izbeigta. Vai uz šī fona apdrošinātājs var atteikt jebkādas atlīdzības izmaksas, jo vainīgā persona tiesā nav noskaidrota? Kā man raksta atbildē, tad OCTA atlīdzību nevar izmaksāt, jo vainīgais nav noskaidrots. Iesakiet, kā rīkoties. Esmu pieteicies uz apbedīšanas atlīdzību, mantas atlīdzību un transportlīdzekļa atlīdzību. Nemantisko (morālo) atlīdzību man atteica, jo neesmu bojāgājušajam ne apgādnieks ne apgādājamais.
Ēriks Griģis:

Ja tiesa nespēj noteikt vainīgo personu, tad ir nepieciešams transportlīdzeklis un tālāk pie tā OCTA apdrošinātāja!
Pēc OCTA likumā noteiktā:
"... 31.pants. Zaudējumu atlīdzināšana
...
(2) Zaudējumu atlīdzina tas apdrošinātājs, kurš apdrošinājis zaudējumu nodarījušā transportlīdzekļa īpašnieka civiltiesisko atbildību, ..."
Pecis, 27.oktobris 2018 13:01
Sveiks, klau! Uzbraucu ar piekabes riteņiem parkingā uz apmales. Naktī iedomājos, vai par to var dabūt sodu, ja citur nav iespējas.paldies.
Ēriks Griģis:

Protams, ka var!
Par apmales bojāšanu!
Gadījums!
Frankfurtes (pie Oderas) pašvaldība ir pieņēmusi noteikumus samaksai par izbraukumu šāda bojājuma remontam. Protams, rēķinu piesūta auto īpašnieka OCTA apdrošinātājam!
Reālās izmaksas LV OCTA apdrošinātājam vienā no šādiem gadījumiem par avārijas brigādes izbraukumu sastādīja 5000 eiro, bet konkrētās vietas seguma maiņa izmaksāja ap 700 eiro. Vēl pārvadātājam serviss piesūtīja rēķinu par auto remontu 500 eiro apmērā.
Skaidrs, ka apdrošinātājs izmaksātās kopsummas apjomā, pieskaitot tulkošanas un administrēšanas izmaksas, piestādīja regresa prasību pārvadātājam, kura auto Vācijā sabojāja brauktuves daļu.

Piemērs:
www.youtube.com/watch?v=pS5p-4ev...
Vēlreiz par stāvvietu, 27.oktobris 2018 12:54
Bet ja samaksāju par divām vietām maksas parkingā, kas tad?
Ēriks Griģis:

Tas pats noteikums uz sods!
Jāiekļaujas savā apzīmētā stāvvietā ar intervālu līdz blakusstāvošajam vismaz 0,5 m.
Pecis, 27.oktobris 2018 7:45
Sveiks.Vācijā ir probas ar stāvvietām smagajiem! Ja iznāk palikt pa vidu stāvvietā blakus vietā dēļ iepriekš stāvošā, vai tas ir pārkāpums? Paldies
Ēriks Griģis:

Sods ir 10 eiro par neekonomisku stāvvietas izmantošanu, pārkāpjot StVO 12 § 6.punktā noteikto.
Lauris, 26.oktobris 2018 13:56
Labdien, braucu pa galveno ceļu atpakaļgaitā.kad no namu pagalma man uzbrauca auto. Kurš vainīgs, paldies?
Ēriks Griģis:

Atbildīgs (vainojams) par notikušo būs tas autovadītājs, kurš izbrauca uz galvenā ceļa vai izbrauca no daudzdzīvokļu nama pagalma.
1. Ja uz šķērsojamo ceļu uztādīta 206. zīme "Dodiet ceļu", tad pa to braucošajam transportlīdzekļa vadītājam ir jādod ceļš transportlīdzekļiem, kuri brauc pa šķērsojamo ceļu! Nav svarīgi, kā brauc! Uz priekšu vai atpakaļ, apsteidz, apdzen vai apbrauc! CSN 258.4.punkts.
2. CSN 144. p. nosaka, ka ceļu satiksmes dzīvojamās zonās prasības attiecas arī izbraucot no daudzdzīvokļu namu pagalmiem:
"... 143. Izbraucot no dzīvojamās zonas, transportlīdzekļa vadītājam jādod ceļš citiem ceļu satiksmes dalībniekiem.
144. Šajā nodaļā minētās prasības attiecas arī uz daudzdzīvokļu namu pagalmiem. ..."
Agris, 25.oktobris 2018 15:02
Labdien. Man ir C kategorijas tiesības bez 95.koda. Vai man tas nepieciešams lai veiktu pašpārvadājumus LV teritorijā ar kravas mašīnu bez piekabes(PM virs 7.5 t) man piederošajai zemnieku saimniecībai. Ja pareizi esmu sapratis, tad tahogrāfam ir jābūt.Iepriekš pateicos par atbildi.
Ēriks Griģis:

Ir nepieciešams!
No Autopārvadājuma likuma autovadītāji, kas atbrīvoti no 95. koda:
"...6.1 pants. Prasības attiecībā uz kravas pārvadājumus veicošo autovadītāju profesionālo kompetenci
(1) Kravas pārvadājumus ar kravas automobiļiem, kuru pilna masa pārsniedz 3,5 tonnas, atļauts veikt autovadītājiem, kuriem ir šo pārvadājumu veikšanai nepieciešamās profesionālās zināšanas. Iegūtās profesionālās zināšanas apliecina attiecīgs ieraksts transportlīdzekļu vadītāja apliecībā vai vadītāja kvalifikācijas kartē.
(2) No šā panta pirmajā daļā noteiktās prasības ir atbrīvoti autovadītāji, kas vada:
1) transportlīdzekļus, kuru maksimālais atļautais ātrums nepārsniedz 45 kilometrus stundā;
2) transportlīdzekļus, kurus izmanto vai kontrolē valsts bruņotie spēki, civilās aizsardzības dienests, ugunsdzēsības dienests un sabiedriskās kārtības uzturēšanas spēki;
3) transportlīdzekļus, kuriem veic braukšanas pārbaudi tehniskās attīstības, remonta vai apkopes mērķiem, vai pārbūvētiem transportlīdzekļiem, kuri vēl nav nodoti ekspluatācijā;
4) transportlīdzekļus, kurus izmanto ārkārtas situācijās vai kuri paredzēti glābšanas uzdevumu veikšanai;
5) transportlīdzekļus, kurus izmanto transportlīdzekļu vadīšanas nodarbībās, apmācot jebkuru personu, kas vēlas iegūt vadīšanas tiesības;
6) transportlīdzekļus, kurus izmanto nekomerciālai kravu pārvadāšanai;
7) transportlīdzekļus, ar kuriem pārvadā materiālus vai iekārtas, kuras vadītājs izmanto sava darba laikā, ja transportlīdzekļa vadīšana nav vadītāja galvenā darbības joma.
..."
Aldis Grīnbergs, 24.oktobris 2018 18:09
Labdien!
Vai veicot pasažieru pārvadāšanu ar autobusu situācijā, kad ir maiņa noslēgta, bet kopējais maiņas laiks nav pārsniegts, ir atļauts atsākt darbu vajadzības gadījumā, tai pašā dienā?
Ēriks Griģis:

Ja dienā (starp diviem ikdienas atpūtas laikiem) nav pārsniegtas 9 braukšanas stundas (atbilstoši nedēļā -2x10) un ar darba pārtraukumiem, ikdienas atpūtas laikiem vai nakts darba laikā noteiktām desmit stundām trīs blakus esošiem 24 stundu periodiem viss kārtībā, tad var uzsākt tai pašā dienā!
Mārtiņš, 24.oktobris 2018 16:21
Labdien! Vai ir zināms, kad Latvijā varētu parādīties pirmā CNG uzpildes stacija?
Ēriks Griģis:

Nav man šādu ziņu!
Uzjautā šeit:
www.ldta.lv/?page=1
Justs, 23.oktobris 2018 13:11
Labdien, vai ir iespējams uzzināt par ceļu policijas lēmumu, vai tas ir pieņemts, kam par labu, un aizsūtīts uz octa apdrošināšanas uzņēmumu? Kur var griesties pēc atbildēm? Paldies.
Ēriks Griģis:

Policijas nodaļā, kuras inspektori sastādīja protokolu!
Tā kā Jums ir jāpaziņo attiecīgajam apdrošinātājam par notikušo, tad pie viņa arī var uzzināt atbildi.
Armands, 19.oktobris 2018 20:09
Labdien.
Vai ar smago automasinu driikst braukt uz out of scope.
Esmu dzirdeejis ka bez vaditaja kartes driikst kaut kaadaa radiusaa ap vietu kur regiatreta ka masinai ir staavieta braukt bez vaditaja kartes?Ta ir taisniba vai ne?
Ēriks Griģis:

1. Regulas EK Nr. 561/2006 3. pantā uzskaitītajos gadījumos tahogrāfu var atslēgt, ieslēdzot funkciju "out of scope"!
eur-lex.europa.eu/eli/reg/2006/5...

2. Regulas EK Nr. 561/2006 13. panta 1. punktā uzskaitītajos gadījumos drīkst braukt bez ievietotas vadītāja kartes tahogrāfā. Kartei ir jāatrodas pie autovadītāja, tahogrāfam kalibrētam un darba kārtībā esošam, bet darba laiku uzskaitei izmanto pārskatu par transportlīdzekļa vadītāja darba laiku kalendāra nedēļā no MK 279 noteikumiem:
likumi.lv/doc.php?id=156704

3. MK 836 noteikumos vairāk par vadītāja kartēm:
likumi.lv/doc.php?id=121315
Vilnis -Vācija, 17.oktobris 2018 19:24
Labvakar. Vai varētu precizēt kur internetā atrodama informācija par nakts darbu Vācijā?
Ēriks Griģis:

Te no Vācijas Darba laika likuma:

Arbeitszeitgesetz (ArbZG)
§ 6 Nacht- und Schichtarbeit
(1) Die Arbeitszeit der Nacht- und Schichtarbeitnehmer ist nach den gesicherten arbeitswissenschaftlichen Erkenntnissen über die menschengerechte Gestaltung der Arbeit festzulegen.

(2) Die werktägliche Arbeitszeit der Nachtarbeitnehmer darf acht Stunden nicht überschreiten. Sie kann auf bis zu zehn Stunden nur verlängert werden, wenn abweichend von § 3 innerhalb von einem Kalendermonat oder innerhalb von vier Wochen im Durchschnitt acht Stunden werktäglich nicht überschritten werden. Für Zeiträume, in denen Nachtarbeitnehmer im Sinne des § 2 Abs. 5 Nr. 2 nicht zur Nachtarbeit herangezogen werden, findet § 3 Satz 2 Anwendung.
www.gesetze-im-internet.de/arbzg...
Jūsu skolnieks Jānis, 17.oktobris 2018 9:57
Vakar vakarā divatā izbraucam uz Vāciju un pēc 20 stundām plānojam tikt līdz Oderai. Kādas ir nakts darba stundas Vācijā, Paldies!
Ēriks Griģis:

Nakts darbs Vācijā ir no 23:00 līdz 6:00 rītā, ja autovadītājs šai laikā iebrauc ilgāk par divām stundām.
Tad kopējais darba laiks šai dienā (24h) nedrīkst pārsniegt 8 stundas.
Ir izņēmums, kad kopējo darba laiku var palielināt līdz 10 stundām, ja kalendārā mēneša vai četru nedēļu laikā vidējais piecās darba dienās nostrādātais ikdienas darba laiks nepārsniedz 8 stundas.
Autovadītājam Vācījā jāsaņem vismaz 30% piemaksa par katru nakts stundas darbu, par ko, iespējams, policija vai BAGs var pārliecināties pēc noslēgtā darba līguma vai nodokļu nomaksas sertifikāta.
Tas nozīmē, ka samaksu par šofera darbu darba devējam līgumā jānosaka un jāmaksā par nostrādātajām stundām, nevis pēc nobrauktajiem kilometriem!
Lauris UK, 15.oktobris 2018 19:07
No UK braucu uz SE. Vai vajag un ja tad kad vajadzgas tur kraveniekam ziemenes. Paldies
Ēriks Griģis:

No 1. decembra līdz 31. martam ziemas apstākļos auto ar pilnu masu virs 3,5t uz visiem riteņiem jābūt ziemas apstākļiem atbilstošām riepām ar protektora augstumu virs 5 mm.
Te vairāk par to:
www.transportstyrelsen.se/en/roa...
Armands, 15.oktobris 2018 19:03
Sakit, vai un kad profesionālajiem šoferiem 95.kodā būs neklātienes apmācības, paldies!
Ēriks Griģis:

Jā, būs divu dienu -12 stundas (jāparedz vēl 2 stundu testi) e-apmācība, ja (un vēl KĀ) Direktīvas ES 2018/645 prasības CSDD iestrādās LV tiesību aktos.

No Direktīvas pielikuma 4. iedaļas Obligātā periodiskā apmācība, kas paredzēta 3. panta 1. punkta b) apakšpunktā teksta:
"...Apstiprinātam mācību centram jāorganizē obligātā periodiskā apmācība. Tai jānotiek ik pēc pieciem gadiem un jāilgst 35 stundas, kas sadalītas vismaz septiņu stundu garos laika posmos, ko var sadalīt divās dienās pēc kārtas.
Izmantojot e-apmācību, apstiprinātais mācību centrs nodrošina, ka tiek nodrošināta pienācīga apmācības kvalitāte, tostarp izvēloties mācību priekšmetus, kuros visefektīvāk var izmantot IKT rīkus. Dalībvalstis jo īpaši prasa uzticamu lietotāju identifikāciju un pienācīgus kontroles līdzekļus.
E-apmācības maksimālais ilgums nepārsniedz 12 stundas. Vismaz viens no apmācību kursa posmiem ir veltīts ar ceļu satiksmes drošību saistītam priekšmetam. Apmācības saturs ir salāgots ar apmācības vajadzībām konkrētām transporta operācijām, ko veic vadītājs, un attiecīgiem jauninājumiem juridiskajā un tehnoloģiju jomā, un, cik vien iespējams, būtu jāņem vērā vadītāja konkrētās apmācības vajadzības. Apmācības 35 stundās būtu jāaptver virkne dažādu priekšmetu, tostarp jāveic atkārtotas apmācības, ja ir apliecinājies, ka vadītājam ir vajadzīga noteikta korektīva apmācība. ..."

Lasītākie raksti

Jaunie raksti