Apdrošināšanas un ekspertīzes jautājumi un atbildes

Šeit Jūs varat uzdot savus jautājumus, kas saistīti ar auto apdrošināšanu, tehnisko ekspertīzi. Uz jautājumiem atbildēs iAuto eksperts Ēriks Griģis.

 
 
 
 
 
Uzmanību: Ar * apzīmētie lauciņi ir obligāti!
 
Armands, 19.oktobris 2018 20:09
Labdien.
Vai ar smago automasinu driikst braukt uz out of scope.
Esmu dzirdeejis ka bez vaditaja kartes driikst kaut kaadaa radiusaa ap vietu kur regiatreta ka masinai ir staavieta braukt bez vaditaja kartes?Ta ir taisniba vai ne?
Ēriks Griģis:

1. Regulas EK Nr. 561/2006 3. pantā uzskaitītajos gadījumos tahogrāfu var atslēgt, ieslēdzot funkciju "out of scope"!
eur-lex.europa.eu/eli/reg/2006/5...

2. Regulas EK Nr. 561/2006 13. panta 1. punktā uzskaitītajos gadījumos drīkst braukt bez ievietotas vadītāja kartes tahogrāfā. Kartei ir jāatrodas pie autovadītāja, tahogrāfam kalibrētam un darba kārtībā esošam, bet darba laiku uzskaitei izmanto pārskatu par transportlīdzekļa vadītāja darba laiku kalendāra nedēļā no MK 279 noteikumiem:
likumi.lv/doc.php?id=156704

3. MK 836 noteikumos vairāk par vadītāja kartēm:
likumi.lv/doc.php?id=121315
Vilnis -Vācija, 17.oktobris 2018 19:24
Labvakar. Vai varētu precizēt kur internetā atrodama informācija par nakts darbu Vācijā?
Ēriks Griģis:

Te no Vācijas Darba laika likuma:

Arbeitszeitgesetz (ArbZG)
§ 6 Nacht- und Schichtarbeit
(1) Die Arbeitszeit der Nacht- und Schichtarbeitnehmer ist nach den gesicherten arbeitswissenschaftlichen Erkenntnissen über die menschengerechte Gestaltung der Arbeit festzulegen.

(2) Die werktägliche Arbeitszeit der Nachtarbeitnehmer darf acht Stunden nicht überschreiten. Sie kann auf bis zu zehn Stunden nur verlängert werden, wenn abweichend von § 3 innerhalb von einem Kalendermonat oder innerhalb von vier Wochen im Durchschnitt acht Stunden werktäglich nicht überschritten werden. Für Zeiträume, in denen Nachtarbeitnehmer im Sinne des § 2 Abs. 5 Nr. 2 nicht zur Nachtarbeit herangezogen werden, findet § 3 Satz 2 Anwendung.
www.gesetze-im-internet.de/arbzg...
Jūsu skolnieks Jānis, 17.oktobris 2018 9:57
Vakar vakarā divatā izbraucam uz Vāciju un pēc 20 stundām plānojam tikt līdz Oderai. Kādas ir nakts darba stundas Vācijā, Paldies!
Ēriks Griģis:

Nakts darbs Vācijā ir no 23:00 līdz 6:00 rītā, ja autovadītājs šai laikā iebrauc ilgāk par divām stundām.
Tad kopējais darba laiks šai dienā (24h) nedrīkst pārsniegt 8 stundas.
Ir izņēmums, kad kopējo darba laiku var palielināt līdz 10 stundām, ja kalendārā mēneša vai četru nedēļu laikā vidējais piecās darba dienās nostrādātais ikdienas darba laiks nepārsniedz 8 stundas.
Autovadītājam Vācījā jāsaņem vismaz 30% piemaksa par katru nakts stundas darbu, par ko, iespējams, policija vai BAGs var pārliecināties pēc noslēgtā darba līguma vai nodokļu nomaksas sertifikāta.
Tas nozīmē, ka samaksu par šofera darbu darba devējam līgumā jānosaka un jāmaksā par nostrādātajām stundām, nevis pēc nobrauktajiem kilometriem!
Lauris UK, 15.oktobris 2018 19:07
No UK braucu uz SE. Vai vajag un ja tad kad vajadzgas tur kraveniekam ziemenes. Paldies
Ēriks Griģis:

No 1. decembra līdz 31. martam ziemas apstākļos auto ar pilnu masu virs 3,5t uz visiem riteņiem jābūt ziemas apstākļiem atbilstošām riepām ar protektora augstumu virs 5 mm.
Te vairāk par to:
www.transportstyrelsen.se/en/roa...
Armands, 15.oktobris 2018 19:03
Sakit, vai un kad profesionālajiem šoferiem 95.kodā būs neklātienes apmācības, paldies!
Ēriks Griģis:

Jā, būs divu dienu -12 stundas (jāparedz vēl 2 stundu testi) e-apmācība, ja (un vēl KĀ) Direktīvas ES 2018/645 prasības CSDD iestrādās LV tiesību aktos.

No Direktīvas pielikuma 4. iedaļas Obligātā periodiskā apmācība, kas paredzēta 3. panta 1. punkta b) apakšpunktā teksta:
"...Apstiprinātam mācību centram jāorganizē obligātā periodiskā apmācība. Tai jānotiek ik pēc pieciem gadiem un jāilgst 35 stundas, kas sadalītas vismaz septiņu stundu garos laika posmos, ko var sadalīt divās dienās pēc kārtas.
Izmantojot e-apmācību, apstiprinātais mācību centrs nodrošina, ka tiek nodrošināta pienācīga apmācības kvalitāte, tostarp izvēloties mācību priekšmetus, kuros visefektīvāk var izmantot IKT rīkus. Dalībvalstis jo īpaši prasa uzticamu lietotāju identifikāciju un pienācīgus kontroles līdzekļus.
E-apmācības maksimālais ilgums nepārsniedz 12 stundas. Vismaz viens no apmācību kursa posmiem ir veltīts ar ceļu satiksmes drošību saistītam priekšmetam. Apmācības saturs ir salāgots ar apmācības vajadzībām konkrētām transporta operācijām, ko veic vadītājs, un attiecīgiem jauninājumiem juridiskajā un tehnoloģiju jomā, un, cik vien iespējams, būtu jāņem vērā vadītāja konkrētās apmācības vajadzības. Apmācības 35 stundās būtu jāaptver virkne dažādu priekšmetu, tostarp jāveic atkārtotas apmācības, ja ir apliecinājies, ka vadītājam ir vajadzīga noteikta korektīva apmācība. ..."
Normunds, 13.oktobris 2018 6:55
Labdien.Mums bija Opel meriva 2004 g.1,7 cdti ar 2 sarkaniem burtiem un tas esot motora rūpnīcas tjūnings uz jaudu.Tiešām auto dinamika bija apbrīnojama un tajā pašā laikā taupīga,bet diemžēl auto nokļuva csn un nācās to norakstīt lai sanemtu kompensāciju no kasko.Tagad nopirkām tādu pašu tikai 2007 g.ar 6 pk kārbu un tas liekas vēl daudz dinamiskāks nekā vecais ar sarkaniem burtiem,lai gan csdd rāda ka ir 74 kw 101 zsp.motors,bet what-car ievadot vin kodu rāda 92 kw 125 zsp.Tas nu tā,bet šim motoram brīvgaitā liekas peld apgriezieni,te tie kāpj,te krīt.Vai tas ir bīstami un kā jarīkojas?
Ēriks Griģis:

Spiediena devējs, brīvgaitas regulators klibo, gaisa padevē (filtrā, gaisa mērītājā) kas bojāts vai vadības bloka darbības algoritms dēļ čipošanas ir izjucis! Kā ar degvielas bākas ventilāciju, tā darbojas?
Remontservisā jāatrod kļūda un jāpielabo. Iespējams, čipošana jāatkārto.
Julija, 12.oktobris 2018 13:32
Labdien, Ērik!

Gribu pārsūdzēt Apdrošināšanas sabiedrības lēmumu KASKO atlīdzības jautājumā (nozagts auto - un es nepiekrītu auto tirgus vērtībai un tehniskajaj ekpertīzei).
Kura no neatkarigajām iestādēm labāk griezties:
1/ LAA Ombuds;
2/ Tiesa;
3/ Cits variants.

Paldies par atbildi jau iepriekš,
Jūlija
Ēriks Griģis:

1. Kā KASKO noteikumos rakstīts - par tirgus vai faktiskās vērtības atlīdzināšanu?
2. Noteikti būs nolietojuma procents paredzēts, kas no šīs vērtības būs jāatņem par katru mēnesi līdz zādzību riska iestāšanās brīdim (no vērtības, kas minēta KASKO noteikumos) un vēl pašrisks būs jāatskaita.
3. Ja KASKO noteikumos zaudējumu aprēķinā ir atsauce uz OCTA metodiku, tad
MK noteikumos Nr.251 Transportlīdzekļu tehniskās ekspertīzes un tehnisko ekspertu sertificēšanas noteikumos V.daļā Zaudējumu aprēķināšana, pamatojoties uz transportlīdzekļa bojājumu
53. punktā Zaudējumu aprēķinā vai eksperta atzinumā eksperta norādītā transportlīdzekļa tirgus vērtība pirms ceļu satiksmes negadījuma ir tā, ko izmanto Jūsu KASKO apdrošinātājs.
likumi.lv/doc.php?id=106478
Šo vērtību var uzzināt pie jebkura OCTA tehniskā eksperta vai sava OCTA apdrošinātāja.
Ja apdrošinātājs izmanto šo noteikto vērtību zādzību riskam un tā ir paredzēta KASKO noteikumos, tad atņemot nolietojuma procentu par katru mēnesi, tad vēl pašrisku zādzību gadījumā, iegūsiet to vērtību, kas būtu Jums jāsaņem no apdrošinātāja!
4. Ja KASKO noteikumos nav atsauce uz vērtību pirms riska iestāšanās, tad jātiek pie metodikas, kādu Jūsu apdrošinātājs izmanto, un jāizrēķina atlīdzība.
5. Jūsu auto vērtību apdrošināšanas gadījumam var noteikt arī remontserviss, kurā veicāt auto TA.
6. Tad ar apdrošinātāja atlīdzības piedāvājumu un atšķirīgo Jūsu pamatoti pareizo atlīdzības summu pie LAA Ombuda.
7. Ja neizdodas, tad tālāk tiesā ar prasības pieteikumu apdrošinātājam, jo tiesa prasīs galvenās apdrošināšanas institūcijas viedokli.
Lai Jums veicas!
Raitis, 9.oktobris 2018 22:02
Labdien.Man 2016 gada septembri bija Csn.Bija policija,un uz vietas netikam skaidriba,un lieta ir Gaujas iela.Uz vietas man teica,gaidiet,jus izsauks sniegt paskaidrojumu.Iedeva lietas num uz papira.Un ta gaidu lidz pat sim bridim,jau 2 gadi neviens nesauc un neliekas ne zinis.
Ka ta var but?Vai lietu izskatisanai nav kads paredzets termins.Vai tas nav divaini taa?
Ēriks Griģis:

Ja paskaidrojumi nav nepieciešami, tad nekā dīvaina tur nav!
Daina, 9.oktobris 2018 14:25
Labdien! Vēlētos uzzināt, kāda motoreļļa ir vispiemērotākā manam auto. Nevaru atrast nevienu vietu, kur ievadot datus, man izmestu variantus. Varbūt Jūs varat palīdzēt? Toyota Avensis, 2002.g., dīzelis, universālis, 2.0 D4D
Ēriks Griģis:

1. Toyta eļļas maiņas servisā! Tur pat dati nav jāievada!
2. Labajā pusē ievadīju datus! Jūs pārbaudiet, tad nospiediet LOS:
www.mister-auto.de/motoroel-toyo...
tad atvērsies eļļu piedāvājumi:
www.mister-auto.de/motoroel/toyo...
Lietuvā, 8.oktobris 2018 23:25
Kā kravenieks Lietuvā var tikt pie vinjetes, paldies.
Uz robežas vairs nepārdod...
Ēriks Griģis:

Jāpasūta elektroniski:
pirkti.keliumokestis.lt/purchase...
Vinjetes iegādes vietas:
keliumokestis.lt/pardaveju-ir-pa...
Jorens, 4.oktobris 2018 10:36
Policijas protokolā pēc CSNg esmu atzīts par vainīgu negadījumā. Taču cita transportlīdzekļa vadītājs to vadījis bez vadītāja apliecības (ir atņemtas tiesības), taču skaidrā.
Kādas ir manas izredzes pie apdrosinātāja?
Paldies jau iepriekš.
Ēriks Griģis:

Tad cits transportlīdzeklis ar sodīto vadītāju nedrīkstēja atrasties uz ceļa...!
Jums tas jāpaskaidro pie paziņojuma par apdrošināšanas gadījumu iesniegšanas pretējās puses OCTA apdrošinātājam un jāuzraksta iesniegums par zaudējumu atlīdzināšanu.
Andis sinica, 27.septembris 2018 19:46
Aptuveni divi auto garumi,josla bij sastregusi un prieksaa braucošais bij gandriz apstajies meginaja parkartoties,strauji bremzeju un aizslideja kaa pa ledu bez mazakaas pretestibas abs pat nenostradaja nebij pretestibas
Ēriks Griģis:

OCTA nesanāks, jo Jums neviens bremzēdams neuzskrēja virsū.
Divu auto garumu - 10 metru distance izklausās pamaz, lai iesniegtu tiesā prasību ceļu apsaimniekotājam atlīdzināt Jums distances neievērošanas dēļ radušos zaudējumus pēķšņi uz brauktuves izlijušas un nesavāktas eļļas dēļ...
Armands, 27.septembris 2018 19:46
Vai apdrošinātājs drīkst piespriest man kā izraisītājam atmaksāt zaudējumus regresā, ja pēc pus gada vairs nespēju atcerēties, kā tai avārijas vietā viss iskatijās? Paldies
Ēriks Griģis:

No OCTA likuma:
"... 41.pants. Apdrošinātāja ... regresa prasība
(1) Apdrošinātājs ir tiesīgs iesniegt regresa prasību pret:
1) transportlīdzekļa vadītāju, kas ceļu satiksmes negadījumā nodarījis zaudējumus trešajai personai, ja tas: ...
d') nav sniedzis informāciju par ceļu satiksmes negadījuma apstākļiem apdrošinātājam pēc tā pieprasījuma, lai apdrošinātājs varētu pārliecināties par ceļu satiksmes negadījuma apstākļiem,..."

Tas vistiešāk attiecas uz Jūsu sniegto patieso informāciju par transportlīdzekļu izvietojumu pēc satiksmes negadījuma!
Andis sinica, 26.septembris 2018 22:04
Ieskreju prieksa braucosaja automasinaa,nespeju sabremzeet jo uz braucamaas dalas bija ella vai kaut kas lidziigs.masina diezgan smagi saskadeta.policija sastadija protokolu distances neieverosana.sava paskaidrojumaa ierakstiju kauz cela ir ella vai kas lidzigs,policija ari atkekseja savos pierakstos ka ir ellas plankumi,ir ari manis uzfilmeets video kur redzami ellas pleki.kasko nau ir tikai octa.vai ir kadas iespejas un no kaa pieprasiit auto remonta izmaksa
Ēriks Griģis:

Lai par to runātu, jāzin, kāda bija distance līdz priekšā braucošajam!
Ingus, 26.septembris 2018 15:45
Kā būtu pareizi jāaizpilda autovadītāja nedēļas darba laika uzskaites lapa (MK 279 pielikums), situācijā, ja autovadītājs darba dienas ietvaros regulāri veic darbu ar vairākām a/m (piemēram, kravas pārvadājumi ar divām dažādām kravas a/m)? Autotransporta direkcija telefoniski ir atbildējusi, ka minēto uzskaites lapu papildināt nedrīkst (piemēram, ieviešot katrai dienai vēl otru ailīti - citai a/m). Savukārt, ja taisa uzskaites lapas katrai a/m atsevišķi, zūd laika uzskaites jēga...
Ēriks Griģis:

Viena tahogramma paredzēta četriem automobiļiem maiņas laikā, ja tā atbilst tahogrāfiem.
Tas pats jāievēro elektroniski aizpildot vai sagatavojot aizpildīšanai nedēļas darba laiku uzskaites lapas grafiku elektroniskā formā.
3. kolonā - Transportlīdzekļa reģistrācijas numurs,
7. kolonā - Odometra rādītāji, sākot darbu (km) un
9. kolonā - Odometra rādītāji, beidzot darbu (km) nedrīkstētu būt vairāk ierakstu par četriem transportlīdzekļu datiem.
MK 279. noteikumos nav aprakstīti aizliegumi minēto kolonu dienas katrā no ailēm ierakstīt datus par vairākiem transportlīdzekļiem!
Jolanta, 23.septembris 2018 2:51
Degvielas uzpildes stacijā izbraukta tehniskās apkopes skapim. Izsaukta policija. Sastādīts protokols. Vai apdrošinātājam ir pienākums no autovadītāja pieprasīt saskaņoto paziņojumu lai noskaidrotu notikušā apstākļus?
Ēriks Griģis:

Nav tāda pienākuma!
Vienkārši, SP veidlapa ir bagāta ar pirmo informāciju par notikušo negadījumu, kas ir nepieciešama apdrošinātājam.
Tāpēc apdrošinātāji KASKO vai OCTA apdrošināšanas gadījuma apstākļu precizēšanai izmanto gan policijas, gan iesaistītā autovadītāja sniegtās ziņas par notikušo.
Autovadītājs šīs ziņas sniedz, aizpildot īpašas elektroniskas veidlapas formu internetā, saskaņotā paziņojuma vai līdzīgas veidlapas veidā pie apdrošinātāja.
No OCTA likuma 36.panta, kas nosaka paziņošanas par apdrošināšanas gadījuma iestāšanos pienākumu,
(2) Ceļu satiksmes negadījumā iesaistītajam transportlīdzekļa vadītājam ir pienākums paziņot par apdrošināšanas gadījuma iestāšanos apdrošinātājam... šādā veidā:
2) ja transportlīdzekļa īpašnieks ir persona, kura nepretendē uz apdrošināšanas atlīdzību, viņš iesniedz apdrošinātājam, ar kuru noslēgts civiltiesiskās atbildības obligātās apdrošināšanas līgums, ... aizpildītu saskaņoto paziņojumu 10 dienu laikā no ceļu satiksmes negadījuma dienas gadījumā, kad ceļu satiksmes negadījuma apstākļi fiksēti, izmantojot saskaņotā paziņojuma veidlapas, vai rakstveidā informē par ceļu satiksmes negadījumu, ja ceļu satiksmes negadījuma apstākļus fiksējusi Valsts policija.

"Rakstveidā informē" nozīmē gan internetā aizpildīt veidlapu, ja tādu apdrošinātājs ir paredzējis, gan iesniegt apdrošinātājam brīvā formā aprakstītu notikušo, atbildot uz būtiskajiem jautājumiem, vai arī pie apdrošinātāja aizpildīt šim nolūkam paredzētu veidlapu vai pat saskaņotā paziņojuma veidlapu, ja neko citu apdrošinātājs nepiedāvā.
no France, 21.septembris 2018 23:00
Sakiet, kads sods par atrumu lidz 10 km vieta, kur var 90? Palds
Ēriks Griģis:

Ja pārsniegts ar vieglo automobili, tad pēc Francijas CSN r.413-14§ (piem., pārbaudīts, t.i., braukts uz 105km/h - 5% = sods par 99km/h vietā, kur atļauts 90km/h) soda samaksu veicot 47 dienu laikā no pārkāpuma dienas, tad sods ir samazināts uz 45€.
Ja naudas sodu samaksā 47 līdz 76 dienu laikā, skaitot no pārkāpuma dienas, tad parastā soda naudas apmērs ir 68€.
Ja pēc 76 dienām, tad naudas sods ir palielināts uz 180€.
Pirms pēdējā palielinātā soda tiks izsūtīts paziņojums par iepriekš piemērotā naudas soda ar procentiem, atbilstoši Francijas Krimināltiesību likuma 529-2 pantam, samaksu.
Vilnis, 13.septembris 2018 23:09
Paldies par iepriekšējo atbildi!
Taksometrs apstājies uz vienvirziena ceļa kreisajā malējā joslā pirms krustojuma, kad luksoforā deg aizliedzošais signāls. Pasažieris, pārliecinājies, ka netuvojas transportlīdzeklis, atver kreisās aizmugurējās durvis, kurās momentāli ietriecas mopēds. Vai pasažieris ir uzskatāms par vainīgu!
Paldies!
Ēriks Griģis:

No CSN:
"...CSN 24. Pasažieriem aizliegts:
...
CSN 24.2. atvērt transportlīdzekļa durvis, ja tas apdraud ceļu satiksmes drošību vai traucē citus ceļu satiksmes dalībniekus ..."
likumi.lv/ta/id/274865-celu-sati...
Ja pasažieris nav izpildījis kādu prasību, kas noteikta CSN punktos, un pārkāpuma rezultātā mopēds ietriecas atvērtajās durvīs, tad pasažieris kļūst par vainīgo un CP vai PP uz viņu formē pārkāpuma protokolu.
Gan gājējiem, gan pasažieriem savi pienākumi ir jāiemācās, pirms viņi par tādiem kļūst, un jāpilda, piedaloties ceļu satiksmē.
Vilnis, 12.septembris 2018 18:22
Labdien! Ja automašīna ir apturēta pirms krustojuma pie sarkanās gaismas, vai motorolleram ir atļauts apstāties automašīnai labajā pusē uz divvirzienu ceļa ar vienu joslu katrā virzienā?
Paldies jau iepriekš!
Ēriks Griģis:

Tas ir briesmīgākais kravas un autobusa šoferiem, bet nav aizliegts! Īpaši, veicot labo manevru!
Vajadzētu jaunajiem premjeru kandidātiem un deputātiem šo jautājumu izskaidrot...un aizliegt jau pirms vēlēšanām!
Laura, 12.septembris 2018 9:19
Labdien. Tāds jautājums - vai var apdrošināt mašīnu, kura man nepieder? Vajag apdrošināt mašīnu, vet nezinu, vai es to varu. Mašīna pieder mana vīra brālim.
Ēriks Griģis:

Ja ir automobiļa reģistrācijas apliecība vai zināmi dati par īpašnieku un automobili, tad var apdrošināt.

Lasītākie raksti

Jaunie raksti