Apdrošināšanas un ekspertīzes jautājumi un atbildes

Šeit Jūs varat uzdot savus jautājumus, kas saistīti ar auto apdrošināšanu, tehnisko ekspertīzi. Uz jautājumiem atbildēs iAuto eksperts Ēriks Griģis.

 
 
 
 
 
Uzmanību: Ar * apzīmētie lauciņi ir obligāti!
 
Guntis, 8.janvāris 2020 21:01
Problēma tāda ka neatpazīst atslēgu, nevar piedarbināt volvo v40 2002.gada. 1.9 D. Rāda imobilaizera kļūdu. Ko darīt?
Ēriks Griģis:

Kādu dators skaidro iespējamo kļūdas iemeslu?
Manam 2004. gada auto vispirms vajadzēja uzlādēt aizdedzes atslēgu! Pēc tam pie vainas izrādījās akumulatora klemme, kas kustējās! Nākošajā reizē imobilaizera vads pie akumulatora nebija stingri pieskrūvēts!
Jāsamaina pults baterija, ja imobilaizers ir vadāms ar atsevišķu pulti!
Darja, 8.janvāris 2020 15:36
Kas mūms jādara. 31 dec 2019 mūms iebrauca mašina kura ir nonemta no registra. Un aizbrauca projam neapstajoties. Mes fiksējam numuru, izsaucam policiju. Pec kada laika zvanijam policijā, inspektors pateica ka vini tikai uzliks tam vaditajam sodu, bet mums neko neviena neizmaksas. Mums pašiem ir jamekle advokatu, un jamekle to cilveku un jasaruna ka vinjš samaksas par bojajumu. Vai ta ir? Vai nu ir iespeja to taisit kaut ka citādi?
Ēriks Griģis:

Cik zinu, tad Latvijā ir tikai viens policists, kurš ir zinošs savā darbā!
Pēc auto numurzīmes Jums jānoskaidro auto OCTA apdrošinātājs. Tas un turpmākais inspektoram bija Jums jāpasaka!!!
Tad jādodas pie atbildīgā apdrošinātāja, jāpaziņo par negadījumu, jāraksta iesniegums par zaudējumu atlīdzināšanu un jāizvēlas, kurā servisā remontēsiet vai saņemsiet naudā tikai 49% no kopējā zaudējuma.
Ja OCTA auto īpašniekam nebija, tad uz LTAB Rīgā, Lomonosova ielā 9, (gatavojās mainīt biroja adresi) t.67114300
Atbildīgā apdrošinātāja par radīto zaudējumu CSNg rezultātā atrašana šeit:
services.ltab.lv/lv/RespInsurer
intars, 7.janvāris 2020 15:17
Paldies par atbildi!
Kā ar šo situāciju, pēdējā bilde, 326. ceļa zīme!
www.jelgavasvestnesis.lv/pilseta...
Ēriks Griģis:

Pēdējā bildē gan uz melno, gan policijas auto 326.cz. "Apstāties aizliegts" nav spēkā!
Lēmuma pārsūdzēšanas gadījumā, jāprasa atkārtots skaidrojums par jau iepriekš skaidroto Krapsim un skaidrojums par 326.cz. darbību attiecībā uz no pretējās puses braucošajiem CSDD kvalifikācijas daļai!
intars, 7.janvāris 2020 14:11
Labdien!
Ja 326.ceļa zīmes uzstādīta brauktuves labajā pusē.Vai šī ceļa zīme ir jāņem vērā pretējās puses autovadītājiem, kuri šo ceļazīmi neredz un vēlas novietot transportlīdzekli stāvēsanai,ceļa kreisajā pusē zīmes darbības zonā.
Ēriks Griģis:

Tas nav iespējams!
Pretējās puses autobraucēji apgrieztās zīmes nevar redzēt, līdz ar to administratīvais akts, uz ko norāda šī zīme, no pretējās puses braucošajiem nav spēkā!
To arī Krapsis, attiecībā uz Ģertrūdes ielas posmu sākot no Kr.Valdemāra ielas, publiskajā telpā paziņoja pirms vairākiem gadiem!
Aivis, 18.decembris 2019 21:38
Labdien.
Ir tāda situācija, ka ir notikusi avārija autostāvvieta.
Bet vainīgais no notikuma vietas aizbraucis.
Policijai ir zināms iespējamais vaininieks, bet nevāra to pierādīt īsti.
Pašam man ir tikai octa.
Ko cilvēkam darīt ja ir pagājis jau daudz laiks un iespējams tuvojas noilgums.
Es varu cerēt uz kādu kompansaciju?
Un ko man šajā situācijā rīkoties?
Jauku dienu
Ēriks Griģis:

Cerība izplēn pēdējā!
1. Novērošanas kameru ieraksti jāpārbauda.
2. Jāprasa iespējamā zināmā vaininieka OCTA apdrošinātājam atlīdzināt zaudējumus.
3. Jāiesniedz tiesā prasība zināmajam vaininiekam atlīdzināt nodarītos zaudējumus.
4. Jāpārbauda iespējamā vaininieka auto bojājumu saderība ar cietušā auto bojājumiem.
Māris Serjogins, 17.decembris 2019 23:34
Stāvošai automašīnai stāvlaukumā uztriecās cita automašina. Vadītājs nebija alkohola reibumā, bet veselības stāvoklis neatbilda drošai vadīšanai. Vai ir tiesības pieprasīt veikt veselības pārbaudi pēc negadījuma vainīgajai personai turpmāk piedalīties satikmē un neapdraudēt citus satiksmes dalībniekus?
Ēriks Griģis:

Jā! Par to ir jāinformē policijas ekipāža, kas ieradās negadījuma vietā. Ja par notikušo tika sastādīts APK, tad jāieraksta protokolā!
Andris, 16.decembris 2019 18:03
Kāda kategorija auto tiesībām vajag jā auto ir līdz 3.5 T un piekabe arī lidz3.5 T tas ir kopā ja brauc
Ēriks Griģis:

BE vai C1E, vai arī CE
Ziedonis, 11.decembris 2019 13:20
Liels paldies par atbildi.Kur es varētu vērsties lai veiktu auto novērtējumu.
Ēriks Griģis:

Mēģiniet te:
www.autoeksperti.lv/pakalpojumi....
Ziedonis, 11.decembris 2019 11:52
Labdien, pēc CSN, kur esmu cietusī puse auto policija anulēja apskati praktiski 3 mēnešus esmu bez auto.Saprotu ka pēc CSNg auto tiks ievietots LTAB datu bazē saistībā ar apdrošināšanas gadījumu.Tatad auto pārdošanas gadījumā potenciālais pircējs var redzēt šo info par negadījumu.Faktiski sanāk ka man auto ir sabojāta vēsture un līdz ar to pārdošanas cena.
Jautājums vai ir iespējams novērtēt auto vērtības starpību pirms un pēc negadījuma.
Paldies!
Ēriks Griģis:

Ir iespējams novērtēt!
Auto vērtības kritumu pēc remonta CSNg cietušajam īpašniekam ir jāatlīdzina izraisītāja OCTA apdrošinātājam.
Ilja, 9.decembris 2019 11:10
Sveiki
CSDD paštaisito transportlīdzekļu reģistracijas kartība ir aprakstīta tiaki O1-O2 kategorijas piekābes.
Tatad ir iespējams piereģistrēt citu tipu paštaisīto TL, piemēram motociklu.
Likumā it kā rakstīts ka var, bet juridiskā valoda dažreiz grūti saprotama.
Jautājums:
Vai ir iespējams piereģistrēt paštaisīto TL, kas nav piekābe Latvijā, un kādi dokumenti jābūt?
Ēriks Griģis:

Var, bet jārēķinās ar Latvijas nacionālajām īpatnībām!
Pārbūves jautājumi pa tālruni 67025735 vai
www.csdd.lv/transportlidzeklu-pa...
Andrejs, 3.decembris 2019 15:00
Sveiki.
Ja pie manis atbrauca OCTA experts lai sastādītu tāmi, tad tas nozīmē, ka es neesmu vainigs pie negadījuma?
Ēriks Griģis:

Apdrošinātājam vai viņa ekspertam nav saistība ar CSNg vainīgā noteikšanu.
Ir gadījumi, kad policija nosaka vainīgo negadījuma izraisīšanā, bet apdrošinātājs viņa automobilim sastāda remonta izdevumu tāmi un izmaksā atlīdzību.
Lekciju cikls "Ko noklusē apdrošinātājs" ir domāts klausītāju grupai! Individuālā apmācība paredzēta tikai CSNg iesaistītajai personai kopā ar tās advokātu!
Par OCTA atlīdzības procesu un eksperta darbu tajā uzzināsiet, izlasot OCTA likumu:
likumi.lv/doc.php?id=87547
vai pārējos OCTA normatīvos aktus:
www.ltab.lv/octa-sistema/normati...
Jeļena, 3.decembris 2019 13:19
LAbdien, Noticis CSN, kur esmu cietusī. Auto ir uz garantijas, servisā izrēķināja, ka remonts sanāk lielāks par mašīnas vērtību. Apdrošinātājs, rēķinot izmaksājamo summu, ņem datus par analoģiskās mašīnas vērtību Lietuvā (jo Latvijā tādas komplektācijas/dzinēja veida mašīnas šobrīd nepārdos). Sakiet, lūdzu, uz kāda normatīva akta pamata tas tā notiek? Paldies!
Ēriks Griģis:

Atbilde uz Jūsu jautājumu:
No MK noteikumiem Nr. 251 " Transportlīdzekļu tehniskās ekspertīzes un tehnisko ekspertu sertificēšanas noteikumi"
65. punkta - Eksperts transportlīdzekļa remontu atzīst par ekonomiski nepamatotu, ja paredzamās transportlīdzekļa remonta izmaksas pārsniedz transportlīdzekļa vērtību pirms ceļu satiksmes negadījuma. Minētajā gadījumā eksperts zaudējumu aprēķinā sniedz atzinumu par remonta ekonomisko nepamatotību. Ja paredzamās transportlīdzekļa remonta izmaksas vismaz par 10 % pārsniedz transportlīdzekļa vērtību pirms ceļu satiksmes negadījuma, turpmākais zaudējumu aprēķins nav nepieciešams. Atzinumā norāda:
65.1. transportlīdzekļa vērtību pirms ceļu satiksmes negadījuma;
65.2. transportlīdzekļa atlieku tirgus vērtību.
Mans viedoklis:
Ja aprēķinā izmantoti remonta izcenojumi un remontu stundas likmes Latvijā, tad Lietuvas analogā objekta datu izmantošana jāsaista ar Lietuvā notikušu negadījumu, Lietuvā pieņemtajiem un spēkā esošajiem zaudējumu aprēķina metodiskajiem noteikumiem, pievienoto nodokli dažādām remonta pozīcijām, atšķirīgās remontu stundu vērtības un ar tām saistāmajām remonta papildus izmaksām zaudējumu aprēķina un atlīdzināšanas procesā.
Retoriski:
Kāpēc apdrošinātājs neņēma vērā Vācijas remonta izcenojumus un analogo automobiļu vērtības tur!?
OCTA likums:
Likums (OCTA likums 31.p.(3)punkts) nosaka, ka zaudējumu atlīdzina attiecīgās valsts apdrošinātājs, ja negadījuma noticis un izraisītājs atradās ES dalībvalstī vai Šveicē!
Un galvenais, kāpēc tā nedrīkst notikt:
No Transportlīdzekļu apdrošinātāju biroja
„Transportlīdzekļu tehnisko ekspertīžu metodika”
ar pēdējiem grozījumiem no 16.12.2016.
23. Transportlīdzekļa vērtības pirms ceļu satiksmes negadījuma noteikšanai iespējams izmantot šādas metodes:
23.1. Tirgus pētījumu metodi:
23.1.1. eksperts veic tirgus vērtību apkopojumu par vērtējamā transportlīdzekļa Latvijā pieejamajiem piedāvājumiem tirgū un nosaka konkrētā transportlīdzekļa vidējo tirgus vērtību pirms ceļu satiksmes negadījuma.
www.ltab.lv/octa-sistema/normati...
Andrejs, 30.novembris 2019 11:05
Sveiki. Es iekļuvu CSNg. Īsumā stāsts- divas joslas vienā virzienā. Es braucu pa labo un otrs mašīna pa kreiso mazliet talak uz priekšu no manis. Pēkšņi otras mašīnas celu no kreisās puses aizšķerso cita masina kas nav pārliecinajusies par drošību un lai izvairītos no sadursmes bremzējot un mazliet aizķerot "izlīdušo" mašīnu iebrauc manā joslā kā rezultātā es šai mašinai iebraucu aizmugurē. Policijas teiktais saka ka vainīga ir "izlīdēja" bet vai apdrošinātāji var pateikt ko citu? Mašīna man vienīgajam vairs nav braucama.
Ēriks Griģis:

Protams, ka var! Savu naudu jau neviens negrib izdot, ja var ietaupīt!
Jums jāgatavojas (jāmācās kursos "Ko noklusē apdrošinātājs" www.talsuautoskola.lv/tehniskiej...
vai vienoties par grupas izveidi ar iAuto redaktoru) darbam ar apdrošinātāju atlīdzības lietas regulēšanā. Tas ir vairāku dienu darbs! Savukārt, ja apdrošinātājs redzēs, ka esat sagatavojies, atlīdzība atnāks vieglāk!
Ieteikums!
Atsaukties uz policijas sastādīto protokolu! To nofotogrāfējot vai nokopējot negadījumā uz vietas, objektīvi varēsiet pamatot savus izteikumus paskaidrojumā apdrošinātājam.
Jānis, 28.novembris 2019 10:58
Labdien, man ir tāds jautājums:
Vēlos saprast OCTA biznesa principu. Ja es izvēlos lētāko OCTA, piemēram, caur www.manapolise.lv vai es tādi apgrūtinu atlīdzības saņemšanu otram CSN dalībniekam? Kā piemērs nekvalitatīvāks remonts vai ilgāki to izpildes termiņi. Kāpēc OCTAi cenas tik ļoti svārstās?
Ēriks Griģis:

Jūsu apsvērumi, Jāni, šai biznesa jomā ir pareizi!
Cenu svārstības ir process, kas paredzēts tam, kas ticis pie līguma pa lēto vienreiz, nedomājot to atkārtos! Tikai nākošreiz cenu svārstības var to vairs nepieļaut!
Ieva, 27.novembris 2019 13:13
labdien! Noticis CSN, kur esmu cietusī. Auto bojājumi - izsists labais lukturis, pilnībā deformēts auto numurs, izsisti airbag abi priekšējie, spārni pabuktēti, kopumā mašīna braucama. Vai ar šādiem bojājumiem būtu vērts prasīt atlīdzību no vainīgā apdrošinātāja un ciest radušās neērtības , dodot auto servisā vai remontēt pašu spēkiem? Kāda ir pieredze šādā gadījumā?
Ēriks Griģis:

Mana pieredze liecina par augstām (vizuālā apskatē neredzamām devēju un galvenā vadības bloka) izmaksām nostrādājušu airbagu gadījumā!
Abu priekšējo spārnu buktes, iespējams, liecina par slēptu - neredzamu priekšējo garensiju (lonžeronu) deformāciju iespējamību! Ja auto ir braucams, ticams, ka dzeses un klimata sistēmas nav bojātas, bet to darbību vajadzētu servisā pārbaudīt!
Iesaku par negadījumu paziņot un prasīt atlīdzību remontu pakalpojumu veidā apdrošinātājam. Un, protams, pārliecināties (atsauksmes no paziņām, sūdzības interneta forumos) par apdrošinātāja piedāvātā remontservisa uzticamību izpildīto darbu kvalitātes ziņā.
Gatis, 23.novembris 2019 12:30
Mašīna paņemta līzingā,vai var līzingā esošu mašīnu noņemt no uzskaites?
Ēriks Griģis:

To nosaka līzinga līgums!
Raimis, 20.novembris 2019 18:44
Jūs rakstījāt, ka 31.12.2019. zaudē spēku Latvijas Administratīvo pārkāpumu kodekss!
Sakiet, vai ir jau kas zināms par kodeksa aizvietotāju?
Ēriks Griģis:

Ir zināmi 2020. gadā paredzētie sodi gan tikai par CSN un vadītāju darba un atpūtas laiku pārkāpumiem.
Vairāk par tiem un to administrēšanas kārtību stāstu profesionālo autovadītāju apmācībās Talsu autoskolā, arī Saldus autoskolas filiālē Kuldīgā:
www.talsuautoskola.lv/tehniskiej...
95. koda apmācības, 20.novembris 2019 15:14
Vai jau tagad nevar 95. kodu mācīties tikai trīs dienas!?
Ēriks Griģis:

Var jau!
Visu šo gadu jau varēja!
Tikai trūkst ieraksta, kas to atļauj, MK 358 noteikumu
66. punktā!
Šo grozījumu iesniedzējs MK izskatīšanai - Satiksmes ministrija.
Noteikumos papildus periodisko apmācību ilgumam - 35 stundām, jābūt paredzētām:
i) 21 stundai periodiskajai apmācībām mācību iestādē autovadītājiem ar derīgu ADR apliecību vai
ii) šoferiem pēc diviem e-apmācības moduļiem, vai
iii) autobusu šoferiem, kuri apmācīti par invaliditātes izpratni pasažieru pārvadājumos un vienu e-apmācības moduli, vai
iiii) šoferiem, kas apmācīti dzīvnieku pārvadāšanā un vienu e-apmācības moduli.
Saīsinātā 95.koda apmācība, 20.novembris 2019 13:19
Vai 95. koda iegūšanai ir paredzēta saīsinātā periodiskā apmācība? Paldies.
Ēriks Griģis:

Jā, ir paredzēts mācību iestādē pavadāmais laiks!
Direktīvas (ES) 2018/645 7. pants paredz, ka Periodisku apmācību veido teorētiskās mācības, praktiskā apmācība un, ja iespējams, apmācība ar informācijas un komunikācijas tehnoloģiju (IKT) rīkiem.
Direktīvas PIELIKUMA 4. iedaļu Obligātā periodiskā apmācība, kas paredzēta 3. panta 1. punkta b) apakšpunktā groza šādi:
Apstiprinātam mācību centram jāorganizē obligātā periodiskā apmācība. Tai jānotiek ik pēc pieciem gadiem un jāilgst 35 stundas, kas sadalītas vismaz septiņu stundu garos laika posmos. Izmantojot e-apmācību, apstiprinātais mācību centrs nodrošina, ka tiek nodrošināta pienācīga apmācības kvalitāte, tostarp izvēloties mācību priekšmetus, kuros visefektīvāk var izmantot IKT rīkus. Dalībvalstis jo īpaši prasa uzticamu lietotāju identifikāciju un pienācīgus kontroles līdzekļus. E-apmācības maksimālais ilgums nepārsniedz 12 stundas (16 akadēmiskās mācību stundas).
Vismaz viens no apmācību kursa posmiem ir veltīts ar ceļu satiksmes drošību saistītam priekšmetam. Apmācības saturs ir salāgots ar apmācības vajadzībām konkrētām transporta operācijām, ko veic vadītājs, un attiecīgiem jauninājumiem juridiskajā un tehnoloģiju jomā, un, cik vien iespējams, būtu jāņem vērā vadītāja konkrētās apmācības vajadzības.
Tad vēl!
i) Dalībvalstis var apsvērt iespēju uzskatīt pabeigtu specifisko apmācību, kas noteikta ar citiem Savienības tiesību aktiem, par ne vairāk kā vienu no noteiktajiem septiņu stundu laika posmiem. Tas ietver apmācību dzīvnieku pārvadāšanā un attiecībā uz pasažieru pārvadājumiem apmācību par invaliditātes izpratni.
ii) Dalībvalstis var nolemt, ka pabeigtu specifisko apmācību, kas noteikta bīstamo kravu pārvadāšanai, uzskata par diviem septiņu stundu laika posmiem, ar noteikumu, ka šī ir vienīgā no citām apmācībām, kas tiek ieskaitīta periodiskajā apmācībā.
Stāšanās spēkā!
Dalībvalstīs stājas spēkā normatīvie un administratīvie akti, kas vajadzīgi, lai izpildītu šīs direktīvas prasības, līdz 2020. gada 23. maijam.
Avots!
eur-lex.europa.eu/legal-content/...
Sandris, 13.novembris 2019 19:21
Situācija sekojoša.
Vienu dienu darbinu auto, (bez emocijām) bet aizdedzē gaismas ok!
Ar mokām iestūmām ar striķi un braucot elektronikai gļukoja viss iespējamais.
Tika nomainīts akumulators un aizgāja perfekti.
Braucot pēkšņi atkal elektronika čupā, un noslāpē-iedarbini atkal bez emocijām un panelis mirgo haotiski.
Vai pietiks ar cerību kad ģenerators jāmaina?
Ēriks Griģis:

Nav teikts, ka galvenā vaina tikai ģeneratorā! Manam auto ģenerators bija izsitis no ierindas elektroniski vadāmo bremžu programmu.
Iesaku remontservisā noteikt kļūdu vai kļūdas un izlabot bojājumu.

Lasītākie raksti

Jaunie raksti