Egils, 24.jūlijs 2002 0:00
Gribēju pajautāt vai tad tiešām būs jāpērk arī motociklam apdrošināšana uz visu gadu??? tas taču katram ir skaidrs, ka šajā klimatiskajā joslā ar viņu var braukt max 7-8 mēnešus gadā. Vai tad tiem nevajadzētu uztaisīt izņēmumu, tā pat kā citiem acīmredzami sezonāliem transporta līdzekļiem. Ps par tām cilvēktiesībām tomēr jūtos ierobežots, jo:
1. Man neļauj iegādāties to, kas reāli nepieciešams.
2. Kāpēc man būtu jātērē savs laiks dzenoties cauri visai Rīgi uz CSDD lai atdotu numura zīmes? un ja nu viņi tās pazaudē?:) Vai kāds taisās no viņiem kompensēt ceļa un laika izdevumus?
Un vispār ar ko ir pamatota šī acīmredzami nejēdzīgā direktīva? lai cilvēki neaizmirst apdroshinaaties, vai veel kas?
Vispār man liekas, ka tas ir apdrošinātāju lobiju pasākums, jo zinot to cik cilvēki ir slinki, viņi jau neies par kaut kādiem 5-20Ls dzenāties un papīrus smērēt, bet tā kā viņi reāli satiksnmē nepiedalās, avaarijas varbūtība samazinās līdz nullei, bet iemaksātā nauda paliek apdrošinātājiem... Piekritīsiet man?
Ēriks Griģis: Liriski to varētu pateikt apmēram tā:
"Ja visi redz kalnu, tad tas taču kalnam netraucē. Saprotot, ka tas aizsedz sauli, gribas ko mainīt. Norakt kalnu nebūs tik viegli, bet var doties uz citu vietu. Par pārvākšanos gan būs kas jāizdod."
Jaunā CAOA likuma projektā ir iestrādāts nosacījums, kad apdrošināšanas līgums var darboties īsāku laiku par vienu gadu. Izlasot manu atbildi Ainaram, Jūs uzināsiet par vienu BCDE EKSPERTS piedāvātiem projektiem, kā varētu samazināt jauno apdrošināšanas termiņu.
Tikai ne visiem būs izdevīgi pārvākties...
Horens, 19.jūlijs 2002 0:00
Cik maksā zaļā karte braucot uz Igauniju uz kādām trijām dienām?
Ēriks Griģis: Uz Igaunijas robežas vieglajam a/m par 15 dienām:
1. Igaunijas robežlīgums, atbilstoši kursa svārstībām, maksā ap Ls 9,50; 2. AG BALTA piedāvā Zaļās kartes apdrošināšanas līgumu ar 60% atlaidi tikai braucienam uz Igauniju, kas maksā Ls 9,20.
3. Zaļās kartes līgums vieglajam a/m par 15 dienām ceļu satiksmē ZK sistēmas dalībvalstī(s) maksā Ls 23,00.
vārdsDins, 19.jūlijs 2002 0:00
Jautājums par šīm sezonas nr.zīmēm.
Vai šādas zīmes ir izdevīgas arī antīkajiem a/m un motocikliem,jo tie tik reti izbrauc ielās,ka pa gadu varbūt pat kopsummā mēnesis nesanāk.Tādēļ jaunais apdrošināšanas likums antīko klubā izraisīja pamatotu neapmierinātību,jo visi pasākumi klubā notiek no maija līdz oktobrim un ar tad tikai reizi mēnesī.Jeb ,varbūt,var likumā paredzēt ,ka Antīko auto kluba biedri var apdrošināt savu tehniku uz tiešām nepieciešamo laiku-labi min. 1 mēnesi.Miljonāru arī tur nav kas var atļauties mainīt visu laiku numurus vai spēlēties ar reģistrācijas pārtraukšanu.Doma par šīm zīmēm,protams,ļoti laba un atbalstāma,bet ...šādai tehnikai tomēr vajadzētu palīdzēt.
Ēriks Griģis: Mēs negatavojam likumus, bet attiecībā uz antīkiem automobiļiem arī ir kas iesakāms.
Tikšanos varam norunāt pa e-pastu: egrigis@delfi.lv
vārdsainars, 19.jūlijs 2002 0:00
Vai tik apdrošināšanas firmas ir samaksājušas par tādiem pasākumiem jo es neticu ,ka to darītu cilvēku labklājībai.
Ēriks Griģis: Esmu vienisprātis, Ainar, vispār vai kāds ir samaksājis.
Strādājot ar ārvalstu likumdošanas aktiem zaudējumu atlīdzības noteikšanā, veicot autotehniskās ekspertīzes pēc ārvalstu institūciju pasūtījuma, nosakot ceļu satiksmes negadījuma izraisītāju, piedaloties tieši un netieši tiesas procesos ārvalstīs, izskatot autovadītāju rīcību uz automaģistrālēm, esmu iedomājies, ka notikušais ir attiecīgās valsts likumdošanas aktu pārkāpums.
Nezināšana, ja tu esi iebraucis no citas valsts - Latvijas un ko sastrādājis ceļu satiksmē uz automaģistrāles ārpus Latvijas, nav attaisnojums, lai par to nesodītu transportlīdzekļa vadītāju un attiecīgi transportlīdzekļa īpašnieku.
Tie vadītāji, kuri uzrādījuši zaļās standartlīguma polises ārvalstīs it kā par derīgām no Latvijas apdrošinātāju puses, jau labi zina, kas draud par šādu krāpniecību.
Šie likumdošanas akti par obligāto apdrošināšanu un pielaidi ceļu satiksmē jau pirms gadiem pieciem Latvijā bija iztulkoti, iepazīti un izanalizēti. Nevienam analītiķim nebija šaubu par to, ka ejot Eiropas virzienā, tie būs jāpieņem arī Latvijā. Tikai svarīgs ir laika jautājums - kad tas notiks.
Tad jautājums - vai ir samaksāts - atkrīt, jo kāpēc maksāt par to, kas jau drīz notiksies. Šobrīd šis "drīz" jau obligātā apdrošināšanas likuma projektā ir iestrādāts kā 2003. gada 1. janvāris. Likums ir pieņemts LR Ministru kabinetā, atlicis to apstiprināt Saeimā un noteikt spēkā stāšanās dienu.
Ir skaidrs, ka jaunais obligātās apdrošināšanas likums nesīs līdzi izmaiņas par Transportlīdzekļu reģistrāciju, Ceļu policiju, Ceļu satiksmi, Informācijas apmaiņu, Tiesas sistēmas darbību (izmaiņas jau notiek), kravas pārvadāšanu (izmaiņas jau apspriešanā), transportlīdzekļu aprīkojumu, administratīvo atbildību.
Kādas būtu vēlamās un atbilstošās reģiona (Latvijas) īpatnībām, tās konkrēti varat ieteikt arī Jūs, Ainar.
Ja runājam par izmaiņām, tad skaidrs, ka tā ir naudas izdošana.
Attiecībā uz transportlīdzekļu reģistrāciju.
Jaunais CAOA likums nosaka, ka apdrošināšanas termiņš ir viens gads.
Jaunā likuma 9. panta 1.1. sadaļa - ja transportlīdzeklis reģistrēts uz laiku, standartlīgumu slēdz uz transportlīdzekļa reģistrācijas apliecībā norādīto derīguma termiņu, bet ne ilgāku par vienu gadu.
Apskatot visus "LABVAKAR" videoklipus par izmaiņām obligātā apdrošināšanā, varat veidot pats savu viedokli par notiekošo Latvijas transportā.
Mēs uzskatījām, ka kopīgi ar BCDE EKSPERTS speciālistiem, sabiedrību LATSIGN varam ieteikt risinājumu tiem lauksaimniecībā strādājošiem, tiem transportlīdzekļu īpašniekiem, kas drīzumā iegādāsies sev otru transportlīdzekli, kas, beidzot pastāvēt kompleksam CAOA līgumam, domās, kā rīkoties ar savu desmit vienību lielo traktortehnikas parku, kuru CAOA vēl šobrīd var apdrošināt uz divām polisēm desmit vietā, maksājot tikai par divām.
Meldris, 18.jūlijs 2002 0:00
Ja man sabojājies traktors,kurš ziemu nostāvējis.Pavasarī vilkšu viņu ar citu traktoru uz darbnīcām,vai man arī jābūt apdrošinātam viņam. Jo nav nekādas garantijas viņu salabot.
Ēriks Griģis: Ja bojātā traktora vilkšana ar lokano vai cieto sakabi ārpus Rīgas pilsētas notiks ceļu satiksmē, tad:
1. šobrīd velkošajam un velkamajam traktoram ir nepieciešama CAOA, velkamajam CAOA līgumu iespējams noslēgt uz 15 dienām par Ls 1,20 riteņtraktoriem ar jaudu 50 ZS un mazāk vai pārējai traktortehnikai, bet par
Ls 2,10 riteņtraktoriem ar jaudu virs 50 ZS;
2. stājoties spēkā jaunam CAOA likumam, bet rēķinot pēc šodienas CAOA noteiktām prēmijām, attiecīgi būtu jāizdod Ls 11,00 vai Ls 18,70;
3. pēc mūsu ieteiktā numurzīmju projekta, velkamajam traktoram nevajadzēs ne sezonas, ne īslaicīgo numura zīmi, bet gan aizmugurē uzstādīt velkošā traktora numuru.
Jau pēc spēkā esošā CAOA likuma tas nozīmē, ka CSNg rezultātā par radītiem zaudējumiem trešajai personai ar sakabē esošu velkamo transportlīdzekli, zaudējumus noteiktā kārtībā atlīdzina tā apdrošināšanas sabiedrība, kas apdrošinājusi velkošā traktora īpašnieka atbildību.
Vetal, 16.jūlijs 2002 0:00
Kada apdroshinashana ir nepiecieshama, ja es gribu uz paris dienam aizbraukt uz Lietuvu?
Pladies.
Ēriks Griģis: Jums ir nepieciešams Lietuvas transportlīdzekļu īpašnieku civiltiesiskās atbildības obligātās apdrošināšanas (CAOA) robežlīgums, kas paredzēts noslēgt ar ārvalstīs reģistrēta transportlīdzekļa īpašnieku.
Ja Jums ir noslēgts starptautiskās Zaļās kartes apdrošināšanas līgums, tad par Lietuvas CAOA robežlīguma noslēgšanu būs jāmaksā 50% no noteiktās prēmijas apjoma.
Apdrošināšanas sabiedrības vieglajam automobilim uz 15 dienām piedāvā:
1. BTA par Ls 12,39 ar 10% atlaidi Ls 11,43;
2. ERGO par Ls 12,86;
3. BALTA par Ls 12,98.
Jānis, 15.jūlijs 2002 0:00
Vai tā ir taisnība,ka tiks veiktas izmaiņas apdrošināšanas termiņos?Vai es varēšu slēgt līgumu uz 3.mēnešiem? Kāds būs minimālais laiks? Paldies!
Ēriks Griģis: Ja runājam par sauszemes transportlīdzekļu īpašnieku civiltiesiskās atbildības obligātās apdrošināšanas (CAOA) jaunā likumprojekta termiņiem, tad attiecībā uz lauksaimniecības transportlīdzekļiem, kas tiek reģistrēti Valsts Tehniskās Uzraudzības inspekcijā vai transportlīdzekļiem, kas pieder zemnieku saimniecībai vai lauksaimniecības statūtsabiedrībai, kas ražo lauksaimniecības produkciju, LR Zemkopības ministrija pēta kaimiņvalstu pieredzi sezonas transportlīdzekļu reģistrācijas numura zīmju pielietošanā attiecīgiem transportlīdzekļiem.
Juris, 8.jūlijs 2002 0:00
Es biju aizbraucis komandējumā uz Pleskavu,kur pabiju četrus mēnešus.Pirms prombraukšanas savu automašinu "SAAB"biju atstājis servisā pie saviem paziņām,lai veiktu tehnisko apkopi un sagatavotu pārdošanai.OCTA un tehniskā apskate beidzās jūnija mēnesī.Atgriežoties mājas mani sagaidija pavēste no apdrošināšanas kompānijas lai es sedzot''zaudējumus" Izrādas,ka viens no servisa meistariem bija braucis ar manu auto un izraisījis CSN.Kuram tad ir jāatmaksā apdrošināšanas firmai zaudējumi man kā īpašniekam vai vainīgajam,kurš bija pie stūres?
Ēriks Griģis: Likumdošanas akti - Latvijas Administratīvo pārkāpumu kodekss (APK) un Sauszemes transportlīdzekļu īpašnieku civiltiesiskās atbildības obligātais apdrošināšanas (CAOA) likums paredz un nosaka sodus par likumdošanas aktu pārkāpumu transportlīdzekļa vadītājam pēc APK un transportlīdzekļa īpašniekam pēc CAOA vienlaicīgi.
Jūsu minētā gadījumā ceļu satiksmes negadījumu (CSNg) ar zaudējumu trešajai personai izraisīja vadītājs, kas piedalījās ceļu satiksmē bez noslēgta un derīga CAOA līguma.
1. CSNg vainīgo vadītāju soda par izraisīto CSNg un piedalīšanos ceļu satiksmē atbilstoši APK 126. punkta 2. daļai, ar Ls 50-125 vai atņem vadītāja tiesības uz laiku līdz 9 mēnešiem.
2. LR Satiksmes birojs ir tiesīgs iesniegt regresa prasību pret CSNg izraisījušā transportlīdzekļa īpašnieku, kurš nav apdrošinājis savu civiltiesisko atbildību uz transportlīdzekli un ar kuru vadītājs trešajai personai ir radījis zaudējumus, atbilstoši CAOA likuma 40. panta 2. daļas 1. punktā noteiktam.
Secinājums.
Ja jūs, transportlīdzekļa īpašniek, atrodaties prombūtnē un jums piederošo automobili ceļu satiksmē var izmantot cita persona, tad, izraisot CSNg, persona saņems sodu par izraisīto CSNg, bet transportlīdzekļa īpašniekam būs jāatlīdzina zaudējumi, ko sedza apdrošinātājs (LR Satiksmes birojs) CSNg cietušai trešajai personai, ieskaitot ekspertīzes, transportlīdzekļa evakuācijas un tiesas izdevumus.
Jānis, 5.jūlijs 2002 0:00
Man ir vairakas privatas masinas ta nu tas ir sanacis.Viena ir seviski mila un ar to braucu seviski reti. Vadoties pec principa ka ar masinu ziema jabrauc katrudienu vai nav jabrauc nemaz,es protams ar vinu ziema nebraucu. Ta ka reali ar so masinu piedalos satiksme no maija lidz oktobrim. Kada velna pec man bus jamaksa apdrosinasana uz visu gadu?Vai ir kads likums kurs liek maksat par pakalpojumu kuru es neizmantoju?Ko saja sakara saka cilveku tiesibas?
Paldies par atbildi.
Ēriks Griģis: Sagatavotā jaunā CAOA likuma redakcija atbild uz Jūsu jautājumu - Valts transportlīdzekļa numura zīme ir apstiprinājums transportlīdzekļa pielaidei ceļu satiksmē.
Vēl neapstiprinātais CAOA likuma projekts paredz, ka tikko Jūs pārtrauciet izmantot savu transportlīdzekli ceļu satiksmē, tad reģistrācijas numura zīme būs jānodod CSDD, pretī jāsaņem izziņa, saņemtā izziņa jāiesniedz apdrošināšanas sabiedrībā un attiecīgi saņemiet neizmantoto prēmijas daļu atpakaļ.
Tātad cilvēktiesības netiek pārkāptas.
Ja apstiprinās jauno CAOA likuma projektu, tad es redzu citas grūtības, kas attiecas uz CAOA likuma projekta saskaņošanu un sadarbību attiecībā ar pārējiem valsts likumdošanas aktiem. Bet, šobrīd, tas ir nodots izskatīšanai mūsu ievēlētiem deputātiem un CAOA jaunumi daļēji vai pilnībā nesāks uz mums iedarboties ātrāk par 01.01.2003.
vārds Ansis, 5.jūlijs 2002 0:00
Labdien, varbūt Jūs varat pateikt, kur varētu iepazīties ar Satiksmes biroja argumentiem par 12 mēnešu OCTA polišu ieviešanas nepeiciešamību. Biroja mājas lapā to nav.
Ēriks Griģis: Jūs, Ansi, jauno likumu esat sapratis pareizi - OCTA 12 mēnešu nepieciešamība ir sekas, ko nes līdzi Eiropas Savienības (ES) noteiktās vadlīnijas par transportlīdzekļu īpašnieku un lietotāju civiltiesiskās atbildības apdrošināšanas obligātumu, piedaloties ar transportlīdzekli ceļu satiksmē.
OCTA 12 mēnešu nepieciešamības pakārtotība par transportlīdzekļa pielaidi ceļa satiksmē ir noteikta ar:
1. transportlīdzekļa reģistrāciju, to apstiprina Valsts reģistrācijas numura zīme;
2. noteiktā kārtībā veiktu transportlīdzekļa tehnisko apskati;
3. transportlīdzekļa īpašnieka civiltiesiskās atbildības obligāto apdrošināšanu.
Reducējot iepriekšējos punktus uz galveno - pielaidi ceļa satiksmē, ES apstiprina transportlīdzekļa reģistrācijas numura zīme.
Tā kā transportlīdzekļa reģistrācijas numura zīme ES apstiprina transportlīdzekļa pielaidi ceļu satiksmē uz noteiktu laika posmu, tad pārējie nosacījumi (arī OCTA) pakārtojas Valsts transportlīdzekļa reģistrācijas numura zīmei, ar ko attiecīgā Valsts apliecina, ka transportlīdzeklis ir tiesīgs piedalīties ceļu satiksmē.
Tuvinoties ES, mūsu Valsts pieņem nosacījumus, kas mums ir jāievēro un kādus tos prasa tuvošanās objekts noteiktos tuvināšanās periodos.
Secinājums.
Ar Valsts transportlīdzekļa reģistrācijas numura zīmēm jādod iespēja transportlīdzekļa īpašniekam kopā ar tehnisko apskates komisiju noteikt transportlīdzekļa izmantošanas laiku ceļu satiksmē, atbilstoši tā lietošanas īpatnībām - sezonāli vai īslaicīgi lauksaimniecībā.
Tad tehniskā apskate un OCTA tiks noteikta uz šo laiku, protams, par atbilstošu samaksu.
Sīkāki Satiksmes biroja argumenti tika publicēti 2001. gada "Lauku Avīzē" septembrī vai oktobrī Ivara Bušmaņa intervijā.
Kaspars N., 10.jūnijs 2002 0:00
Automašīnai ir CASKO apdrošināšana ar 0.00 pašrisku. Nejauši taisot vaļā durvis, tās tika atsistas pret blakus stāvošu auto un tajās tika iesista bukte. Remonts izmaksā (+ -) 70 Ls.
Vai šajā situācijā šis negadījums ir jāreģistrē policijā. Blakus stāvošajam auto nav noticis pilnīgi nekas, jo tas bija smagā auto bamperis.
Ja ir jau atbilde uz līdzīgu jaut., tad atvainojos, jo nebija laika visu pārlasīt.
Paldies!
Ēriks Griģis: Jums jāzina, par ko esat parakstījies, noslēdzot apdrošināšanas līgumu.
1. Ja KASKO līgums attiecas uz ceļu satiksmes negadījumā gūtiem zaudējumiem, tad, sitot sava automobiļa durvis pret kādu šķērsli vai citu transportlīdzekli, ir jāpārliecinās, vai Jūsu apdrošinātājs to uzskata par apdrošināšanas gadījumu pēc ar Jums noslēgtā KASKO līguma noteikumiem.
2. Ja tas ir apdrošināšanas gadījums, tad Jums ir jānoskaidro, vai Jūsu apdrošināšanas sabiedrībai par zaudējumu līdz LS 50 vai Ls 100 ir nepieciešama Ceļu policijas izziņa un vai tas attiecas uz Jūsu noslēgto KASKO līgumu.
3. Vairums apdrošināšanas sabiedrības arī par Ls 70 lielu zaudējumu prasa policijas izziņu. Tad svarīgs ir 1. punkts.
Mairis, 4.jūnijs 2002 0:00
Vai ir iespējams saņemt OCTA apdrošināšanas atlīdzību, ja ceļu satiksmes negadījumu ir izraisījusi ceļa apsaimniekotāja (or whatever) nolaidība? Lieta tāda, ka mana sieva, braucot pa zemes ceļu kādā Liepājas rajona pagastā, ar visu auto ielidoja grāvī - ceļa posmā, kas izceļas ar īpašu bīstamību (ap 4 m plats un 3 m dziļš grāvis asā pagriezienā, katru gadu vismaz desmit avāriju, it sevišķi ziemā) nekādu brīdinājuma zīmju nav, arī ātruma ierobežojuma ne. Lieki piebilst, ka viņa pa šo ceļu brauca pirmo reizi :)), max ātrums (imho 90km/h??) netika pārkāpts, kaut arī bija paliels (līkumu grūti pamanīt), reibumā arī nebija :)) Vai likums paredz kāda (piem. pašvaldības) atbildību šādā gadījumā? Kas vispār atbild par brīdinājuma zīmēm uz šādiem ceļiem? Vai es saņemtu atlīdzību, ja iebrauktu, piem. 'lattelekom' akā, ja pirm tās nebūtu brīdinājuma zīmes?
Ēriks Griģis: Zaudējuma atlīdzību pēc sauszemes transportlīdzekļu īpašnieku civiltiesiskās atbildības obligātās apdrošināšanas (CAOA) likuma vadītājs un īpašnieks, kas cietuši un atradušies cietušā automobilī, par personai nodarītiem zaudējumiem nesaņem.
Pasažieriem, kas cietuši Jūsu aprakstītā CSNg, jāiesniedz iesniegums par zaudējumu atlīdzināšanu apdrošināšanas sabiedrībā, kas noslēgusi CAOA līgumu par attiecīgā īpašnieka atbildības apdrošināšanu uz cietušo automobili.
Par mantiskiem zaudējumiem - bojātā automobiļa īpašniekam, ja automobilis ir izraisījis CSNg, CAOA atlīdzība nepienākas, izņemot gadījumus, kad zaudējuma atlīdzināšanu par daļēju vainas pakāpi nosaka CAOA likums.
Jūs varat griezties ar prasību pret ceļa īpašnieku (apsaimniekotāju) par zaudējumu atlīdzināšanu tiesā. Noteikti būs nepieciešama ceļu Policijas izziņa, kurā ceļa apsaimniekotāja nolaidība būs noteikta par CSNg iemeslu.
Iespējams, Jums būs nepieciešama juridiskā palīdzība. Par to varat interesēties šī paša portāla nodaļā "Juridiskie pakalpojumi".
vārds armann, 4.jūnijs 2002 0:00
Vai ir tiesīgs, apdrošināšanas kompānijas novērtētājs , paziņot ka cenu bojātajai detaļai izvēlējies balstoties uz SM -reklama sludinājumiem?
Un vai tiešām (saskāros ar BTA) servisu, kurā taisāas remontēt jūsu auto nevar izvēlēties, jo BTA piedāvātais ir S.....s
Ēriks Griģis: ja novērtētājs var norādīt, kur detaļu par attiecīgo cenu var dabūt un, ja nepieciešams, pierādīt, ka tā atbilst cietušam transportlīdzeklim pēc attiecīgā nolietojuma un lietošanas kvalitātes, tad var, bet citādi avīzes izdevējs jau nepiegādā rezerves daļas.
Servisu var izvēlēties, bet rezultātā cietušajam būs jāpiemaksā remonta izdevumu starpība vai pie iesnieguma par zaudējumu atlīdzības iesniegšanas jau jāvienojas ar apdrošinātāju par piedāvātā servisa izvēli. Servisa neapmierinoša darba kvalitāte būs jāpamato.
Edgars, 31.maijs 2002 0:00
Labdien! Man ir viens taads globaals jautaajums! Kaapeec man ir jaamaksaa taada pasha summa par OCT ja es braucua ar ar vecu (1983g) mashiinu? Jo ja notiek avaarija , un es neesmu vainiigs, tad apdrosinaashanas komp. man vispaar apreekina vai piedaavaa ljoti mazu summu?
Jau irprieksh paldies
Ēriks Griģis: 1. Apdrošināšanas prēmiju Jūs maksājat par riska nodošanu apdrošinātājam. CAOA (Jūsu OCTA) gadījumā tiek apdrošināta Jūsu atbildība par iespējamo zaudējumu nodarīšanu trešajai personai ar konkrēto transportlīdzekli.
Zaudējumus atlīdzina cietušajam - trešajai personai, nevis Jums, kurš ir maksājis par apdrošināšanu.
Katram transportlīdzeklim ir noteikta sabiedriskās bīstamības pakāpe, kas apdrošināšanas polisē tiek nosaukta par transportlīdzekļa kodu. Atkarībā no šī koda, īpašnieka personas statusa, transportlīdzekļa reģistrācijas vietas un apdrošināšanas perioda tiek noteikta samaksa - pamata prēmija par atbildības apdrošināšanu. Šo pamata prēmiju apdrošinātāji var palielināt vai samazināt, kārtība, kā to darīt, ir noteikta.
2. Apdrošināšanas atlīdzības noteikšanas un zaudējumu atlīdzināšanas kārtība cietušajam arī ir noteikta. Cietušais saņem atlīdzību likumā noteiktā kārtībā, neskatoties uz to, vai ceļu satiksmes dalībnieki ir vai nav veikuši likumā noteikto apdrošināšanu. Tikai sods par apdrošināšanas likuma neievērošanu var sasniegt apmērus, kas reizēm atņem arī visu ļaunprātigai personai piederošo īpašumu (mēs apskatām globālu jautājumu!), un tas nemaz nav saistāms ar likumu par administratīvo pārkāpumu un soda sankcijām par to.
Ja Jūs piedalieties zaudējuma atlīdzības noteikšanas procesā kā cietušais, tad Jūsu samaksātai prēmijai par CAOA nav nekāda sakara ar to, kādā apmērā atlīdzība tiks noteikta.
Zaudējuma atlīdzībai ir noteikti limiti, kas ierobežo lielāko atlīdzības summu. Bez limitiem atlīdzību ierobežo:
1) transportlīdzekļa faktiskā vērtība uz notikuma brīdi, par kuru vairāk neatlīdzina;
2) faktiskie remonta izdevumi, arī par tiem vairāk neatlīdzina.
Faktiskā remonta izdevumu noteikšanā izmanto transportlīdzekļa nolietojumu.
Par Jūsu nosauktā "vecā automobiļa" remontu nevar saņemt atlīdzību kā par "jaunu", jo likums neļauj gūt labumu no apdrošināšanas atlīdzības.
Tas nosaka to, ka bojātais transportlīdzeklis ir jāatremontē pirmsavārijas stāvoklī. Burtiski - vecam automobilim bojātā detaļa būtu jānomaina ar vecumam un nolietojumam atbilstošu detaļu.
Mēs konsultējam par to, vai transportlīdzekļu apdrošināšanā un zaudējumu atlīdzības noteikšana ir ievēroti likumdošanas akti un apdrošināšanas sabiedrību izstrādātie noteikumi.
Mēs apmācām apdrošināšanas speciālistus un ekspertus savā profesionālā darbībā tā, lai noteiktās lietas tiktu ievērotas un izpildītas.
Mēs konsultējam dažādu institūciju un uzņēmumu darbiniekus par sauszemes transportlīdzekļiem raksturīgām īpatnībām, tiem piedaloties ceļu satiksmē vai iekļūstot ceļu satiksmes negadījumā, kustības drošības uzlabošanas un transportlīdzekļu apdrošināšanas iespējām autotransporta uzņēmumos.
Kaspars, 29.maijs 2002 0:00
sakiet, luudzu, kaa ir visizdevigaak apdrosinaat aoto, ja es gribu pavadiit vasaru, Zviedrijaa, Norveegijaa (attieciigi arii Igaunijaa)? vai to vispaar ir iespeejams izzdariit Latvijaa, vai to jaadara katraa valstii atseviski?
Ēriks Griģis: 1. Vispirms Jums ir nepieciešama starptautiskā transportlīdzekļu īpašnieku civiltiesiskās atbildības apdrošināšana. Tāda ir Zaļās kartes apdrošināšanas līgums, ko var noslēgt ar apdrošināšanas sabiedrību Latvijā, kurai ir licenze CAOA līgumu slēgšanai. Zaļās kartes līgums ir derīga visās Jūsu nosauktās valstīs. To var noslēgt uz 15 dienām un pa mēnesim līdz gadam. Noslēdzot Zaļās kartes līgumu pie apdrošinātāja, kas Jums ir apdrošinājis CAOA, Jums ir jāpārbauda, vai ir iespēja iegūt visas tās atlaides, kas attiecās uz CAOA Latvijas teritorijā.
2. Otra iespēja Jums ir iegādāties Igaunijas robežlīgumu un iebraucot Skandināvijas valstu teritorijā, noslēgt Skandināvijas (trīs valstu apdrošinātāju savienības) Zaļās kartes līgumu, bet tas nebūs lētāk un aizņēms vairāk laika.
3. Ja nezinat brauciena pēdējo valsti, tad, iebraucot jaunas valsts teritorijā, uz robežas varat slēgt robežlīgumu par piedalīšanos ceļu satiksmē attiecīgās valsts teritorijā. Šī iespēja arī nebūs lētākā.
4. Ieteicama ir transportlīdzekļu brīvprātīgā apdrošināšana (KASKO), kas darbojas Jūsu nosaukto valstu teritorijās. KASKO apdrošināšanas līgumu apdrošinātāji parasti slēdz uz laiku, ne īsāku par vienu gadu. Ja Jums ir vēl kas apdrošināts, bet KASKO nav, tad griežaties pie sava apdrošinātāja pārstāvja un lūdzat viņu izskatīt Jūsu iesniegumu par transportlīdzekļa KASKO apdrošināšanu uz ceļojuma laiku.
Lai Jums veicas!
ANDRIS, 23.maijs 2002 0:00
Notika CSN ,kur bija iesaistītas 3 automašīnas,tajā skaitā arī mana.Pēc lietas izkatīšanas CP izrādījās 2 vainīgie,kā šajā gadījumā tiks noteikta vainas pakāpe.Paldies!
Ēriks Griģis: Attiecībā uz atlīdzības noteikšanu sauszemes transportlīdzekļu īpašnieku civiltiesiskās atbildības obligātā apdrošināšanā (CAOA), apdrošinātājiem:
1) pēc CAOA likuma 33. panta 2. punkta prasībām ir jāatlīdzina zaudējumi, atbilstoši katra transportlīdzekļa vadītāja vainas pakāpei, ja zaudējumus cietušajam ir nodarījuši divi vai vairāki transportlīdzekļu vadītāji;
2) pēc CAOA likuma 33. panta 3. punkta prasībām ir jāatlīdzina savstarpēji nodarīti zaudējumi atbilstoši katra transportlīdzekļa vadītāja vainas pakāpei, ja ceļu satiksmes negadījumu ir izraisījušas vairākas personas;
3) pēc CAOA likuma 33. panta 4. punkta prasībām zaudējumi ir jāatlīdzina, pieņemot , ka vainas pakāpes ir vienādas, gadījumos, kad nav iespējams noteikt ceļu satiksmes negadījumā iesaistīto transportlīdzekļu vadītāju vainas pakāpi.
CAOA likums nosaka vainas pakāpes noteikšanas pienākumu apdrošināšanas sabiedrībām, tādēļ LR Satiksmes birojs ir sagatavojis un apstiprinājis metodiskos materiālus tehniskiem ekspertiem ar piemēriem vainas pakāpes noteikšanai.
Ieinteresēto pušu eksperti(s) nosaka vadītāju vainas pakāpi, apdrošināšanas sabiedrība(s) izvērtē lietas materiālus un eksperta viedokli par vainas pakāpes sadalījumu, tad pieņem lēmumu par zaudējumu atlīdzināšanu (atteikumu) atbilstoši katra vadītāja vainas pakāpei. Tas nozīmē, ka transportlīdzekļa īpašniekam var tikt atlīdzināta tā zaudējumu daļa, par kuru attiecīgais transportlīdzekļa vadītājs nav bijis vainīgs.
Nosakot vainas pakāpi, ekspertam ir jāizvērtē ceļu satiksmes negadījums tā, lai viņš varētu noteikt katra transportlīdzekļa vadītāja atbildību par radītiem zaudējumiem. Eksperts nosaka un apdrošinātājs pieņem lēmumu par zaudējuma atlīdzināšanu, izvērtējot:
1) tos Ceļu satiksmes noteikumu punktus, kurus vadītāji ir pārkāpuši un kuri ir cēloniskā sakarībā ar ceļu satiksmes negadījumu;
2) transportlīdzekļa tehnisko stāvokli, kura izmaiņas varēja būt cēloniskā sakarībā ar ceļu satiksmes negadījumu;
3) ceļa apstākļus un stāvokli;
4) tehnisko iespēju transportlīdzekļu vadītājiem izvairīties no ceļu satiksmes negadījuma vai paredzēt to;
5) cietušos transportlīdzekļus;
6) transportlīdzekļu bojājumu (cēlonības) saderību;
7) bojājumu atbilstību ceļu satiksmes negadījuma norises mehānismam;
8) ceļu satiksmes negadījuma atbilstību cietušo aprakstītam;
9) transportlīdzekļa vadītāju rīcības sabiedriskās bīstamības pakāpi;
10) katra transportlīdzekļa vadītāja attieksmi pret notikušo negadījumu.
Ja nevienā no uzskaitītiem punktiem eksperts nespēj dot slēdzienu, tad apdrošinātājs konstatē, ka nav iespējams noteikt ceļu satiksmes negadījumā iesaistīto transportlīdzekļu vadītāju vainas pakāpi un zaudējumi ir atlīdzināmi, pieņemot, ka to vainas pakāpe ir vienāda.
Eksperta atzinums apdrošināšanas sabiedrībai var būt speciālista viedoklis tiesas vai policijas lēmumu pieņemšanā, ja kāda no pusēm to pieprasa. Apdrošinātāja lēmums attiecas uz zaudējuma atlīdzināšanu, bet ne uz administratīvo atbildību un otrādi.
BAilule, 20.maijs 2002 0:00
Situaacija liidz riebumam stulba. Noliku savu autinju smuki ielas malaa pie dziivojamaas maajas, seezu iekshaa, runaajos ar draudzeni. Peekshnji baac! mashiiniite palecas - staavosham auto pakaljaa ielicis mocis! Izlecu aaraa - divi puishelji ar moci IZ bez numura ziimes. Pashi to mociiti sakjiileejushi, pashiem tikai gadinji 16, nav ne tiesiibu, ne naudas. Dzekinji metaas beegt, bet paguvu vienu sakjert aiz apkakles. Apskaotos auto aizmuguri - lukturis sasists, izpuuteejs norauts zemaak, kreisajaa spaarnaa laba bukte. Izsaucu policiju. Kameer shie atbrauca - apmeeram pec pusotras stundas, puishelji, protams, paspeeja aizmukt. Nevaru tachu divus gabalus pusotru stundu aiz apkakles notureet! Atbrauc CP. Ar mocis bijis bez numura ziimes? Apdroshinaashana tad nedarbojoties... Kur puishelji? Ak aizmukushi? Nu tad vispaar nekaa... Skatiitaaju uz sho pasaakumu netruuka. Viens no vinjiem, padsmitnieks, piedaavaaja par Ls 2 paraadiit, kur tie vainiigie dziivo. Paraadiija arii, bet CP tajaa maajaa neviens neielaida. Adresi pierakstiiju, pati arii noskaidroju, kaa vainiigos sauc - vaardus un uzvaardus, braalji esot. Bet ko taalaak? Meegjinaat pashai runaat ar puishelju vecaakiem vai gaidiit, kad shos meklees policija. Man jau teica, ka policijai esot darba kaa juura...
Smiekl;iigaakais ir tas, ka naakamajaa dienaa bija jaaiziet tehniskaa apskate. Ar shaadu auto es to, protams, neizgaaju. Rezervei ir meenesis, bet, ja lieta ievelkas ilgaak par meenesi, tad ko - likt auto malinjaa un staigaat kaajaam? Saakt pashai labot un varbuut nechakareet nervus un likties mieraa? Puishelju arii taa kaa zeel, siiki un ne tik riebiigi izskatiijaas, nobijushies gan. Tomeer baigaa skrobe. Un tikpat labi tajaa vietaa vareeja kaads beerns staaveet. Vai man ir kaadas ceriibas pashai neapmaksaat to sasodiito remontu?
Ēriks Griģis: Kas Jums teica, ka apdrošināšana nedarbojas, ja mocis (transportlīdzeklis) ir bez numura zīmes? Ne vienmēr tas apstiprinās.
Sauszemes transportlīdzekļu īpašnieku civiltiesiskās atbildības obligātā apdrošināšana (CAOA) attiecas uz tiem transportlīdzekļiem, kurus reģistrē Ceļu satiksmes drošības direkcijā (CSDD).
Ja mocis bija bez numura zīmes, bet tas bija jāreģistrē CSDD, un puišeļi nevarēja uzrādīt apdrošināšanas polisi, tad par CAOA gadījumu ir jāpaziņo LR Satiksmes birojam.
Pēc PAZIŅOJUMA iesniegšanas Lomonosova ielā 9 (mutiski, rakstiski vai pa tālruni 7241822), Jūs rakstat un iesniedzat IESNIEGUMU par zaudējumu atlīdzināšanu. Tad eksperts apskatīs Jūsu bojāto automobili, pieprasīs no Ceļu policijas izziņu par ceļu satiksmes negadījumu un pateiks, ko Jums darīt tālāk ar bojāto automobili. Ja Jūs izvēlēsieties to remontēt, kas jāuzrāda iesniegumā par zaudējumu atlīdzināšanu, tad Jums būs jāgaida, līdz iziņa no policijas būs saņemta.
Tad Jums paziņos, vai atlīdzība Jums pienākas (vai nepienākas) un kā Jums rīkoties tālāk ar sabojāto automobili.
Ceru, ka Jums ir to policistu uzvārdi, kas ieradās notikuma vietā, liecinieki un puišeļu vecāku adreses. Šie dati būs jānodod Satiksmes biroja rīcībā.
Ivo, 13.maijs 2002 0:00
Man ir sekojoshs jautajums,jeb pat vairaki:
1)Ja esmu izraisijis avariju, un atzits par vainigu(distances neieveroshana),vai man apdroshinashana kaut ko sedz?
2)Kas notiek ar apdroshinashanu,ja parraksta mashinu,vai auto ir jaapdroshin velreiz?Ja ja,tad kamdelj.
3)Ja man ir mashina,kurai beigusies tehniska apskate, ta nav izieta,jo auto bija bojats,pec auto remonta braucot uz tehnisko apskati satieku policiju.Vai ir kadas iespejas izbegt no soda(tagad tas jau ja nemaldos ir 25Ls).
Ēriks Griģis:
1) Ja esat izraisījis ceļu satiksmes negadījumu un atzīts par vienīgo vainīgo, tad obligātā atbildības apdrošināšana (CAOA) Jums zaudējumus par transportlīdzekļa bojājumiem nesedz.
Ja Jums transportlīdzeklis ir brīvprātīgi (KASKO)apdrošināts, tad, vadītājam izraisot ceļu satiksmes negadījumu, transportlīdzekļa īpašnieks par tā bojājumiem attiecīgā negadījumā saņem zaudējuma atlīdzību atbilstoši noslēgtā apdrošināšanas līguma noteikumiem.
Ja vadītājam apdrošinātāji nosaka rupju neuzmanību, tad atlīdzība tiek atteikta.
2) Automobiļa pārrakstīšana nozīmē transportlīdzekļa īpašnieka maiņu.
Transportlīdzekļa īpašnieka maiņas gadījumā CAOA līgums automātiski izbeidzas. Jaunajam īpašniekam ir jāapdrošina sava atbildība uz no jauna iegādāto transportlīdzekli. Obligātā apdrošināšanā apdrošina īpašnieka atbildību nevis transportlīdzekli, un to nosaka likums.
Brīvprātīgais KASKO apdrošināšanas līgums attiecas uz automobili, un mainoties īpašniekiem, iepriekšējais īpašnieks pie sava apdrošinātāja noslēgto līgumu, atbilstoši līguma noteikumiem, var izmainīt par labu jaunajam transportlīdzekļa īpašniekam. To nosaka katras apdrošināšanas sabiedrības izstrādātie KASKO apdrošināšanas noteikumi, ko, slēdzot līgumu, apdrošinātāja pārstāvis kopā ar apdrošināšanas polisi izsniedz apdrošinājuma ņēmējam.
3) Mēs nekonsultējam par to, kā var izbēgt no soda.
vārdsGuntars, 10.maijs 2002 0:00
mums ar braali ir vienadas masinas BMW. vai ir iespeja vina obligato adrosinasanu paregistret uz manu masinu.
Ēriks Griģis: ja Jūsu brālim automobilis tiek atsavināts (pārdots), tad, likumā noteiktā kārtībā, neizmantoto obligātās apdrošināšanas prēmijas daļu var izņemt naudā vai ieskaitīt apdrošināšanas maksā par cita apdrošināšanas līguma noslēgšanu.
vārds Mārtiņš K., 6.maijs 2002 0:00
Neesmu īpaši rūpīgi izlasījis visus iepriekšējos jautājumus, bet mans jautājums ir īss - VAI IR iespēja brīvprātīgi apdrošināt savu auto BMW 525 1990.g. pret nozagšanas risku uz 1/2 gada termiņu. Motīvs : konkrēto auto es izmantoju tikai vasaras periodā. Pārējā laikā auto atrodas drošā garažā,izslēdzot iespēju to nozagt.
Ēriks Griģis: apdrošināšanas sabiedrības kā pakalpojumu uz pusgadu transportlīdzekļu brīvprātīgo apdrošināšanu nepiedāvā.
Bet iespēja pastāv.
Apdrošināšanas sabiedrībās BALTA un BTA vērtē apdrošināmo risku arī īpašiem apdrošināšanas nosacījumiem. Pēc klienta un klientam piederošo transportlīdzekļu apdrošināšanas riska izvērtēšanas sabiedrība var atteikt vai arī noslēgt īpašu sezonas apdrošināšanas līgumu.