Apdrošināšanas un ekspertīzes jautājumi un atbildes

Šeit Jūs varat uzdot savus jautājumus, kas saistīti ar auto apdrošināšanu, tehnisko ekspertīzi. Uz jautājumiem atbildēs iAuto eksperts Ēriks Griģis.

 
 
 
 
 
Uzmanību: Ar * apzīmētie lauciņi ir obligāti!
 
Vetal, 16.jūlijs 2002 0:00
Kada apdroshinashana ir nepiecieshama, ja es gribu uz paris dienam aizbraukt uz Lietuvu?
Pladies.
Ēriks Griģis: Jums ir nepieciešams Lietuvas transportlīdzekļu īpašnieku civiltiesiskās atbildības obligātās apdrošināšanas (CAOA) robežlīgums, kas paredzēts noslēgt ar ārvalstīs reģistrēta transportlīdzekļa īpašnieku.
Ja Jums ir noslēgts starptautiskās Zaļās kartes apdrošināšanas līgums, tad par Lietuvas CAOA robežlīguma noslēgšanu būs jāmaksā 50% no noteiktās prēmijas apjoma.
Apdrošināšanas sabiedrības vieglajam automobilim uz 15 dienām piedāvā:
1. BTA par Ls 12,39 ar 10% atlaidi Ls 11,43;
2. ERGO par Ls 12,86;
3. BALTA par Ls 12,98.
Jānis, 15.jūlijs 2002 0:00
Vai tā ir taisnība,ka tiks veiktas izmaiņas apdrošināšanas termiņos?Vai es varēšu slēgt līgumu uz 3.mēnešiem? Kāds būs minimālais laiks? Paldies!
Ēriks Griģis: Ja runājam par sauszemes transportlīdzekļu īpašnieku civiltiesiskās atbildības obligātās apdrošināšanas (CAOA) jaunā likumprojekta termiņiem, tad attiecībā uz lauksaimniecības transportlīdzekļiem, kas tiek reģistrēti Valsts Tehniskās Uzraudzības inspekcijā vai transportlīdzekļiem, kas pieder zemnieku saimniecībai vai lauksaimniecības statūtsabiedrībai, kas ražo lauksaimniecības produkciju, LR Zemkopības ministrija pēta kaimiņvalstu pieredzi sezonas transportlīdzekļu reģistrācijas numura zīmju pielietošanā attiecīgiem transportlīdzekļiem.
Juris, 8.jūlijs 2002 0:00
Es biju aizbraucis komandējumā uz Pleskavu,kur pabiju četrus mēnešus.Pirms prombraukšanas savu automašinu "SAAB"biju atstājis servisā pie saviem paziņām,lai veiktu tehnisko apkopi un sagatavotu pārdošanai.OCTA un tehniskā apskate beidzās jūnija mēnesī.Atgriežoties mājas mani sagaidija pavēste no apdrošināšanas kompānijas lai es sedzot''zaudējumus" Izrādas,ka viens no servisa meistariem bija braucis ar manu auto un izraisījis CSN.Kuram tad ir jāatmaksā apdrošināšanas firmai zaudējumi man kā īpašniekam vai vainīgajam,kurš bija pie stūres?
Ēriks Griģis: Likumdošanas akti - Latvijas Administratīvo pārkāpumu kodekss (APK) un Sauszemes transportlīdzekļu īpašnieku civiltiesiskās atbildības obligātais apdrošināšanas (CAOA) likums paredz un nosaka sodus par likumdošanas aktu pārkāpumu transportlīdzekļa vadītājam pēc APK un transportlīdzekļa īpašniekam pēc CAOA vienlaicīgi.
Jūsu minētā gadījumā ceļu satiksmes negadījumu (CSNg) ar zaudējumu trešajai personai izraisīja vadītājs, kas piedalījās ceļu satiksmē bez noslēgta un derīga CAOA līguma.
1. CSNg vainīgo vadītāju soda par izraisīto CSNg un piedalīšanos ceļu satiksmē atbilstoši APK 126. punkta 2. daļai, ar Ls 50-125 vai atņem vadītāja tiesības uz laiku līdz 9 mēnešiem.
2. LR Satiksmes birojs ir tiesīgs iesniegt regresa prasību pret CSNg izraisījušā transportlīdzekļa īpašnieku, kurš nav apdrošinājis savu civiltiesisko atbildību uz transportlīdzekli un ar kuru vadītājs trešajai personai ir radījis zaudējumus, atbilstoši CAOA likuma 40. panta 2. daļas 1. punktā noteiktam.
Secinājums.
Ja jūs, transportlīdzekļa īpašniek, atrodaties prombūtnē un jums piederošo automobili ceļu satiksmē var izmantot cita persona, tad, izraisot CSNg, persona saņems sodu par izraisīto CSNg, bet transportlīdzekļa īpašniekam būs jāatlīdzina zaudējumi, ko sedza apdrošinātājs (LR Satiksmes birojs) CSNg cietušai trešajai personai, ieskaitot ekspertīzes, transportlīdzekļa evakuācijas un tiesas izdevumus.
Jānis, 5.jūlijs 2002 0:00
Man ir vairakas privatas masinas ta nu tas ir sanacis.Viena ir seviski mila un ar to braucu seviski reti. Vadoties pec principa ka ar masinu ziema jabrauc katrudienu vai nav jabrauc nemaz,es protams ar vinu ziema nebraucu. Ta ka reali ar so masinu piedalos satiksme no maija lidz oktobrim. Kada velna pec man bus jamaksa apdrosinasana uz visu gadu?Vai ir kads likums kurs liek maksat par pakalpojumu kuru es neizmantoju?Ko saja sakara saka cilveku tiesibas?
Paldies par atbildi.
Ēriks Griģis: Sagatavotā jaunā CAOA likuma redakcija atbild uz Jūsu jautājumu - Valts transportlīdzekļa numura zīme ir apstiprinājums transportlīdzekļa pielaidei ceļu satiksmē.
Vēl neapstiprinātais CAOA likuma projekts paredz, ka tikko Jūs pārtrauciet izmantot savu transportlīdzekli ceļu satiksmē, tad reģistrācijas numura zīme būs jānodod CSDD, pretī jāsaņem izziņa, saņemtā izziņa jāiesniedz apdrošināšanas sabiedrībā un attiecīgi saņemiet neizmantoto prēmijas daļu atpakaļ.
Tātad cilvēktiesības netiek pārkāptas.
Ja apstiprinās jauno CAOA likuma projektu, tad es redzu citas grūtības, kas attiecas uz CAOA likuma projekta saskaņošanu un sadarbību attiecībā ar pārējiem valsts likumdošanas aktiem. Bet, šobrīd, tas ir nodots izskatīšanai mūsu ievēlētiem deputātiem un CAOA jaunumi daļēji vai pilnībā nesāks uz mums iedarboties ātrāk par 01.01.2003.
vārds Ansis, 5.jūlijs 2002 0:00
Labdien, varbūt Jūs varat pateikt, kur varētu iepazīties ar Satiksmes biroja argumentiem par 12 mēnešu OCTA polišu ieviešanas nepeiciešamību. Biroja mājas lapā to nav.
Ēriks Griģis: Jūs, Ansi, jauno likumu esat sapratis pareizi - OCTA 12 mēnešu nepieciešamība ir sekas, ko nes līdzi Eiropas Savienības (ES) noteiktās vadlīnijas par transportlīdzekļu īpašnieku un lietotāju civiltiesiskās atbildības apdrošināšanas obligātumu, piedaloties ar transportlīdzekli ceļu satiksmē.
OCTA 12 mēnešu nepieciešamības pakārtotība par transportlīdzekļa pielaidi ceļa satiksmē ir noteikta ar:
1. transportlīdzekļa reģistrāciju, to apstiprina Valsts reģistrācijas numura zīme;
2. noteiktā kārtībā veiktu transportlīdzekļa tehnisko apskati;
3. transportlīdzekļa īpašnieka civiltiesiskās atbildības obligāto apdrošināšanu.
Reducējot iepriekšējos punktus uz galveno - pielaidi ceļa satiksmē, ES apstiprina transportlīdzekļa reģistrācijas numura zīme.
Tā kā transportlīdzekļa reģistrācijas numura zīme ES apstiprina transportlīdzekļa pielaidi ceļu satiksmē uz noteiktu laika posmu, tad pārējie nosacījumi (arī OCTA) pakārtojas Valsts transportlīdzekļa reģistrācijas numura zīmei, ar ko attiecīgā Valsts apliecina, ka transportlīdzeklis ir tiesīgs piedalīties ceļu satiksmē.
Tuvinoties ES, mūsu Valsts pieņem nosacījumus, kas mums ir jāievēro un kādus tos prasa tuvošanās objekts noteiktos tuvināšanās periodos.
Secinājums.
Ar Valsts transportlīdzekļa reģistrācijas numura zīmēm jādod iespēja transportlīdzekļa īpašniekam kopā ar tehnisko apskates komisiju noteikt transportlīdzekļa izmantošanas laiku ceļu satiksmē, atbilstoši tā lietošanas īpatnībām - sezonāli vai īslaicīgi lauksaimniecībā.
Tad tehniskā apskate un OCTA tiks noteikta uz šo laiku, protams, par atbilstošu samaksu.
Sīkāki Satiksmes biroja argumenti tika publicēti 2001. gada "Lauku Avīzē" septembrī vai oktobrī Ivara Bušmaņa intervijā.
Kaspars N., 10.jūnijs 2002 0:00
Automašīnai ir CASKO apdrošināšana ar 0.00 pašrisku. Nejauši taisot vaļā durvis, tās tika atsistas pret blakus stāvošu auto un tajās tika iesista bukte. Remonts izmaksā (+ -) 70 Ls.
Vai šajā situācijā šis negadījums ir jāreģistrē policijā. Blakus stāvošajam auto nav noticis pilnīgi nekas, jo tas bija smagā auto bamperis.

Ja ir jau atbilde uz līdzīgu jaut., tad atvainojos, jo nebija laika visu pārlasīt.

Paldies!
Ēriks Griģis: Jums jāzina, par ko esat parakstījies, noslēdzot apdrošināšanas līgumu.
1. Ja KASKO līgums attiecas uz ceļu satiksmes negadījumā gūtiem zaudējumiem, tad, sitot sava automobiļa durvis pret kādu šķērsli vai citu transportlīdzekli, ir jāpārliecinās, vai Jūsu apdrošinātājs to uzskata par apdrošināšanas gadījumu pēc ar Jums noslēgtā KASKO līguma noteikumiem.
2. Ja tas ir apdrošināšanas gadījums, tad Jums ir jānoskaidro, vai Jūsu apdrošināšanas sabiedrībai par zaudējumu līdz LS 50 vai Ls 100 ir nepieciešama Ceļu policijas izziņa un vai tas attiecas uz Jūsu noslēgto KASKO līgumu.
3. Vairums apdrošināšanas sabiedrības arī par Ls 70 lielu zaudējumu prasa policijas izziņu. Tad svarīgs ir 1. punkts.
Mairis, 4.jūnijs 2002 0:00
Vai ir iespējams saņemt OCTA apdrošināšanas atlīdzību, ja ceļu satiksmes negadījumu ir izraisījusi ceļa apsaimniekotāja (or whatever) nolaidība? Lieta tāda, ka mana sieva, braucot pa zemes ceļu kādā Liepājas rajona pagastā, ar visu auto ielidoja grāvī - ceļa posmā, kas izceļas ar īpašu bīstamību (ap 4 m plats un 3 m dziļš grāvis asā pagriezienā, katru gadu vismaz desmit avāriju, it sevišķi ziemā) nekādu brīdinājuma zīmju nav, arī ātruma ierobežojuma ne. Lieki piebilst, ka viņa pa šo ceļu brauca pirmo reizi :)), max ātrums (imho 90km/h??) netika pārkāpts, kaut arī bija paliels (līkumu grūti pamanīt), reibumā arī nebija :)) Vai likums paredz kāda (piem. pašvaldības) atbildību šādā gadījumā? Kas vispār atbild par brīdinājuma zīmēm uz šādiem ceļiem? Vai es saņemtu atlīdzību, ja iebrauktu, piem. 'lattelekom' akā, ja pirm tās nebūtu brīdinājuma zīmes?
Ēriks Griģis: Zaudējuma atlīdzību pēc sauszemes transportlīdzekļu īpašnieku civiltiesiskās atbildības obligātās apdrošināšanas (CAOA) likuma vadītājs un īpašnieks, kas cietuši un atradušies cietušā automobilī, par personai nodarītiem zaudējumiem nesaņem.
Pasažieriem, kas cietuši Jūsu aprakstītā CSNg, jāiesniedz iesniegums par zaudējumu atlīdzināšanu apdrošināšanas sabiedrībā, kas noslēgusi CAOA līgumu par attiecīgā īpašnieka atbildības apdrošināšanu uz cietušo automobili.
Par mantiskiem zaudējumiem - bojātā automobiļa īpašniekam, ja automobilis ir izraisījis CSNg, CAOA atlīdzība nepienākas, izņemot gadījumus, kad zaudējuma atlīdzināšanu par daļēju vainas pakāpi nosaka CAOA likums.
Jūs varat griezties ar prasību pret ceļa īpašnieku (apsaimniekotāju) par zaudējumu atlīdzināšanu tiesā. Noteikti būs nepieciešama ceļu Policijas izziņa, kurā ceļa apsaimniekotāja nolaidība būs noteikta par CSNg iemeslu.
Iespējams, Jums būs nepieciešama juridiskā palīdzība. Par to varat interesēties šī paša portāla nodaļā "Juridiskie pakalpojumi".
vārds armann, 4.jūnijs 2002 0:00
Vai ir tiesīgs, apdrošināšanas kompānijas novērtētājs , paziņot ka cenu bojātajai detaļai izvēlējies balstoties uz SM -reklama sludinājumiem?

Un vai tiešām (saskāros ar BTA) servisu, kurā taisāas remontēt jūsu auto nevar izvēlēties, jo BTA piedāvātais ir S.....s
Ēriks Griģis: ja novērtētājs var norādīt, kur detaļu par attiecīgo cenu var dabūt un, ja nepieciešams, pierādīt, ka tā atbilst cietušam transportlīdzeklim pēc attiecīgā nolietojuma un lietošanas kvalitātes, tad var, bet citādi avīzes izdevējs jau nepiegādā rezerves daļas.

Servisu var izvēlēties, bet rezultātā cietušajam būs jāpiemaksā remonta izdevumu starpība vai pie iesnieguma par zaudējumu atlīdzības iesniegšanas jau jāvienojas ar apdrošinātāju par piedāvātā servisa izvēli. Servisa neapmierinoša darba kvalitāte būs jāpamato.
Edgars, 31.maijs 2002 0:00
Labdien! Man ir viens taads globaals jautaajums! Kaapeec man ir jaamaksaa taada pasha summa par OCT ja es braucua ar ar vecu (1983g) mashiinu? Jo ja notiek avaarija , un es neesmu vainiigs, tad apdrosinaashanas komp. man vispaar apreekina vai piedaavaa ljoti mazu summu?

Jau irprieksh paldies
Ēriks Griģis: 1. Apdrošināšanas prēmiju Jūs maksājat par riska nodošanu apdrošinātājam. CAOA (Jūsu OCTA) gadījumā tiek apdrošināta Jūsu atbildība par iespējamo zaudējumu nodarīšanu trešajai personai ar konkrēto transportlīdzekli.
Zaudējumus atlīdzina cietušajam - trešajai personai, nevis Jums, kurš ir maksājis par apdrošināšanu.
Katram transportlīdzeklim ir noteikta sabiedriskās bīstamības pakāpe, kas apdrošināšanas polisē tiek nosaukta par transportlīdzekļa kodu. Atkarībā no šī koda, īpašnieka personas statusa, transportlīdzekļa reģistrācijas vietas un apdrošināšanas perioda tiek noteikta samaksa - pamata prēmija par atbildības apdrošināšanu. Šo pamata prēmiju apdrošinātāji var palielināt vai samazināt, kārtība, kā to darīt, ir noteikta.
2. Apdrošināšanas atlīdzības noteikšanas un zaudējumu atlīdzināšanas kārtība cietušajam arī ir noteikta. Cietušais saņem atlīdzību likumā noteiktā kārtībā, neskatoties uz to, vai ceļu satiksmes dalībnieki ir vai nav veikuši likumā noteikto apdrošināšanu. Tikai sods par apdrošināšanas likuma neievērošanu var sasniegt apmērus, kas reizēm atņem arī visu ļaunprātigai personai piederošo īpašumu (mēs apskatām globālu jautājumu!), un tas nemaz nav saistāms ar likumu par administratīvo pārkāpumu un soda sankcijām par to.
Ja Jūs piedalieties zaudējuma atlīdzības noteikšanas procesā kā cietušais, tad Jūsu samaksātai prēmijai par CAOA nav nekāda sakara ar to, kādā apmērā atlīdzība tiks noteikta.
Zaudējuma atlīdzībai ir noteikti limiti, kas ierobežo lielāko atlīdzības summu. Bez limitiem atlīdzību ierobežo:
1) transportlīdzekļa faktiskā vērtība uz notikuma brīdi, par kuru vairāk neatlīdzina;
2) faktiskie remonta izdevumi, arī par tiem vairāk neatlīdzina.
Faktiskā remonta izdevumu noteikšanā izmanto transportlīdzekļa nolietojumu.
Par Jūsu nosauktā "vecā automobiļa" remontu nevar saņemt atlīdzību kā par "jaunu", jo likums neļauj gūt labumu no apdrošināšanas atlīdzības.
Tas nosaka to, ka bojātais transportlīdzeklis ir jāatremontē pirmsavārijas stāvoklī. Burtiski - vecam automobilim bojātā detaļa būtu jānomaina ar vecumam un nolietojumam atbilstošu detaļu.
Mēs konsultējam par to, vai transportlīdzekļu apdrošināšanā un zaudējumu atlīdzības noteikšana ir ievēroti likumdošanas akti un apdrošināšanas sabiedrību izstrādātie noteikumi.
Mēs apmācām apdrošināšanas speciālistus un ekspertus savā profesionālā darbībā tā, lai noteiktās lietas tiktu ievērotas un izpildītas.
Mēs konsultējam dažādu institūciju un uzņēmumu darbiniekus par sauszemes transportlīdzekļiem raksturīgām īpatnībām, tiem piedaloties ceļu satiksmē vai iekļūstot ceļu satiksmes negadījumā, kustības drošības uzlabošanas un transportlīdzekļu apdrošināšanas iespējām autotransporta uzņēmumos.
Kaspars, 29.maijs 2002 0:00
sakiet, luudzu, kaa ir visizdevigaak apdrosinaat aoto, ja es gribu pavadiit vasaru, Zviedrijaa, Norveegijaa (attieciigi arii Igaunijaa)? vai to vispaar ir iespeejams izzdariit Latvijaa, vai to jaadara katraa valstii atseviski?
Ēriks Griģis: 1. Vispirms Jums ir nepieciešama starptautiskā transportlīdzekļu īpašnieku civiltiesiskās atbildības apdrošināšana. Tāda ir Zaļās kartes apdrošināšanas līgums, ko var noslēgt ar apdrošināšanas sabiedrību Latvijā, kurai ir licenze CAOA līgumu slēgšanai. Zaļās kartes līgums ir derīga visās Jūsu nosauktās valstīs. To var noslēgt uz 15 dienām un pa mēnesim līdz gadam. Noslēdzot Zaļās kartes līgumu pie apdrošinātāja, kas Jums ir apdrošinājis CAOA, Jums ir jāpārbauda, vai ir iespēja iegūt visas tās atlaides, kas attiecās uz CAOA Latvijas teritorijā.
2. Otra iespēja Jums ir iegādāties Igaunijas robežlīgumu un iebraucot Skandināvijas valstu teritorijā, noslēgt Skandināvijas (trīs valstu apdrošinātāju savienības) Zaļās kartes līgumu, bet tas nebūs lētāk un aizņēms vairāk laika.
3. Ja nezinat brauciena pēdējo valsti, tad, iebraucot jaunas valsts teritorijā, uz robežas varat slēgt robežlīgumu par piedalīšanos ceļu satiksmē attiecīgās valsts teritorijā. Šī iespēja arī nebūs lētākā.
4. Ieteicama ir transportlīdzekļu brīvprātīgā apdrošināšana (KASKO), kas darbojas Jūsu nosaukto valstu teritorijās. KASKO apdrošināšanas līgumu apdrošinātāji parasti slēdz uz laiku, ne īsāku par vienu gadu. Ja Jums ir vēl kas apdrošināts, bet KASKO nav, tad griežaties pie sava apdrošinātāja pārstāvja un lūdzat viņu izskatīt Jūsu iesniegumu par transportlīdzekļa KASKO apdrošināšanu uz ceļojuma laiku.
Lai Jums veicas!
ANDRIS, 23.maijs 2002 0:00
Notika CSN ,kur bija iesaistītas 3 automašīnas,tajā skaitā arī mana.Pēc lietas izkatīšanas CP izrādījās 2 vainīgie,kā šajā gadījumā tiks noteikta vainas pakāpe.Paldies!
Ēriks Griģis: Attiecībā uz atlīdzības noteikšanu sauszemes transportlīdzekļu īpašnieku civiltiesiskās atbildības obligātā apdrošināšanā (CAOA), apdrošinātājiem:
1) pēc CAOA likuma 33. panta 2. punkta prasībām ir jāatlīdzina zaudējumi, atbilstoši katra transportlīdzekļa vadītāja vainas pakāpei, ja zaudējumus cietušajam ir nodarījuši divi vai vairāki transportlīdzekļu vadītāji;
2) pēc CAOA likuma 33. panta 3. punkta prasībām ir jāatlīdzina savstarpēji nodarīti zaudējumi atbilstoši katra transportlīdzekļa vadītāja vainas pakāpei, ja ceļu satiksmes negadījumu ir izraisījušas vairākas personas;
3) pēc CAOA likuma 33. panta 4. punkta prasībām zaudējumi ir jāatlīdzina, pieņemot , ka vainas pakāpes ir vienādas, gadījumos, kad nav iespējams noteikt ceļu satiksmes negadījumā iesaistīto transportlīdzekļu vadītāju vainas pakāpi.
CAOA likums nosaka vainas pakāpes noteikšanas pienākumu apdrošināšanas sabiedrībām, tādēļ LR Satiksmes birojs ir sagatavojis un apstiprinājis metodiskos materiālus tehniskiem ekspertiem ar piemēriem vainas pakāpes noteikšanai.
Ieinteresēto pušu eksperti(s) nosaka vadītāju vainas pakāpi, apdrošināšanas sabiedrība(s) izvērtē lietas materiālus un eksperta viedokli par vainas pakāpes sadalījumu, tad pieņem lēmumu par zaudējumu atlīdzināšanu (atteikumu) atbilstoši katra vadītāja vainas pakāpei. Tas nozīmē, ka transportlīdzekļa īpašniekam var tikt atlīdzināta tā zaudējumu daļa, par kuru attiecīgais transportlīdzekļa vadītājs nav bijis vainīgs.
Nosakot vainas pakāpi, ekspertam ir jāizvērtē ceļu satiksmes negadījums tā, lai viņš varētu noteikt katra transportlīdzekļa vadītāja atbildību par radītiem zaudējumiem. Eksperts nosaka un apdrošinātājs pieņem lēmumu par zaudējuma atlīdzināšanu, izvērtējot:
1) tos Ceļu satiksmes noteikumu punktus, kurus vadītāji ir pārkāpuši un kuri ir cēloniskā sakarībā ar ceļu satiksmes negadījumu;
2) transportlīdzekļa tehnisko stāvokli, kura izmaiņas varēja būt cēloniskā sakarībā ar ceļu satiksmes negadījumu;
3) ceļa apstākļus un stāvokli;
4) tehnisko iespēju transportlīdzekļu vadītājiem izvairīties no ceļu satiksmes negadījuma vai paredzēt to;
5) cietušos transportlīdzekļus;
6) transportlīdzekļu bojājumu (cēlonības) saderību;
7) bojājumu atbilstību ceļu satiksmes negadījuma norises mehānismam;
8) ceļu satiksmes negadījuma atbilstību cietušo aprakstītam;
9) transportlīdzekļa vadītāju rīcības sabiedriskās bīstamības pakāpi;
10) katra transportlīdzekļa vadītāja attieksmi pret notikušo negadījumu.
Ja nevienā no uzskaitītiem punktiem eksperts nespēj dot slēdzienu, tad apdrošinātājs konstatē, ka nav iespējams noteikt ceļu satiksmes negadījumā iesaistīto transportlīdzekļu vadītāju vainas pakāpi un zaudējumi ir atlīdzināmi, pieņemot, ka to vainas pakāpe ir vienāda.
Eksperta atzinums apdrošināšanas sabiedrībai var būt speciālista viedoklis tiesas vai policijas lēmumu pieņemšanā, ja kāda no pusēm to pieprasa. Apdrošinātāja lēmums attiecas uz zaudējuma atlīdzināšanu, bet ne uz administratīvo atbildību un otrādi.
BAilule, 20.maijs 2002 0:00
Situaacija liidz riebumam stulba. Noliku savu autinju smuki ielas malaa pie dziivojamaas maajas, seezu iekshaa, runaajos ar draudzeni. Peekshnji baac! mashiiniite palecas - staavosham auto pakaljaa ielicis mocis! Izlecu aaraa - divi puishelji ar moci IZ bez numura ziimes. Pashi to mociiti sakjiileejushi, pashiem tikai gadinji 16, nav ne tiesiibu, ne naudas. Dzekinji metaas beegt, bet paguvu vienu sakjert aiz apkakles. Apskaotos auto aizmuguri - lukturis sasists, izpuuteejs norauts zemaak, kreisajaa spaarnaa laba bukte. Izsaucu policiju. Kameer shie atbrauca - apmeeram pec pusotras stundas, puishelji, protams, paspeeja aizmukt. Nevaru tachu divus gabalus pusotru stundu aiz apkakles notureet! Atbrauc CP. Ar mocis bijis bez numura ziimes? Apdroshinaashana tad nedarbojoties... Kur puishelji? Ak aizmukushi? Nu tad vispaar nekaa... Skatiitaaju uz sho pasaakumu netruuka. Viens no vinjiem, padsmitnieks, piedaavaaja par Ls 2 paraadiit, kur tie vainiigie dziivo. Paraadiija arii, bet CP tajaa maajaa neviens neielaida. Adresi pierakstiiju, pati arii noskaidroju, kaa vainiigos sauc - vaardus un uzvaardus, braalji esot. Bet ko taalaak? Meegjinaat pashai runaat ar puishelju vecaakiem vai gaidiit, kad shos meklees policija. Man jau teica, ka policijai esot darba kaa juura...
Smiekl;iigaakais ir tas, ka naakamajaa dienaa bija jaaiziet tehniskaa apskate. Ar shaadu auto es to, protams, neizgaaju. Rezervei ir meenesis, bet, ja lieta ievelkas ilgaak par meenesi, tad ko - likt auto malinjaa un staigaat kaajaam? Saakt pashai labot un varbuut nechakareet nervus un likties mieraa? Puishelju arii taa kaa zeel, siiki un ne tik riebiigi izskatiijaas, nobijushies gan. Tomeer baigaa skrobe. Un tikpat labi tajaa vietaa vareeja kaads beerns staaveet. Vai man ir kaadas ceriibas pashai neapmaksaat to sasodiito remontu?
Ēriks Griģis: Kas Jums teica, ka apdrošināšana nedarbojas, ja mocis (transportlīdzeklis) ir bez numura zīmes? Ne vienmēr tas apstiprinās.
Sauszemes transportlīdzekļu īpašnieku civiltiesiskās atbildības obligātā apdrošināšana (CAOA) attiecas uz tiem transportlīdzekļiem, kurus reģistrē Ceļu satiksmes drošības direkcijā (CSDD).
Ja mocis bija bez numura zīmes, bet tas bija jāreģistrē CSDD, un puišeļi nevarēja uzrādīt apdrošināšanas polisi, tad par CAOA gadījumu ir jāpaziņo LR Satiksmes birojam.
Pēc PAZIŅOJUMA iesniegšanas Lomonosova ielā 9 (mutiski, rakstiski vai pa tālruni 7241822), Jūs rakstat un iesniedzat IESNIEGUMU par zaudējumu atlīdzināšanu. Tad eksperts apskatīs Jūsu bojāto automobili, pieprasīs no Ceļu policijas izziņu par ceļu satiksmes negadījumu un pateiks, ko Jums darīt tālāk ar bojāto automobili. Ja Jūs izvēlēsieties to remontēt, kas jāuzrāda iesniegumā par zaudējumu atlīdzināšanu, tad Jums būs jāgaida, līdz iziņa no policijas būs saņemta.
Tad Jums paziņos, vai atlīdzība Jums pienākas (vai nepienākas) un kā Jums rīkoties tālāk ar sabojāto automobili.
Ceru, ka Jums ir to policistu uzvārdi, kas ieradās notikuma vietā, liecinieki un puišeļu vecāku adreses. Šie dati būs jānodod Satiksmes biroja rīcībā.
Ivo, 13.maijs 2002 0:00
Man ir sekojoshs jautajums,jeb pat vairaki:
1)Ja esmu izraisijis avariju, un atzits par vainigu(distances neieveroshana),vai man apdroshinashana kaut ko sedz?
2)Kas notiek ar apdroshinashanu,ja parraksta mashinu,vai auto ir jaapdroshin velreiz?Ja ja,tad kamdelj.
3)Ja man ir mashina,kurai beigusies tehniska apskate, ta nav izieta,jo auto bija bojats,pec auto remonta braucot uz tehnisko apskati satieku policiju.Vai ir kadas iespejas izbegt no soda(tagad tas jau ja nemaldos ir 25Ls).
Ēriks Griģis:
1) Ja esat izraisījis ceļu satiksmes negadījumu un atzīts par vienīgo vainīgo, tad obligātā atbildības apdrošināšana (CAOA) Jums zaudējumus par transportlīdzekļa bojājumiem nesedz.
Ja Jums transportlīdzeklis ir brīvprātīgi (KASKO)apdrošināts, tad, vadītājam izraisot ceļu satiksmes negadījumu, transportlīdzekļa īpašnieks par tā bojājumiem attiecīgā negadījumā saņem zaudējuma atlīdzību atbilstoši noslēgtā apdrošināšanas līguma noteikumiem.
Ja vadītājam apdrošinātāji nosaka rupju neuzmanību, tad atlīdzība tiek atteikta.
2) Automobiļa pārrakstīšana nozīmē transportlīdzekļa īpašnieka maiņu.
Transportlīdzekļa īpašnieka maiņas gadījumā CAOA līgums automātiski izbeidzas. Jaunajam īpašniekam ir jāapdrošina sava atbildība uz no jauna iegādāto transportlīdzekli. Obligātā apdrošināšanā apdrošina īpašnieka atbildību nevis transportlīdzekli, un to nosaka likums.
Brīvprātīgais KASKO apdrošināšanas līgums attiecas uz automobili, un mainoties īpašniekiem, iepriekšējais īpašnieks pie sava apdrošinātāja noslēgto līgumu, atbilstoši līguma noteikumiem, var izmainīt par labu jaunajam transportlīdzekļa īpašniekam. To nosaka katras apdrošināšanas sabiedrības izstrādātie KASKO apdrošināšanas noteikumi, ko, slēdzot līgumu, apdrošinātāja pārstāvis kopā ar apdrošināšanas polisi izsniedz apdrošinājuma ņēmējam.
3) Mēs nekonsultējam par to, kā var izbēgt no soda.
vārdsGuntars, 10.maijs 2002 0:00
mums ar braali ir vienadas masinas BMW. vai ir iespeja vina obligato adrosinasanu paregistret uz manu masinu.
Ēriks Griģis: ja Jūsu brālim automobilis tiek atsavināts (pārdots), tad, likumā noteiktā kārtībā, neizmantoto obligātās apdrošināšanas prēmijas daļu var izņemt naudā vai ieskaitīt apdrošināšanas maksā par cita apdrošināšanas līguma noslēgšanu.
vārds Mārtiņš K., 6.maijs 2002 0:00
Neesmu īpaši rūpīgi izlasījis visus iepriekšējos jautājumus, bet mans jautājums ir īss - VAI IR iespēja brīvprātīgi apdrošināt savu auto BMW 525 1990.g. pret nozagšanas risku uz 1/2 gada termiņu. Motīvs : konkrēto auto es izmantoju tikai vasaras periodā. Pārējā laikā auto atrodas drošā garažā,izslēdzot iespēju to nozagt.
Ēriks Griģis: apdrošināšanas sabiedrības kā pakalpojumu uz pusgadu transportlīdzekļu brīvprātīgo apdrošināšanu nepiedāvā.
Bet iespēja pastāv.
Apdrošināšanas sabiedrībās BALTA un BTA vērtē apdrošināmo risku arī īpašiem apdrošināšanas nosacījumiem. Pēc klienta un klientam piederošo transportlīdzekļu apdrošināšanas riska izvērtēšanas sabiedrība var atteikt vai arī noslēgt īpašu sezonas apdrošināšanas līgumu.
Ģirts, 24.aprīlis 2002 0:00
Kur var nopirkt motocilka KASKO apdrošināšanu un cik tā maksā?
Ēriks Griģis: noskaidroju, ka motociklu brīvprātīgo apdrošināšanu (KASKO) klientiem savās nodaļās un filiālēs piedāvā AG 'BALTA".
Vispārējs tarifs - maksa par jauna motocikla apdrošināšanu bojājumu, bojāejas un trešās personas ļaunprātīgas rīcības - zādzības riskiem ir 8% no tā jaunvērtības, pie šādiem galveniem (ir arī citi) nosacījumiem:
- motociklam jābūt aprīkotam ar darbojošos pretaizbraukšanas drošības sistēmu;
- pašrisks bojājumu gadījumos 1% no motocikla faktiskās vērtības, t.i.ap Ls 25 līdz Ls 100;
- pašrisks bojāejas vai zādzības gadījumā 20%;
- uzglabāšana naktī jānodrošina apsargātā stāvlaukumā.
Apdrošina līdz 10 gadus vecus motociklus, katru gadu tarifu palielinot par 0,5%.
Tarifa piemērošanu, precizēšanu, apdrošināt, atteikt vai ierobežot, nosaka, izvērtējot konkrēto risku pēc personas, transportlīdzekļa un tā izmantošanas apstākļiem (reģiona).
vārds Marks, 16.aprīlis 2002 0:00
Man ir KASKO apdrošināšana, mašīnai durvis bija saskrāpēts, vajadzīga krāsošana, "BALVA" apdr.kompānija pēc katalogiem nosaka summu LVL 17, kas viņi ar mieru man izmaksāt. Viņi uzskaita ka krāšošana maksā 20 LVL mīnus mana atbildība = LVL 17.Ka aizstāvēt savas tiesības. Remonts maksās min. LVL 40. Paldies.Marks.
Ēriks Griģis: parakstot KASKO apdrošināšanas līgumu, Jūs, Mark, bijāt vienisprātis ar AAS "BALVA", ka, iestājoties apdrošināšanas gadījumam, par bojājumiem Jūsu automobilim zaudējumus noteiks tā, kā to pie līguma noslēgšanas piedāvāja tikai un vienīgi AAS "BALVA" savos KASKO apdrošināšanas noteikumos.
Savas tiesības varēsiet aizstāvēt, ja būsiet apkrāpts. Un tas ir jānoskaidro.
1. Tādēļ vispirms pārbaudiet AAS "BALVA" apdrošināšanas noteikumos (noslēdzot līgumu Jūs tos saņēmāt kopā ar apdrošināšanas polisi), vai apdrošinātājs ir rīkojies atbilstoši savu noteikumu prasībām attiecībā uz apdrošināšanas atlīdzības noteikšanas kārtību un zaudējumu atlīdzināšanu.
Šie noteikumi katrai apdrošināšanas sabiedrībai ir atšķirīgi un nepavisam tā nav obligātās atbildības apdrošināšana.
2. Apdrošināšanas polisē ir ierakstīti Jūsu - īpašie apdrošināšanas nosacījumi, kas attiecas tikai uz Jūsu automobili. Vai tur nav norādes par to, ka Jums pienākas atlīdzība ar franšīzi, vai apdrošināšanas summa nav mazāka par automobiļa faktisko vērtību ?
KASKO apdrošināšanas noteikumos un klienta īpašos nosacījumos apdrošināšanas sabiedrība polisē var uzrādīt to, ka, iestājoties apdrošināšanas gadījumam, apdrošināšanas sabiedrība izmaksās tikai pusi no noteiktās atlīdzības.
3. Vai apdrošināšanas noteikumos par zaudējumu atlīdzināšanu bija paredzēta iespēja automobili remontēt ?
Ja esat pārliecināts, ka palīdzība nepieciešama, tad Jums būs jāuzrāda bojātais automobilis, apdrošināšanas noteikumi un polise, iepriekš ar mums saskaņojot to pa tālruni 6322578.
Gunis, 12.aprīlis 2002 0:00
Labdien!
Vīrs miris. Sieva vēlas pārrakstīt auto uz sava vārda. Kādi dokumenti ir nepiciešami? Vai auto ir jānotaksē un kur to var izdarīt?
Ēriks Griģis: atbildot uz Jūsu jautājumu, jāapskata divu veidu pārrakstīšanu:
1. ar tālākpārdošanas tiesībām;
2. bez tālākpārdošānas tiesībām.
1. gadījumā ir nepieciešams tiesas lēmums par mantojuma tiesībām, tad CSDD nepieciešams veikt transportlīdzekļa numuru salīdzināšanu un ar transportlīdzekļa reģistrācijas apliecību un personas apliecinošu dokumentu- pasi CSDD nodaļā varēsiet pārrakstīt transportlīdzekli uz sava vārda.
2. gadījumā automobili CSDD var pārrakstīt uz Jūsu vārda, uzrādot:
- miršanas apliecību;
- laulības apliecību;
(dokumenti, kas nepieciešami abos gadījumos)
- transportlīdzekļa reģistrācijas apliecība;
- personas pase;
- agregātu numuru salīdzināšanas izziņa;
- CAOA spēkā esoša polise par attiecīgo transportlīdzekļi;
- transportlīdzekļa ikgadējās nodevas samaksas kvīts;
- apmaksas kvīts par noņemšanu no uzskaites - Ls 2,12.
CSDD informācijas tālrunis 7025777.
vārdsJāzeps, 11.aprīlis 2002 0:00
Sakiet lūdzu kā būs ar obligāto apdrošināšanu,ja es savu lauksaimniecības tehniku izmantoju no apriļa lidz oktobra mēnesim.vai es varēšu iegādāties"sezonas polisi"vai būs jāpērk gada polise.
Ēriks Griģis: būs tā, ka CAOA līgums par lauksaimniecības tehniku, kas tiek reģistrēta VTUI vai izmantojamā lauksaimniecībā un reģistrēta CSDD, atbilstoši ES vadlīnijām, būs standartlīgums (iepriekšējais kompleksais līgums vairs nebūs), kuru varēs noslēgt tikai uz vienu gadu, izņemot gadījumus:
- ja transportlīdzeklis reģistrēts uz laiku, tad standartlīgumu varēs noslēgt uz reģistrācijas apliecībā norādītā derīguma termiņa laiku, nepārsniedzot vienu gadu;
- ja transportlīdzeklim izsniegta tranzīta numura karte, tad standartlīgumu varēs noslēgt uz tranzīta numura kartes derīguma termiņa laiku;
- ja standartlīgumu pārtrauc pirms noslēgtā termiņa beigām, tad transportlīdzekļa īpašniekam VTUI vai CSDD būs jānodod transportlīdzekļa valsts reģistrācijas numura zīme, jāsaņem apliecinājums un tad varēs rakstīt iesniegumu apdrošinātājam par neizmantotās prēmijas daļas saņemšanu. Sezonai sākoties, no jauna vajadzēs numura zīmi.
Es ceru, ja ES izmanto īsā laika reģistrācijas numura zīmes un sezonas "zaļās"- lauksaimniecībā nodarbināto transportlīdzekļu reģistrācijas numura zīmes, tad arī Latvijā VTUI un CSDD, atbilstoši likumdošanas aktu izmaiņām Eiropas Savienības virzienā, pieņems likumus, kas atvieglos transportlīdzekļu īpašnieku dzīvi uz laukiem un tie varēs saņemt transportlīdzekļu reģistrācijas apliecības, kas dos iespēju tos ceļu satiksmē izmantot uz īsu laiku vai sezonāli.
Tad gan apdrošināšana, gan reģistra uzskaites darbs, gan transportlīdzekļu izmantošana lauksaimniecībā notiks saskaņoti, un par to varēs rakstīt "atbilstoši ES vadlīnijām".
Agnis, 11.aprīlis 2002 0:00
Sveiks, Ērik!
Jautājums tāds: Vai pienākās atlīdzība OCTA ja sadūrušies divi viena īpašnieka transportlīdzekļi.
Paldies par atbildi.
Ēriks Griģis: OCTA (skaidrojums: par OCTA apdrošinātāji sauc obligāto civiltiesisko apdrošināšanu, jeb tā arī ir Sauszemes transportlīdzekļu īpašnieku civiltiesiskās atbildības obligātā apdrošināšana, arī CAOA) nosaka transportlīdzekļa īpašnieka atbildības apdrošināšanu. Ja sadursme notiek starp vienam īpašniekam piederošiem transportlīdzekļiem, no kuriem viens ir izraisītājs un otrs - cietušais, tad nevar būt iespējams, ka cietušajam iestājas atbildība pašam pret sevi. Tā kā atlīdzības pieprasītājs un apdrošinājuma ņēmējs ir viena un tā pati persona, tad, atbilstoši CAOA likuma 21. pantam, kas nosaka, ka zaudējumi ir atlīdzināmi, kas CSNg rezultātā tiek nodarīti trešajai personai, šajā gadījumā ir noraidāmi, jo trešās personas nav.
(LR Satiksmes biroja 03.06.1998. Izmaksu komisijas sēdes lēmuma protokola Nr.16)

Lasītākie raksti

Jaunie raksti