Cookie Consent by Free Privacy Policy Generator

Apdrošināšanas un ekspertīzes jautājumi un atbildes

Šeit Jūs varat uzdot savus jautājumus, kas saistīti ar auto apdrošināšanu, tehnisko ekspertīzi. Uz jautājumiem atbildēs iAuto eksperts Ēriks Griģis.

 
 
 
 
 
Uzmanību: Ar * apzīmētie lauciņi ir obligāti!
 
Agnis, 11.aprīlis 2002 0:00
Sveiks, Ērik!
Jautājums tāds: Vai pienākās atlīdzība OCTA ja sadūrušies divi viena īpašnieka transportlīdzekļi.
Paldies par atbildi.
Ēriks Griģis: OCTA (skaidrojums: par OCTA apdrošinātāji sauc obligāto civiltiesisko apdrošināšanu, jeb tā arī ir Sauszemes transportlīdzekļu īpašnieku civiltiesiskās atbildības obligātā apdrošināšana, arī CAOA) nosaka transportlīdzekļa īpašnieka atbildības apdrošināšanu. Ja sadursme notiek starp vienam īpašniekam piederošiem transportlīdzekļiem, no kuriem viens ir izraisītājs un otrs - cietušais, tad nevar būt iespējams, ka cietušajam iestājas atbildība pašam pret sevi. Tā kā atlīdzības pieprasītājs un apdrošinājuma ņēmējs ir viena un tā pati persona, tad, atbilstoši CAOA likuma 21. pantam, kas nosaka, ka zaudējumi ir atlīdzināmi, kas CSNg rezultātā tiek nodarīti trešajai personai, šajā gadījumā ir noraidāmi, jo trešās personas nav.
(LR Satiksmes biroja 03.06.1998. Izmaksu komisijas sēdes lēmuma protokola Nr.16)
vārdsAntuns, 10.aprīlis 2002 0:00
Mums Preiļos runā,ka drīz uz avārijām nebūs jāsauc ceļu policija.Vai tā ir taisnība,kas tad būs jādara tādos gadījumos.
Ēriks Griģis: ne tikai pie Jums runā. Šadas izmaiņas likumdošanas aktos vēl nav pieņemtas, bet sagatavotas ir gan.
Sauszemes transportlīdzekļu īpašnieku civiltiesiskās atbildības obligātās apdrošināšanas (turpmāk CAOA) likumu izmainot, ir paredēts, ka apdrošināšanas sabiedrībām būs iespēja pieņemt lēmumu par zaudējumu atlīdzības izmaksu vai atteikumu, un noteikt zaudējuma apjomu CSNg cietušā transportlīdzekļa īpašniekam bez Ceļu policijas izziņas par attiecīgo CSNg saņemšanas.
Plānotās izmaiņas attieksies uz tiem CSNg:
- kuros nav cietušas personas;
- kuros transportlīdzekļi nav stipri bojāti, un, atbilstoši Ceļu satiksmes noteikumiem (turpmāk CSN), tie var turpināt piedalīties ceļu satiksmē.
Šādos gadījumos, tie varētu atbilst CSN 35. un 36. punktos noteiktiem gadījumiem,:
- iesaistīto transportlīdzekļu vadītāji informē savu apdrošināšanas sabiedrību;
- sastāda CSNg shēmu un aizpilda "saskaņoto paziņojumu" par CSNg, kurā vainīgais vadītājs ar savu parakstu apliecina savu atbildību par nodarīto zaudējumu, arī cietušais paraksta shēmu un "saskaņoto paziņojumu";
- lai cietušā transportlīdzekļa īpašnieks saņemtu zaudējumu atlīdzību, iespējams, būs nepieciešams apdrošinātāja norīktam ekspertam uzrādīt visus CSNg iesaistītos transportlīdzekļus;
- ja vainīgais transportlīdzeklis netiks uzrādīts, tas jau būs atdots lūžņos vai pārdots nezināmam pircējam pirms apdrošinātājs to rakstiski būs atļāvis, tad pret vainīgā transportlīdzekļa īpašnieku, iespējams, ierosinās regresu, lai apdrošinātāji atgūtu izmaksāto atlīdzības summu;
- piepildoties iepriekšminētām prognozēm (iespējams ar 2003. gada sākumu), cietušais apdrošināšanas atlīdzību vairums gadījumos varēs saņemt par policijas izziņas saņemšanas laiku ātrāk.
Attiecībā uz Ceļu policiju:
- izmaiņas CAOA likumā nav tieši saistītas ar Ceļu policijas darbu;
- par apmēram 30% samazināsies izsniedzamo izziņu skaits;
- skaitliski samazināsies konfliktsituācijas;
- pieaugs CSN 35. un 36. punktos uzskaitītie gadījumi;
- vainīgais vadītājs, iespējams, nebūs jāsoda par izraisīto CSNg;
- samazināsies soda naudas par apmēram 30%;
- par apmēram 30% samazināsies fiksētās un mainīgās izmaksas, kas saistītas ar izbraukumu uz CSNg, apstrādi un sastrēgumiem.
Koza, 5.aprīlis 2002 0:00
Labdien!
sakiet lūdzu tādu lietu. Vai pie novērtēšanas, ja autiņš ir cietis satiksmes negadījuma gaisa apilvenam arī rēķina nolietojumu un tad nosaka summu. Ja tā tad man ir jautajums viņam tak ir divi stāvokļi vai nu viņš ir vai nav, un lietotu to nekādis nevar iegādāties?

iepriekš paldies par atbildi.
Ēriks Griģis: Jums ir pilnīga taisnība, gaisa drošības spilvens vai nu ir, vai nav.
Ja par zaudējumu atlīdzības saņemšanas veidu esat izvēlējies naudas kompensāciju, tad eksperts, atbilstoši "Transportlīdzekļu tehnisko ekspertīžu metodikai", jaunas rezerves daļas vērtību ievērtē ar nolietojuma koeficientu. Ja tā, tad lai eksperts uzrāda to remontservisu, kurā ar garantijām var iegādāties lietotu šo pasīvās drošības elementu (atkārtotu kvalitātes atbilstības pārbaudi lietošanā bijušām detaļām veic attiecīgais drošības elementa izgatavotajs).
Drošības spilvens (komplekts, kas attiecas uz doto spilvenu) zaudējumu aprēķinā būtu jāievērtē bez nolietojuma, aprēķinā izmantotā iegādes cena ekspertam ir jāspēj pamatot, uzrādot pārdevēju vai to, kāda datu bāze aprēķinos ir izmantota.
Kaspars, 28.marts 2002 0:00
Ērikam Griģim.
Paldies Tev par izsmeļošajām atbildēm, atsaucību un ziedoto laiku.

Priecīgas Lieldienas!
Ēriks Griģis: paldies par izpratni, Kaspar,
pēc svētkiem novēlu Tev uzsākt veiksmīgu darba nedēļu.
Oskars, 22.marts 2002 0:00
Vai ta ir tiesa, ka no aprila auto skolas maksa bus ap 500Ls?
Ēriks Griģis: nē, jo ir autoskolas, kas noteikušas ievērojami zemāku cenu par autovadītāju apmācībām.
Par izmaiņām autovadītāju apmācībās lūdzu pastāstīt Autoskola "BCDE" adminstratorei Dacei Damrozei.
Izmaiņas autovadītāju apmācībās attiecas uz apmācību programmās noteikto minimālo stundu skaitu. Minimālā apmācību stundu skaita samazīnāšana būtiski nemainīs samaksu par teorētiskām apmācībām. Tiem jauniem autovadītājiem, kuriem būs iemaņas praktiskā braukšanā, atbilstoši autoskolu prasībām, būs iespēja apgūt praktisko braukšanu pēc minimālās stundu programmas. Ja neveiksies, tad par papildus nobrauktām apmācības stundām būs jāpiemaksā.
Sākot ar š.g. 1. aprīli Autoskola "BCDE" Bauskas ielā 86, B kategorijas autovadītāju apmācībām ir noteikusi šādus izcenojumus:
- teorijas apmācības, ieskaitot eksāmenu CSN (Ls) 25,00;
- dokumentu sagatavošana (Ls) 10,00;
- praktiskā braukšanas apmācība minimāli 10 stundas (Ls) 35,00;
- transportlīdzekļa izmantošana eksāmenā (Ls) 5,00;
- medicīniskās palīdzības kurss (Ls) 10,00;
- Valsts eksāmens (Ls) 20,77
KOPĀ (Ls) 105,77
Sīkāku informāciju par A;B/C1;C;D;C/E;B/A;B/E vadītāju kategoriju apmācībām Autoskolā "BCDE" varat uzzināt zvanot pa tālruņiem 7627901 // 7627436 vai skolas mājas lapā www.autoskola.lv
Oskars, 22.marts 2002 0:00
Cik izmaksa kasko apdrosinasana?
Ēriks Griģis: Sveiks Oskar!
Atbildi uz šo jautājumu sniedz izdevums "Sauszemes transportlīdzekļu apdrošināšana", ko par Ls 3,00 var iegādāties Autoskola "BCDE" Rīgā, Bauskas ielā 86, vai pasūtīt vairumā pa tālruni 7627901.
Smaksu par KASKO - brīvprātīgo transportlīdzekļu apdrošināšanu nosaka apdrošināšanas sabiedrību noteiktie tarifi, pēc kuriem aprēķina prēmijas apjomu. Prēmijas palielināšanu un samazināšanu precizē apdrošināšanas noteikumi, ko katra apdrošināšanas sabiedrība nosaka atbilstoši apdrošināmiem riskiem pēc transportlīdzekļa, tā aprīkojuma ar drošības sistēmām, īpašnieka, lietotāja un izmantošanas apstākļiem.
Apdrošināšanas tarifu apdrošināmiem riskiem apdrošinātāji parasti nosaka procentos no transportlīdzekļa dažādām - jaunvērtības vai faktiskās vērtības vai vienādām - faktiskās vērtības.
Transportlīdzekļu KASKO apdrošināšanā var apdrošināt transportlīdzekli tikai bojājumu riskam vai bojājumu un zādzības (laupīšanas) riskiem.
Par bojājumu risku jaunam automobilim apdrošinātāji vidēji ir noteikuši tarifu ap 3,5% no jaunvērtības, ja, iestājoties apdrošināšanas gadījumam, automobili remontēs autorizētā izplatītāja servisā, bet no faktiskās vērtības uz apdrošināšanas brīža, ja to remontēs apdrošinātāja norādītā servisā.
Atsevišķas apdrošināšanas sabiedrības tarifu paaugstina par 10-20%, ja pašrisks vai franšīze netiek ņemta vērā.
Par bojājuma risku jaunam automobilim apdrošinātāji vidēji ir noteikuši tarifu no 2% līdz 2,5% (bez pašriska + 10 līdz 20%), ja to drošina arī zādzību riskam.
Tarifs par transportlīdzekļa apdrošināšanu zādzības un laupīšanas riskam vidēji ir 3% līdz 4% no tā faktiskās vērtības (ne no jaunvērtības).
Ja automobiļa jaunvērtība ir Ls 15 000, bet faktiskā vērtība Ls 10 000, tad apdrošinot to bojājumu un zādzību riskam, ieskaitot remontu autorizētā servisā pēc apdrošināšanas gadījuma iestāšanās, pamata prēmiju aprēķina šādi:
1. Prēmja par bojājumu risku, bez pašriska un remontu autorizētā servisā
Brisks = 2,2% (2,75%) no 15 000 = 330 (412,50) (Ls)
2. Prēmija par zādzību apdrošināšanu zādzību riskam
Zrisks = 3% (4%) no 10 000 = 300 (400) (Ls)
3. Kopējā pamata prēmija = 330 + 300 = 630 (Ls) zemākā robeža vai
412,50 + 400 = 812,50 (Ls) augstākā robeža
4. Pamata prēmiju apdrošināšanas sabiedrības precizē, to palielinot vai samazinot, atbilstoši saviem noteikumiem.
Tarifu procenti ir vidējie matemātiskie lielumi.
Būtība tarifu pielietošanā ir transportlīdzekļu vērtības, pēc kurām aprēķina pamata prēmijas apjomu. Atsevišķas apdrošināšanas sabiedrības premiju piedāvā noteikt pēc transportlīdzekļa apdrošināšanas vērtību. Šajā gadījumā iesakām klientam noskaidrot, ko tā nozīmē.
Kaspars, 18.marts 2002 0:00
Kādēļ CSDD man tiek pieprasīts iegādāties OCTA, ja tikai vēlos motociklu reģistrēt uz sava vārda, bet braukt vēl nemaz netaisos, jo ārā ir ziema. Cik tas ir pamatoti likt man iegādāties šo apdrošināšanu. Man šķiet, ka tas ir nelikumīgi.
Ēriks Griģis: Kaspar, Transportlīdzekļu reģistrācijas noteikumi, kas izdoti saskaņā ar Ceļu satiksmes likuma 4. panta trešo daļu, nosaka:
41. Pirms katras transportlīdzekļa reģistrācijas (pārreģistrācijas):
41.1. izņemot noņemšanu no uzskaites un norakstīšanu - jāuzrāda spēkā esoša sauszemes transportlīdzekļa īpašnieka civiltiesiskās atbildības obligātās apdrošināšanas polise par konkrēto transportlīdzekli...
Sauszemes transportlīdzekļu īpašnieku civiltiesiskās atbildības obligātās apdrošināšanas likuma 5. pants nosaka, ka standartlīgums ir apdrošināšanas līgums, kas tiek noslēgts attiecībā uz Latvijā reģistrētajiem transportlīdzekļiem...
Tātad Latvijas republikas likumi nosaka to, ka reģistrējot motociklu, Jums ir jāuzrāda spēkā esošs OCTA līgums, kas apdrošina Jūsu atbildību, piedaloties ceļu satiksmē ar iegādāto motociklu.

Ar 2001. gada 1. maiju spēkā esošs OCTA līgums ir jāuzrāda, veicot transportlīdzekļa ikgadējo tehnisko apskati.

Lasītākie raksti

Jaunie raksti