Apdrošināšanas un ekspertīzes jautājumi un atbildes - Lapa Nr.41 - iAuto

Apdrošināšanas un ekspertīzes jautājumi un atbildes

Šeit Jūs varat uzdot savus jautājumus, kas saistīti ar auto apdrošināšanu, tehnisko ekspertīzi. Uz jautājumiem atbildēs iAuto eksperts Ēriks Griģis.

 
 
 
 
 
Uzmanību: Ar * apzīmētie lauciņi ir obligāti!
 
Vilnis -Vācija, 13.septembris 2017 23:58
Labvakar.
Braukšana 13.00 līdz 14.10, tad āmuriņi un atkal braukšana 15.00 līdz 16.20. Tālāk XXX(vairāk kā 3) stundas gultiņa. 00.00 līdz 02.30 braucam atkal. Tad pauzīte un no 03.00 līdz 04.00 braucam. Tātad kopā 15 stundas. Tomēr dažādu apstāklu dēļ(laikā nesakomplektēta krava, lēna izkraušana) gadās strādāt ilgāk kā līdz 04.00. Vai šādā gadijumā sods tāds pats kā par pārbrauktu laiku, lai gan braucam kopā tikai 6 stundas?
Ēriks Griģis:

Ja esmu pareizi sapratis rakstīto, tad līdz 15 maiņas stundām Jums vēl ir vismaz trīs stundas. Pagaidām sods nedraud!
Jānis, 12.septembris 2017 22:16
Ērik, divas lietas.
1.Tīri teorētiski, ja man ir gan OCTA gan brīvprātīgā apdrošināšana kasko un sanāk iekulties negadījumā, kurā 100% nav manas vainas, vai es saņemu abas apdrošināšanas atlīdzības?
2. Par tiem nelaimīgajiem 95.kodiem. Jūs sakāt, ka lasīsiet lekcijās to un šito, bet man ir tas kods, bet mans pasniedzejs neko tādu nestāstīja. Vai tad valstī nav vienota metodika, par ko runāt 95.koda nodarbībās? Par to liecina daudzie jautājumi šajā tēmā. Arī es ieskatos un apgūstu kaut ko jaunu. Es ticu, ka jūs neierodaties uz nodarbību 15 minūtes pēc tās sākuma un nebeidzat nodarbību pusstundu pirms tās beigām, jo jāpaspēj uz pēdējo autobusu, lai tiktu mājās. Liekas, lai visu apgūtu, ar tām 35 stundām ir stipri par maz.
Ēriks Griģis:

1. Nē, abas apdrošināšanas atlīdzina tikai kopējo zaudējumu.
2. Katrs pasniedzējs pilnveido savas pasniedzēja pedagoģiskās prasmes un iegūst jaunas profesionālās zināšanas tāpat, kā attīstās kravas automobiļi un autobusi.
Pamata programma periodiskajām apmācībām valstī ir viena - to izstrādāju atbilstoši aktuālajiem auto izgatavotāju un satiksmes drošības prasībām nākošo piecu gadu profesionālo autovadītāju apmācību posmam. Šī programma ir apstiprināta MK noteikumos kā pamats 95. koda iegūšanai. To ir iespējams papildīnāt, atbilstoši mainīgajām transportlīdzekļu izgatavošanas tehnoloģijām un prasībām autovadītājiem darbā.
Grūtības ir meklējamas autoskolas pasniedzēju darba devējos! Un, visbiežāk, atbilstoši šai grūtību pakāpei, arī strādā šo autoskolu pasniedzēji.
Turistu autobuss, Jānis, 12.septembris 2017 13:20
Vai tūristu autobusa vadītājam ir izņēmumi iknedēļas atpūtas laikos, paldies!
Ēriks Griģis:

Jā, ir!
Regulas (EK) Nr. 561/2006 8. pantam pievienoja šādu punktu:
6.a “Atkāpjoties no 6. punkta, transportlīdzekļa vadītājs, kurš veic vienu neregulāru starptautisko pasažieru pārvadājumu, kā noteikts Eiropas Parlamenta un Padomes Regulā (EK) Nr. 1073/2009 (2009. gada 21. oktobris) par kopīgiem noteikumiem attiecībā uz piekļuvi starptautiskajam autobusu pārvadājumu tirgum (14), pēc iepriekšējā regulārā nedēļas atpūtas perioda izmantošanas ir tiesīgs atlikt nedēļas atpūtas laiku līdz 12 secīgiem 24 stundu periodiem ar nosacījumu, ka:
a) pārvadājums ilgst vismaz 24 stundas dalībvalstī vai trešā valstī, kas nav tā pati valsts, kurā pārvadājums sācies; un
b) pēc minētās atkāpes izmantošanas transportlīdzekļa vadītājs:
i) izmanto divus regulāros nedēļas atpūtas periodus; vai
ii) arī izmanto vienu regulāro nedēļas atpūtas periodu un vienu saīsināto nedēļas atpūtas periodu, kas ilgst vismaz 24 stundas. Tomēr saīsināto atpūtas periodu kompensē ar līdzvērtīgu nepārtrauktu atpūtas periodu, ko izmanto līdz atkāpes piemērošanas periodam sekojošās trešās nedēļas beigām; un
c) sākot no 2014. gada 1. janvāra, transportlīdzeklis ir aprīkots ar reģistrācijas kontrolierīcēm atbilstīgi Regulas (EEK) Nr. 3821/85 IB pielikuma prasībām; un
d) sākot no 2014. gada 1. janvāra, gadījumos, ja brauciens notiek no plkst. 22.00 līdz plkst. 6.00, transportlīdzekli pārmaiņus vada vairāki transportlīdzekļa vadītāji vai arī 7. pantā minētais braukšanas laiks ir jāsamazina līdz trīs stundām.
ilmārs, 12.septembris 2017 8:42
Labdien, strādājot ekipāžā vai var ņemt saīsināto iknedēļas atpūtu ? paldies.
Ēriks Griģis:

Jā!
Ekipāžā braucot, iknedēļas atpūtas laiki jāizmanto tāpat, kā braucot vienam vadītājam!
Ja vienu nedēļu ir paņemts saīsinātais, tad nākošajā nedēļā jāņem regulārais iknedēļas atpūtas laiks!
Saīsinātā daļa ir jākompensē ne vēlāk kā trešās nedēļas beigās (pirms regulārās iknedēļas atpūtas laika).
Ansis Vītols, 11.septembris 2017 11:10
Ko darīt ja saskaņotais paziņojums ir sastādīts kļūdaini un nepilnīgi? Šoferīši jau aizdevušies katrs uz savu pusi,viena puse vēl nav iesniegusi apdrošinātājiem savu saskaņoto,par otru pusi nav ne jausmas.Iesaistītās puses ir ar iestādes transportu.
Ēriks Griģis:

Tad jādodas pie attiecīgā apdrošinātāja un kopā ar saskaņoto jāiesniedz papildus pierādījumi, ka notika citādi, nekā abi vadītāji ar saviem parakstiem apliecinājuši.
Tas jādara iestādes pārvadājumu vadītājam kopā ar iesaistīto autovadītāju!
Saprotams, ka savi šoferi ir jāapmāca vai jāsūta mācīties, kā rīkoties pēc CSNg, kā sastādīt saskaņoto paziņojumu, kāpēc un kā regulēt satiksmes negadījumu un zaudējumu negadījuma vietā un pēc tam to pašu jau kā apdrošināšanas gadījumu pie apdrošinātāja!
13.09. 95. koda apmācībās par to runāsim. Pieteikties:
http://autoskola.lv/kategorijas/
čips, 10.septembris 2017 17:27
Cik ir sods Latvijā par laikus nenolasītu tahogrāfa kartiņu, ja vispār tāds ir? ja šoferis piemēram nav darba attiecībās un karti nelieto, viņš datus vispār nenolasa. Tāpat ikgadējā atvaļinājuma laikā.
Ēriks Griģis:

Atbildi uz jautājumiem par sodu apmēru atradīsiet APK 149.37" punktā:
https://likumi.lv/doc.php?id=89648
Ieteikums!
Par visu pārējo darba un atpūtas laiku uzskaitē, jauno ciparu tahogrāfu izmantošanu un datu manuālajā ievadē, arī par savu atvaļinājuma laiku un ja karti Jūs nelietojāt, tad atkal sākāt to lietot, uzzināsiet 95. koda lekcijās, kuras lasīšu CSDD autoskolā sākot ar 13.09.
pēc iepriekšejas pieteikšanās:
http://autoskola.lv/kategorijas/
tad
Saldus autoskolā:
http://saldusautoskola.lv/
un
Tukuma autoapmācības centrā:
http://tacentrs.lv/lv/kategorijas/profesionala-kategorija-kods-95/
Artis, 9.septembris 2017 14:33
Paldies! Šodien Polijā par braukšanas laika pārsniegšanu sods šoferim ir 6000 PLN un lielāka summa firmai.
Kā man rīkoties šādā situācijā?
Ēriks Griģis:

Ņemiet visus soda protokolus un vadītāja kartes DDD elektroniskos datus līdzi uz apmācībām. Lekciju laikā izvērtēsim Jūsu vadītāja datus un salīdzināsim iegūtos rezultātus ar Polijas policijas noteikto!
Pēc tam pieņemsiet lēmumu pats, kā rīkoties tālāk!
Ak, jā!
Visus savus šoferus piesakiet kursos un 13.09. vediet līdzi uz 95. koda apmācībām CSDD!
Vieglāk, taču, ir vienreiz samaksāt soda naudas apmēru par mācībām, nekā riskēt un, iespējams, maksāt sodus par katru šoferi atsevišķi!
Secinājums!
Pastāv risks, ka pārējiem jūsu uzņēmuma šoferiem, iespējams, arī ir līdzīgi pārkāpumi, kas varētu tikt novērtēti ar ievērojama apmēra soda naudām!
Artis, 9.septembris 2017 13:28
Paldies! Sakiet, kā ar Polijas sodiem!?
Ēriks Griģis:

Polija pirms kāda laiciņa!
1) pārsniegts ikdienas braukšanas laiks līdz 1h - 24€ (100 PLN);
2) par katru iesākto nākošo stundu - 48€ (200 PLN);
3) pārsniegts braukšanas laiks līdz pārtraukumam no 15 līdz 30 min - 36€ (150 PLN);
4) par katrām nākošām iesāktām 30 min - 48€ (200 PLN).
Par vairākiem braukšanas laiku pārkāpumiem sods summejās un var sasniegt 350 - 400€.
Artis, 9.septembris 2017 12:25
Labdien! Pirmo reizi ir sanācis izmantot "čipu", laikam kaut ko arī nepareizi esmu pats saspaidījis,iznāk,ka man ir pārbraukts laiks.
Sakiet,cik liels sods ir Eiropā par šādu pārkāpumu ?
Ēriks Griģis:

Vācija:
1) par pārbrauktu laiku līdz 1h - 30 € vadītājam;
2) par pārbrauktu laiku līdz 2h par katru nākošo pusstundu - 30 € vadītājam, 90 € pārvadātājam;
3) par pārbrauktu laiku virs 2h par katru nākošo pusstundu - 60 € vadītājam, 180 € pārvadātājam.
Līdzīgi arī citās ES valstīs.
Dominē Spānija, Itālija, Francija, Luksemburga, kur sods var sasniegt līdz pat 2000 € par vienu pārbrauktu stundu.
Kā Jums un citiem autovadītājiem līdzīgā situācijā rīkoties, stāstīšu 95. koda lekcijās Bauskas ielas CSDD, autoskolas BCDE telpās, sākot jau no 13.09. plkst.12:00. Piedalīšanās kursos tikai ar iepriekšēju pieteikšanos!
Inese, 8.septembris 2017 9:48
zime Nr.326
apstāšanās – transportlīdzekļa apturēšana uz laiku, kas nepārsniedz piecas minūtes, ja tā ir nepieciešama pasažieru iekāpšanai transportlīdzeklī vai izkāpšanai no tā, kravas iekraušanai transportlīdzeklī vai izkraušanai no tā.
Ja pasažieris ir bērns kurš jāpavada līdz dāziņam, vai šāda gadījuma es varu stāvēt piecas minūtes zem šis zīmes?
Ēriks Griģis:

Nedrīkst, jo 326. ceļa zīme aizliedz transportlīdzekļiem apstāties un stāvēt!
Līga, 7.septembris 2017 22:49
Vai liels motorollers drīkst apsteigt sastrēgumā stāvošas automašīnas, ja ir nepārtrauktā baltā līnija?
Ēriks Griģis:

Nav aizliegts (vai apsteigt un apbraukt Jums ir viens un tas pats!?), ievērojot un izpildot CSL 19.panta 3.p. un CSN 83.,95.,97.,99.,100. un 113.p. noteikto, tikai 920. ceļa apzīmejumu šķērsot nedrīkst, izņemot CSN 295.p. noteiktos gadījumos.
eriks, 7.septembris 2017 8:16
Labdien,gadu neesmu braucis ar smago ,bet pirms gada čipu lietojot sanāca pārbraukt mazliet,ja tagad atsāku braukt vai nolasot karti var sodīt ,un vai tas uzrādās.
Ēriks Griģis:

Nē, sodīt nevar!
Uzrādās!
Var tikai sodīt par iepriekšējām 28 un tekošo dienu, ja šajā periodā ir pārkāpumi vai nav pierādāms, ko darījāt.
Jorens, 7.septembris 2017 7:45
Esmu dzirdējis, ka ar 01.01.2018 būšot spēkā jaunas prasības attiecībā uz riepām, t.i. ziemas riepām maksimālais vecums 5 gadi, vasaras riepām - 8 gadi, kā arī aizliegti tā saucamie "ķenguru sitamie" vai "dugas". Cik daudz tas atbilst patiesībai? Paldies!
Ēriks Griģis:

Arī es esmu daudz ko dzirdējis. Piemēram, ar 01.01.2018. pārtrauks izgatavot M+S riepas kravas automobiļiem.
Iesniegtos grozījumu projektus MK noteikumiem var lasīt šeit:
http://tap.mk.gov.lv/mk/tap/
Turpat varat arī meklēt vai pasūtīt iesniegtos jaunos!
Ivars, 5.septembris 2017 17:58
Labdien. Mes te tada grupina France no LV stradajam, kuras pilsetas ir vides aizsardzibas zonas? Paldies
Ēriks Griģis:

Vignetti vajag, iebraucot Parīzē, Lionā, Grenoblē jau no 2016. gada.
Jau šogad septembrī vajadzēs arī Lillē un Strāsburgā.
Vignetti vajag vieglajiem auto, kas pirmo reizi reģistrēti pēc 31.12.1996., bet kravas auto ar PM līdz 3,5t - no 30.09.1997. Pārējiem kravas auto un autobusiem - kas reģistrēti pēc 01.10.2001.
Tiem, kas reģistrēti pirms šiem datumiem, nosauktās pilsētās iebraukt ir aizliegts!
Te Crit'Air-Vignette var pasūtīt arī no citām valstīm:
https://www.certificat-air.gouv.fr/de/
https://www.youtube.com/watch?v=PeVCxXHf7u8
https://www.certificat-air.gouv.fr/demande/cgu
Dairis, 4.septembris 2017 17:37
C kategorijas kursos radās jautājums, kāpēc neregulējamos krustojumos drīkst apdzīt auto, bet regulējamos nedrīkst?
Ēriks Griģis:

CSN 109. aizliedz apdzīt regulējamos un arī neregulējamos krustojumos! Neregulējamos krustojamos ir noteikts izņēmums, kad drīkst apdzīt, braucot pa galveno ceļu attiecībā pret šķērsojamo ceļu!
Regulējamos krustojumos izņēmumu nav! Ja satiksmi regulē regulētājs, tad apdzenošajam viņš var kļūt par "pirmo šķērsli"!
Ja satiksmi regulē luksofors, tad:
1) pirmais konflikta risks ir attiecībā uz krustojumā iebraukušo transportlīdzekli, kas pie aizliedzošā signāla drīkst pabeigt iesākto manevru. Ja pie atļaujošā signāla cits transportlīdzeklis veic apdzīšanas manevru, tad pastāv frontālas sadursmes iespējamība ar krustojumā manevru pabeidzošo;
2) otrais konflikta risks ir attiecībā uz gājēju, kas beidz brauktuves šķērsošanu. Gājējs aiz kustību uzsākošā automobiļa tad neredz apdzenošo un otrādi, - apdzenošais aiz apdzenamā neredz gājēju!
Osvalds, 4.septembris 2017 13:08
Latvijā atļāva veikt autoapmācību dzīvojamās zonās. Kļuva interesanti: un kā ir Vācijā, Austrijā, citās vāciski runājošās valstīs? Paldies!
Ēriks Griģis:

Mācību braukšana nav aizliegta! Maksimālais ātrums ar ceļa zīmi var būt noteikts arī līdz 30 km/h, apdzīt gan aizliegts...
(Zeichen 325.1 Beginn eines verkehrsberuhigten Bereichs
Zeichen 325.2 Ende eines verkehrsberuhigten Bereichs).

Bet gājējiem tur ir aizliegts šķērsot brauktuvi, pretēji izņēmumam mūsu grozītā CSN 18.1.p., jo ir ierīkotas virszemes vai parastās gājēju pārejas!
Dairis Zariņš, 3.septembris 2017 13:42
Opel astra 2002. gada nomainīju universālai atslēgai bateriju, tagad nestrādā slēgšanas un atslēgšanas opcija. Kas jādara, lai šīs opcijas atkal strādātu?
Ēriks Griģis:

Palasiet ieteikumu te:
http://www.piksens.com/auto-meistars/ja-nedarbojas-auto-durvju-centralas-atslegas-pults/.html
Jānis Kāpēc KASKO nemaksā par auto apgāšanos???, 1.septembris 2017 15:28
Labdien. Savu balkvedēju apstādināju uz nomales, kura izmirkusi tā, ka auto apgāzās grāvi un salieca fiskaru, stoikas, kabīne arī sabuktēta. Ir KASKO, bet apdrošinātājs negrib runāt par atlīdzības izskatīšanu. Vai KASKO samaksāju par velti?
Ēriks Griģis:

Slēdzot KASKO līgumu, ir jānoskaidro vai papildus ir jāapdrošina riski, kas var automobilim rasties apstājoties/stāvot, strādājot ar iekrāvēju uz ceļa vai bezceļa apstākļos mežā.
KASKO noteikumos brīvprātīgā transportlīdzekļa atlīdzība ir noteikta gadījumos, kad zaudējums rodas ceļu satiksmē, automobilim atrodoties kustībā, atbilstoši darbībām vai tādā kārtībā esošam, kā to paredzējis vai noteicis izgatavotājs.

KASKO apdrošināto risku piemērs!
Apdošināti ir riski, kas rodas transportlīdzeklim piedaloties ceļu satiksmē (LR saskaņā ar Ceļu satiksmes likumu), ja ir notikusi:
1) sadursme ar transportlīdzekli;
2) sadursme ar šķērsli, tajā skaitā iebraukšana bedrē;
3) kustībā esoša transportlīdzekļa apgāšanās, krišana (no tilta u. tml.);
4) nogrimšana un/vai ielūšana ledū, ja tā ir tiešā cēloņsakarībā ar CSNg...

Secinājums!
Var iznākt, ka Jūs KASKO samaksājāt par velti (šajā gadījumā)! Zaudējumi, kas radušies stāvošam transportlīdzeklim apgāžoties, stāvošam strādājot ar fiskaru, hidromanipulatoru, izgāžot vai ieberot kravu, pēc KASKO noteikumiem parasti netiek atlīdzināti!
Jautājums, 30.augusts 2017 17:23
Situācija: vainīgs velosipēdists (nepilngadīga persona) izraisījis celu satiksmes negadījumu, izraisot zaudējumus automašīnai. Cietušajai auto ir KASKO. Ar kādām sekām, izmaksām ir jārēkinās vainīgajai personai. Vai regresa prasība ir 100%, vai pastāv kādi izņēmumi?
Ēriks Griģis:

KASKO apdrošināšanas noteikumos ir jāmeklē tur noteiktās regresa prasības iespējamība. Ne visos KASKO noteikumos tie ir noteikti vai ir noteikti vienādi!
Visbiežāk, ja vainojamā persona KASKO zaudējumus nodarījusi ar ļaunu nolūku vai rupjas neuzmanības dēļ, tad regress no apdrošinātāja ir iespējams!
Ja vainīgajam ļauns nolūks vai rupja neuzmanība nav nosakāma vai pierādāma, tad regresa prasībai nav pamata!

Piemērs regresa prasībai no KASKO apdrošināšanas noteikumiem (kas katrai apdrošināšanas sabiedrībai var būt atšķirīgs).
Apdrošinātājs, izmaksājot atlīdzību, pārņem Apdrošinātā prasījuma tiesības pret personu, kura ir atbildīga par nodarītajiem zaudējumiem izmaksātās apdrošināšanas atlīdzības apmērā.
Apdrošinātājs nevar vērsties ar regresa prasību pret apdrošinātā bērniem, vecākiem vai laulāto, kā arī transportlīdzekļa tiesīgo lietotāju, izņemot remonta, servisa vai citu pakalpojumu sniedzējus vai to darbiniekus.
Apdrošinātājs var vērsties ar regresa prasību pret jebkuru personu, ja zaudējumi nodarīti ar šādas personas ļaunu nolūku vai rupjas neuzmanības dēļ.
Ieteikums!
Velosipēda vadītājam pašam ir jāatlīdzina sabojātā auto remonts. Regresa prasība ietver sevī administratīvos izdevumus, ekspertīzes un citas papildus izmaksas, kas vienmēr ir vairāk par bojājuma remontu.
Pēteris, 29.augusts 2017 11:03
Labdien! ņemot vērā OCTAs cenas izmaiņas, vai nav plānots ieviest OCTA ar pašrisku, kas ļautu būtiski samazināt prēmiju cenu? Ja lielākā daļa negadījumu notiek zem 200 eur, tad šāds pašrisks ļautu izmainmīt polises cenu. Jeb apdrošinātāji nebūtu ieinteresēti šadā produktā?
Ēriks Griģis:

Pašrisks slēptā veidā ir jau ierēķināts, atlīdzībās skaidrā neizmaksājot līdz pat 51%
Pašrisks būs pretrunā ar OCTA likumu!

Lasītākie raksti

Jaunie raksti