Ēriks Griģis:
No iepriekšējās formulas izsaki braukšanas ātrumu (V)!
V atradīsi, ja izvilksi kvadrātsakni no skaitļa 254 reizinājuma ar saķeres koeficientu "φ" un bremzēšanas pēdu garumu (38,8m).
Ēriks Griģis:
Lūdzu, automobiļa bremzēšanās ceļa aprēķins (bez maksimālā palēninājuma pieauguma laikā nobrauktā ceļa)!
Bremzēšanās ceļš ir ātruma kvadrāts dalīts ar diviem palēninājumiem -
Sbr=V*V/2j
Piemērs.
Noteiktie bremzēšanas apstākļi:
Ātrums V-50km/h = 14m/s,
Palēninājums (j) uz sausa asfalta, j=9,81*0,75=7,4 m/(s*s), kur brīvas krišanas paātrinājums g-9,81m/(s*s), saķeres koeficients - 0,75, tad
Sbr=(14*14)/(2*7,4)=196/14,8=13,24 (m)
Sbr=13.24 m pie noteiktajiem bremzēšanas apstākļiem.
Tas būtu redzamās, garākās bremzēšanas pēdas garums vai attālums no ABS darbības sākumpēdas līdz tās attiecīgajam ritenim.
Martiņš, 31.maijs 2016 15:22
Sveiki kas jāņem verā ceļa posmā 2 bridinājuma zimes savaļas dzivnieki un nelidzens ceļš ceļš slapš vai jaievero apdzišana uz šada ceļa vai atrums jasamazina
Ēriks Griģis:
Jāievēro viss, ko 132 mācību stundās mācu saviem klausītājiem!
Martińš, 31.maijs 2016 14:48
Sveiki kads ir bijis mašīnas ātrums ceļa stāvoklis slapš bridinājuma zime nelidzens ceļš bremzešanas pēdas ceļa nomale bremzešanas pēdu garums 38.8m
Ēriks Griģis:
Uz slapja asfalta vai grantētas nomales ātrums ir bijis mazāks.
Jautājumus par kursa darbu uzstādiet, lūdzu, lekciju laikā!
Sanita, 31.maijs 2016 0:16
Pieņemsim situāciju - pie būvmateriālu veikala vieglo auto noskrāpē nereģistrēts iekrāvējs bez OCTA. Cik saprotu saskaņotais šajā gadījumā neder, jo otra puse savu atbildību nav apdrošinājusi un cietušam nekas nepienākas. Vai pareizs lēmums šajā gadījumā vienoties uz vietas?
Ēriks Griģis:
Tiesiskās robežās - jā!
Ja vienošanās iespējama un tā tiek izpildīta, tad:
zaudējumus nodarījušajam (atbildīgajam) no cietušā būtu jāsaņem rakstisks apliecinājums par to, ka notikušajā CSNg, (kad tas notika, kur notika, kurā kas iesaistīts, abu pušu dati) cietušajam zaudējumus ir atlīdzinājis to izraisītājs un cietušajam nav pretenzijas pret izraisītāju un atbildīgo uzņēmumu (personu), viņa civiltiesisko un savu KASKO apdrošinātāju, ja tādi ir.
Ja vienoties nav iespējams, tad cietušais var iesniegt prasību tiesā.
Martins, 29.maijs 2016 0:00
Sveiki kads atrums ir bijis masinai ja bremzesanas pedas 38 metri
Ēriks Griģis:
Uz sausa asfalta 80 līdz 85 km/h.
Dainis, 26.maijs 2016 21:55
Labvakar. Mums Dānijas ekspedīcija liek dalīt nedēļas īso atpūtu trīs daļās, ostā vismaz 5 st. tad 14 uz prāmja un pārējo Zviedrijā ostā lai sanāk 24 st. Vai tā var,paldies.
Ēriks Griģis:
Nevar! Iknedēļas atpūtu nav paredzēts dalīt!
Te regula būs atrodama arī dāņu valodā:
http://eur-lex.europa.eu/legal-content/LV/TXT/?uri=CELEX:32006R0561
Valdis, 26.maijs 2016 12:51
Vai rīt būs eksāmens teorijā? Paldies
Ēriks Griģis:
TEO EX sāksies plkst. 9:10 CSDD Rīgā.
Roberts, 23.maijs 2016 16:10
Kā nē - man darbā štropes un uz etiķetes rakstīts LC 2500 daN/5000 kg. Kālab tad šitā raksta aiz svītras tos kilogramus divreiz vairāk nekā daN?
Ēriks Griģis:
Re!
Pats uzrakstīji citādi! Nevis "dan", bet gan "daN"!
Atkal jautāšu, vai pareizi norakstīji?
Ja tā ir rakstīts, tad maini štropi!
Tādas aplamības uz štropes etiķetes pēc LVS EN 12195-2 nedrīkst būt!
Roberts, 23.maijs 2016 15:52
Labdien, sakiet ja uz štropes ir 2500 dan tad tas ir 5000 kg? Sanāk 1 dan ir 2 kg?
Ēriks Griģis:
Nē, pārrēķinot 2500 daN uz kg, būs drīzāk 2500 kg, nevis divreiz tik.
Uz štropes nekad nebūs 2500 dan!
Interesents, 23.maijs 2016 14:51
Labi, lai paliek. Tātad, neesat Latvijā sertificēts eksperts, tas skaidrs. Tomēr, kādā īsti jomā Vācijā un Šveicē esat "eksperts"? Paldies.
Ēriks Griģis:
Eksperts nosaukumu iegūst vai piešķir, ja par tādu uzaicina iegūto vai specifisko zināšanu dēļ, piem., šajā forumā, tiesa, policija, LTRK, projektu vai iepirkumu vērtēšanā.
Kā lietpratēju vāciski runājošās zemēs mani uzklausa dažos jautājumos par kravu nostiprināšanu, autovadītāju darba un atpūtas laiku uzskaiti.
Un, protams, autotransporta un kravu apdrošināšanas atlīdzības jautājumos!
"Eksperts" ar smago CSNg komisāra sertifikātu.
Interesents, 23.maijs 2016 11:28
Redzot izvēlni " Jautā Ekspertam" (starp citu, kāpēc "Ekspertam" ar lielo burtu?), gribu painteresēties, kādās jomās "eksperts" ir eksperts un kadas apliecības/sertifikāti to apliecina. Numurus var?
Ēriks Griģis:
Ir sagadījies tā, ka ar lielo burtu (jautājumu adresējiet Redaktoram), iespējams, tāpēc, ka piedalījos apdrošināšanas projekta izveidē valstī. Sertifikāti man ir no Šveices un Vācijas, bet tiem un to numuriem LV nav nozīmes. Domāju, ka interesentiem svarīgas ir manas atbildes, kas balstītas uz pieredzi!
Kortnija, 18.maijs 2016 21:45
Labdien! Vai apdrošinātājs ņem vērā transportlīdzekļa vadītāja medicīniskās uzziņas derīguma termiņu pie atlīdzības iesniegšanas brīža. Ir noticis negadījums. Autovadītājs nav vainīgais!
Bet auto īpašnieks un polises turētājs ir cita persona")
Ēriks Griģis:
Jā!
Ja šoferim nav derīga medicīniskā uzziņa, tas tiesiski nozīmē, ka auto ir vadīts bez atbilstošas kategorijas - bez tiesībām vadīt automobili.
Cietušajam atlīdzību OCTA apdrošinātājs izmaksās, bet īpašniekam (Jūsu aprakstītajā gadījumā - turētājam) piestādīs regresa prasību atmaksāt izmaksāto atlīdzību, izdevumus par atlīdzības noteikšanu un administrēšanu, arī ekspertīzes izdevumus.
Uldis, 11.maijs 2016 17:05
Labdien Erik! Vai automashiinai VW Passat 2011.gada izlaiduma braucot vienam pasham vadiitaajam ar aatrumu 40 km/h un iebraucot taisni kokaa buutu jaaizshaujas arii blakusseedeetaaja airbagam?
Ēriks Griģis:
Ir dārgāki automobiļi, kuriem neizšaujas!
Par VW zinās tikai tā izgatavotājs. Tā pārstāvis LV notestēs galveno bloku, devējus, tad varēs pateikt - bija vai nebija jāizšaujas.
Cik esmu redzējis lētākas mašīnas tikai ar vadītāju salonā ietriecamies Mūkusalas apļa kādā no stabiem, tik visām ir izšāvušies abi priekšējie spilveni un pa reizei arī sāna spilvens vadītāja pusē.
Inese, 9.maijs 2016 13:27
Labdien. Man ir Mersedes Benz A170 dizelitis! Esmu loti apmierinata ar masiniti, tik tagad sakas problemas, man paradijas, interesanta skana 9 tada ka žvargstoņa) , un ik pa laikam iemirgojas ģeneratora lampina, domaju, ka siksna un rullisi - nomainiju, bet nekas nemainijas! Nedaudz stingra sture ari palika. Palidziet ar padomu ludzu
Ēriks Griģis:
Braucu gan ar citas markas a/m, bet līdzīga skaņa man auto salonā bija, kad akumulatora iekšpusē "+" klemme bija nolūzusi.
Iesaku Jums firmas remontservisā noskaidrot žvargstoņas iemeslu un tad veiksmīgi tikt no tās vaļā!
Darba un atpūtas laiks Francijā, 29.aprīlis 2016 18:45
Vai ir kas jauns par tām 45 minūtēm divu šoferu darba laikā? Paldies.
Ēriks Griģis:
Francijas Transporta ministra atbilde ir viennozīmīga - policija pārcentās!
Ekipāžas darba laikā otrajam vadītājam pēc 4,5 h darba laika nav jāņem pārtraukums!
Ieteikums - soda naudas jāprasa atmaksāt institūcijai, kas to uzlika. Uzliktais sods tiks pārbaudīts!
Avots:
Frankreich: Beifahrerzeit gilt nicht als Lenkzeit
Frankreichs Transportministerium stellt klar: Bei einer Mehrfahrerbesatzung muss der Beifahrer nicht nach 4,5 Stunden eine Pause einlegen. Die Polizei hatte das zuletzt anders interpretiert.
Brüssel.
Als Beifahrer verbrachte Zeit einer Mehrfahrerbesatzung in Frankreich gilt nicht als Lenkzeit, sondern als Bereitschaftszeit. Das stellte das französische Transportministerium jetzt klar. Zuletzt war es hier zu Unsicherheiten gekommen, denn die französischen Kontrollbehörden interpretierten die neue EU-Verordnung 165/2014 über Fahrtenschreiber im Straßenverkehr so, dass als Beifahrer verbrachte Zeit nicht mehr als Lenkzeitunterbrechung gilt, sondern als Lenkzeit. Wie der Deutsche Speditions- und Logistikverband (DSLV) mitteilte, revidierte Frankreichs Transportministerium diese Interpretation jetzt bei der Enforcement Working Group in Brüssel. Der zweite Fahrer muss also nicht nach 4,5 Stunden als Beifahrer eine Lenkzeitunterbrechung einlegen.
Die französische Kontrollpraxis habe bis dato bereits zu hohen Strafzahlungen geführt, heißt es vom DSLV. Es seien Bußgelder in sechsstelliger Höhe ausgesprochen und gezahlt worden. Nach Informationen des Verbandes werden die bezahlten Strafen einer erneuten Prüfung unterzogen. Der DSLV empfiehlt betroffenen Unternehmen, gegen ausgesprochene Bußgelder vorzugehen.
Lize, 28.aprīlis 2016 23:28
Izejot no mājas secināju, ka manam auto ir sabuktētas durvis.
Kāds ir pareizs rīcības plāns? Saukt policiju vai sabildēt un zvanīt apdrošinātājiem?
Paldies
Ēriks Griģis:
No pieredzes - policijai.
KASKO apdrošinātājs ir informējis, kam kādā gadījumā zvanīt. Ja nav, piezvanītu un jautātu viņam.
OCTA nedarbojas!
Sabildēt vajag jebkurā gadījumā!
Guntis Balins, 27.aprīlis 2016 1:32
Sveiki ir Skoda Octavia 1999 gada. Sanaca problema nomazgaju mashinai motora telpu un sakas sakumā 3-4 strobs paspluadija bet aizgaja nobraucu kadus 40 km un kadas tris reizes veiksmiigi un normali pielece bet tad pie ceturtas vairs neka taka sakuma likas ka benzina bet ne sakam baudit svechvadus un cik nopratam nau jau no galvena vada nepadod dzirksteli kur varaetu meklet vinjam droshinatajus jo pie vaditaja durvim tur kur ir tie droshinataji viss ir kartiba. Atrodos norvegija tapec nau tik vienkarshi ar servisiem.
Ēriks Griģis:
Vai tas galvenais vads (un ierosmes) pēc mazgāšanas ir savā vietā? Ceru, ka shēma būs te:
http://www.skoda-auto.com/en/mini-apps/owners-manuals/octavia
Uzvani servisam LV vai ieraksties šeit:
http://www.vwmotion.lv/forums/viewforum.php?f=45&sid=c3525b9759666f4e2f9765f72afe6323
Sīmanis , 25.aprīlis 2016 20:00
Labdien. Vai ir vispārpieņemta formula, vieglās automašīnas bremzēšanas ceļa garuma aprēķināšanai ? Tas ir no tā momenta, kad vadītājs sāk spiest bremžu pedāli, līdz pilnai apturēšanai. Zinu šādu - ātrums kvadrātā, un dalīt ar simts. Piemēram, 8Okm/h reizināt ar 8O : 100 = 64 metri
Ēriks Griģis:
Kaut kas Jūsu aprakstītajā ir lasāms. Bet tas nav tas, ko man jautājāt.
Te būs viedokļi, tai skaitā arī mana atbilde:
http://forums.delfi.lv/read.php?f=94&t=32892&a=1
P.S.
Piemērs, kāpēc vispārizglītojošās skolās skolotājs bez speciālas profesionālas sagatavotības nedrīkst mācīt ceļu satiksmē drošības elementus...un lai Dievs sargi Latvijas pavalstniekus ceļu satiksmē no Latvijas elektrotehnikas un elektronikas rūpniecības asociācijas LEtERA, Eiropas reģionālās attīstības fonda ERAF un Eiropas Savienības ieguldījuma tavai nākotnei ar līdzīgu izpratni, kā šis:
http://www.macibuvideo.lv/bremzesanas-cels
Guntars, 24.aprīlis 2016 18:11
Sveicināti, vēlējos uzzināt...VAI un KĀ auto piekari ietekmē riepas un diska kopējais svars? Vienam un tam pašam auto R16 tērauda disks ar vasaras riepu sver ap 16kg, bet R18 lietais disks ar Vasaras riepu (riepai ContiSeal sistēma) sver ap 22kg. Ar radzēm riepas svars arī ir krietni lielāks. Varbūt ir vērts iet ar līkumu smagiem diskiem un riepām?
Paldies.
Ēriks Griģis:
Es ieteiktu vadīties pēc tā, kādus diskus ar riepām iesaka auto izgatavotājs. Tam arī piekare būs paredzēta.
Ja no izgatavotāja ieteiktā man būtu jāizvēlas ziemai un pārējai sezonai, tad ziemā izvēlētos šaurākos, pārējai sezonai - vieglākos.
Manam a/m vieglākie ir lietie, kas atslogo neatsperotās masas daļu un rada laidenāku gaitu braucot pa "bruģa" asfaltu. Tikai ietriecoties bedrē, tie var plaisāt vai lūzt! Viegli riteņi uzlabo a/m dinamiskumu, jo riteņa masas rotācijas inercei nepieciešams mazāks spēks. Tehniski tie samazina degvielas patēriņu, pagarina motora, transmisijas un bremžu sistēmas darba mūžu. Savukārt, vieglākie riteņi atsperotai (piekares) daļai rada mazāku noslodzi. No trīs daļām saskrūvētie diski būs riktīgi vieglāki un arī remontējami! Jācenšas neizmantot ekstrēmus, jo lietie diski nav tam paredzēti.Ekstrēmi pieder kaltajiem!
Informācijai:
https://www.riepulideris.lv/padomi-par-riepam/viengabala-vai-saliktais-disks
Un diskusija forumā:
http://www.iauto.lv/forums/topic/26492-terauda-disks-vieglaks-par-lieto-disku