Bradypus visas nianses par savu sievu uzzināsi pats beidzamais, bet te ir tavs sertificēti gudro kantoris darbībā
- Sludinājumi
- Ziņas
- Vīriem
- Tehnoloģijas
- Sports
- Video&TV
- Forums
- Lasītāju pieredze
- Akcijas
- Jautā ekspertam
Bradypus visas nianses par savu sievu uzzināsi pats beidzamais, bet te ir tavs sertificēti gudro kantoris darbībā
Timrots pārvērties par populistu.
Tas otrs tips muld vājprātā. 1) kādi 80 + 80 eiro par jaudas maiņu? Par pazemināšanu NAV jāmaksā, par palielināšanu - ir. Tātad 1 x 80 vai cik tur ST prasa. Viss, tālāk varam neskatīties.
Mierīgs, kur tie ātrie tikuši, bet godīgs lādējamo iespēju apskats ceļojot ar el auto. Ps mazo range modelīti. Vispār pozitīvs kanāls.
www.dw.com/en/rev-the-global-auto-and-mobility-show/program-51037792
LTV7, Pie stūres. Deutsche Welle žurnāls
Ceturtdienas atkārtojums
DW auto raidījumā bija par Vācijas tirgu un mazajiem Ķīnas elektroauto.
Pamatdoma - lieli divtonnīgi elektroauto graujot elektromobilitātes principu, esot jātaisa lētāki, mazi, viegli, tālu braucoši/ātri lādējami auto pilsētai. Vācijā kantori nodarbojas ar Ķinas auto piemērošanu Eiropas prasībām.
Problēma ir tā ka dzīves dārdzība Vācijā "spiež" uz pašiem vāciešiem, vismaz tajā segmentā, kur tauta ir darba ņēmēji.
Attiecīgi nereti sanāk ka "vidējais" vācietis vairs nevar atļauties nopirkt pašā Vācijā ražotu auto. Bet tas ir tāds koks ar divienm galiem, jo vairāk vācieši pērk ķīniešu sūdus, jo vairāk cieš viņu pašu ekonomika ... un ja DE ekonomika varbūt man salīdzinoši vienaldzīga ( kaut protams ES kontekstā tā ļoti ietekmē arī mani), tad vāciešu izstrādatas preces tomēr man ļoti pietrūks, un viņu izstrādātie standarti "pat sūdu aizvadīšanai" ir vieni no labākajiem pasaulē !
WALA rakstīja: Redzi vecīt ja tu izvilktu savu pēcpusi tālāk par Palangu tad zinātu, ka šī problèm tikai LV un LT ir "jauna" (kaut pēc fakta jau vismaz 10+ gadu veca, uz tā paša sievas senča piemēra - piena lopkopis). Bet pasaulē tā ir vēl stipri senāka problēma, kurai cilvēki jau sen atraduši risinājumus ... vajag tikai pašam "iztaisnot rokas" uz izvilkt vienreiz to savu domāšanu "no pāķiem". Nesen tusējām ar vienu RTU mācībspēku ekonomistu kurš arī teica , tu vari mêģināt "laukiem" palīdzēt bez atlīdzības utml. taču ir kā tajā teicienā , var meiteni "izvilkt no laukiem" , taču laukus no meitenes izmest nav iespējams....
P.S.un par akcionāriem - kas tieši traucē tev būt kaut kā akcionāram, kas tieši traycè tiem mazakiem zemniekiem mesties pa 5 gabali kopā un kļūt vismaz "vidêjiem" ... risinājumi, ja tos kāds meklē eksistē, taču čīkstēt ir daudz, daudz vieglāk.
P.P.S. un mans gadījums ar sievastēvu arí tāds, sieva ar viņu nesatiek ne acu galā, sievas brāļus ar jams ir nokaitinājis, tāpēc arī esam tur kur esam, nevis visi strādājam uz to lai būtu labums ģimenei (plašā nozímē). Unes varu salabot tikai viņa saplīsušo tehniku, bet ne domāšanu ....
Nu, kāda tad būs tā roku taisnošana - pārdot visu ieinteresētajām personām [lielsaimniekiem]? Vai apgādāšanās ar ieročiem un doties slepkavot bardakā ieinteresētās personas?
Par to kopā mešanos - ha, ha, labs joks. Pirmkārt - kāds būs labums tiem pieciem? Ja katram sava nozare un iespējama kooperēšanās, tad vēl varbūt, bet savādāk diezgan bezjēdzīgi - tāpat līdz lielsaimnieka līmenim nedavilks, un arī tad vēl vajag politiskus galus. Otrkārt, kas traucē? Nu noteikti iespējamas personiskas dabas problēmas - es te zinu gadījumu kur divas māsas kopā ar vīriem kopā nodarbojoties ar piena lopkopību sakašķējās tā ka ziemas laikā viena izdzina otrai piedienīgo ganāmpulka daļu no klūts, kas beigās noveda pie divām kūtīm kas atrodas pārsimt metru attālumā viena no otras, abet tu te sapņo ka nejauši cilvēki šitā neizdarīs.
Attiecībā par izglītības sistēmu - izglītības sistēma atrodas apzināti izraisītā lejupejošā spirālē kura ir viena no komponentēm kā sadzīt cilvēkus koncentrācijas nometnēs ko sauc par pilsētām. Trūkst skolotāju? Nu protams ka trūkst - pie esošā atalgojuma līmeņa un papīru kaudzes, nah tādu darbu. Kas ir vainīgs pie zema līmeņa skolām? IZM, nekas cits. Kas ir vainīgs pie situācijas kur, lai būtu lielākas izredzes tikt kaut kādās augstskolās, vajag iet specifiskās, nevis parastās, videnēs? IZM. Tā tiek veicināta gan skolu, gan lauku iztukšošanās. Šito tendenci arī kādu gadu vai divus atpakaļ kādā rakstā pieminēja kāds Kovida Vārda žurnālists, proti, viņi ir novērojuši - kā kaut kur aizklapē skolu, tā viņu avīzei tur nokrītas abonentu skaits. Pirms dažiem mēnešiem atklātībā parādījās kārtējā IZM pērle - skolu "tīkla" plāns netieši nozīmē to ka mana dzimtā skola, Nīcas vidusskola - skola ap 200 skolēniem, atrodas vietā kur iedzīvotāju skaits krītas lēnāk nekā Liepājā - jāpārtaisa par pamatskolu, ne jau kaut kādu kritēriju neizpildīšanas dēļ, bet tāpēc ka vidējajai izglītībai jābūt nepieejamai!
NU redzi tu atkal "čīksti" un piedāvā ķerties pie ieročiem, bet kā būtu ja modernāku "lāpstu" rokās paņemtu, un tad izdarītu to ko pirms tam nevarēji ???
Un jā tas nav nekas jauns ka kur 5 latvieši "tur 6 partijas", tas pats arī ar kaut kādu sadarbību starp lauksaimniekiem, kamēr bija kolhozi - tip tad varēja tauta kaut kā sadarboties, tagad pēkšņi nue neko vairs nevar izdaŗit saprātīgi kopā, katram savu arklu, katram savu kombainu utt. utjpr. Jā, jā zinam - es te par latvisko "utopiju" runāju.
Msh - par skolām labāk jau nu mazāk dirs, pats esmu redzējis gana ne-Latvijas skolu, un man abi senči šajā sfērā strādāja un viens strādā joprojām, skaidrs ka pa visu LV ir nianses, bet galvenokārt problēma ir populācijas blīvums un skolotāju pieejamība, un es neesmu redzējis daudz skolotāju kas ar lielu entuziasmu pērsies prom no pilsētām lai ko darītu laukos, un tam ar kaut kādu valdības vai IZM darbu ir maz sakara, jo IZM kopā ar LZS (partiju) labu laiku "sponsorēja" lauku skolas kuras sen bija jālikvidē, un tagad ir ar jaunām sporta zālēm un remontiem, bet pēc būtības nahren nevienam nav vajadzīgas, pat ja telpas pārdotu ...
Un ja paintersēsies dziļāk par to savu Nīcas skolu, tad problēma ir nevis "iznīcināšanā" vai "padarīt nepieejamu", bet acīmredzot trūkst kadru kas spētu pierādīt gan skolas varēšanu, gan to ka jums tur vajag kaut ko vairāk nekā tiek dots !!!
Nav vecīt vairs komunisms, kad ar "skolotāju norīkojumu" kaut ko varēja panākt, un pie mums notiek precīzi tas pats kas ASV pirms vairākām desmitgadēm, pilsētas skolas kļūst lielākas, bet lauki "izmirst", jo pieprasījums pēc darabspēka ir mazs !
Kura būs tā "modernākā lāpsta" kura ir tik lēta, ka to var nopirkt jebkurš vidējais zemnieks, un kas ļauj ražot pienu ar peļņu, to nododot par 30 centiem litrā? Un kāpēc šo "moderno lāpstu" nelieto pat poļi?
Par kolhozu piemēru pašam smiekli nenāk? Kolhozos sadzina, ja tu esi to aizmirsis. Kaut kā nav dzirdēts ka padomju laikos būtu bijusi iespēja no kolhoza kādam izstāties, un to ka kolhozs bija nevis sabiedrisks, bet valstisks pasāciens, kaut vai uzskatāmi parāda kārtība astoņdesmitajos, kad parastie cilvēki sāka iegādāties norakstītus traktorus, un bija prasība tiem griezt nost kabīnes lai pa gabalu varētu atšķirt kolhoza traktoru no privāta.
Par skolām - te vienkārši ir skatupunkta jautājums. Izglītības fabrikas [lasīt - lielās skolas] produkts par skolām atzīst tikai izglītības fabrikas - kāds pārsteigums. Tāpat kā " es neesmu redzējis daudz skolotāju kas ar lielu entuziasmu pērsies prom no pilsētām lai ko darītu laukos" - atkal - uztaisa skolotāja profesiju ļoti neinteresantu, un beigās izrādās ka no atlikušajiem entuziastiem kas tomēr ir ar mieru uz tie iziet, vairums dzīvo pilsētās - kāds šausmīgs pārsteigums! Bet ja nebūtu profesijas prestižs sapists, tad visdrīzāk lauku skolotāju bērni ietu vecāku pēdās - līdzīgi kā mana māte izdarīja. Par lauku skolu sponsorēšanu - pašam smiekli nenāk? Tas rokraksts ir diezgan pamanāms - vispirms renovēt, pēc tam, dažus gadus vēlāk aizklapēt - tev neizskatās pēc naudas atmazgāšanas shēmas?
Par NVSk - ak tu gudriniek 😂 Ja man būtu interese, es varētu pat tā izdarīt; direktore Lāsma Petermane, bijušā Nīcas pagastveča sieva ir labi pazīstama; varētu vienkārši aiziet un paprasīt, bet tas nav vajadzīgs, jo viss tāpat ir redzams - ar skolu viss ir kārtībā, bet tad piepeši IZM nāk klajā ar kārtējo reformu, un vecāki masveidā metas pie vadības "kas notiek?!" un vadība arī neko nezina - lūk, tā tas notiek, nekas dziļāk nav jāinteresējas. Par skolas varēšanu nesatraucies, manā laikā varēja, un var noteikti joprojām.
Sorry nu mēs te konkrētu beztēmu esam izvērsuši, bet mēģināšu "īsi".
Man smiekli nenāk, jo kolhozos bija ne tikai tie kurus sadzina, kaut gan laikā kad ko-lohu-hozi izjuka, lielai daļai jau sen vairs nekāda sakara ar "sadzīšanu" nebija. Un tajā laikā esmu gan ar senčiem uz tirgu braucis, gan visādi citādi "gimenes talkās" darbojies, ja strādāja tad varēja gan tā nopelnīt, gan arī pašos kolhozos, ja vien tajos bija kāds kurš spēja saprast cik vācu (jebkuras Vācijas) tehnika bija pārāka par CCCP tapušo. Un vairāk kā tikai daži ar to kolhozu tehniku iesāka, un sen jau brauc ar daudz modernāku tehniku, bet nu ir tādi kā sievas sencis, kuram daaaadz laika vajadzēja lai apjaustu realitāti ...
Par skolotājiem - ar prestižu bērnus nepabarosi, arī Zviedrijā reiz labi apmaksāti skolotāji, tad kad sāka īsināt finanses pārmetās uz savu privātu firmu komplektā ar pasniegšanu universitātē ( no mazpilsētas videnes/gimnāzijas uz Zviedru lielpilsētu )
Par skolām - jā par to "nezinu/kas notiek" - tā ir visiem, arī Mārupes ģimnāzijā "ir brīnumi" - taču jebkuras izmaiņas, arī labi pārdomātas ( taču šīs nav labi pārdomātas !) radīs gan apjukumu, gan arī pretestību. Problēmas sakne - visi zināja ka būs izmaiņas, bet lielākā daļa par tām "negrib neko zināt". Tas ir tas pats kas mēģināt uzražot kādam programmatūru pat pēc pašiem labākajiem principiem, bet ja "atpakaļ-saiknes" no "klienta" nav - rezultāts būs "negaidīts", un visticamāk sliktākajā šī vārda nozīmē !
Vēlreiz - par kolhoziem tavs apgalvojums bija ka "cilvēki spēja kooperēties", bet nekāda kooperēšanās jau nebija - četrdesmito beigās sadzina zemniekus kolhozos, tā tie radās, vēl piecdesmitajos bik paapvienojās, un tas arī viss - nebija kolhozi nekāda kooperācija, vienkāršs ražošanas uzņēmums ar vadību no augšas, kura sekmes bija atkarīgas no viena vadītāja izdomas.
Par skolotājiem - prestižs jau kā reiz pa lielai daļai rodas no atalgojuma ;)
"visi zināja ka būs izmaiņas" - kādi "visi", kādas "izmaiņas"? Visi zina kritērijus kādus izglītības un zinātnes iznīcināšanas ministrija ir nospraudusi skolām, skola tajos ierakstās, un piepeši, hujaks, parādās, "davai, videnes tikai Liepājā un Grobiņā". Nē nu protams, vergiem neko vairāk par pamata izglītību nevajag, tas tiesa, tāpēc arī vajag lai starp videnēm būtu pa 100 kilometriem.
Tev līdz tuvākajai videnei tagad būs 100km?
Cik vidusskolnieki bija tanī nīcas vidusskolā?
Skaidrs viss ar tevi, komunismu vārdos vismaz "izliecies" ka negribi, taču par to ka kādam būs pašam jācïnas par savu "vietu zem saules" ar neuzskati par normālu ... nu tad padomā tā kārtīgi kādu tu to pasaules kārtību īsti gribi !
Jā Demokrātija paredz diezgan daudz varas "centralizēt" kas ir šībrīža LV realitāte, jā arī mērens sociālisms ... taču par savu vietu ir un būs jācínas ...
Tu jau mums esi tas komunists, un tas atkal pierādās - izrādās ka tas esot normāli ka valsts tevi žņaudz nost, un ar to jācīnās vergojot vēl niknāk - tā vietā lai valsts darbotos iedzīvotāju interesēs un uzvilktu uz desas karteļus, nevis tos piesegtu. Un, lūdzu, nelieto vārdu "demokrātija", jo tas, ko ar šo vārdu apzīmē, nekur tuvumā nav saskatāms - nu vismaz augstāk par pašvaldību līmeni.
Kodolam - tuvākā Liepājas skola varētu būt kādi 45 kilometri, un tas plāns laikam paredzēja iznīcināt visas videnes Liepājas rajonā - varbūt es kļūdos un kaut kādu Aizputi vai Priekuli pagaidām, līdz nākamajam raundam atstāt - viennozīmīgi tur bija runa par kaut kādu trīs veselīgu videņu amputēšanu. Un nerunā pagātnes formā, jo šī tēma ir svaiga. Cik tur tajās klasēs ir, nezinu, neesmu tur degunu bāzis - gan jau kā manā laikā, uz kādiem 15 skolēniem klasē.
Es esmu komunists ??? Jocīgs esi, jeb tev ar trāpīja "izglītības deficīts" ? Jo nu izskatas ka tev tāpat kā Bradypus ir grūti izšķirt kas ir sociālisms, kuru vismaz daļēji es noteikti atbalstu !
Es lietošu gan vārdu demokrātija, jo tas neizslēdz to ka daži cilvēki ir muļķi vai arī tiešām komunisti , kuriem nevajadzētu vadīt lietas, un vēl mazāk valsti, taču tā nav tikai demokrātijai "unikāla nelaime" !
topinamburs rakstīja: Timrots pārvērties par populistu.
Tas otrs tips muld vājprātā. 1) kādi 80 + 80 eiro par jaudas maiņu? Par pazemināšanu NAV jāmaksā, par palielināšanu - ir. Tātad 1 x 80 vai cik tur ST prasa. Viss, tālāk varam neskatīties.
Man ir pamatotas aizdomas, ka tas pieejamās jaudas jautājums ir izdomāts šķērslis maksas iekasēšanas nolūkos. Jo ar manu patēriņa profilu viņi diezgan vienkārši var noteikt manu reālo patēriņu un drošinātājs nav jāpārskrūvē. Jo pārējā infrastruktūra nodrošina to mega jaudu. Gan kabelis, gan trafs. Tur viņi neko nepārskrūvēs. Un diez vai pie tā trafa stāv rinda uz man noskrūvētajiem A.
Man liekas, ka tīra krāpšana šis ir
ST direktoriņi rīkotājiņi cītīgi pilda īpašnieku uzdevumu - iekasēt naudu mūžam tukšajam valsts budžetam.
ZZZZ rakstīja: Mierīgs, kur tie ātrie tikuši, bet godīgs lādējamo iespēju apskats ceļojot ar el auto. Ps mazo range modelīti. Vispār pozitīvs kanāls.
Nu afigeķ ceļojums! Visu laiku domāt, kur un kā to kasti uzlādēt un vai tas vispār būs iespējams! Taisni prieks braukt!
ZZZZ rakstīja: Bradypus visas nianses par savu sievu uzzināsi pats beidzamais, bet te ir tavs sertificēti gudro kantoris darbībā
Pamuļķi, ne mans kantoris, ne es ko par gudrību teicu. Grābstīties bez sertifikāta ap lieljaudas vadiem ir tāpat, kā braukt bez tiesībām. Pokuj - māki, vai nemāki.
Tavuprāt, 32 A ir lieljaudas vadi? Tāds pats kabelis kā 16 A, tikai dzīslas ar lielāku šķērsgriezuma laukumu un vienas fāzes vietā trīs. Nav raķešu zinātne.
Nu tak vēlreiz. Raķešu zinātne nav, bet ir kategorijas. Birokrātijā iecirstas. Tieši tāpat, kā braucot ar B kategoriju ar to pašu VW Crafteri "smagajā" versijā tapsi bargi sodīts par braukšanu bez tiesībām - lai gan mašīna precīzi tā pati, tikai ar mazliet pastiprinātu piekari. Un nevienu neinteresēs pat tas, ka faktiski ved vati un nemaz neesi pārsniedzis 3.5 tonnas.
Birokrātijā ir iecirsts, ka jebkura zemsprieguma tīkla montāžai nepieciešams sertificēts speciālists, kam atļauja darboties vismaz īdz 1kV tīklā. nav starpība vai montēsi 1.5kv vai 35kv, vai lielāku kabeli. Tas nenozīmē ,ka to vissi ievēro. Ja rodas kāda avārija tad lai dabūtu apdrošināšanu protams vērtēs kadēļ tā ķibele notikusi, vai dēļ tā ka kāds nav spējīgs nulles kabeli normāli pievienot , vai problēma iekārtā. Ja konstatēs ka kāsis montāžā tāpat apdrošināšana vissticamāk nespīdēs vai stāstīsi ,ka esi sertifēcts speciālists , vai viss zinošs lauku celtnieks
Bradypus rakstīja:
topinamburs rakstīja: par to, no kurienes ziņas, ka persona, kuru apraksti, savā amatā 6 gadu laikā bijusi, pateicoties kaut kādām 'voke' kvotām, lūdzu.
Rekur, prasi GB, vinš pat pat par manu sievu zina to, par ko man nav ne jausmas. Bet tā vispār - par kaplīša aizkulisēm ir šāda tāda informācija zināma - par to, kā progrresīvā māte dzimumu kvotas uzspiež un ne tikai.
Vajag vairāk ar sievu laika pavadīt, nevis netā kašķējoties ar nepazīstamiem cilvēkiem. Tad varbūt uzzināsi, ar ko viņa nodarbojas.
Debiliķi, ironija par to, ka no tiem nepazīstamajiem cilvēkiem nākas dzirdēt visādas izdomas, kas dzīvē neeksistē, tev laikam nepieleca.
Nu, tādam "debiliķim" kā tev "laikam nepieleca", ka tavs inkognito tiem, kas šeit ir ilgāk par 10 gadiem, ir labi zināms. A pārējais jau ir tikai 2 minūtes Guglē. Īpaši tad, ja sieva feisbukā liek bildes ar auto, ar kādu (Ak, vai, kāda sagadīšanās!) pats brauc. Bet tas, kā tu mēģini izlocīties vai klusēt par šo tēmu, ņemot vērā, kā par visu pārējo močī pretī, ir smieklīgi.
Un, ak vai, kā tā var sagadīties, ka cilvēks, kuru tu man piedēvē kā izdomājumu attiecībā uz tevi, arī strādā par analītiķi...
Tas, kas tev izmisīgi nepielec, ir elemetārais - dažu cilvēku (tai skaitā tevis) apsēstība ar personālijām tikai norāda, ka pēc būtības jau neko nejēdzat un esat tupi zābaki. Pieņemsim, ka esmu tas tavs čoms, ar kura sievu tev tuvas attiecības. Ko tas maina? Kāda ir tava interese to nemitīgi apspriest, nevis tēmu, par kuru ir diskusija?
Maina to, ka tas norāda uz tavu divkosību un dubulto morāli, kā dēļ lai nu kuram, bet tev prātīgākais, ko darīt, kad runa ir par dzimumu kvotām Augstsprieguma Tīklā un tēmās, ka valstij piederošos uzņēmumos augstajos amatos tiek tikai "režīmam" lojāli cilvēki, ir vienkārši paklusēt. Bet nelgiamo sev, "apsēstība" ir tikai tavā slimajā sociopāta galviņā. Bet par "tuvajām attiecībām" runājot tu jau esi nolaidies līdz šīra līmenim. Nebiji jau nekāds normālais arī pirms tam, bet tas pat man ir pārsteigums.
Ja neko nejēdz no fizikas, tad nekas cits neatliek, kā saukt citus par sociopātiem.
Nevis citus, bet tikai tevi. Un tam nav nekāda sakara ar fiziku.
Oho... Tikai mani. Bet nē... nē... tā nav apsēstība. tas ir pagodinājums
Pats ar sevi esi apsēsts, narciss tu mūsu. Pat nespēj apjēgt, ka tevi vienīgo tikai un vienīgi tāpēc, ka tu šeit esi vienīgais, kuram piemīt teju visas sociopātijas pazīmes.
Nu jau paliek interesanti. Kura pazīme nepiemīt?
Palasi pats par savu slimību, tad varbūt sapratīsi. Kaut gan... sociopātija ir viena no kaitēm, kura nav ārstējama, jo pacienti sevī problēmu nekad nesaskata. Tu tam esi spilgts piemērs.
Nu tak skaidrs jau bija no paša sākuma, ka tu pat nejēdz, ko pats muldi. Tupi apsaukājies, jo neko intelektuālāku nespēj. Paradoksāli, protams, ka pats tagad sevi kvalificē kā interneta mediķi, kas attālinātas diagnozes spēj noteikt, bet antivakseriem stāsti, ka jāklausa tikai speciālistus
Ak, tad neielieku tev ar karotīti mutē definīciju un uzreiz "nejēdz"? Bet vispār debilitāte arī ir diagnoze, līdz ar to, pārmetot man interneta diagnožu noteikšanu un vienlaikus saucot mani par debīliķi, tu kārtējo reizi parādi, kāds divkosis ar dubulto morāli esi, kurš "neko intelektuālāku par tupu apsaukāšanos nespēj".
Es, atšķirībā no tevis, nepretendēju uz diagnozi, bet prasti lamājos, pielāgojoties tavam attīstības līmenim.
Un neprasu neko ielikt mutē... Tā mutē likšana jau laikam tev ir tuva tēma - kaut kā bieži nonāc līdz šādām diskusijām, bet pie tā vaino citus.
Tas, ko nezinu un nevaru zināt ir tavi "diagnosticējošie" spriedumi, nevis definīcija. Attiecīgi nespēja tos izteikt galu galā nonāk pie tā paša - izsaki apgalvojumus, pats nesaprotot par ko runā.
Ak, tad prasti lamājamies un citiem arī pārmetam prastu lamāšanos... nu, kā jau teicu, esi divkosis, ko kārtējo reizi apstiprini.
Bet par "diagnosticējošā sprieduma" izteikšanu vari kovid tēmā meklēt. Tur pirms laika tas tika uzrakstīts.
Nu nu, melīt, sīkāk, kur es to pārmetu? Tikai saku, ka ar cilvēkiem, kas tā dara nav vērts mēģināt jebko diskutēt pēc būtības.
Un netaisos nekur meklēt pašpasludināta interneta daktera "diagnozes".
Un es netaisos tev ar karoti mutē liet jau reiz rakstītas lietas. Vari domāt, ko gribi, man pilnīgi pajāt. Bet pareiizi par sevi pateici - tu tā dari, attiecīgi ar tevi tiešām nav vērts "mēģināt jebko diskutēt pēc būtības".
spainis rakstīja:
ZZZZ rakstīja: Mierīgs, kur tie ātrie tikuši, bet godīgs lādējamo iespēju apskats ceļojot ar el auto. Ps mazo range modelīti. Vispār pozitīvs kanāls.
Nu afigeķ ceļojums! Visu laiku domāt, kur un kā to kasti uzlādēt un vai tas vispār būs iespējams! Taisni prieks braukt!
Tieši tā arī ir. Uzlādes stacija ir primārais galamērķis. Resp. nākamā apstāšanās vieta tiek kalkulēta: uzlādes stacija> izklaides / infrastruktūras nodrošinājums. Ja nav labi, meklē nākamo. Principā katru dienu nepilna 1h tiek izšmurgāta meklējot "pareizo" uzlādes staciju. (t.i. vietu, kur var saturīgi pavadīt 1-1.5h ). Līdz elektroauto kā vienīgo auto ir vēēēļ ļoti tāls ceļš
Ja tas dampītis, kā tajā video, var nobraukt knapi 200km, tad tur nekādu nākamo nesanāk meklēt, ja nepatīk izklaides. Kā iekāp mašīnā, tā principā jāliek navigācijā tuvākā uzlādes stacija, un uz to arī jābrauc. Nespēju iztēloties kāpēc es gribētu tādu jēbeli. Un ar tādām stāšanās pauzēm, kaut arī tie lādētāji brīvi, dienas laikā ne sūda nekur neaizbrauksi.
Bet kā sacīt, katram savas izklaides.
Man, kad izmēģināju, kā ir braukt ar gāzi, balona pietika uz 300-350km - nu gluži kā elektromobīlim. Un arī uzpilde lēnaka un retāka, nekā normālai degvielai. Un jau tas, neskatoties, ka nekritiski, jo var jau turpināt "pa dārgo" ar benzīnu, izbesīja līdz "nekad vairs" lēmumam.
Vaig aizvaig maukumājas,spā un/vai kazīnō atvērt tajos suudapunktos.Oficiceantus,galdiņus,ziemas peldi tuvējājā ugunsdzēsības dīķī vai vismaz snorkelēšanu vēsturiskā A76 benzīna rezervuārā.Arā.Jā.
Un paveikt visu to/par! pārējo (neelektrisko) Lohu naudu.
Tur tajā Niccā un/vai Ruccavā vajadzēja jau sen nolikvidēt ne tikai ka skolu, bet (arī) veikalu un biblOtēku.Reku Ļepajā ir rimī un turpat netālu grObiņā augstas klasses bērnu dārzs.Paskat kādus lohus tie lauku skolotāji ir te sakultivējuši.Ne viņi pa-latviski rakstīt māk,ne normālu masšīnu var nopirkt, ne viņiem līsingu kāds dos.Zae Bal jau.
Bradypus rakstīja: Man, kad izmēģināju, kā ir braukt ar gāzi, balona pietika uz 300-350km - nu gluži kā elektromobīlim. Un arī uzpilde lēnaka un retāka, nekā normālai degvielai. Un jau tas, neskatoties, ka nekritiski, jo var jau turpināt "pa dārgo" ar benzīnu, izbesīja līdz "nekad vairs" lēmumam.
V8 amerikānis, kam lpg balons ielikts cimdu nodalījuma vietā???
Man 400km lpg nobraukums jau liekas knaps. Valstīs ar retu lpg tīklu būs besīgi braukt nost no šosejas un meklēt gāzes tanku kaut kādās kriminālās nomalēs
Uz to pusi. Un iekš auto ar ko pat prātā nenāca doties tālos braucienos - tepat pa Latviju jau izbesīja. Pietiek jau, ka dīzeli par normālu cenu jāmeklē "kādās kriminālās nomalēs" Pēdējā laikā bāņa cenas vispār ir kriminālākas par tām nomalēm - brīžiem par vairāk kā +0.20 par litru.
Jaunākie jaunumi no el auto lietotājiem un lādētājiem. Vakar sanāca pabūt jaunajā Olaines super lādētāja atklāšanā. Jauki dzirdēt, ka plānā tiem atklājējiem ir norēķins kasē par uzlādēto enerģiju. Īpaši tas priecēs garām iebraucējus tūristus. Nebūs jādomā ko tur instalēt, rezervēt uut 👍 Bet nu it tur strādā pie šitā un ātri tas nebūšot...
Tad par to ceļošanu ar EV. Kamēr tur tusējāmies, apjautājos atsevišķiem EV auto īpašniekiem par to PL tīklu. Teica bez problēmām un vispār droši ka 150km robežās būs! Jā bānis turot 120km/h, ātrāk nav ekonomiski pamats braukt. Tad vēl par korejas autobūvetāju debesu mannas uzlādes stāstu dzirdēju un redzēju. Pamēģināšu arī es to dabūt. Ja izdosies te padalīšos pieredzē. Teorijā viņi dara pareizi, kaut kā tie klienti ir japiesaista. Līdzīgi kā LT ar to bezmaksas uzlādi bez aplikācijām utt, kas stipri paātrina pāreju uz.
"bez problēmām un vispār droši ka 150km robežās būs" - ja tas, ka puse no nobraukuma ir jārezervē braukšanai uzlādēties, tad kas paliek ceļošanai? Tā nav problēma?
"bānis turot 120km/h, ātrāk nav ekonomiski pamats braukt" - tikai tiem, kas laiku nevērtē un vispār ar šādu ātrumu uz bāņa ir ļoti grūti - visu laiku jālavierē starp fūrēm un bieži jābremzē līdz to 90, jo šāds ātrums ir par mazu, lai turētos otrajā joslā.
Izskatās, ka sen neesi nekur bijis. Arī ICE neuzpildīsi ātrāk kā 15/20 min kas supercharger ekvivalenti. Gribētos redzēt kā pēc 200/300km novilkšanas tu pēc uzpildes momentā drāzies tālāk ar to savu dārgo laiku. Un tad, ja tiešām viņš Tev tik dārgs ir ļotaks...
Jā. Sen gan. Kopš jūnija. Pēc 800 km bezapstājas novilkšanas naktī, uzpilde 3-5min Orlen automātā un var braukt tālāk. 200-300 vispār ir nekas. Ļotaka ātrums ir ļoti pārspīlēts, jo tas ir liels tikai starp lidostām un ārkārtīgi ierobežojošs laikā un telpā - nemaz jau tā tie reisi nelido tad un tur, kadu un kur vajag un bagāžas ierobežojumi ir pilnīgi nesalīdzināmi.
Cik no šobrīd pieejamajiem un uz ielām esošajiem elektroauto var lādēties tajā superčārdžerī? Un cik šobrīd ir šādas superčārdžer stacijas?
Degvielu ieliet 5 min laikā var jebkurš ICE, kaut ar LPG darbināms.
Mīļie cilvēki 5min lejat un pūšat tos 800km pa nakti nezināmā ceļā aiz laimes apmīzuojušies. Ēdat ar vienu roku kāju starpā kafiju iespieduši vilcieniņā, jā urā. Laimīgu ceļu, no visas sirds novēlu nākamajā dienā turpināt savu brīnišķīgo braucienu.
Kad grib kaut kur nokļūt tad ir tā darīts ar apmēram 1000 km "vienā" gabalā, vai tā vajag darīt - XZ - katram gan izturības robeža, gan visādi citādi faktori ir atsķirīgi ... teiksim tie kas dienējuši - tiem vispār 36h pie stūres var būt tīrais sīkums, protams ar vecumu viss arī mainās, bet nu cilvēki ir ļoti dažādi ...
Eh, kā skaudība parāva, ka citiem nav jājājas ar EV un nav sajūsmas spiedzienu par to, ka tev tāda "laime" ir uzsmaidījusi
Skaudība? Te jau ICE cepiens, man līdzjūtība, kā jāčakarē sava dārgā veselība. Lidoju ar ļotaku, skaisti skati vīns uzkodas jautras sarunas, nevis panu kurva nakts dragreisā. Pa kalniem un bāņiem laužu nomas auto ❤️
Diskomforts ar visiem bagāžas ierobežojumiem, transfēriem, auto nomāšanu un mocīšanos nekomfortablā nomas auto noteikti atsver "panu kurvu", lai vai kas ar to domāts. Par lidojumu un nomas auto ietaupītā nauda ir patīkams bonuss. Patiesi tāliem galamērķiem, protams, nav izvēles, bet 3000 km rādiusā nav vērts.
Nu jā aplietās sasvīdušās apenes tā vairāk vajag līdz. Man pietiek ar cabin bag. Nez ko ietaupi ja biļete turp apakaļ 30juri 🙈
Nu ja lido tur, kur lētas biļetes, nevis tur kur ir vēlme nokļūt, tad jau neko. Man pēdējais garais brauciens, kurā tika apsvērta lidošana, sanāca ar 2000 Eur starpību (aprēķinot lidojums + nomas auto - "tranzīta" degviela savam) Piedevām - ar auto sanāca interesantāks, jo daudz kas tika iekļauts "pa ceļam".
800 ne 800, bet var braukt bez iespringuma un apstāties kad ienāk prātā. Nekāda uzpildes plānošana nav nepieciešama. Nav nepieciešamas nez cik aplikācijas un kartiņas un vienalga droši vien visās stacijās nepietiks, var nopīkstināt telefonu vai pulksteni un braukt tālāk. Tikko bija telefonsaruna ar kolēģi, kurš kūkoja Tīreļos pie lādētāja. 40 min un var braukt tālāk uz Rīgu, lai Rīgā, braukājot pa darīšanām, nav jādomā par uzlādi. Cik tas ir jēdzīgi, katrs var spriest pēc savas mērauklas.
Es gan pats nebraucu 800 km bez apstājas, bet stājos kad gribu un pie viena uzpildu degvielu, nevis otrādi.
Kurš gan benzīnu lej 15-20 min?
Vispār prātā ienāca jefiņš no uzladets.lv, kas no dižās pilsētas uz Daugavpili brauca nieka 5,5 h.Tas gan nekas, jo kurš normāls cilvēks gan spējīgs nobraukt tādu 230 km gabalu vienā piegājienā? Tak pa ceļam vajag vismaz 1h pastaigāt un kājas izlocīt.
Var diskutēt par to, vai vienā reizē var nobraukt 800 km, vai 400km, bet uzskatu, ka ja ir mērķis kaut kur patālāk nokļūt, tad vajag mērķtiecīgi uz to iet, veicot max iespējamo attālumu un galamērķī atpūsties un darīt plānotās lietas.
Pabraukt, kaut kur piestāt, tad vēl 50 km nobraukt, atkal piestāt - viss atvaļinājums autiņā. Nah.
Bradypus rakstīja: Uz to pusi. Un iekš auto ar ko pat prātā nenāca doties tālos braucienos - tepat pa Latviju jau izbesīja. Pietiek jau, ka dīzeli par normālu cenu jāmeklē "kādās kriminālās nomalēs" Pēdējā laikā bāņa cenas vispār ir kriminālākas par tām nomalēm - brīžiem par vairāk kā +0.20 par litru.
Polijā laikam bija salīdzinoši neliels uzcenojums, vācijā gan ir vērts nobraukt nost
Nu tie +0.20 šogad Austrijā novēroti - tur ātrākā un labākā alternatīva ir Diskont tīkls, kas ir bieži sastopams lielajos iepirkšanās kompleksos visnotaļ bāņa malā. Polijā reizēm pat uz bāņa mēdz būt labas cenas un Waze ļoti efektīvi rāda labākās. Vācijā nav iecienīta tīkla, bet ļoti labi strādā kaut kādas mazpilsētiņas noskatīšana un pie viena paēšana - bāņa atpūtas plačos ēdināšana gan Austrijā, gan Vācijā ir kļuvusi vienlaikus briesmīga kvalitātē un dārga. Interesanti, ka visādi citādi dārgajā Šveicē degviela ir lēta. Itālijā dārga un cenas "staigā" pēc man nesaprotama principa - dārgi vai lēti var būt jebkur. Pa lielam jau tā cenas starpība tiek skatīta tikai brauciena "tranzīta" daļā - pat 0.20 uz litru jau veido tikai ~12Eur uz uzpildi, kas nekādi nav īpašas iespringšanas vērts - tikai tad, ja ietaupāms bez lielas piepūles un laika patēriņa.
Rekur interesanti par to, kas jādara, ja neaizvelk līdz tai uzlādei...
Saruna sen aizp/susies tālu prom no tēmas un pārvērtusies/Par! toaletālu demagoģiju.
Prottams, ka "ar lidmašīnu" ērtāk- nav jātur daudzmaz normāls (cilvēku pārvadāšanai piemērots) hlams, kā arī vienmēr ir iespēja uzsvērt, ka ar auto pašā tā principā braukā tikai LOhi.Strādnieki, kolchoznieki, jaunākais med persoonaāls, etcc. Ne-lohi turpretim var izīrēt kaut kādu svešu (citu/nelohu iepriekš piedrirstu) konzervbundžu un pēc tam visiem klāstīt, cik tas esot bijis labi un/vai cik dikti mega ērti.Ar pliku d-su aizbrauc un ar vēl plikāku atbrauc.
Štata deģīši salīduši, topiku piedirsuši ar savu beztēmu un paši baigi priecīgi. Kā parasti.
Aizvakar Olaines Virši-A DUS atklāja ātrās uzlādes staciju. 2 gab. 160kW un 2 gab. 40kW.
Notestēju. Ir labs. Kamēr mana Mokka lādējās viena, uzlāde deva ārā (jeb Mokka ņēma pretī 92,8 kW (uzlāde pie akkumulatora 32 % ). Pēc brīža pieslēdzās arī arī KIA NIRO, tad attiecīgi uzlādes ātrums samazinājās un abiem "deva iekšā" ap 70 kW katram.
Sanāk, ka savā opelī 30 min varu ielādēt kādiem 200 -220 km. Rezultāts nav izcils, bet tomēr uzlādes iespēja ir. Man gan tas baigi nav aktuāli, jo uzlādi pamatā veicu mājās.
Patīkami pārsteidza Virši-A cena par uzlādi. Ja vidējā ātruma uzlāde (40 kW), tad 0,19 EUR/kWh, ja ātrā uzlāde (160 kW) - 0,29 EUR/kWh. Ja esmu tirgu izpētījis pareizi, tad es teiktu, ka šis ir šobrīd izdevīgākais piedāvājums no visām maksas uzlādēm. Elektrum (a-mobi) ir 0,20 EUR minūtē (50 kW stacija). E-mobi ir plašāks tīkls, taču nav daudz ātro uzlādes staciju (iespējams, av vispār šādu)
Jopt, šitas vēl smieklīgāk: "Pēc brīža pieslēdzās arī arī KIA NIRO, tad attiecīgi uzlādes ātrums samazinājās un abiem "deva iekšā" ap 70 kW katram."
Nekad... NEKAD... uzpildoties neesmu domājis, ka tas pie blakus sūkņa samazina manu uzpildes ātrumu, kur nu vēl gājis interesēties cik ātri viņam pildās. Ekskluzīvs fanu saiets... Un ekskluzīva problēma, ja būs nevis 2, bet 20 gribošie uzpildīties
Bet loģiski. Ar elektro uzlādi neapšaubāmi ir tāds pats "overbukings" kā ar internetu. Vispirms jau projektētāji noteikti neuzskata, ka visas vietas tiks aizņemtas reizē un uzlāde notiks ar maksimālo jaudu.
Domāju, ka uzlādes punkta projektētāji gan to ļoti labi saprot, bet lai vairākiem eksemplāriem nodrošinātu max uzlādi vienlaicīgi - tur vajag pamatīgu pieslēgumu (kas noteikti nemaksā lēti), ja tas vispār iespējams.
Tad nu droši vien par piemērotāko atzīts šāds variants - kamēr viens, tikmeŗ izbaudi to ātrumu, kamēr vairāk - nu tad nebūs tik ātri, toties var parunāties...
Diemžēl tāda ir realitāte, bet pagaidām tas nav diezko aktuāli, jo ātrās uzlādes iespēju (kas ir dārgāka par lēno vai vidējo uzlādi) ļoti reti, kad izmanto vienlaikus vairāk kā viens.
2 vietā 20 īsti nebūs korekti apgalvot, jo no vienas "točkas" var lādētiues divi nevis divdesmit. Blakus esošās iekārtas noslodzei nevajadzētu ietekmēt citas iekārtas (uzsvars uz "nevajadzētu").
Bet interesants bija mans novērojums, ka Eleport ātrās uzlādes iekārtā (200 kW) mana Mokka ņēma pretī tikai 42 kW. Jau biju sācis aprast ar domu, ka Mokka vienkārši neņem pretī vairāk. Virši-A uzlāde pierādīja, ka var arī vairāk (forumos biju atradis, ka ņem pretī līdz 100 kW).
Paar fanu saietu piekrītu. Kamēr lādējās mana Mokka un blakus esošais KIA NIRO, laiku pavadījām saturīgā sarunā un atvadījāmies ar rokasspiedienu
"no vienas "točkas" var lādētiues divi nevis divdesmit" un no cik augstāka līmeņa točkām barosies tās desmit divvietīgās točkas. Kur un kāda būs apakšstacija, kas neierobežoti piegādās strāvu tām 10 točkām? Vai jau tagad nav tā, ka tas ierobežojums ir nevis točkā, bet gan tās elektroapgādē?
Nenē, šīspassaules bagātajiem un/vai Varenajiem nekādu ierobežojumu nav.Ne jaudā, ne arī ne graudā.Viņi vnk uzsit/strelku Točkā (tčk..), passpiež viens/otram (roku) un lieta darīta ;p
Cerams, ka jau nākamovassar tie olaines lohi saturīgai laikapavadīšanai tajā točku svētvietā varēs rīkot piknikus un/vai būs iespēja uz turieni izsaukt arī mobīlo sutenneru dienestu.Noteikti ka Pieaugs arīdzan tuvējo (robežojošos/ar) zemesgabalu Cenas.
Bieži, tur pie elektro auto ir arī jaukas fanenes 😉 nomiks jau to arī zin 😝
nomiks rakstīja: Diemžēl tāda ir realitāte, bet pagaidām tas nav diezko aktuāli, jo ātrās uzlādes iespēju (kas ir dārgāka par lēno vai vidējo uzlādi) ļoti reti, kad izmanto vienlaikus vairāk kā viens.
2 vietā 20 īsti nebūs korekti apgalvot, jo no vienas "točkas" var lādētiues divi nevis divdesmit. Blakus esošās iekārtas noslodzei nevajadzētu ietekmēt citas iekārtas (uzsvars uz "nevajadzētu").
Bet interesants bija mans novērojums, ka Eleport ātrās uzlādes iekārtā (200 kW) mana Mokka ņēma pretī tikai 42 kW. Jau biju sācis aprast ar domu, ka Mokka vienkārši neņem pretī vairāk. Virši-A uzlāde pierādīja, ka var arī vairāk (forumos biju atradis, ka ņem pretī līdz 100 kW).
Paar fanu saietu piekrītu. Kamēr lādējās mana Mokka un blakus esošais KIA NIRO, laiku pavadījām saturīgā sarunā un atvadījāmies ar rokasspiedienu
Izklausās kā padumjlaiku stāsti par automobilistu tikšanos, tur tik vēl pilni bagāžnieki ar auto detaļām, var kādu barteri uztaisīt
iciks rakstīja: Domāju, ka uzlādes punkta projektētāji gan to ļoti labi saprot, bet lai vairākiem eksemplāriem nodrošinātu max uzlādi vienlaicīgi - tur vajag pamatīgu pieslēgumu (kas noteikti nemaksā lēti), ja tas vispār iespējams.
Tad nu droši vien par piemērotāko atzīts šāds variants - kamēr viens, tikmeŗ izbaudi to ātrumu, kamēr vairāk - nu tad nebūs tik ātri, toties var parunāties...
Kā jau sen te rakstīju, ka ceļa malās vajag būvēt saules parkus. Patreiz jau tie ir un top vēl daudzi klāt. Kāda problēma ar jaudu? Tur tieši dienā tie nolādētie lai noņem slodzi.
Iespējams būsi pārsteigts, bet pa dienu "tie nolādētie" grib sēdēt birojā, nevis ceļa malā.
Kur problēma 15 min, pamosties un kafiju iestrēbt?
ZZZZ rakstīja: Izskatās, ka sen neesi nekur bijis. Arī ICE neuzpildīsi ātrāk kā 15/20 min kas supercharger ekvivalenti. Gribētos redzēt kā pēc 200/300km novilkšanas tu pēc uzpildes momentā drāzies tālāk ar to savu dārgo laiku. Un tad, ja tiešām viņš Tev tik dārgs ir ļotaks...
Kā jāpilda degviela, lai tas aizņemtu 20min? Ar pipeti pilini bākā?
Kad es braucu, reizēm pirmais stops ir Varšava, ja nevajag "pa maziņam" Agrāk stājos uz PL-LT robežas, bet kopš degviela PL ir lētāka, tam vairs nav jēgas un kā jau te kāds pieminēja, uz maģistrāliem ceļiem vairs nevajag pildīties, nobraucot no tiem degviela ir jūtami lētāka.
Dodoties tālākā braucienā un vēl virzoties par maģistālēm, 200-300km tiešām ir nekas, tikko pat, posms Berlīne (centrs, kur arī uzpildījos)-Varšava, man aizņēma 4h26min, (565km), ar visām maksāšanām par bāni, kas tomēr jūtami samazināja vidējo ātrumu, jo vietām biš rindas, ko tur vēl stāties kkur?
Tu vienkārši nesaproti cilvēkus kam vajag apmīzt katru trešo stabu Es personīgi esmu spējīgs braukt kā tu, cik mēģināts, kādas sešas stundas no vietas varētu - abet piemēram manai bijušajai sievai braucot no Liepājas uz Rīgu, vienmēr kaut kur pa vidu vajadzēja atliet, vai nu Saldus staķikā, vai arī man vajadzēja meklēt kādu ceļagalu kur iebraukt - un arī tādu ceļagalu meklēšana bija mana izvēle, jo viņa varēja arī notupties blakus mašīnai, aizslēpjoties aiz atvērtajām durvīm...
Visam jābūt saprāta robežās.
Man pirms vietējiem garajiem braucieniem parasti allaž patīk iztempt pavairāk kafijas un tad nu pa ceļam šī prasās ārā. Reizumis ne. Vai 1x piestāt 3h braukšanas laikā ir liela nelaime? Manā skatījumā ne, bet tas kā kam.
Studiju gados atminos, kā man piedāvāja braukt uz dzimto pusi ar autiņu ar ļaužiem, kas regulāri brauc. Atteicos, jo +/- zināju, kā tas viss viņiem notiek - nu vismaz stundas 5. Te vajag sapīpēt, te vajag nopirkt bairīti. Te bairītis prasās ārā (protams, katram vajag savu pieturu, nevar tak vienā, tas nav pēc fen šui), te ierauga hesīti. U.T.T.
Stāstīt šādas lietas par bijušo sievu ir vīrieša necienīgi. Nav brīnums, ka viņa ir tava bijusī. Neviena normāla sieviete tādu ampli nepaciestu.
Neko tik traku jau viņš nepastāstīja, bez tam diez vai te kāds viņa bijušo sievu pazīst 😎 Nē, nu ja baigi gribētos, varētu droši vien personību noskaidrot, bet kam tas būtu vajadzīgs?
Nu, ņemot vērā, ka msh vārds te vismaz ilgāk esošajiem zināms ir, viņa sievu arī vairāki varētu zināt. Jebkurā gadījumā, stāstīt publiski par to, kādi ir savas sievietes, kaut vai ex, čurāšanas paradumi ir... nu, tikai cilvēki ar izteikti zemu intelekta līmeni kaut ko tādu dara.
ZZZZ rakstīja: Tu kā muša pret lampu. MĀJĀS lādējās. 🙈
Cik izdzēri pirms šito sarakstīji?
10:34: "ceļa malās vajag būvēt saules parkus. Patreiz jau tie ir un top vēl daudzi klāt. Kāda problēma ar jaudu? Tur tieši dienā tie nolādētie lai noņem slodzi."
11:42: "MĀJĀS lādējās"
Un tādi idioti brīnās, ka viņus nesaprot...
Atsauksmes par elektro auto uzlādi Latvijā
Kāda ir tava pieredze ar elektrouzlādi Latvijā? Kādi plusi, kādi mīnusi?