Viedoklis: 307 miljoni uz ceļa nemētājās 4

 

Foto: iAuto.lv/Ilustratīvs attēls

CPM Trading | 2.jūlijs 2018 11:07

Vasara rit pilnā sparā, tāpat kā ceļu remonti visā Latvijā. Kad ikdienā saskaramies ar remontu radītajiem sastrēgumiem, mums šķiet, ka to ir vairāk nekā pietiekami, taču, analizējot un salīdzinot ceļu kvalitāti, redzam, ka remontu ir par maz.

Zināmas sajūtas pārņem, kad, atgriežoties no iepirkšanās, saproti, ka esi iztērējis ļoti daudz naudas, bet iepirkuma maisiņā nekā īsti nav.

Par 35,8 miljoniem vairāk nekā pērn un tomēr – par maz

2018. gadā valsts autoceļu tīklā plānoti darbi 152 objektos, no tiem 26 būs finansēti no Eiropas Savienības fondiem, bet 126 – no valsts budžeta. Kopumā dažādu veidu darbi plānoti 1200 kilometros. 2018. gadā no valsts budžeta valsts autoceļu tīklam būs pieejami 183 miljoni eiro, bet no Eiropas Savienības fondiem – 124 miljoni eiro, vēsta Latvijas Valsts ceļi[1]. Kopumā šogad valsts autoceļu remontdarbiem un uzturēšanai būs pieejami 307 miljoni eiro, kas ir par 35,8 miljoniem vairāk nekā pērn, taču eksperti lēš, ka nepieciešamā summa ir vismaz astoņas reizes lielāka.

Projekti, kas pārcelsies uz nākamajiem gadiem

Lielākie būvdarbi realizēti un vēl ieplānoti plašā ģeogrāfijā – Jēkabpils pusē, Lietuvas pierobežā Liepājas pusē, Siguldā, Vecpiebalgā, Līgatnē, Skrīveros, Labragā, Valmierā, Cēsīs un daudz kur citur. Ja paraugās uz Latvijas karti, kurā atzīmēti esošie un plānotie remonti, tā ir raibāka nekā dzeņa vēders. Šoreiz, kopīgi saskaitot valsts un Eiropas Savienības līdzekļus, finansējums ir atrasts, taču jāņem vērā, ka virkne būvdarbu netiks pabeigti šī gada ietvaros, pārceļos uz nākamā gada plāniem, un tiem atkal būs jārod līdzekļi. Ja vienu un to pašu bedri var aizlāpīt divreiz, tad vienu un to pašu naudu, diemžēl, divreiz neizmantosim. Attiecīgi rodas jautājums, ko darīsim nākamgad, un vēl aktuālāk – 2020. gadā, kad Eiropas Savienības finansējums vairs nebūs tik dāsns.

Vai akcīzes nodoklis aizlāpīs bedres?

Nenoliedzami, ir eksperti, kas uzskata, ka ES finansējums veido tikai 26 miljonus, pretēji valsts – 126 miljoniem, tāpēc nesatraucas, domājot, - gan līdzekļi tiks atrasti. Bet, lai šo trūkstošo summu, kas nākamajos gados, iespējams, būs lielāka, mēs nemeklētu izglītības, medicīnas vai citās nozarēs, jau tagad būtu laiks racionāliem un pārdomātiem risinājumiem. Viens no izskanējušiem risinājumiem ir akcīzes nodokļa likmes paaugstināšana - nodokļu reformas likumu paketē bija iekļauti arī grozījumi likumā "Par akcīzes nodokli", paredzot 2018.–2020. gadā pakāpeniski paaugstināt nodokļa likmes vairākām akcīzes preču grupām.

Degvielas cenu kāpums būtiski ietekmēs loģistikas nozari

Naftas produktiem likme tika paaugstināta šī gada janvārī un to atkārtoti plānots paaugstināt 2020. gada 1. janvārī, alkoholiskajiem dzērieniem likmju maiņa paredzēta katra gada 1. martā; savukārt cigaretēm likme tiks paaugstināta jau 1. jūlijā un nākamajos gados tas tiks darīts atkārtoti. Ja pēdējie divi aspekti ir tēma citai diskusijai, tad jāmin, ka naftas produktu likmes paaugstināšana nozīmē līdzekļu meklēšanu to pašu autovadītāju maciņos un uzņēmēju, kuri nodarbojas ar kravu pārvadājumiem, līdzekļos.

Nenoliedzami, daļa sabiedrības teiks, ka tas arī ir pareizi – tie, kuri brauc ar auto, lieto degvielu, lai arī maksā vairāk un labo ceļus, taču jāsaprot, ka ceļu stāvokli un degvielas cenas būtiski ietekmē uzņēmējdarbību dažādās nozarēs. Ja būtiski pieaugs degvielas cenas, kas loģistikas uzņēmumam var radīt nopietnus papildus izdevumus, var samazināties šīs nozares uzņēmumu aktivitāte, kas attiecīgi ietekmēs tās biznesa jomas, kas loģistiku iepērk kā ārpakalpojumu. Viena joma ietekmēs citas, un veidosies t.s. domino efekts. Turklāt akcīzes nodokļa celšana nav ilgtermiņa risinājums.

Pārrobežu projekti un privātā-publiskā partnerība

Plānojot ilgtermiņā, jāraugās uz alternatīviem risinājumiem, piemēram, uz privātās un publiskās partnerības modeli. Pēc šāda principa jau sekmīgi tikuši un tiek īstenoti vairāki projekti, piemēram, darbs pie Ķekavas apvedceļa projekta realizācijas. Ņemot vērā slikto ceļu stāvokli valsts robežu tuvumā, maksimāli jāraugās pēc iespējām, ko sniedz pārrobežu partnerība. Risinājumus atrast ir iespējams, taču tas jādara ar ilgtermiņa skatījumu, raugoties, lai risinājums neiznīcina citu nozari, turklāt tādu, kas nes peļņu.




 
4 Lasīt visus komentārus → Populārākie komentāri
 
janka 2.jūlijs 2018 13:35
5 1 Atbildēt

ja vienu un to pašu bedri ir jālāpa divreiz, tad tās pirmās lāpīšanas darbs ir brāķis un par tādu sūdu naudu nebūtu jāmaksā.

Pļurkt 2.jūlijs 2018 18:35
5 0 Atbildēt

Nevis jāmeklē, kā vēl nokāst naudu no iedzīvotājiem, lai sagrūstu naudas atmazgātavās ar nosaukumu "ceļa remonts", bet jāpārņem NORMĀLU valstu pieredze ceļu būves un remontu konkursu rīkošanā, uzraudzībā utt!!

Pašlaik ceļu būve ir totāla afēra, kas nekādi nav pakārtota kaut mazdrusku labāku ceļu izbūvei!

Līdz riebumam esmu atskatījies tos ceļu remontus un renovācijas (bija spiesta lieta), vēl kaut cik lietojamie tiek sačakarēti nevis uzlaboti. Kā arī pats būvēšanas process ir totāla gumijas stiepšana un haltūrēšana krietni augstākā mērā, nekā bija komunistu laikos ar pēdējo plenču baru darbinieku vietā.

 

Pievienot bildi Pievienot video
 
 
Stingri aizliegts iAuto.lv publicētos materiālus izmantot, kopēt vai reproducēt citos interneta portālos, masu informācijas līdzekļos vai kā citādi rīkoties ar iAuto.lv publicētajiem materiāliem bez rakstiskas EON SIA atļaujas saņemšanas.

Izceltie raksti

Vācijas autotirgus martā: elektriskie ar gandrīz 29% kritumu 6

Eiropas lielākajā jauno automobiļu tirgū 2024. gada marts izrādījies ne tas veiksmīgākais, sāpīgāko kritumu piedzīvojot pilnībā elektrisko auto segmentam. Lasīt vairāk

 

Īlons Masks veic optimizāciju: "Tesla" plāno likvidēt vairāk nekā 10% darbavietu 1

ASV elektromobiļu ražošanas uzņēmums "Tesla Motors" pasaulē plāno likvidēt vairāk nekā 10% darbavietu, pirmdien ziņoja interneta vietne "Electrek", kas publiskojusi kompānijas vadītāja Īlona Maska e-pasta vēstuli. Lasīt vairāk

 

Geely Panda tagad stilīgajā Go Kart Edition versijā 5

Ķīnas autobūves koncerns Geely nodemonstrējis elektriskā Panda Mini EV Go Kart Edition versiju, uzsverot, ka šāds modelis paredzēts gados jaunākiem pircējiem. Lasīt vairāk

 

Ford parādījis perfektāko hot hatch zīmola vēsturē (+ FOTO) 8

Ražotājs uzskata, ka jaunākais Focus ST Edition ir noslīpēts līdz pilnībai. Lasīt vairāk

 
 

Lasītākie raksti

Jaunie raksti