Eksperta viedoklis: nesodāmības sajūta sabiedrībā ir ļoti izplatīta 25

 

Foto: iAuto.lv

P.R.A.E. | 1.februāris 2021 12:07

2020. gadā uz ceļiem notikuši 18 359 ceļu satiksmes negadījumi. Bieži ir runāts par to, kas šos negadījumus izraisa un kādi ir pārgalvīgas braukšanas iemesli, bet kā atrisināt esošo problēmu?

Vai vienīgais risinājums ir bargāki sodi? Vai arī nepieciešams ar sabiedrību vairāk runāt par pārgalvīgas braukšanas bīstamību? To stāsta satiksmes drošības speciālists Oskars Irbītis.

Braukšanas kultūra zemā līmenī

Braukšanas kultūras līmenis Latvijā, salīdzinot ar citām Eiropas valstīm, ir ļoti zemā līmenī. Satiksmē izteikti dominē dažādas agresivitātes formas – ātra braukšana, “sacensības” savā starpā, savas priekšrokas uzspiešana, “gudrākā braucēja” sindroms, apbraucot sastrēgumus pa stāvlaukumu vai degvielas uzpildes staciju teritorijām. Būtiskas problēmas ir arī ar satiksmes organizāciju, it īpaši Rīgā un tās apkārtnē. Taču jāatceras – satiksme nav vieta eksperimentiem.

Bieži vien mēs pārvērtējam ne tikai savas, bet arī savu spēkratu spējas. Mūsu satiksmē ir ļoti atšķirīga vecuma un tehnoloģiju transportlīdzekļi, kuru iespējas satiksmē nav vienlīdzīgas. Piemēram, vecs Golf nevarēs braukt kā jaunākās paaudzes BMW X5 kaut vai tehnoloģisko atšķirību dēļ.

Taču mūsu autovadītājiem ir arī labās īpašības. Lielākā daļa vadītāju spēj braukt ļoti mainīgos un sarežģītos ceļa apstākļos. Salīdzinot kopējo infrastruktūras stāvokli ar kaimiņvalstīm, mūsu statistikas rādītāji attiecībā uz cietušajiem un bojāgājušajiem, ir ļoti labi. Ar konstatēto pārkāpumu skaitu situācijai faktiski bija jābūt sliktākai. Latvijas fenomens uz citu valstu fona ir motociklisti. Ja citās valstīs motociklisti veido aptuveni 12% no visiem smagi cietušajiem vai bojāgājušajiem, tad Latvijā pēdējos gados tas ir tikai aptuveni 1%. Tas ir skaidrojams ar augstu šīs sabiedrības daļas organizētību un sabiedrisko organizāciju darbību.

Kopumā Latvijas transportlīdzekļu vadītāju potenciāls ir vērtējams kā ļoti pozitīvs, un ar labu satiksmes vadību un organizāciju ir iespēja būtiski uzlabot satiksmes situāciju.

Pārgalvīgai braukšanai vairāki cēloņi

Kā liecina pētījumi un satiksmes drošības plāna audita rezultāti, vieni no galvenajiem pārgalvīgas braukšanas iemesliem ir policistu neesamība uz ceļiem un vadītāju neizglītotība par iespējamajām rīcības sekām. Cilvēki nespēj prognozēt savas rīcības iznākumu, kā rezultātā rodas noziedzīga nolaidība un smagas ceļu satiksmes negadījumu sekas. Vēl viens nozīmīgs faktors pašlaik ir arī sabiedrības emocionālais kritērijs – krīzes nomāktība, kas atspoguļojas kā izteikta dažu indivīdu agresivitāte satiksmē. Turklāt situācijai nepalīdz arī sabiedrības nenosodošā attieksme pret pārkāpējiem. Bieži vien pārgalvīgus braucējus mēs sākam nosodīt tikai tad, kad viņu rīcība sāk skart mūs tieši.

Protams, katram pārkāpējam ir savi motīvi un rīcības modelis, bet pārsvarā tas tomēr ir saistāms ar iepriekšminētajiem faktoriem un kopējo noskaņojumu sabiedrībā. Satiksme ir vistiešākais sabiedrības noskaņojuma spogulis.

Ar sodu palielināšanu nepietiek

Sodu palielināšanai ir ļoti īslaicīgs efekts, kas neatstāj ilgstošu iespaidu, tāpēc būtu plašāk jāizmanto esošās iespaidošanas sistēmas iespējas. Pēc administratīvo sodu sistēmas reorganizācijas ir jāizvērtē soda punktu sistēmas darbība, un nepieciešamības gadījumā tā jāpapildina. Sodi nav jāpalielina, bet jāveic pasākumi, lai šos sodus varētu piemērot. Svarīgi būtu arī palielināt policistu skaitu uz ceļiem, jo tas tomēr ir efektīvākais satiksmes kontroles mehānisms. Atsevišķs jautājums ir par pārgalvīgas braukšanas recidīviem vai atkārtotu braukšanu reibumā – šajos gadījumos būtu jāiesaista mediķi un psihologi.

Domāju, ka būtu jārisina arī jautājums par dinamisku autovadītāju apmācības sistēmu, laikus reaģējot uz aktuālajām problēmām satiksmē – lai apmācība nav atrauta no realitātes.

Kā liecina citu valstu pieredze, pastāv vairāki risinājumi ceļu satiksmes drošības uzlabošanai. Var uzslavēt labos autovadītājus, piemēram, piedāvājot bezmaksas tehnisko apskati, ja trīs gadus nav bijis pārkāpumu. Vai arī novērst atkārtotu noteikumu pārkāpšanu, pilnveidojot soda punktu sistēmu un piemērojot ietekmēšanas līdzekļus, balstoties tieši uz konkrētā autovadītāja pieļautajiem pārkāpumiem. Efektīva ir arī brīdinājumu sistēma un “soda laiks” – policija aptur pārkāpēju un liek tam stāvēt ceļa malā 15 minūtes.

Satiksmes regulējumā pastāv divas būtiskas lietas – normatīvo aktu pants un autovadītāja rīcība, kas atbilst labajai praksei. Tas nekas, ka, atrodoties uz galvenā ceļa, ir atļauts veikt apdzīšanu krustojuma teritorijā. Labās prakses princips ir neapdzīt krustojumā. Ja aplī atļautais braukšanas ātrums ir 50km/h, tas nenozīmē, ka nevar braukt uz 30km/h, kas ir daudz piemērotāks ātrums apļveida krustojumos. Katrs no mums, rīkojoties atbilstoši labajai praksei, spēj ietekmēt satiksmes drošību.

 

 
25 Lasīt visus komentārus → Populārākie komentāri
 
uupis 1.februāris 2021 13:28
14 5 Atbildēt

Nez vai Irbīša kungam ir NEVAINOJAMA REPUTĀCIJA, lai varētu dot padomus? Kā tur ir ar sodiem?

solaris 1.februāris 2021 15:05
11 0 Atbildēt

Nevajag liekuļot! Agresīva braukšana var izpausties arī tā, ka brauc nevis "it kā", bet gan ievērojami lēnāk par atļauto ātrumu tikai tādēļ, lai bakstītos telefonā. Kāpēc gan lai tādu neapdzītu vietā, kur tas ir droši?! Kāpēc tādam vilkties aizmugurē?!

Netīrs logs 2.februāris 2021 9:16
10 1 Atbildēt

Es nekad nebraucu aiz pusaizmiguša auto vadītāja, lai smērētu savu logu ar viņa dubļiem. Apdzenu un braucu tālāk ar tīru skatu uz ceļu, jo tā ir drošāk, var labāk redzēt, kas notiek!

Vēl ir tādi lēnbraucēji, kas nevīžo sniegu notīrīt un brauc pa šoseju uz 40, jo ne vella neredz.

 

Pievienot bildi Pievienot video
 
 
Stingri aizliegts iAuto.lv publicētos materiālus izmantot, kopēt vai reproducēt citos interneta portālos, masu informācijas līdzekļos vai kā citādi rīkoties ar iAuto.lv publicētajiem materiāliem bez rakstiskas EON SIA atļaujas saņemšanas.

Izceltie raksti

Porsche pastāsta par jauno Macan

Vācijas sportisko luksusa automobiļu ražotājs atklājis informāciju par jauno Macan, kas tagad būs pieejams kā pilnībā elektrisks transportlīdzeklis, divās divmotoru pilnpiedziņas versijās. Lasīt vairāk

 

Arī pārāk lēna braukšana var radīt avārijas situācijas (+ VIDEO) 11

Satiksmes drošību veido daudz un dažādi aspekti. Viens no tādiem ir – cik droši vadām savu transportlīdzekli un cik labi iekļaujamies satiksmes plūsmā. Nereti no autovadītājiem dzirdamas sūdzības par citu satiksmes dalībnieku pārgalvīgu braukšanas stilu. Tomēr ir arī tādi, kas kopējā satiksmes plūsmā neiekļaujas, jo dažādu iemeslu dēļ brauc pārāk lēni. Arī šāds braukšanas stils var radīt neprognozējamas situācijas uz ceļa. Lasīt vairāk

 

Putas vai rezerves ritenis ? TV Autoziņu eksperiments (+VIDEO) 13

Modernajās vieglajās automašīnas vietas rezerves ritenim itin bieži nemaz nav, jo rats aizņem vietu un ir smags. Tomēr melnajā stundā tas noderētu. Tā uzskata arī Autoriepu Nama direktors Oskars Krampāns, kurš izrāda Autoziņām dažādus rezerves riteņu veidus. Populārākais ir pagaidu jeb mazais rezerves ritenis, tautā saukts par "desu" vai "tableti". Pagaidu rezerves ritenis ir kompromiss starp pilnvērtīgu riepu un vispār neko. Ar tādu drīkst braukt ne tālāk par 80 km un ne ātrāk kā 80 km/h. Pagaidu riepa ir ne vien mazāka, bet arī plānāka. Lasīt vairāk

 

Laika kapsula: sportiskais 1992.gada Volkswagen Polo Coupe GT ar tikai 716 km nobraukumu (+ FOTO) 6

Nīderlandē piedāvā lieliski saglabātu „laika kapsulu” – 1992.gada Volkswagen Polo Coupe GT, kas savā 32 gadus garajā mūžā nav nobraucis pat 1000 kilometrus. Lasīt vairāk

 
 

Lasītākie raksti

Jaunie raksti