CSDD nekad neatbalstīs nelikumīgu biznesu 17

 
14.decembris 2009 16:20

Pēdējā laikā Latvijas interneta vidē ir parādījusies virkne komentāru un repliku, kuras vieno gan vārdā nosaukto, gan anonīmo autoru pretenzijas sakarā ar automašīnu valsts reģistrācijas numurzīmju piešķiršanu.

Pretenzijas un priekšlikumi ir bijuši visdažādākie, ieskaitot pilnīgi pretējus. Piemēram, tiek ierosināts gan rīkot „zīmīgāko” un „iekārojamāko” numuru izsoles, tā cerot iekasēt papildu līdzekļus, gan vainota CSDD, ka tā neatļauj numurzīmju maiņu starp diviem auto īpašniekiem, bet it kā pretlikumīgi iekasē līdzekļus par „lieku reģistrāciju”. Visām pretenzijām ir kopīgs tas, ka tās balstās uz interneta portāla „Numur1” viedokli vai pieņēmumiem, kas lepni tiek dēvēti par „aprēķiniem”.

Jāatzīmē, ka vismaz ideja par numuru izsolēm nav jauna. Vēl „treknajos gados” SIA „Focus Group” valdes priekšsēdētājs un portāla „Numur1” īpašnieks un vadītājs Alberts Ziemelis vairākas reizes ir vērsies CSDD ar priekšlikumiem, kuru mērķis, kā viņš izteicās 22.04.2008. rakstītā vēstulē, bija „piedāvāt pakalpojumus, ko www.numur1.lv sinerģijā ar CSDD varētu piedāvāt transportlīdzekļu īpašniekiem”.

Ziemeļa biznesa plānus CSDD neatbalstīja un viņam paskaidroja, ka transportlīdzekļa reģistrācijas valsts numura zīme nav personas īpašums, un tā atbilstoši Latvijas Civillikuma 1414.pantam nevar būt civiltiesisku darījumu priekšmets. Transportlīdzekļa īpašnieks, reģistrējot transportlīdzekli, maksā par pakalpojumu – transportlīdzekļa reģistrēšanu un valsts reģistrācijas numura piešķiršanu, nevis pērk preci, ko var pārdot tālāk. Arī Krimināllikuma 265. pants paredz, ka „par transportlīdzekļa reģistrācijas numura zīmes nelikumīgu realizēšanu draud sods ar brīvības atņemšanu uz laiku līdz astoņiem gadiem vai ar piespiedu darbu, vai ar naudas sodu līdz simt piecdesmit minimālajām mēnešalgām”.

Katrā valstī ir lietas, kuru tirdzniecība un maiņa nav atļauta. Piemēram, netiek pieļauta ne „zīmīgu,” ne „parastu” pasu numuru vai transportlīdzekļu vadītāju apliecību numuru pirkšana, nemaz nerunājot par pašām pasēm.

Taču Ziemelis apgalvo, ka valsts esot zaudējusi 11,6 miljonus latu, „ko tā varēja iegūt, efektīvi un liberāli organizējot transportlīdzekļu numuru izvēles pakalpojumu saskaņā ar tirgus principiem” un, cik noprotams, „Numur1” efektīvu līdzdalību šajā iekasēšanas procesā. Ir skaidri jāpasaka, ka šādi skaitļi ir no gaisa grābti un pieņēmumi, ka par tādu vai citādu numuru būtu iespējams saņemt summas līdz 1000 latiem, ir tikai „trekno gadu” pieņēmumi, kas pašlaik izskatās vismaz neglābjami neaktuāli.

CSDD par izvēles numuriem ir iekasējusi aptuveni 3 miljonus latu. Taču tagad pieprasījums ir ievērojami mazinājies, un CSDD dati liecina - ja 2007.gadā tika izsniegtas 14 470 numurzīmes, tad 2008.gadā vairs tikai 3224. Ir skaidri redzams, ka „zīmīgu” numuru iegāde vairs nav Latvijas autobraucēju prioritāte un šādas ārišķības izvēlas arvien mazāk cilvēku. Par kādiem miljoniem te varam runāt? Ja nu vienīgais par virtuālu Ziemeļa kunga peļņu.

Jāatzīmē, ka par paaugstināta servisa pakalpojumiem iekasētā nauda tiek novirzīta dažādiem izglītības projektiem, mācību materiāliem, CSDD bezmaksas pakalpojumu segšanai (piemēram, velosipēdistu eksāmenu pieņemšanai un veloapliecību izsniegšanai), e-pakalpojumu nodrošināšanai u.c.

CSDD numurzīmes tiek piešķirtas ar datorsistēmas palīdzību noteiktā rindas kārtībā. Ja klients vēlas saņemt izvēles numuru, viņam tiek piedāvāts saraksts ar konkrētajā nodaļā pieejamām numurzīmēm (tās var būt programmas atlasītas – ar vienādiem cipariem, ciparu pāriem, apaļiem skaitļiem, spoguļatveida skaitļiem u.tml.) vai arī klients var izvēlēties jebkuru citu nodaļas rīcībā esošu numuru pēc kārtas piešķirtā vietā. Ja klients izvēlas reģistrācijas numuru pats, tad viņš veic papildu samaksu par šo pakalpojumu saskaņā ar apstiprinātu cenrādi.

Runājot par Lielbritānijas piemēru, kuru Ziemeļa kungs min kā vienīgo, lai parādītu, ka Latvijā kārtība nav pareiza, vispirms atzīmēsim, ka Eiropā nekur citur tādas nav. Atšķirībā no citām valstīm vienīgi Lielbritānijā numurzīmes pārdod kā preci nevis pakalpojumu. Arī kaimiņos Lietuvā un Igaunijā sistēma ir praktiski identiska Latvijas un pārējo Eiropas valstu sistēmai – numurzīmju maiņa starp divām personām ir iespējama tikai kopā ar transportlīdzekļa pārreģistrāciju. Nenotiek nekādas maiņas vai tirgošanās ar numurzīmēm. Numurzīmju izsole ir kā no konteksta izrauta viena Lielbritānijas atšķirīgās reģistrācijas sistēmas sastāvdaļa. Šī sistēma, atšķirībā no kontinentālās Eiropas valstu sistēmām ir veidota uz atšķirīgiem principiem, kad numurs tiek piešķirts īpašniekam, nevis transportlīdzeklim, kas gan rada zināmas neērtības pārreģistrācijā, taču tad numurzīmi drīkst pārdot tālāk. Tāpēc nevar pārņemt vienu sistēmas elementu, nemainot pašu sistēmu. Bet tas nozīmētu sagraut Reģistra sistēmu, kuras kapacitāti, uzbūvi un funkcionalitāti Eiropas eksperti ir atzinuši par vienu no vislabākajām pasaulē. Bez tam, rīkojot izsoles, pretendentu skaits nevis palielinātos, bet tieši otrādi – samazinātos. Iegādāties numurzīmes varētu tikai ļoti bagāti ļaudis.

Vēl „biznesmenis“ apgalvo, ka pašlaik nav spēkā attiecīgs Ministru kabineta ārējais tiesību akts (MK noteikumi Nr.446 „Transportlīdzekļu reģistrācijas noteikumi“), bet jauns vēl nav izdots, tad starplaikā jebkura privātpersona varot piemērot likumu pēc saviem ieskatiem un nedrīkst prasīt „veikt papildu reģistrācijas darbības tiem autoīpašniekiem, kas labticīgi vēlas samainīt numurzīmes“. Apgalvojuma autors acīmredzot nezina, ka šāda tiesību normu interpretācija nav piemērojama publisko tiesību jomā, par kādu neapšaubāmi ir uzskatāma transportlīdzekļu reģistrācija, kur jebkurai rīcībai ir jābūt pamatotai ar ārējo tiesību aktu. Tāpat arī Administratīvā procesa likuma 15.panta divpadsmitajā daļā ir noteikta tiesiskā rīcība gadījumos, kad Ministru kabinetam uz likuma pamata ir jāizdod attiecīgs ārējais tiesību akts, bet šāds tiesību akts vēl nav izdots. Turklāt pamatprasības transportlīdzekļu reģistrācijā ir noteiktas Ceļu satiksmes likumā.

Ir saprotams to auto īpašnieku sarūgtinājums, kuriem nav izdevies konkrētajā brīdī atrast, piemēram, divciparu numurzīmi. Taču jāņem vērā realitāte, jo šādu numuru katrā sērijā ir tikai 99 no 9999 kopējā skaita, tāpēc vismaz iepriekš, kad kārotāju bija daudz, visiem to gluži vienkārši nepietika.

Protams, iespējas sagādāšana iegādāties šādus numurus var būt potenciāls peļņas avots negodīgiem darbiniekiem, tāpēc vienmēr esam aicinājuši cilvēkus, kuri saskārušies ar konkrētām nelikumībām, vērsties tiesību sargājošās iestādes. Diemžēl izskanējušie priekšlikumi par izsolēm tikai pavairotu korupcijas risku.

CSDD vienmēr ir gatava uzklausīt un realizēt konstruktīvus priekšlikumus, kas autoīpašniekiem atvieglotu transportlīdzekļu reģistrēšanu. Taču nekad netiks atbalstīts nelikumīgs bizness.

CSDD Sabiedrisko attiecību daļa

 
Visi komentāri
 
273378. viesis 14.decembris 2009 16:27
0 0 Atbildēt

aha! csdd strāda godiki ierēdņi :D

273379. viesis 14.decembris 2009 16:32
0 0 Atbildēt

diez cik ir šogad izsniegti specnumuri par 2,5K ?

273380. viesis 14.decembris 2009 16:32
0 0 Atbildēt

Kā tad :D

Kā tad ielās redzami numuri, kas vēl pat oficiāli skaitās, ka būs pēc vaitrākiem gadiem ? No gaisa viņi tikuši ?

273381. viesis 14.decembris 2009 18:35
0 0 Atbildēt

CSDD atbalsta tikai SAVU biznesu, kas vairs nevar saukties par reketu, jo tagad to atbalsta arī valsts.

273382. viesis 14.decembris 2009 19:35
0 0 Atbildēt

Cik īsam ir jābūt krānam lai prasītos pēc specnumura?

273383. viesis 14.decembris 2009 20:03
0 0 Atbildēt

Ak tad ir samazinaajies peec cennjika uzcelshanas par vairaakaam reizeem izdoto iipasho numuru skaits? Jaa.... Apbriinojama logjika.

Nu lai uzliek ciparu par numuru teiksim 10 000 ls un tad atkal varees saciit, ka nevienam jau tas neintresee... neviens neveelaas taadus iegaadaaties... :D

Man braaleens caur paziishanos CSDD dabuuja mocim numuru, kaads nebija uz papiira lapas pieejams par cenraazha maksu, bet taapat, shii paziishanaas vinjam maksaaja 90 ls.

273384. viesis 14.decembris 2009 20:30
0 0 Atbildēt

Es tikai nesaprotu kāds ponts ir i-netā ļurināt par to ka kāds ir dabūjis numuru kāds nav tuvākajos gados nemaz pieejams ?!?!?

273385. viesis 14.decembris 2009 20:44
0 0 Atbildēt

Jaa , kraanu pagarinaashana, kaa redzams, daudziem arii shodien ir lhoti aktuaala probleema.

Skumji ....

273386. viesis 14.decembris 2009 20:55
0 0 Atbildēt

Pie CSDD stāvvietās, kur stāv CSDD darbinieku auto, tur gan ir ir redzami rindas kārtībā piešķirtie numuri... 8888 piem

273387. viesis 14.decembris 2009 21:37
0 0 Atbildēt

diezgan stulba tā padarīšana ar vēlmi sev iegādāties "smuku" nr., kas var drīzāk sagādāt galvassāpes un maciņa atvēršanu, pārvietojoties pa ielām. Drīzāk, ja cilvēks vēlas mieru, vajag izvairīties no viegli atpazīstamiem nr.

273388. viesis 15.decembris 2009 0:25
0 0 Atbildēt

273380. viesis

Apnīk jau atkārtoties, bet specnumuru vari pasūtīt arī no sērijas ZZ-, ka tikai nopiķo 2,5kLs. Tas nav aizliegts.

273389. viesis 15.decembris 2009 5:45
0 0 Atbildēt

Kanibāl, tā tas notiktu godīgā valstī. Nafig šitentajā valstelē dzīvojot par parasta paskata numuru jāizmet divas štukas? :D

JJJ pilnīgi piekrītu tev. Es par šito viena izvēles numura īpašnieku pavilku uz zoba ka viņa numuru ieraugot vienu reizi [bildi forumā], es to jau esmu iegaumējis [un joprojām esmu iegaumējis, vienīgi man viens cipars jūk, bet tas atpazīt netraucētu :D ], kamēr manējos numurus, kuri te istabā pie sienas karājas, es no galvas neatceros :D

273390. viesis 15.decembris 2009 5:46
0 0 Atbildēt

Piedošanu, "divas štukas" vietā "divarpus štukas" :)

273391. viesis 15.decembris 2009 5:58
0 0 Atbildēt

Tagad izlasīju šitento pastulbo rakstu, ir interesants :D Man patīk gan tas, ka pēc 5x lielāka ceņņika ierubīšanas jaunu specnumuru skaits samazinājās gandrīz tikpat reizes [neesot pieprasījuma :) ], kā arī teksts ka izsolēs iegūstamie ceņņiki ir "trekno gadu aplēses, kas vairs nav aktuālas" - nu jā, tāpat kā zaudētā nauda, kura jau ir zaudēta :)

Diez kādi ir tie jevropas speciālisti kas atzinuši mūsējo reģistrācijas sistēmu par tik rullzīgu? Tā ir viena no debīlākajām ja ne visdebīlākā eiropā :) Tagad ar jauno ceļa nodokļu iekasēšanas kārtību jami piespieda cilvēkus steidzami domāt par neeksistējošo mašīnu norakstīšanu, vienīgi tie ierobežojumi. ko var pats norakstīt, kā parasti ruļez - diez šie speciāli atbalsta šrotu kreiso biznesu vai vienkārši ir idioti? Leiši var norakstīt ar numuru un tehniskās pases aiznešanu jebko, kas pirmo reizi reģistrēts pirms 2004. gada 1. maija, tik neatceros, lietuvā vai vispār, man jau tas nebija aktuāli jo A80 abi datumi bija stipri pirms tā termiņa :)

273396. viesis 15.decembris 2009 11:08
0 0 Atbildēt

Vareja uzrakstit pavisam iisi- "CSDD nelikumiigu numuru tirgoshanu atbalstiis vien tad ja vini pashi to var dariit..." :D

273407. viesis 15.decembris 2009 14:48
0 0 Atbildēt

nu tad sanāk ka likumu tomēr drīkst pārkāpt jo individuālie numuri arī ir valsts numura zīme , tātad nevar piederēt cilvēkam, bet to pārdot drīkst. tāda neko pretruniņa sanāk. csdd sapinies savos skaidrojumos. ja jau nevar tirgot, tad nevar un viss. jo sanāk ka vienu simbolu kombinācijas lietotājiem ir citādas tiesības nekā citu simbolu kombinācijas lietotājam. kur loģika? secinājums - csdd uz individuālajiem paši taisa nelikumīgu biznesu.

273458. viesis 17.decembris 2009 19:00
0 0 Atbildēt

CSDD viena sūdu bedre vien ir.. vadība gantastiski tupa

Tavs komentārs
 
 

Pievienot bildi Pievienot video
 
 
Stingri aizliegts iAuto.lv publicētos materiālus izmantot, kopēt vai reproducēt citos interneta portālos, masu informācijas līdzekļos vai kā citādi rīkoties ar iAuto.lv publicētajiem materiāliem bez rakstiskas EON SIA atļaujas saņemšanas.

Izceltie raksti

Genesis parāda grezna elektriskās piedziņas krosovera konceptu (+ FOTO)

Ņujorkas autoizstādē izliktajam Neolun ir koncepta statuss, ar lielu potenciālu pārtapt par sērijveida modeli GV90. Lasīt vairāk

 

Iesaka eksperts: no kā jāuzmanās autovadītājiem pavasarī? 1

Varētu šķist, ka pavasarī, kad nokusis sniegs un kļuvis gaišāks, par ceļu satiksmes drošību var raizēties mazāk. Taču arī pavasarī ir vairāki būtiski faktori, kas jāņem vērā, lai droši un bez raizēm nokļūtu iecerētajā galapunktā, tāpēc Swedbank kopā ar Drošas Braukšanas Skolas direktoru Jāni Vanku sagatavojis padomus, kam jāpievērš īpaša uzmanība, pārvietojoties ar auto pavasarī. Lasīt vairāk

 

Frānsisa Skota Kī tilts pēc avārijas - postījumu apmērs (+ VIDEO) 16

Vakar pēc kravas kuģa DALI ietriekšanās sagruva Frānsisa Skota Kī tilts ASV ostas pilsētā Baltimorā. Drona lidojums ļauj novērtēt katastrofas apmērus, sagrauto tiltu un cietušo kuģi. Lasīt vairāk

 

KEM plāno paplašināt atbalsta programmu elektroauto un hibrīdauto iegādei 18

Klimata un enerģētikas ministrija (KEM) plāno paplašināt atbalsta programmu iedzīvotājiem elektroauto un hibrīdauto iegādei, aģentūru LETA informēja KEM pārstāvji. Lasīt vairāk

 
 

Lasītākie raksti

Jaunie raksti