2 sekundes – tai būtu jābūt minimālajai distance starp automašīnām labos laika apstākļos ar braukšanas ātrumu līdz 60 km/h. Šī distance ir jāpalielina vismaz par vienu sekundi, ja braucat aiz kravas automašīnas vai sliktos laika apstākļos.
Jānorāda, ka atrašanās pārāk tuvu priekšā braucošajai automašīnai ir viens no galvenajiem satiksmes negadījumu cēloņiem uz taisna ceļa.
19% gados jaunu braucēju atzīst, ka nereti brauc pārāk tuvu priekšā esošajai automašīnai, kamēr gados vecākiem vīriešiem tas novērojams tikai 6% gadījumu. Pārāk mazu distanci ar priekšā braucošo automašīnu parasti ievēro sporta automašīnu un SUV īpašnieki, kamēr ģimenes automašīnu un ekonomiskās klases automašīnu īpašnieki biežāk ievēro drošu distanci.**
Saskaņā ar Ceļu satiksmes noteikumu (MK noteikumi Nr.571) 119.punktu transportlīdzekļa vadītājam atkarībā no braukšanas ātruma jāizvēlas tāda distance, lai, priekšā braucošajam transportlīdzeklim bremzējot, būtu iespējams izvairīties no sadursmes, kā arī jāizvēlas tāds intervāls, kas nodrošina ceļu satiksmes drošību.* “Distance ar priekšā braucošo automašīnu ir jāpalielina, ja laika apstākļu dēļ vai kravas dēļ bremzēšanas distance būs garāka,” iesaka Renault Braukšanas Skolas direktors. Vēl viens iemesls distances palielināšanai ir pasliktināta redzamība, piemēram, braucot pa nelīdzenu ceļu nakts vai miglas laikā. Tieši šī paša iemesla dēļ distance jāpalielina, braucot aiz kravas automašīnām. “Braucot aiz liela izmēra transportlīdzekļa, piemēram, kravas auto vai autobusa, mēs neredzam, kas notiek uz ceļa tiem priekšā,” norāda Renault Braukšanas Skolas instruktori.
Īpaša uzmanība autovadītājiem jāievēro, braucot aiz motociklistiem, jo nevar paļauties tikai uz gaismas signāliem, kas liecina par bremzēšanu.
Pilnīgi nepieņemami ir arī piebraukt pārāk tuvu priekšā braucošajai automašīnai, lai mudinātu to aizvirzīties uz blakus joslu. Tas ir bīstami ne tikai tāpēc, ka samazinās bremzēšanas ceļš neparedzamās situācijās, bet šāda rīcība var arī sabiedēt priekšā braucošo autovadītāju, kas var veikt pēkšņu un bīstamu manevru.
“Ir vērts censties sevi pieradināt, braucot ar vienmērīgu ātrumu un nevēloties apdzīt priekšā braucošo transportlīdzekli, ievērot distanci, kas ir lielāka par 3 sekundēm, lai pasargātu sevi no neparedzamām situācijām un iegūtu papildus reakcijas laiku,” skaidro Renault Braukšanas Skolas instruktori. Lielākas distances ievērošana, pateicoties vienmērīgākai braukšanai, parasti rezultējas arī degvielas ekonomijā.
Pētījumi liecina, ka lielākā daļa sadursmju nereti notiek tieši pārāk mazas distances ar priekšā braucošo automašīnu ievērošanas dēļ.
Kā novērtēt distanci sekundēs:
• Izvēlieties atskaites punktu uz ceļa jums priekšpusē (piemēram, ceļa zīme, koks);
• Brīdī, kad priekšā braucošais transporta līdzeklis atrodas pie izvēlētā punkta, sāciet skaitīt laiku;
• Kad jūsu automašīnas priekšpuse sasniedz to pašu punktu, beidziet skaitīt laiku;
• Sekunžu skaits, kas norāda laika posmu no brīža, kad priekšā braucošais auto sasniedz izvēlēto atskaites punktu līdz brīdim, kad jūsu automašīna sasniedz to pašu punktu, arī ir attālums starp automašīnām, kas izteikts sekundēs.
Renault Braukšanas Skolas instruktori atgādina, kādos gadījumos vajadzētu palielināt distanci ar priekšā braucošo automašīnu:
• Ja ceļš ir slapjš, apsnidzis vai apledojis;
• Ja ir pasliktināta redzamība – miglas, lietus vai sniegputeņa laikā;
• Braucot aiz liela izmēra automobiļa – autobusa, kravas automašīnas u.c.;
• Braucot aiz motocikla vai mopēda;
• Velkot citu automašīnu vai, ja automašīnā ir smaga krava.
* Avots: MK noteikumi Nr.571 „Ceļu satiksmes noteikumi”
** Avots: www.smartmotorist.com
mnde... Kas kravinieks stājas fiksāk par vbieglo auto, ka aiz tā jābrauc ar lielāku distanci?
Un ja pa divjoslu ceļu, kur ļauts braukt 90, kāds pa otro joslu velkas ar 82, pie labiem cveļa un redzamības apstākļiem - ko darīt? apsteigt pa labo pusi vai audzināt raksturru - palielināt distanci un nedomāt par tikšanu garām?