Šodien stāsies spēkā jaunie Ceļu satiksmes noteikumi un to mērķis ir uzlabot ceļu satiksmes drošību, īpašu uzmanību pievēršot mazaizsargātajiem satiksmes dalībniekiem. Ieviestas arī jaunas, satiksmes drošības uzlabošanai nepieciešamas normas, aģentūru LETA informēja Ceļu satiksmes un drošības direkcijā (CSDD).
No jaunā gada būs precīzāk noteikta atļautā velosipēdu atrašanās vieta satiksmē: braukšana ar velosipēdiem atļauta pa tiem paredzēto infrastruktūru, piemēram, pa velojoslu. Ja šīs infrastruktūras nav vai tā attālināta no ceļa, velosipēdistiem jābrauc pa brauktuvi. Braukšana ar velosipēdu pa ietvi atļauta kā izņēmuma gadījums, ja braukšana pa brauktuvi, ņemot vērā ceļu satiksmes intensitāti, ceļa un meteoroloģiskos apstākļus nav iespējama, ir apgrūtināta vai bīstama. Gājējiem uz ietves ir priekšroka, un velosipēdistiem jāizvēlas braukšanas ātrums, kas neapdraud un netraucē gājējus. Braukšana pa ietvi jebkurā gadījumā atļauta bērniem līdz 12 gadu vecumam un viņu pavadītājiem.
Ar velosipēdiem atļauts braukt pa sabiedriskā transporta joslām, ja uzstādīta attiecīgā papildzīme. Tāpat paredzēts, ka, nenokāpjot no velosipēda, ir atļauts šķērsot brauktuvi pa ietves vai nomales iedomāto turpinājumu, kā arī, netraucējot gājējus un gājēju ātrumu, pa gājēju pārejām - gan pa tādām, kas aprīkotas ar luksoforu, gan pa neregulējamām. Pirms brauktuves šķērsošanas velosipēdistam savlaicīgi jāsamazina ātrums un nepieciešamības gadījumā - jāaptur braucamais un jāpārliecinās par drošību.
Nolūkā uzlabot kopējo ceļu satiksmes drošību noteikumi arī paredz, ka atļautais maksimālais braukšanas ātrums uz grants ceļiem ir par desmit kilometriem stundā (km/h) mazāks nekā līdz šim - 80 km/h. Aizliegts izmainīt, aizsegt, pārklāt ar aizsargmateriāliem vai citā veidā apslēpt transportlīdzekļu numura zīmes. Tāpat ieviestas jaunas ceļa zīmes. Piemēram, zīmes, kas apzīmē apdzīvotu vietu sākumu un beigas. Līdztekus jau esošajām ceļa zīmēm - melns uzraksts uz balta fona - apdzīvotas vietas beigas un sākumu varēs apzīmēt arī ar melnu ēku kontūrām uz balta fona. Tāpat ieviesta zīme, kas informē un aicina ceļa remonta laikā ievērot "rāvējslēdzēja" principu.
Ieviestas arī jaunas un vizuāli nedaudz atšķirīgas ceļa zīmes, kas apzīmē dzīvojamo zonu sākumu un beigas. Esošās ceļa zīmes, kas apzīmē dzīvojamo zonu sākumu un beigas ceļu īpašniekiem jeb valdītājiem jānomaina līdz 2018.gada 1.janvārim. Ieviesti vairāki jauni ceļa horizontālie apzīmējumi. Piemēram, uz ceļa uzzīmēta lidmašīna norāda ceļu vai virzienu uz lidostu.
Noteikts arī aizliegums pārvadāt bērnus līdz trīs gadu vecumam automobilī, kas nav aprīkots ar drošības jostām.
Nolūkā uzlabot krustojumu pārredzamību un padarīt vienkāršāku to šķērsošanu būs aizliegta transportlīdzekļu stāvēšana un apstāšanās krustojumos, tostarp apļveida krustojumos un tuvāk par pieciem metriem no krustojuma robežas.
Savukārt nolūkā popularizēt elektromobilitāti izstrādātas speciālas un vizuāli atšķirīgas valsts reģistrācijas numura zīmes. Ar šīm numura zīmēm atļauts braukt pa sabiedriskā transporta joslām.
Kā ziņots, par jauno Ceļu satiksmes noteikumu projektu iepriekš notikušas konsultācijas, par tiem diskutēts Ceļu satiksmes drošības padomes sēdēs un tie saskaņoti ar valsts un nevalstiskā sektora organizācijām. Jaunie noteikumi atrodami likumi.lv/ta/id/274865.
Stājas spēkā arī ceļu satiksmes likums, tai skaitā arī ar šādu pretrunīgu pantu:
(21) Transportlīdzekļa vadītājam ir aizliegts:
1) lietot tālruni, ja transportlīdzeklis atrodas kustībā, izņemot gadījumus, kad tālruņa aparāts tiek izmantots brīvroku režīmā;
2) lietot piezīmjdatorus, planšetdatorus un viedierīces, ja transportlīdzeklis atrodas kustībā;
3) atvērt apturēta transportlīdzekļa durvis, ja tas apdraud ceļu satiksmes drošību vai traucē citus ceļu satiksmes dalībniekus.
------
Tad tālruni drīkst lietot brīvroku režīmā, bet viedtālruni nedrīkst?
103.4. braucot pa ceļu, kas apzīmēts ar 552. ceļa zīmi, motocikliem, tricikliem, kvadricikliem, vieglajiem automobiļiem un kravas automobiļiem, kuru pilna masa nepārsniedz 7,5 t, – 110 km/h, autobusiem – 100 km/h, automobiļiem un autobusiem, velkot piekabi, un kravas automobiļiem, kuru pilna masa pārsniedz 7,5 t, – 90 km/h, bet laikposmā no 1. decembra līdz 1. martam visiem minētajiem transportlīdzekļiem – 90 km/h;
CSDD atpalicība ir fenomenāla! Kā paredzēts izpildīt šo: "un kravas automobiļiem, kuru pilna masa nepārsniedz 7,5 t, – 110 km/h, ..."?!
Neviens neliek braukt ar maksimālo ātrumu
Kanibaals!
Blakus sadaļā "Jautā ekspertam" pirms dienas Santai aktuāla šāda tēma:
Labdien! Vēlētos dzirdēt eksperta viedokli. Sakiet lūdzu, kāpēc auto instruktori mudina uz agresīvu braukšanu? Man tas absolūti nav saprotams. Es, kā jauna sieviete, bez prakses, pabeigusi autoskolu, vēlos braukt ārkārtīgi uzmanīgi un droši gan sev gan citiem (uz 60-70 km/h). Bet tas neesot labi! Labāk būtu, ka es triektos uz 90, pusi notiekošā uz ceļa nepamanītu un apdraudētu sevi un pārējos? Vai tiešām? Vai pastāv tāds likums CSN ka man ir jāskrien? Paldies :)
Ērikprāt - netiek attīstīts atļautais braukšanas ātrums,
Manuprāt - sistemātiski būtiski kavēta satiksme ir iemesls nepietiekamam vērtējumam.
Kā ir Kanibaalsprāt?
"droši gan sev gan citiem (uz 60-70 km/h)" - šī frāze vislabāk raksturo situāciju. Jaunā dāma ne vien ir dabūjusi tiesības, kuras viņai nepienāktos, bet pat nesaprot, ka šāds ātrums nav drošs ne sev, ne citiem.
Tu filtrē par kādiem ceļiem iet runa? Ne jau uz divjoslu šosejas būs ļauts uz 110 vālēt.
Vernon!
Pa vecam uz ātrgaitas ceļa ar 117.4. bija ļauts autobusa vadītājam savaldzināt tajā pašā virzienā ar 110kmh braucoša "mazā" kravenieka vadītāju - sievieti, bet no 1. janvāra jaunais 103.4. autobusa vadītājam liks justies greizsirdīgam, jo ar simtnieku netiks līdzi dāmas simtdesmitam.
Tev piedodams, ja Tu nezini, bet CSDD bija jāzina ka autobusiem sen jau ātrums ierobežots 100 km/h un smagajiem 90 km/h. Un neatkarīgi no tā kā bija un ka būs tādu sviestu nevajadzēja rakstīt CSN!
Kā tas nesen tapa zināms pēc raidījuma "aizliegtais paņēmiens" šo ātruma ierobežotāji ir tikpat viegli apiet kā tahogrāfu. Tā kā vairumam ir metodes kā apjāt tahogrāfu, tad arī maks ātruma ierobežojums nestrādā. Vernon tu tā arī neesi spējis pierādīt, ka autobuss fiziski nevar sasniegt lielāku ātrumu, tie ātruma ierobežotāji ir elektroniski.