Latvijas Republikas Saeima šī gada 14.novembrī pieņēmusi, un Valsts prezidents izsludinājis grozījumus Sauszemes transportlīdzekļu īpašnieku civiltiesiskās atbildības obligātās apdrošināšanas (OCTA) likumā, kas paredz vairākas būtiskas izmaiņas.
Būtiskākie no tiem – OCTA polise turpmāk būs obligāti jāiegādājas visiem transportlīdzekļiem, ja vien nav pārtraukta to reģistrācija uz laiku. Tāpat no 01.07.2025. OCTA būs jāveic arī elektroskrejriteņiem.
Līdz šim spēkā esošais normatīvais regulējums paredzēja, ka transportlīdzeklim, ja tas netika izmantots ceļu satiksmē, un vienlaikus nebija pārtraukta tā reģistrācija, OCTA polises iegāde nebija obligāta. Saeimas pieņemtie grozījumi likumā paredz, ka turpmāk OCTA polise būs jāiegādājas visiem transportlīdzekļiem, neatkarīgi no tā vai transportlīdzeklis piedalās ceļu satiksmē, ja vien uz laiku nav pārtraukta tā reģistrācija valsts vai pašvaldību transportlīdzekļu reģistrā.
Minētie grozījumi veikti saskaņā ar Eiropas Savienības (ES) direktīvas prasībām, un tie paplašina cietušo personu aizsardzību. “Tādējādi arī transportlīdzekļa īpašniekam samazinās risks, ka ar tā īpašumā vai valdījumā esošo neapdrošināto spēkratu apzināti vai netīši tiks nodarīti zaudējumi citas personas mantai vai veselībai, par kuru regresa kārtībā nāksies maksāt no savas kabatas,” stāsta Latvijas Transportlīdzekļu apdrošinātāju biroja valdes priekšsēdētājs Jānis Abāšins, piebilstot, ka šāda kārtība jau darbojas dažās kaimiņvalstīs, piemēram, Igaunijā. Šīs direktīvas prasība būs jāievēro arī pārējām ES dalībvalstīm, kas to vēl nav ieviesušas.
Jaunie likuma grozījumi stāsies spēkā šī gada 10.decembrī. “Aicinu visus transportlīdzekļu īpašniekus pārliecināties, vai to īpašumā vai valdījumā esošajiem spēkratiem ir derīga OCTA. Ja transportlīdzeklis netiek ikdienā aktīvi izmantots, vai paredzēts, ka tas netiks ilgstoši lietots, rekomendēju tā īpašniekam apsvērt iespēju uz laiku pārtraukt spēkrata reģistrāciju,” skaidro LTAB valdes priekšsēdētājs, piebilstot, ka šobrīd noris diskusija par esošo normatīvo aktu izmaiņām, lai ļautu pārtraukt transportlīdzekļa reģistrāciju uz laiku, neveicot numurzīmju nodošanu.
Neapdrošināto transportlīdzekļu kontrole šobrīd tiek veikta ar Valsts policijas ekipāžu vai tehnisko palīglīdzekļu uzraudzību – tas nozīmē, ka kontrolēti tiek tikai tie spēkrati, kas piedalās ceļu satiksmē. “Līdz ar grozījumu spēkā stāšanos Valsts policijas ekipāžas var pārbaudīt arī ceļmalās vai citur ilgstoši stāvošus transportlīdzekļus. Ja šādam spēkratam nebūs derīga OCTA, un nebūs pārtraukta tā reģistrācija, var tikt sodīts šī transportlīdzekļa īpašnieks. Tāpat tiek diskutēts arī par citiem neapdrošināto transportlīdzekļu kontroles mehānismiem nākotnē, tomēr tie prasīs atbilstošas izmaiņas normatīvajos aktos,” skaidro J.Abāšins.
ES direktīva neko neprasa skrejriteņiem. Mūsu birokrātiem ka tik cilvēkiem sarežģīt dzīvi ar nevajadzīgām prasībām.