Tiekšanās pēc energoefektivitātes un izmešu mazināšanas mudina automašīnu ražotājus izstrādāt arvien mazākus dzinējus. Turbokompresora tehnoloģija nodrošina, ka mazāka tilpuma dzinējs var būt tikpat jaudīgs. Tomēr mazam dzinējam bez pareizās apkopes draud liela problēma – priekšlaicīga aizdegšanās.
Ražotāji samazina dzinēju tilpumu, lai optimizētu degvielas patēriņu un atbilstu stingrajiem vides standartiem. Tas nenozīmē, ka jauda tiek samazināta. Mazāks dzinējs ir vieglāks, tāpēc samazinās arī degvielas patēriņš.
Lai gan mazie dzinēji ir efektīvi, tie ir īpaši jūtīgi pret priekšlaicīgu aizdegšanos (low speed pre-ignition), kas rodas zemo apgriezienu diapazonā (1500-2000 apgr./min).
“Zemie apgriezieni kļūst par riska zonu dzinējam, jo pastiprinās motora noslodze, un turbokompresors sāk darboties īpaši intensīvi. Tas iztraucē vienmērīgu motora darbību un izraisa priekšlaicīgu aizdegšanos. Šis process var sabojāt virzuļus, virzuļu gredzenus vai sadales vārpstas,” skaidro “Total Energies” eksperts Andžejs Hušatinskis.
Izvairīties no dārga remonta palīdzēs pareizās motoreļļas izmantošana.
Kā motoreļļa var novērst nelaimi
Auto ražotāju veiktie pētījumi pierādījuši – ja autovadītājs izmanto kvalitatīvu eļļu ar atbilstošu viskozitāti, bāzes sastāvu un piedevām, priekšlaicīgas aizdegšanās risku var samazināt un pat novērst.
“Pareizās motoreļļas izvēle ir izšķiroša dzinēju darba mūžam, jo mazā dzinēja kritiskās sastāvdaļas – turbokompresora – bojājumi galvenokārt rodas nepietiekamas eļļošanas dēļ. Ja tiek izmantota nekvalitatīva eļļa vai tā noplūst, turbokompresori var pārkarst,” brīdina auto eksperts.
Jaunie dzinēji pakļauti lielākai mehāniskai un temperatūras slodzei, tāpēc tiem piemērotas zemas viskozitātes eļļas, kā 0W-30, 0W-20 vai 0W-16. Kvalitatīva eļļas bāze mazina oksidāciju un novērš eļļas iztvaikošanu augstā temperatūrā. Šādu parādību novēršanai radītas arī “Total Energies” Quartz klāsta eļļas.
Dzinēja ilgmūžībai riskanti braukšanas paradumi
Dzinēja veselību ietekmē ne vien eļļošana, bet arī autovadītāja braukšanas paradumi. Ja bieži iedarbina un atkal izslēdz dzinēju, tas rada papildu slodzi. Šādas situācijas var būt teju neizbēgamas, piemēram, kurjeriem, kuru darbs paredz dienas laikā apstāties pie daudzām adresēm.
Tomēr tādas pašas sekas ir automašīnai, kura spiesta pārvietoties pilsētas sastrēgumos vai braukt tikai īsus attālumus. Šie apstākļi liedz eļļai pienācīgi uzsilt, bet degvielai – iztvaikot. Eļļas piedāvātā aizsardzība zūd.
Praktiski soļi dzinēja ilgmūžības nodrošināšanai
Lai pārliecinātos, ka dzinējs vienmēr ir darba kārtībā, “Total Energies” eksperti iesaka:
- Regulāri pārbaudīt eļļas līmeni, lai izvairītos no dzinēja bojājumiem;
- Lietot eļļu, kas atbilst automašīnas ražotāja norādījumiem – īpaši zemas viskozitātes eļļas moderniem dzinējiem;
- Mainīt eļļu biežāk, ja ikdienā nākas sēdēt sastrēgumos vai mērot tikai īsus attālumus, jo auto rokasgrāmatā norādītie eļļas maiņas intervāli attiecas uz vienmērīgu braukšanu pie nemainīga spiediena un temperatūras;
- Regulāri veikt dzinēja tehniskās pārbaudes un apkopes, lai pārliecinātos par turbokompresora stāvokli.
Modernie dzinēji prasa nedaudz vairāk uzmanības, tomēr degvielas patēriņa un vides ietekmes mazināšana ir jēgpilni mērķi. Dzinēja kopšana, kuras pamatā ir pareizās eļļas izvēle un braukšanas stilam atbilstoši nomaiņas intervāli, ļaus pasargāt dzinēju no bojājumiem, lai braucamrīks kalpotu ilgstoši.
Kā pasargāt lohus no stulbiem rakstiem?
Mūsu izglītības sistēma pie tā cītīgi strādā, vel nedaudz un lohi lasīt nemācēs - būs no jebkuriem rakstiem pasargāti.