Saeimas sēdē šodien vērtēs opozīcijas iesniegtos grozījumus Sauszemes transportlīdzekļu īpašnieku civiltiesiskās atbildības obligātās apdrošināšanas (OCTA) likumā, kas labo pieņemto normu, kas paredz, ka OCTA polise turpmāk būs obligāti jāiegādājas visiem transportlīdzekļiem, ja vien nav pārtraukta to reģistrācija uz laiku.
"Jaunās vienotības" (JV) Saeimas frakcijas vadītājs Edmunds Jurēvics aģentūrai LETA pastāstījis, ka par likumprojektu nobalsoja visi Saeimas deputāti un lai paātrinātu jautājuma risināšanu, ceturtdienas, 28.novembra, sēdē paredzēts atbalstīt vairāku opozīcijā esošo politisko spēku lūgumu veikt grozījumus OCTA likumā, atceļot pieņemtās izmaiņas.
Jurēvics paskaidroja, ka šis nav tāds "pozīcijas, opozīcijas jautājums", kas ir iemesls, lai opozīcijas sagatavoto likumprojektu nodotu skatīšanai komisijā.
Jau ziņots, ka Saeimas šā gada 14.novembrī pieņemtie un Valsts prezidenta izsludinātie grozījumi OCTA likumā pardz, ka OCTA apdrošināšanas polise turpmāk būs obligāti jāiegādājas visiem transportlīdzekļiem, ja vien nav pārtraukta to reģistrācija uz laiku. Grozījumi likumā stāsies spēkā šogad 10.decembrī.
Latvijas Transportlīdzekļu apdrošinātāju biroja (LTAB) pārstāvji skaidro, ka līdz šim spēkā esošais regulējums paredzēja, ka transportlīdzeklim, ja tas netika izmantots ceļu satiksmē, un vienlaikus nebija pārtraukta tā reģistrācija, OCTA polises iegāde nebija obligāta.
Saeimas pieņemtie grozījumi likumā paredz, ka turpmāk OCTA polise būs jāiegādājas visiem transportlīdzekļiem, neatkarīgi no tā vai transportlīdzeklis piedalās ceļu satiksmē, ja vien uz laiku nav pārtraukta tā reģistrācija valsts vai pašvaldību transportlīdzekļu reģistrā.
Minētie grozījumi veikti atbilstoši Eiropas Savienības (ES) direktīvas prasībām, un tie paplašina cietušo personu aizsardzību. LTAB valdes priekšsēdētājs Jānis Abāšins skaidro, ka tādējādi arī transportlīdzekļa īpašniekam samazinās risks, ka ar tā īpašumā vai valdījumā esošo neapdrošināto spēkratu apzināti vai netīši tiks nodarīti zaudējumi citas personas mantai vai veselībai, par kuru regresa kārtībā nāksies maksāt no savas kabatas.
Abāšins piebilst, ka šāda kārtība jau darbojas dažās kaimiņvalstīs, piemēram, Igaunijā. Šīs direktīvas prasība būs jāievēro arī pārējām ES dalībvalstīm, kas to vēl nav ieviesušas.
Abāšins aicina visus transportlīdzekļu īpašniekus pārliecināties, vai to īpašumā vai valdījumā esošajiem spēkratiem ir derīga OCTA. Ja transportlīdzeklis netiek ikdienā aktīvi izmantots, vai paredzēts, ka tas netiks ilgstoši lietots, Abāšins rekomendē tā īpašniekam apsvērt iespēju uz laiku pārtraukt spēkrata reģistrāciju, piebilstot, ka šobrīd noris diskusija par esošo normatīvu izmaiņām, lai ļautu pārtraukt transportlīdzekļa reģistrāciju uz laiku, neveicot numurzīmju nodošanu.
Neapdrošināto transportlīdzekļu kontrole šobrīd tiek veikta ar Valsts policijas ekipāžu vai tehnisko palīglīdzekļu uzraudzību - tas nozīmē, ka kontrolēti tiek tikai tie spēkrati, kas piedalās ceļu satiksmē.
Līdz ar grozījumu spēkā stāšanos Valsts policijas ekipāžas varēs pārbaudīt arī ceļmalās vai citur ilgstoši stāvošus transportlīdzekļus, skaidro Abāšins, norādot - ja šādam spēkratam nebūs derīga OCTA, un nebūs pārtraukta tā reģistrācija, var tikt sodīts šī transportlīdzekļa īpašnieks. Tāpat tiek diskutēts arī par citiem neapdrošināto transportlīdzekļu kontroles mehānismiem nākotnē, tomēr tie prasīs atbilstošas izmaiņas normatīvos, piebilst Abāšins.
Paraksties šeit https://manabalss.lv/octa-polise-tikai-transportlidzekla-izmantosanas-laika/show
Vai tad tas nav pretlikumīgi, prasīt naudu par pakalpojumu ko nesaņem?
Ja piemēram auto (kabrioletu) lieto tikai vasarā, tad kapēc OCTA vajadzīga visu gadu?
Tad jau var vēl pieņemt likumu ka jānopērk arī ziemas riepas, kuras pie apskates jāatrāda!!!!!
Kas tieši ir nesaņemtais pakalpojums? Prasība ir tikai to nelietošanu oficiāli noformēt - mehānisms tam jau sen eksistē, tikai ar stulbu apgrūtinājumu - numurzīmju nodošanu - varbūt tomēr vajag fokusēties uz patieso problēmu?
Šī vairākkārtējā noņemt/uzlikt uzskaitē katru gadu ir maksas pakalpojums, kā arī jau samaksātā gada nodokļa atgriešana ir vesels process caur VID, kas nozīmē, ka tas uzliek absolūti nevajadzīgu slogu uz CSDD un VID sistēmām un darbiniekiem. Vienīgais bonuss - papildus peļņa CSDD un, potenciāli, arī valstij, jo daļai būtu slinkums rakstīt iesniegumus VID nodokļa atgriešanai. VIss šis likuma izmaiņu farss ir tikai un vienīgi mēģinājums nokāst piķi no valsts, LTAB lobijs, un, iespējams, mēģināt atbrīvot ielas no ilgstoši stāvošām lamatām.
Labākais risinājums, kas tiešām dotu kādu labumu gan tautai, gan valstij, būtu, ņemot piemēru no Vācijas, ieviest numurzīmes, kuras drīkst izmantot/apdrošināt tikai noteiktos mēnešos. Nodokli maksā tikai par šiem mēnešiem, tāpat arī apdrošināšanu. Šāds risinājums derētu lielākajai daļai motociklistu un auto entuziastu, kuri savus spēkratus izmanto tikai vasarā.
"absolūti nevajadzīgu slogu uz CSDD un VID sistēmām un darbiniekiem" - nea, rada iespēju paaugstināt atalgojumu, jo darba kļūst vairāk!
Jā un nē. Jo, ja mēs skatāmies mērķi, un, cik saprotu, tas bija izrietējis no ES sprieduma tajā vienā lietā, kur čalis privātā teritorijā, dzenot piekabi garāžā, uzbrauca stalažām vai kaut kam tml., no kurām nogāzās strādnieks, gūstot ievainojumus, tur nav nekādas starpības - ir tam TL numuri vai nav, ir noņemts no uzskaites vai nē. Numuru neesamība nepalīdzēs izvairīties no situācijas, kad privātā sētā TL ir kaut kur jāpārdzen... nu, vai tas var, piemēram, aizdegties, paraujot līdzi kāda ciemiņa mašīnu.
Taisnība, bet tāpat nevajag putrot lietas. Esošais likums ir pieņemts formā, ka apdrošināšanu VAR pārtraukt, attiecīgi tevis minētais mērķis nav attiecināms. Attiecīgi būtu jāprasa jānoņemt numuru nodošanas slogu un Lukstiņa peļņu no šī procesa - šo es atbalstītu. Vai arī pieņemt likumu, ka OCTA stājas spēkā rūpnīcā un beidzas Tolmetā, nosakot kārtību no kā piespiedu kārtā ir iekasējama prēmija - tādā gadījumā būtu pamatota visa tā kliegšana par jauno likumu, kas pašlaik ir galīgi ne par tēmu un tad arī es varētu pievienoties iebildumiem.
Iebildums ir par to ka šādus atsevišķus gadījumus sedz no garantiju fonda un miers.
Garantijas fonds nav bezgalīgs. Un to pildām mēs visi - OCTAs pircēji, neatkarīgi no tā, cik TL mums ir un cik mēs tos izmantojam.
Vai tad apdrošinot nebraucošus auto cena OCTAi kristos? Nē taču. Cik ir bijuši tādi gadījumi ar pašbraucošiem auto lai garantijas fonds bankrotētu.