LAU: Sāls ir efektīvākais slīdamības samazināšanas reaģents uz asfalta autoceļiem 6

 

Foto: iAuto.lv

Nozare.lv | 20.janvāris 2021 9:58

Sāls ir efektīvākais slīdamības samazināšanas reaģents asfalta seguma autoceļiem, un to izmanto arī citās Eiropas valstīs, kā arī ASV un Kanādā, kas saistīts ar to, ka šī materiāla funkcionālās īpašības ir sabalansētas ar tehnoloģiskajām izmaksām, aģentūrai LETA pauda VAS "Latvijas autoceļu uzturētājs" (LAU) Tehnoloģisko procesu attīstības daļas vadītājs Raitis Šteinbergs.

Viņš minēja, ka sāls jeb nātrija hlorīds ir pietiekami izplatīts un brīvi pieejams un ir piemērots uz autoceļiem ārpus apdzīvotām vietām ar relatīvi lielu braukšanas ātrumu un augstu satiksmes intensitāti.

Šteinbergs skaidroja, ka smiltis vai šķembas slīdamības samazināšanai tiek izmantotas uz autoceļiem vietās ar zemusatiksmes intensitāti, kurās brauktuve tiek uzturēta ar sniega kārtu jeb netiek attīrīta no sniega, kā arī pie stabiliem laika apstākļiem un zemas temperatūras.

Kompānijas Tehnoloģisko procesu attīstības daļas vadītājs atzīmēja, ka šāda prakse raksturīga Skandināvijas valstu ziemeļu reģioniem.

"Latvijas klimatiskajos apstākļos, kad ir biežas gaisa temperatūras svārstības ap nulli, kā pamata slīdamības samazināšanas metodi uz intensīvāk noslogotajiem autoceļiem lietot smilts vai šķembu kaisīšanu būtu neefektīvi. Pirmkārt, satiksmes ietekmē šķembas vai smilts uz brauktuves virsmas ilgi neturētos, otrkārt, izmantojot šķembas, paaugstinās risks nodarīt bojājumus transportlīdzekļu virsbūvei. Treškārt, tas būtu dārgāk, jo viena un tā paša posma nokaisīšanai būtu nepieciešams lielāks apjoms materiāla," sacīja LAU pārstāvis.

LAU ziemas dienesta automašīnas ir aprīkotas ar priekšējo sniega lāpstu, sānu lāpstu un kaisītāju, kas ļauj regulēt kaisāmās sāls daudzumu un kaisīšanas joslas platumu. Autoceļu uzturētājs ir samazinājis kaisīšanas joslas platumu, lai efektīvāk izmantotu kaisāmā sāls daudzumu. Samazinot kaisīšanas joslas platumu, satiksmes drošība tiek nodrošināta iepriekšējā līmenī, bet tiek samazināti izdevumi un kaitējums videi. LAU ziemas dienesta automašīnas vienlaicīgi var veikt autoceļa un nomales attīrīšanu no sniega un brauktuves apstrādi ar sāli, ar vienu iekraušanas reizi nokaisot autoceļus līdz 70 kilometru garumā, norādīja Šteinbergs.

Pagājušā gada februārī Saeimas Vides un klimata apakškomisija skatīja iedzīvotāju iniciatīvu ierobežot sāls kā pretslīdes materiāla izmantošanu. Komisija norādīja, ka atteikties no sāls izmantošanas uz ielām pilnībā nav iespējams un toreiz nolēma vērsties Rīgas domē, mudinot strādāt pie mazāka apjoma sāls izmantošanas.

Otrdien priekšlikumu skatīja Rīgas domes Satiksmes un transporta lietu komiteja. Pēc tam Rīgas domē nolemts veidot atsevišķu darba grupu, kas meklēs risinājumus, kā samazināt sāls lietošanu Rīgas ielās ziemas sezonas laikā.

Grupas izveidošana ir reakcija uz sabiedrībā pieaugošo neapmierinātību ar sāls daudzumu ziemas sezonā Rīgas ielās, kas nelabvēlīgi ietekmē gan gājējus, gan mājdzīvniekus, gan vidi.

Darba grupai uzdots apzināt, kuras zonas pilsētā varētu būt tās, kur sāls netiek izmantota vispār, piemēram, sabiedriskā transporta pieturas, kā arī apspriest citas iniciatīvas, kas būtu vērstas uz sāls negatīvās ietekmes samazināšanu.

Kā viena no lielākajām problēmsituācijām tiek minēta ietvju pārmērīga kaisīšana ar sāli. Lai mazinātu sāls izmantošanu uz ietvēm, ir plānots izstrādāt ieteikumus ietvju tīrīšanai, un veikt komunikācijas kampaņu sāls izmantošanas samazināšanai.

Tiek apsvērti arī grozījumi saistošajos noteikumos, kas atvieglotu ietvju tīrīšanu, vienlaikus ierobežojot sāls izmantošanu.

Vairākas idejas, kā risināt sāls situāciju pilsētā, izteikuši arī Satiksmes un transporta lietu komitejas deputāti, uzklausot Satiksmes departamenta ziņojumu par sāls izmantošanu pilsētā. Piemēram, izmantojot sāli, pievērst uzmanību apstādījumu un koku pasargāšanai.

Tika rosināts izveidot īpašus norobežojumus ap koku stumbriem, lai sniegs kopā ar sāli nenokļūtu uz koku saknēm. Tāpat tiek aicināts pievērst īpašu uzmanību pētījumu kvalitātei, kas runā par sāls izmantojumu ielu tīrīšanā, lai pārliecinātos, ka lēmumi, kas ietekmē pilsētas iedzīvotāju dzīves kvalitāti un vidi, tiek balstīti zinātniskos un kritiski izvērtētos pētījumos.

Tāpat tika diskutēts par izmaksām, kādas rastos, ja sniegu pastiprināti izvestu nevis kaisītu ar sāli, un arī par to, ja kaisīšanai izmantotu smiltis.
 

 
Visi komentāri
 
Pļurkt 20.janvāris 2021 11:01
0 1 Atbildēt

Sāls ir efektīvākais līdzeklis kā visātrāk sapūdēt autoparku un pēc iespējas ātrāk tikt pie kārtējā PVNa nomaksas!

anoagask 20.janvāris 2021 11:20
0 0 Atbildēt

sāls vislabāk samazina vidējo ātrumu un līdz ar to ekonomikas produktivitāti. Iesālot pusnotīrītu ceļu/snigšanas laikā, izveidojas sniega-ūdens putra, kuru šķērsot droši var tikai ar mazu ātrumu. Arī neuzmanīgi nobraucot no iebrauktajām risēm ir liela varbūtība tikt ievilktam grāvī, vai sākt virpuļot pa ceļu.

Ziemas ceļam nav jābūt ar samazinātu slīdamību, bet prognozējamam - bez straujām saķeres izmaiņām

anonimikis 20.janvāris 2021 11:54
0 0 Atbildēt

Nez kā var iesālīt pusnotīrītu ceļu, ja šķūrētājs tam agregātam ir priekšā, bet sāls kaisītājs aizmugurē?

Pļurkt 20.janvāris 2021 12:03
0 2 Atbildēt

Izbāz galvu ārā no savas mucas!!

Pa visiem šiem Latvānijas neatkarības gadiem tikai DIVAS reizes esmu redzējis ka šķūrētājs brauc ar nolaistu lāpstu!!! Tās pašas šajā ziemā!!

Tās ir VIENĪGĀS reizes pa TRĪSDESMIT gadiem - dzīvoju šosejas tiešā tuvumā un pietiekami labi dzirdu kas un kā aizbrauc garām!

Kam šim šķūrēt - ja ar paceltu lāpstu var "sataupīt" soļķi ko mierīgi var uzsist gaisā!

FML 20.janvāris 2021 22:09
0 0 Atbildēt

Ļoti reti var redzēt to kad lāpsta nolaista. Pa lielam tiek iesālīta sniega kārta uz ceļa, kas ir slidenāka par tīru sniegu.

Kamēr sāls nenokausē visu līdz plikam asfaltam, jārēķinās ar situācijām "pis taisni".

Pļurkt 21.janvāris 2021 13:08
0 0 Atbildēt

Liela daļa, pat vecu un pieredzējušu kravinieku šoferu nesajēdz, ka sniega žļurga kopā ar sāli ir vēl slidenāks par ledu!

Šitā daži ir "izcēlušies" ar to ka šiem ir slinkums lieku reizi pagrozīties un teju vai pieprasa, lai es ar iekrāvēju braukātu ārā no noliktavas šiem iekraujot vai izkraujot kravu!!

Bet pa slīpēto betona noliktavas grīdu tukšs iekrāvējs slīd kā tam tik tīk - nedz stūri klausa, nedz bremzes - slīd kā pa ledu. Var tikai sagāzt visas stalažas ar preci! Ar riteņiem aplīp žļurga un tā arī šo slīdamību rada. Ārā uz bruģa ir pie kājas - brauc kā gribi - viss notiekās.

Tavs komentārs
 
 

Pievienot bildi Pievienot video
 
 
Stingri aizliegts iAuto.lv publicētos materiālus izmantot, kopēt vai reproducēt citos interneta portālos, masu informācijas līdzekļos vai kā citādi rīkoties ar iAuto.lv publicētajiem materiāliem bez rakstiskas EON SIA atļaujas saņemšanas.

Izceltie raksti

200 000 eiro: Mercedes parāda elektrisko G-klasi (+ FOTO)

Mercedes – Benz pastāsta par G-580 EQ, elektrisko apvidnieku, kas iepazīšanās versijā Edition One maksās aptuveni 200 000 eiro. Lasīt vairāk

 

Pa ceļam uz Marbelja 95 benzīns 1.799 un dīzelis 1.649 EUR. Paskaties iAuto iepriekšējo video no LV (+ VIDEO) 15

Attēlos un video var redzēt, kādas šobrīd ir degvielas cenas Spānijā, Latvijā un Lietuvā. Lasīt vairāk

 

X stundai nav gatavi: Aizsardzības industrijas pārstāvji pārmet valstij nepietiekamo finansējumu inovācijām un pasūtījumu trūkumu 2

Aizsardzības industrijas pārstāvji šodien Saeimas Inovācijas ekosistēmas attīstības apakškomisijas sēdē pauda kritisku nostāju par nepietiekamo valsts finansējumu jomas inovācijām, atbilstošu pasūtījumu trūkumu un birokrātiskiem novecojuša normatīvā regulējuma radītajiem šķēršļiem. Lasīt vairāk

 

800 Zs mustangs - Shelby izlaiž Mustang Super Snake (+ FOTO) 3

Shelby American parādījis savu pirmo projektu, kas radīts uz jaunās S650 Mustang platformas. Lasīt vairāk

 
 

Lasītākie raksti

Jaunie raksti