Cookie Consent by Free Privacy Policy Generator

Ilgtspējīgas domāšanas lakmusa papīrs: automašīnas remonts 11

 

Foto: Publicitātes foto

Balta | 29.novembris 2024 17:25

Vides aizsardzības kontekstā aktuālais jautājums – salabot vai nomainīt? – skar teju visas sadzīves jomas. Tas attiecas tiklab uz tējkannu vai gludekli, kā uz automašīnu vai tās detaļām. Remonts prasa zināmu pacietību un spēju sadzīvot ar faktu, ka “nav jau vairs gluži kā jauns”.

“Ikdienā redzam, ka daudzi runā par atbildīgām izvēlēm, taču praksē, vismaz auto jomā, tādas veic vien retais, Būtiski minēt, ka tas nav tikai nezināšanas vai negribēšanas dēļ. Nereti paši pakalpojumu sniedzēji ierobežo savu klientu iespējas veikt atbildīgas izvēles, piedāvājot ilgtspējīgas ierasto produktu alternatīvas par krietni augstākām cenām,” norāda BALTA Transporta produktu un risku parakstīšanas pārvaldes vadītājs Kristaps Liecinieks.

Starp izplatītākajām auto kaitēm, kuras var efektīvi novērst videi un budžetam draudzīgā veidā, tomēr to īpašnieki – kā privātpersonas, tā arī organizācijas – dod priekšroku dārgākiem un mazāk ilgtspējīgiem risinājumiem, ir vējstikla bojājumi, viegli apskādētas auto virsbūves detaļas, kā arī riepu un disku bojājumi.

Ieplīsis vējstikls

Pietiek ar sīka olīša trāpījumu, lai radītu vējstiklam nopietnus bojājumus, jo pat vismazākā plaisa gaisa temperatūras izmaiņu, auto vibrācijas un deformācijas ietekmē var izplesties. Mūsdienu tehnoloģijas ļauj efektīvi novērst nelielus bojājumus vējstiklā, to salīmējot ar īpašu polimēru. Rūpējoties par klientu labklājību un vides ilgtspēju, BALTA ir iekļāvusi šādu iespēju savās atlīdzībās, tomēr tā tiek izmantota kūtri.

“Vējstiklu bojājumiem ir izteikti sezonāls raksturs – tiklīdz sākas vasara un ceļu remontdarbi, pieteikumu skaits strauji pieaug. Tie ir tūkstošiem gadījumu katru gadu, un nekas neliecina, ka pārskatāmā nākotnē kaut kas varētu mainīties, jo izvairīties no grants ceļiem vai ceļa posmiem, kuros notiek remontdarbi, Latvijā ir gandrīz neiespējami,” uzsver BALTA eksperts. “Ar bojātu vējstiklu piedalīties satiksmē ir bīstami, jo pat šķietami kosmētiski bojājumi var ietekmēt redzamību un liegt iespēju iziet ikgadējo tehnisko apskati.  Lai arī vējstikla remonts ir daudz mūsdienīgāks, videi draudzīgāks un ekonomiski izdevīgāks problēmas risinājums nekā pilnīga tā nomaiņa, šo risinājumu izmanto tikai 15% mūsu klientu.”

Viņš piebilst, ka kvalitatīvs vējstikla remonts iespējams vien tad, ja uzsituma diametrs nepārsniedz 2 eiro monētas izmēru, un vislabākais rezultāts sagaidāms, ja remonts tiek veikts uzreiz pēc bojājuma rašanās. Šādi tiek samazināta iespēja, ka bojājums izpletīsies vai piepildīsies ar netīrumiem, kas būtiski apgrūtina remontdarbus.

Nenozīmīgi virsbūves bojājumi

No mazliet apskrāpētu detaļu labošanas auto īpašniekus nereti attur KASKO polisē iekļautais klienta pašrisks. Piemēram, situācijā, kad viegli apskādētas virsbūves detaļas sagatavošana krāsošanai un pati krāsošana izmaksā vidēji 200 eiro, bet polisē norādītais klienta pašrisks ir 140 eiro, klients izvērtē, kas viņam svarīgāk, – samaksāt pašrisku un braukt ar skaistu auto vai tomēr pieciest bojājumu un remontēt spēkratu, kad  konkrētā detaļa tiks apskādēta vēlreiz.

“Apdrošinātāji ar KASKO polises cenu tomēr cenšas motivēt savus klientus izvēlēties polises ar iekļautu pašrisku. Tas samazina autoservisu noslodzi un patērētos resursus, kā arī ietaupa laiku, jo klientam nav jāgaida vairākas dienas, līdz bojātā detaļa tiks nokrāsota,” tā Kristaps Liecinieks.

Riepu un disku bojājumi

Autobūvē jau vairākas desmitgades vērojama tendence samazināties vieglo automašīnu riepu augstuma attiecībai pret riteņa diska diametru – jo jaunāks ir auto, jo lielāks tā riteņa diska diametrs un zemāka riepa. Diemžēl šis ir gadījums, kad jāsaka, ka ne visas inovācijas ir ilgtspējīgas. Lielāka izmēra riteņu diski maksā dārgāk, un tos ir vieglāk sabojāt nekā mazākus diskus. Tas savukārt palielina apdrošinātāju redzeslokā nonākušo gadījumu skaitu.

“Jauna diska ražošana, piegāde un nomaiņa prasa papildu resursus un palielina mūsu “CO2 pēdu”. No tā var izvairīties, ja auto īpašnieks izvēlas labot, nevis mainīt noskrāpētu vai bojātu riteņa disku. Mūsdienu tehnoloģijas to ļauj paveikt ātri un droši, turklāt tas izmaksā krietni lētāk: disku var saremontēt par dažiem desmitiem eiro, kamēr diska maiņa mērojama simtos. Mums neizprotamu iemeslu dēļ – vai tas būtu informācijas trūkums, aizspriedumi vai kas cits – klienti labprātāk izvēlas otro jeb dārgāko variantu,” atklāj BALTA eksperts.

Globālas pārmaiņas sākas ar maziem, taču apzinātiem soļiem, tostarp ar savu atbildības robežu apzināšanos, attieksmes maiņu un jaunu, ilgtspējīgu paradumu veidošanu ne vien individuālā, bet arī organizāciju līmenī. Lai izzinātu šādu soļu ietekmi uz korporatīvo autoparku pārvaldības efektivitāti un Latvijas ceļu satiksmes drošību, BALTA jau 11 gadus īsteno sociālo iniciatīvu “Drošākais uzņēmuma autoparks”.

Par sociālo iniciatīvu “Drošākais uzņēmuma autoparks”

Iniciatīvu "Drošākais uzņēmuma autoparks" īsteno BALTA sadarbībā ar Satiksmes ministriju. Tā uzsākta 2013. gadā ar mērķi ne vien godināt Latvijas uzņēmumus, valsts un pašvaldību iestādes, kuras īsteno savu autoparku pārvaldību, ievērojot augstākos korporatīvās atbildības principus, bet arī:
• sekmēt korporatīvajā vidē izpratni par droša uzņēmuma autoparka izveides un pārvaldības principiem;
• sekmēt droša autoparka pārvaldības labo praksi;
• informēt uzņēmējus par autotransporta nozares tendencēm un jaunākajiem, inovatīvākajiem risinājumiem ceļu satiksmes drošības uzlabošanai.

 
Visi komentāri
 
650 29.novembris 2024 18:46
2 0 Atbildēt

Pietiek ar Olīša radītu boJājumu.Jā. Bet nu vajadzētu 1nureiz takš "noskaidrot"- kurš diez (Lohs) mums "atbild" par šo te "olīšu" atrašanos uz brauktuves.

felix65 29.novembris 2024 20:12
4 1 Atbildēt

piegāde un nomaiņa prasa papildu resursus un palielina mūsu “CO2 pēdu” B...ģ! Jūs esat noveduši autobūvi līdz idiotismam un tagad žvankštar par pēdu, izgatavojot jaunu disku!? Painteresējieties pie meža- dārza tehnikas servisiem, pie kā jūsu sūdainā pēda ir novedusi!

650 29.novembris 2024 23:28
2 0 Atbildēt

ak atveriet jel (viņiem) Acis itvs.vid.gov.lv/ ;p

Pļurkt 30.novembris 2024 8:25
2 0 Atbildēt

Vējstiklu remontēt ir pilnīgi bezjēdzīgi! To var darīt tikai pirms auto pārdošanas, jo ir lētāk kā stikla nomaiņa.

Remontē kā gribi, bet 1 - 2 gadu laikā plaisa aizies tālāk...

ārprāc 30.novembris 2024 12:35
2 0 Atbildēt

Diskus remontēt nedrīkst. Un punkts.

Rexx 30.novembris 2024 20:24
1 0 Atbildēt

Remontējot detaļu, kuru var nomainīt, ir dažas svarīgas lietas:

1. Apdrošināšanas noteikumi paredz, ka ,saņemot auto no remonta, tas nebūs sliktāks, kā pirms negadījuma. Kurš var garantēt,  ka līmēta plaisa, piemēram,  mazgājot auto, neparādīsies atkal? Apdrošinātājs būs ticis cauri pa lēto, bet pèc tam- klienta problēma. 

2. Kurš garantēs, ka tiek ievērota psreiza remonta tehnoloģija?

3. Ir risks iegūt vecu, remontētu detaļu parr jaunas cenu.

4. Nereti oriģinālā, kaut remontēta detaļa ir labāka,  nekā aftermārketa jaunā.

Kaut kā tā.

650 30.novembris 2024 20:57
0 0 Atbildēt

Vēl var (jebkuram, pat ne loham) gadīties tā ,ka (lohi) viņam izjauc gandrīz visu auto (servisa "darbs" pa kilo euro..),bet nenomaina turpat 16cm tālāk kādu ērti aizsniedzamu suuda blīvslēgu vai tamlīdzīgu štruntu pa kādiem 3eur/gab.

Jo tas lohs taču (tiem lohiem) to nebija speciāi piekodinājis un formāli tas suuds uz to remontējamo mezglu neattiecas.

Pļurkt 1.decembris 2024 8:36
0 0 Atbildēt

Tas viss atkarīgs no valsts cilvēku roku līkuma!

Dēla kolēģim pasvaigam Bembukam nosprāga automātiskā kārba. Norvēģijā piesolīja pasakainu naudu par kārbas nomaiņu un nekādā gadījumā remontu, pie kam rindā jāstāv 4 mēneši!!!

Galā ar treileri atveda uz Latviju, saremontēja to pašu kārbu un sanāca gan vairākas reizes lētāk kopā ar atvešanu un galvenais ātrāk!

darklight 1.decembris 2024 9:26
1 1 Atbildēt

Jā, klasiskos automātus pie mums pavisam labi māk restaurēt. Vēl pirms 20 gadiem tika uzskatīts, ka tas nav iespējams, laikam norvēģi joprojām tā domā. Interesantākais, ka tur vispār nekā megasarežģīta nav un remonts ir veicams pat mājas apstākļos, ar nosacījumu, ka ir iespējas to kārbu vispār noņemt.

Pļurkt 1.decembris 2024 12:48
0 0 Atbildēt

Dēla pavecam "tautas vāģim" nosprāga kondiškas kompresors. Norvēģijas servisos bija pamatīga vaimanāšana, pasakaina cena un kādi pāris mēneši rindā.

Galu galā dēls i-netā pasūtīja visu vajadzīgo un mājas pagalmā nomainīja gan to kompresoru, gan siksnu, gan kompresora eļļu (ar Latvijas automehāniķa telefonisku konsultāciju). Tuvējā servisiņā uzpildīja sistēmu...

p.s. dēls mūrnieks (restaurators).

Kanibaals 4.decembris 2024 16:24
0 0 Atbildēt

> dēls mūrnieks (restaurators).

Nu gan tālu izsities. Būs laikam maģistrs-melnstrādnieks. Nespēj pat atļauties auto remontēt.

Tavs komentārs
 
 

Pievienot bildi Pievienot video
 
 
Stingri aizliegts iAuto.lv publicētos materiālus izmantot, kopēt vai reproducēt citos interneta portālos, masu informācijas līdzekļos vai kā citādi rīkoties ar iAuto.lv publicētajiem materiāliem bez rakstiskas EON SIA atļaujas saņemšanas.

Citi raksti
 

 

Izceltie raksti

Vjetnamas Vinfast sola 10 gadu garantiju akumulatoram 5

Vjetnamas autoražotājs Vinfast, kas savu produkciju piedāvā arī Eiropas tirgū, mēģina pārliecināt pircējus ar dāsnām garantijām. Lasīt vairāk

 

Apstiprina parlamentāro ziņojumu par “Rail Baltica” (+ VIDEO) 8

“Rail Baltica” parlamentārā izmeklēšanas komisija apstiprinājusi galaziņojumu, norādot konkrētus lēmumus un personas, kuru dēļ projekts iebuksējis un ievērojami sadārdzinājies. Gandrīz visu tai doto laiku komisijas deputāti strādāja saskanīgi, taču apstiprināt galaziņojumu piekrituši tikai opozīcijas deputāti. Lasīt vairāk

 

Lepnie "Rail Baltica" auto izpaliks? - (EDzL) veiks iekšējo pārbaudi par iepirkumu komisijas darbu 13

Par dzelzceļa projekta "Rail Baltica" īstenošanu Latvijā atbildīgā SIA "Eiropas dzelzceļa līnijas" (EDzL) veiks iekšējo pārbaudi par iepirkumu komisijas darbu un specifikācijā iekļautajām prasībām saistībā ar auto īres līgumu, kas paredz maksāt 1100 eiro par vienas automašīnas nomu mēnesī. Lasīt vairāk

 

Cik tad beigās saražoja mans 2.8 kW saules paneļu parks? Decembrī 8 kWh (+ VIDEO) 10

iAutolv mini saules paneļu "parks" darbojies jau gadu - cik tas ir saražojis un kādi ir secinājumi? Lasīt vairāk

 
 

Lasītākie raksti

Jaunie raksti