Rīgas centra atdzīvināšanai varētu nedēļas nogalēs slēgt lielveikalus, bet satiksmei jābūt autobraucējiem un velosipēdistiem draudzīgai, secināts Rīgas pašvaldības un Latvijas Nekustamo īpašumu darījumu asociācijas (LANĪDA) iniciētās un izveidotās darba grupas sēdēs.
Rīgas domes Pilsētas īpašuma komitejas priekšsēdētājs Dainis Locis (NA/LRA) ir pārliecināts, ka ir jābūt proaktīviem un, ja nepieciešamas kaut kādas izmaiņas, piemēram, Ministru kabineta noteikumos, jālūdz valdībai rīkoties, nevis jāgaida, kad noteikumi tiks atvērti labošanai.
"Tāpat Rīga varētu mācīties no citām Eiropas valstu galvaspilsētām, ieviešot noteikumu, ka lielveikali ir slēgti nedēļas nogalēs, tādējādi, ļaujot pelnīt mazajiem uzņēmējiem. Jāturpina arī darbs, lai uzrunātu plašāku sabiedrību iesaistīties Rīgas centra atdzīvināšanas priekšlikumu izteikšanā," norāda politiķis.
Vairāk nekā sešu mēnešu garumā LANĪDA, sadarbībā ar Rīgas domi un plašu partneru loku, izstrādāja gandrīz 60 priekšlikumus Rīgas centra atdzīvināšanai. Kopumā notika vairāk nekā 20 darba sesijas.
"Šis process prasīja ievērojamu laiku, darbu un enerģiju. Viedokļu dažādība un karstas diskusijas liecināja par patiesu interesi par Rīgas pilsētas attīstību, ekonomisko izaugsmi un pievilcīgas, sakārtotas vides veidošanu," pārliecināts LANĪDA valdes priekšsēdētājs Aigars Šmits.
Darba grupa esot nonākusi pie kopsaucēja, ka cilvēks ir tas, kas veido Rīgas centru. Rīgas centra veidošanā būtiska loma ir pašiem iedzīvotājiem - viņu kā patērētāju, īpašnieku un biznesa organizētāju rīcība un izvēles būtiski ietekmē to, kāds būs pilsētas centrs un kā tas attīstīsies.
"Cilvēka dzīves kvalitāti ietekmē pilnīgi viss - satiksme, troksnis, vides kvalitāte, infrastruktūra, kultūras un izklaides iespējas, dzīves telpa, sabiedriskā vide un galu galā - kopienas gars. Un šajās visās sastāvdaļās jārod sinerģija un līdzsvars," uzsver Šmits.
Viņš atklāj, ka sākotnēji LANĪDA koncentrējās uz tukšo skatlogu problēmu Rīgas centrā. Tomēr ātri vien kļuva skaidrs, ka tā nav tikai uzņēmēju un pirmā stāva telpu iznomātāju problēma, bet cieši saistīta ar pilsētas kopējo attīstību.
"Ir jādomā par sakārtotu, zaļu un mierīgu vidi, kas piesaista cilvēkus un tajā pat laikā ir piemērota autovadītājiem, jo, ja vēlamies piesaistīt jaunus cilvēkus un ģimenes ar bērniem Rīgai, automašīnas centrā būs vienmēr," pārliecināts LANĪDA vadītājs.
Īpaša uzmanība tika pievērsta tādām svarīgām ielām kā Čaka un Brīvības ielas. Tika izteikti piedāvājums ieviest īstermiņa autostāvvietas centrā, bezmaksas terminētas stāvvietas pie vecpilsētas pēc darba laika un īsa termiņa bezmaksas autostāvvietas tukšo skatlogu centra ielās.
Satiksmes organizēšana, kas būtu draudzīga gan autobraucējiem, gan velosipēdistiem, kļuva par būtisku priekšlikumu daļu. Piemēram, Brīvības ielai nav jābūt tranzīta ceļam, kas savieno Vidzemi ar lidostu - šim nolūkam ir paredzēti apvedceļi. Tika arī akcentēta autostāvvietu pieejamība centrā un tā tuvumā, piemēram, "draudzīgu izmaksu" daudzstāvu autostāvvietu būvniecība vai labi nepārdodamu vai avārijas stāvoklī esošu ēku pārveide par daudzstāvu stāvvietām, lai motivētu cilvēkus apmeklēt pilsētas centru, nevis brīvdienās izvēlēties tikai tirdzniecības centrus ar bezmaksas stāvvietām.
Šonedēļ, iepazīstoties ar darba grupas priekšlikumiem, Pilsētas īpašuma komitejas sēdē deputāti izskatīja dažādus priekšlikumus iedzīvotāju un tūristu piesaistei Rīgas centrā. Piemēram, Daugavas krastmalas attīstībai nepieciešama pievilcīga vide, satiksmes mazināšana, kafejnīcu izveide. Minēta arī prāmju satiksmes atjaunošana ar Stokholmu, Helsinkiem un citām ostas pilsētām, kā arī gājēju tilta izveide no ostas uz Vecrīgu - prāmju ostas savienojums ar Vecrīgu, infrastruktūras sakārtošana tūristu ērtībai un drošai nokļūšanai Vecrīgā.
Tāpat tika aktualizēts jautājums par sabiedrisko tualešu pieejamību pilsētas centrā, atkritumu urnu izvietošanu pie autobusu pieturām un tirgus teritorijā. Viens no priekšlikumiem ir arī ieviest vairāk gājēju pāreju pilsētas centrā, tādā veidā atdzīvinot konkrētus ielu posmus, kā arī jādomā par atpūtas un izklaides iespējām ģimenēm ar bērniem - bērnu rotaļu laukumi, atrakciju parki.
Viens no priekšlikumiem ir Miera un Tallinas ielu kvartāliem līdzīgu kvartālu iedzīvināšana Rīgas centrā, kas radītu patīkamu vidi, velo novietnes. Tāpat izskanēja priekšlikums par vasaras terašu izbūves procesa atvieglošanu, birokrātiskā sloga mazināšanu uzņēmējiem, kuri renovē ēkas Rīgas centrā.
Jau ziņots, ka LANĪDA sagatavojusi un iesniegusi Rīgas domei priekšlikumus uzņēmējdarbības veicināšanai Rīgas centrā.
Šmits norāda, ka jau ilgāku laiku asociācijas biedri ne tikai vērojuši, bet arī diskutējuši par nepieciešamību Rīgas centrā veicināt uzņēmējdarbību, "atdzīvināt" Rīgas centra ielas, tādējādi veicinot ne tikai ekonomisko aktivitāti, bet visu rīdzinieku labklājību un uzlabojot galvaspilsētas tēlu un viesmīlību.
Iesaku, savukārt, šos noderīgos idiotus-jūsmiņus nosūtīt uz kādu neapdzīvotu salu - lai tur sev organizē ko un kā grib.
Kad sēž kādā šādas biedrības kabinetā un nav ko darīt, tad nav problēmu arī pa nedēļas vidu sev nopirkt visu ko vajag, bet daudziem to ir ērtāk darīt brīvdienās, jo, cik tas nebūtu dīvaini, ir cilvēki kas pa nedēļu strādā un nav sevišķi laika pirkumiem. Ne jau tāpat vien ir izveidojies tas TC formāts un tie strādā arī brīvdienās un stāvlaukumi tad ir pilni.
P.S. Nebūtu pretīm pastaigāties arī pa maziem veikaliem, kādi tie bija centrā, bet nosacijums ir ērta piebraukšana un parkings (ja ne par velti tad vismaz pa saprātīgu ciparu un VISIEM ērtām apmaksas opcijām)
Un ko tad autobraucēji darīs uz tās salas? Tur vēl būs jāuzbūvē DUS un desiņu tirgotava!