Viļņā no šā pavasara tiks piedāvāts elektrisko skrejriteņu koplietošanas pakalpojums, ko plāno sniegt uzņēmumi, kuri pārvalda zīmolus "CityBee", "Flash", "MyScoote", "Swop" un "Unicorn scooters"
Šie uzņēmumi ar galvaspilsētas pašvaldību parakstījuši memorandu par koplietošanas pakalpojuma attīstīšanu.
Kā norādījis Viļņas mērs Remiģijs Šimašus, elektriskie skrejriteņi kļūs par svarīgu pilsētas satiksmes sistēmas daļu, jo pieprasījums pārvietoties ar ātrumu, kas lielāks nekā kājāmgājējam, bet mazāks nekā automobilim, ir ļoti liels.
Skrejriteņu noma darbosies pēc brīvplūsmas sistēmas principa - izmantojot mobilās lietotnes, kartē būs redzams, kur pašlaik atrodams brīvs skrejritenis, ko varēs paņemt no šīs vietas, bet atstāt citur.
Skrejriteņos būs iemontēti sensori, kas nomas pakalpojumu punktiem sniegs informāciju par transportlīdzekļa atrašanās vietu, bojājumiem un citiem apstākļiem.
Kopumā Viļņā būs pieejami aptuveni 1000 skrejriteņu, kas, pilnībā uzlādēti, spēj nobraukt līdz pat 45 kilometriem, sasniedzot ātrumu līdz 25 kilometriem stundā.
Pakalpojuma sniedzēji pagaidām nav norādījuši, cik tas varētu izmaksāt lietotājiem. Kā izteicies "CityBee" vadītājs Luks Īla, maksa tiks aprēķināta pēc lietošanas laika. Tiek domāts arī par papildu risinājumu, kas ļautu iegādāties abonementu.
Pašvaldība prognozē, ka skrejriteņu noma sāks darboties aprīlī vai maijā. Tos varēs izmantot, sākot no 18 gadu vecuma.
Kā pastāstījis galvaspilsētas pašvaldības satiksmes uzņēmuma "Susisiekimo paslaugos" ilgtspējīgas satiksmesnodaļas projektu vadītājs Antons Ņikitins, šogad Viļņā paredzēts izbūvēt veloceliņus 30 kilometru kopgarumā, investējot aptuveni septiņus miljonus eiro.
Uzņēmumi pieļauj, ka nākotnē savus pakalpojumus varētu piedāvāt arī citās pašvaldībās, piemēram, Kauņā vai Klaipēdā.
Automašīnu koplietošanas pakalpojumi Lietuvā šobrīd pieejami Viļņā, Kauņā, Klaipēdā, Šauļos, Neringā, Palangā, Kretingā un Gargždos. Vairākās pilsētās ieviesta arī koplietošanas velonoma.
Šitais rullē, bet iauto ieteiktu sazināties ar LT kolēģiem un noskaidrot, kā leiši kvalificē elektrisko skrejriteni.
Pie mums esošā kvalifikācija paģēr, ka tie bieži jākvalificē kā moči, jo ķīnas skrejriteņu jauda un/vai ātrums pārsniedz mopēdam pieļaujamo jaudu/ātrumu. Vajag A1 vai pat B kategorijas tiesības, atkarībā no riteņu skaita, uz gājēju celiņiem tie nedrīkst atrasties. Bet tā kā šie ķīnas brīnumi nav reģistrējami CSDD, tad arī uz ielām tie nedrīkst rādīties.
Strupceļš kaut kāds!?
P.s.ir pašvaldības, kas savos iekšējos noteikumos ir noteikušas sevišķus aizliegumus, kur šie brīnumi (ne)drīkst rādīties - piemēram gājēju celiņi un pludmale, atstājot viņiem velo celiņus un ...slēgtus pagalmus... Arī kaut kā ne tā...
tur tak rakstīts "sasniedzot ātrumu līdz 25 kilometriem stundā", un ja motors ir zem 250 W, tad nav jāreģistrē. Vai tad jāreģistrē elektiskie asfalta dēļi , vienriteņi, segway un citi brīnumi ?