Īstenojot Eiropas zaļo kursu, jāveic izmaiņas mobilitātes, būvniecības, kā arī lauksaimniecības un pārtikas ražošanas jomās 13

 

Foto: iAuto.lv

Nozare.lv | 15.decembris 2020 10:27

Īstenojot Eiropas zaļo kursu, jāveic izmaiņas mobilitātes, būvniecības, kā arī lauksaimniecības un pārtikas ražošanas jomās, to šodien uzsvēra diskusijas "Eiropas zaļais kurss un aktuālie jautājumi" dalībnieki.

Eiropas Komisijas (EK) pārstāvniecības Latvijā organizētajā diskusijā "Eiropas zaļais kurss un aktuālie jautājumi" EK vides, okeānu un zivsaimniecības komisārs Virgīnijs Sinkēvičs pauda pārliecību, ka Eiropas Savienība (ES) var sasniegt izvirzīto mērķi līdz 2050.gadam kļūt par pasaulē pirmo klimatneitrālo kontinentu.

Viņš norādīja, ka Covid-19 izraisītā krīze patlaban nav kavējusi zaļā kursa mērķu sasniegšanu, taču tā ir likusi mainīt ikdienas ieradumus, kas ir radījuši papildu slodzi videi.

Vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministrijas (VARAM) valsts sekretāra vietnieci vides aizsardzības jautājumos Alda Ozola norādīja, ka gan Latvijā, gan pārējās ES valstīs, ieviešot zaļo kursu, ir īpaša uzmanība jāvelta trijām jomām.

Viņas ieskatā ir jāizvērtē un jāmaina mobilitātes paradumi, ko lietojam ikdienā, piemēram, ir daudz intensīvāk jāpāriet uz elektroautomobiļu lietošanu. Covid-19 krīzes ieguvums šogad ir attālinātais darbs, ko cilvēki aizvien plašāk izmanto, pateicoties informācijas tehnoloģiju iespējām.

Otra ļoti būtiska joma ir būvniecības sektors, kur jāpāriet uz energoefektīvu ēku būvniecību, esošo ēku siltināšanu, kas ļautu samazināt iedzīvotājiem izdevumus par apkuri, tādējādi ļaujot uzlabot dzīves līmeni, sacīja Ozola.

Viņa norādīja, ka trešais sektors, kuram ir liela ietekme uz vidi ir pārtikas ražošana un lauksaimniecība. Ir ļoti svarīgi samazināt pesticīdu izmantošanu.

Ozola norādīja, ka arī pilsētām ir jākļūst zaļākām, ir jāveido jauni parki, kur cilvēkiem atpūsties. Tāpat ir jārūpējas par bioloģiskās daudzveidības atjaunošanu dabā.

Ierēdne uzsvēra, ka publiskajam sektoram ir jārada veidi, ka iedzīvotāji var īstenot zaļo kursu, lai varētu sasniegt izvirzīto mērķi par klimatneitralitāti. Svarīgi ir subsidēt iedzīvotājus, lai viņi varētu apgūt jaunas prasmes.

Savukārt Latvijas Universitātes pētnieks un biedrības "Zaļā brīvība" vadītājs Jānis Brizga atgādināja par aprites ekonomikas un bioloģiskās daudzveidības nozīmīgumu turpmākajos gados.

Brizga uzsvēra, ka bagātākie iedzīvotāji uz vidi atstāj desmit līdz 15 reizes lielāku ietekmi uz vidi nekā nabadzīgie.

Viņa ieskatā aprites ekonomikā ir svarīgi samazināt atkritumu daudzumu. Pašlaik esošās atkritumu apsaimniekošanas sistēmas nav efektīvas, jo Latvijā poligonos tiek apglabāts liels daudzums atkritumu, ko varētu atkārtoti izmantot.

Diskusijas dalībnieki pauda satraukumu, ka Latvijā iespējams varētu samazināt mežu platības par 30%. Gan komisārs Sinkēvičs, gan Ozola noraidīja šīs bažas, uzsverot, ka ES nav šādu mērķi izvirzījušas, bet jārīkojas ir pilnīgi pretēji un jāpalielina mež platības stādot jaunus kokus, kā arī jārūpējas par veciem un vērtīgiem kokiem.

Tāpat diskusijas dalībnieki vaicāja par ES mērķiem zvejas apjomu samazināšanai Baltijas jūrā. Sinkevičs norādīja, ka patlaban mencu zveja Baltijas jūrā ir aizliegta, lai atjaunotos mencu populācija, taču zvejniekiem ir iespējas zvejot citu sugu zivis. ES nav nodoma pilnībā iznīcināt Baltijas valstu zvejniecību, uzsvēra komisārs.

Kā vēstīts, ES mērķis ir līdz 2050.gadam kļūt par pasaulē pirmo klimatneitrālo kontinentu ir mūslaiku lielākais izaicinājums un arī izdevība. Lai šo mērķi sasniegtu, EK ir nākusi klajā ar Eiropas zaļo kursu - vērienīgu pasākumu kopumu, kura nolūks ir dot ES iedzīvotājiem un uzņēmumiem iespēju gūt labumu no pārejas uz ilgtspējīgu zaļo ekonomiku.

Savukārt, nodrošinot Eiropas Zaļā kursa ieviešanu, 2020.gada 11.martā EK pieņēma jaunu aprites ekonomikas rīcības plānu. Tajā paredzēti pasākumi visā ražojumu aprites cikla laikā, un tā mērķis ir pielāgot ekonomiku zaļajai nākotnei un stiprināt konkurētspēju, vienlaikus aizsargājot vidi un nodrošinot patērētājiem jaunas tiesības.

Plānā paredzēta arī jaunas ES tekstilizstrādājumu stratēģijas izstrāde, lai stiprinātu konkurētspēju un inovāciju šajā nozarē un attīstītu ES tirgu tekstilizstrādājumu atkārtotai izmantošanai.
 

 
13 Lasīt visus komentārus → Populārākie komentāri
 
felix65 15.decembris 2020 19:52
4 0 Atbildēt

Un vēl- kāpēc mums ir jāieved dažu importētāju interesēs paiku, ko paši ražojam, no citām valstīm? Tā liek "brīvais tirgus"? Nu tad beidziet muldēt par klimatneitrālu politiku!

imzz 15.decembris 2020 11:18
3 0 Atbildēt

"Brizga uzsvēra, ka bagātākie iedzīvotāji uz vidi atstāj desmit līdz 15 reizes lielāku ietekmi uz vidi nekā nabadzīgie."--

O, jā, tie nabago miljardi nekādu manāmu ietekmi uz vidi neatstāj. Brizga gan varētu sākt ar sevi, dzīvot naturālā saimniecībā un pārvietoties ar išaku.

WALA 15.decembris 2020 11:18
2 0 Atbildēt

Ai, ai kā mēs mīlam disktutēt par muļķībām - nav LV tādu problēmu kādas ir Vācijā utml. Bet nu atkritumus gan vajag mazināt, bet visam citam sākot ar EV pārstāt tik daudz muldēt un izrēķināt, kāds pārejas temps vai kaut kā samazināšanas temps ir nepieciešams lai ekonomikai no tā būtu ieguvums nevis "zāģis".

 

Pievienot bildi Pievienot video
 
 
Stingri aizliegts iAuto.lv publicētos materiālus izmantot, kopēt vai reproducēt citos interneta portālos, masu informācijas līdzekļos vai kā citādi rīkoties ar iAuto.lv publicētajiem materiāliem bez rakstiskas EON SIA atļaujas saņemšanas.

Izceltie raksti

Palika 18 kilometri: 3 miljonus vērts Ferrari F40 piedzīvo avāriju Vācijā 8

Automašīna bija ceļā uz automobiļu izstāžu un pārdošanas kompleksu Motorworld Bublingenē, netālu no Štutgartes. Līdz mērķim bija atlikuši 18 kilometri. Lasīt vairāk

 

Kurš izraisīja bīstamu situāciju? (+ VIDEO) 34

Abu vadītāju domas par to, kurš izraisīja bīstamu situāciju, dalās. Lasīt vairāk

 

Arī kā sedans - Volkswagen Passat Ķīnai 7

Jaunākais Volkswagen Passat Eiropā ir pieejams tikai universāla modifikācijā, taču Ķīnā to var nopirkt ar sedana virsbūvi. Lasīt vairāk

 

ADAC: Ķīnas autobūve ir nopietni konkurenti 8

Vācijas automobiļu kluba ADAC eksperti nonākuši pie secinājuma, ka Ķīnas autobūves produkcija pēdējos gados ir stingri pielikusi un min Eiropas ražotājiem uz papēžiem. Lasīt vairāk

 
 

Lasītākie raksti

Jaunie raksti