Piecas e-auto priekšrocības salīdzinājumā ar parastajiem: ne tikai labāka dinamika un lielāks komforts 26

 

Foto: Publicitātes attēls

Velocita | 6.jūlijs 2021 13:34

Visbiežāk uzsvērtā elektrisko automobiļu priekšrocība, salīdzinot ar iekšdedzes mašīnām, ir braukšana bez izmešiem. Taču tā nebūt nav vienīgā. Elektromotoru un automobiļu uzbūves pārākums kļūst aizvien redzamāks, ražotājiem ieviešot jaunus modeļus.

Zemāks smaguma centrs

Viena no elektrisko auto īpašībām, kas tiem nodrošina pārākumu vadāmībā, ir zemāks smaguma centrs. Lai sasniegtu tādu pašu efektu automašīnās ar iekšdedzes motoru, ir jārisina nopietni inženierijas rēbusi, meklējot veidus, kā pēc iespējas zemāk uzstādītu dzinēju un transmisiju.

E-automobiļa grīdā iebūvētā baterija zema smaguma centra problēmjautājumu atrisina pati no sevis, taču Auto Bild Latvija redaktors un Latvijas Gada auto žūrijas loceklis Toms Timoško norāda, ka nebūtu pareizi koncentrēties tikai uz šo aspektu.

“Auto, kas jau sākotnēji konstruēti kā elektriskās mašīnas, demonstrē labāku svara sadalījumu nekā tie, kas adaptēti, par pamatu ņemot iekšdedzes modeli. Zemais smaguma centrs nodrošina labāku saķeri, un izsvarojums starp riteņu asīm ir sadalīts vienmērīgāk – tas vadītājam ļauj justies stabilāk un drošāk. Autoražotāji tiecas savus auto apveltīt ar šādām īpašībām, un, kad viņiem tas izdodas, modelis saņem augstu novērtējumu,” stāsta auto eksperts.

Piemēram, Tesla Model 3 vai pavisam jaunais Kia EV6 ir izstrādāti, izmantojot platformas, kas radītas speciāli elektriskajiem modeļiem. Tā, pateicoties E-GMP modulārajai platformai, Kia EV6 krosovers precīzi atspoguļo modeļa devīzi “Pretpoli pievelkas” ("Opposites United"). Lai gan parasti šāda tipa automašīnām ir paaugstināts smaguma centrs, ko nosaka palielinātais klīrenss un augstāka virsbūve, EV6, pateicoties baterijas izvietojumam, ir salīdzinoši zems smaguma centrs, un tā rezultātā ir panākta labāka vadāmība.

Labāka dinamika

Elektriskās automašīnas priecē autovadītājus arī ar ļoti plūdenu braukšanas dinamiku un strauju paātrinājumu. Piemēram, pat pieticīgais otrās paaudzes Nissan Leaf Plus 100 km/h var sasniegt 6,5 sekundēs. Kia EV6 GT versijas parametri uz šī fona izskatās vēl jo iespaidīgāk – spurtam līdz 100 km/h nepieciešamas vien 3,5 sekundes.

Pēc T. Timoško domām, elektromobiļu dinamika var izrādīties noderīga visparastākajās ikdienas situācijās.

“Dinamika tik tiešām ir viena no elektrisko auto priekšrocībām, un to nodrošina lielais un momentāni pieejamais maksimālais griezes moments. Šāds raksturs ļauj ātri reaģēt un strauji rīkoties, piemēram, pārkārtojoties no vienas braukšanas joslas uz citu vai iekļaujoties plūsmā no paātrināšanās joslas.

Cik gan nav redzēts, ka vadītājs neizlēmīgi aizripina līdz paātrināšanās joslas galam, apstājas, nespēj uzsākt gaitu un ir spiests gaidīt garus luksofora ciklus vai citu satiksmes dalībnieku žēlastību. Elektriskais auto šo uzdevumu vienkāršo, jo ir daudz vieglāk izlīdzināt ātrumu ar citiem satiksmes dalībniekiem,” novērojamos dalās Auto Bild Latvija redaktors.

Optimālāka pilnpiedziņa

Lai iekšdedzes dzinēja automobilis spētu griezt visus četrus riteņus, nepieciešams radīt un izvietot kompleksus mehāniskos transmisijas mezglus, un, kā likums, tie samazina salona telpu. Elektriskajā automobilī katrai asij iespējams izmantot atsevišķu motoru, tā izveidojot konstrukcijas ziņā salīdzinoši vienkāršu pilnpiedziņas sistēmu.

“Ideāls variants būtu atsevišķs motors katram ritenim. Šādā shēmā būtu vismazākie enerģijas zudumi, jo atkristu vajadzība pēc transmisijas, un visu jaudu varētu pievadīt tieši riteņiem. Tiesa, četri motori aizņemtu vairāk vietas, un tas traucētu pilnībā izmantot šasijas potenciālu.

Jāatzīmē, ka jaunajās piedziņas sistēmās milzu nozīme ir ne tikai motoriem un to izvietojumam, bet arī vadības programmatūrai. Teorētiski elektriskā piedziņa paver praktiski neierobežotas iespējas, veiktspēju, vadāmību un drošību paceļot pavisam citā līmenī. Taču tas nebūt nav vienkārši, un ražotāji sastopas ar jauniem izaicinājumiem. Nesen kādā jauna elektriskā automobiļa prezentācijā izskanēja, ka 30 procentus rezultāta nosaka arhitektūra un elektromotori, bet 70% – programmēšana,” uzsver T. Timoško.

Lai nodrošinātu pilnpiedziņu, daudzi ražotāji izvēlas izmantot divu elektromotoru koncepciju: priekšējais motors piedzen priekšējos riteņus, bet aizmugurējais – aizmugurējos. Pašlaik tas ir optimāls risinājums, mēģinot salāgot telpas, svara un piedziņas dimensijas.

Šāda konstrukcija ir pielietota arī pilnpiedziņas Kia EV6. Moderni mehāniskie un programmatūras risinājumi nodrošina momentānu enerģijas un griezes momenta sadalījumu starp asīm, tādējādi uzlabojot gan saķeri, gan vadāmību.

Vairāk vietas salonā

Autovadītājiem izmēģinot elektromobiļus, tie bieži atklāj, ka salīdzinājumā ar līdzīgiem iekšdedzes dzinēja modeļiem e-mašīnās to konstrukcijas īpatnību dēļ ir vairāk vietas.

“Izstrādājot jaunas elektromobiļu platformas, inženieri mēģina riteņus izvietot pēc iespējas tālāk automašīnas stūros, un mezglu specifika to atļauj. Tas atstāj vairāk vietas automobiļa salonam. Cita būtiska priekšrocība ir līdzena grīda, kas paver iespēju efektīvāk izvietot interjera elementus un attiecīgi nodrošina augstāku komfortu,” stāsta T. Timoško.

Tādējādi jaunākie elektromobiļi, kas būvēti uz specializētas platformas, pie līdzīgiem ārējiem gabarītiem piedāvā plašāku salonu. Labi piemēri ir Kia EV6 un Volkswagen ID.3. Lai gan šīs mašīnas nav īpaši lielas, tajās ir vairāk vietas nekā līdzīga izmēra iekšdedzes modeļos.

Brauc klusāk un komfortablāk

Daži autovadītāji priecājas par skaļu rēcošu iekšdedzes motoru, taču visai bieži izrādās, ka apkārtējie par troksni nav vienlīdz lielā sajūsmā, un vienīgā izeja ir dzinēju izslēgt. Savukārt elektriskās automašīnas ir klusas un tālab ērtas ceļotājiem un ļoti piemērotas pilsētvidei.

“Jo mazāk kairinātāju trokšņa un vibrāciju veidā, jo vadītājam vieglāk saglabāt koncentrēšanos. Te gan jāatzīst, ka dzinēja skaņa ir informācijas avots un vēl viens veids, kā vadītājs izjūt automobili un braukšanas procesu. Ja braucamais ir tik “skaļš” kā gludeklis, jūs, iespējams, tik labi nejūtat ātrumu, taču šo jautājumu risina modernās palīgsistēmas, kas atpazīst ceļa zīmes, brīdina par ātruma pārsniegšanu un tamlīdzīgi,” spriež T. Timoško.

Te gan jāatceras, ka troksni nerada vienīgi dzinējs. Neatkarīgi no piedziņas ietekme ir virsbūvei pāri plūstošajam gaisam, kā arī riepām, kas, braucot ar e-auto, mēdz būt pat dzirdamākas. Taču arī šīs problēmas tiek risinātas novatoriskos veidos.

“Elektromobiļos akustiskā fona problēmu nevar risināt tikai ar papildu skaņas izolācija, jo tas dotu nevēlams papildu svaru, tādēļ tiek izmantota sistēma, kas darbojas tāpat kā apkārtējo troksni slāpējošās austiņas. Kopumā akustiskajam komfortam elektriskajos auto tiek pievērsta liela uzmanība, un inženieri pieliek pamatīgas pūles, lai apspiestu labi pazīstamos trokšņus. No otras puses, diezin vai mēs gribētu pārvietoties “kapa klusumā”. Ir automobiļi, kas piedāvā sintezētu skaņu, kas kalpo par sava veida papildu koordinātu sistēmu. Līdz ar to tiesības izvēlēties šajā ziņā ir saglabātas,” rezumē eksperts.

 
Visi komentāri
 
WALA 6.jūlijs 2021 14:42
8 3 Atbildēt

kas par mārketinga bulšitu, zemāks smaguma centrz vien ir ko vērtz

... 6.jūlijs 2021 14:57
7 1 Atbildēt

Pieliec "parastajai" mašinai apakšā kādus 300...400 kg smagu plāksni un dabūsi zemo smaguma centru...

nukā 7.jūlijs 2021 8:26
2 0 Atbildēt

auto ar zemu smaguma centru ir stabilāks uz estakāžu uz/nobrauktuvēm un garos pagriezienos kur tu brauc uz maks. atļauto nesamazinot ātrumu, tā vien ir vērts pirkt elektrisko dampi procentuāli šo posmu ir 1% no visa ceļa, jopta....

msh 6.jūlijs 2021 17:20
5 1 Atbildēt

Optimālāka pilnpiedziņa my ass. Kvatrai ir viens motors, viena ātrumkārba un trīs diferencāļi - teslai ir divi motori, divas ātrumkārbas un divi diferencāļi, vai arī trīs elektromotori, trīs ātrumkārbas un viens diferencālis - nu riktīgi optimāli... Nebrīnītos ja tai transmisijai pat būtu zemāks lietderības koeficients, tik vien ka elektrokasti var jau arī darbināt vienas ass piedziņas režīmā un tā izglābt situāciju...

Janis 6.jūlijs 2021 17:40
10 3 Atbildēt

Savukārt parastajiem ir 20 priekšrocības pret elektrokastēm.Galvenā ir izmaksas,tad nepaliec uz ceļa kad izlādējas strāva.....

LMT 6.jūlijs 2021 18:30
4 0 Atbildēt

Vienīgā priekšrocība ir labāka cena, punkts.

Shiirs 6.jūlijs 2021 20:55
1 6 Atbildēt

Atkal bomātu gudribas...

WALA 6.jūlijs 2021 20:59
4 0 Atbildēt

Eh Šīri, Šīri es tikko vien Model X tuvuma aptaustij, ja nezinatu ka auto jauns domatu ka bliezts, un vienz kolega ar auto remontu ļoti uz tu ar par to blakus ieņirdza. Paņem jebkurā virziena kura skaties uz panelu salaiduma vietām - visur jau no 5 metri saskatāmi salikšanas kvalitātes kasjaki ... bet citadi auto jau prikolīgs, un diezgan ērts un ietilpīgs.

Shiirs 7.jūlijs 2021 8:54
0 3 Atbildēt

Beidz vaimanāt bomār.

Shiira ex-sieva 7.jūlijs 2021 9:49
1 0 Atbildēt

Tu tā arī neesi mainījies un paliki gaudulīgs bābietis biksēs bez vīrišķās potences. Labi, ka laicīgi to sapratu un aizgāju

Shiirs 7.jūlijs 2021 17:29
0 0 Atbildēt

Nedirs, šorīt redxēju tevi virtuvē!

Shiira ex-sieva 7.jūlijs 2021 21:04
0 0 Atbildēt

Ha, redzēji gan! Redzēji tu tikai elsojošo santehniķi, irsēj!

guncha 6.jūlijs 2021 22:36
2 1 Atbildēt

elektromisenes no konveijera uz presi un uzreiz luznos,mesli pedejie

Latvietis 7.jūlijs 2021 6:42
1 0 Atbildēt

Elektromēslam ir tikai viens Plus, tas at rodās uz baterijas un ar to pozitīvās īpašības Beidzās.

pluss 7.jūlijs 2021 8:28
3 0 Atbildēt

Elektriskais nodeg daudz ātrāk un spožāk par dīzeli

anoagask 7.jūlijs 2021 12:18
2 0 Atbildēt

elektroauto kapitālais remonts 1/3 no jaunas mizas cenas - Protams, diezgan pamatotas cerības, ka ~8 gadu laikā, kad beigsies OEM baterijas, bateriju cena būs kritusies par 50 vai vairāk procentiem.

Tā ka tas viss ir elektronika, neatkarīgo servisu iespējas mainīt baterijas ražotāji maksimāli centīsies apgrūtināt, lai maksimizētu savu peļņu

Krotow 7.jūlijs 2021 12:30
1 0 Atbildēt

Par paātrinājumu un iespēju drošāk uzsākt braukt intensīvā satiksmē piekrītu. Ar tām pašām Fiqsy nomas zojām var drošāk uzsākt braukt kad jāpagriežas pa kreisi uz ielu ar intensīvu satiksmi abos virzienos. Taču iznomātājs ir pret drošu braukšanu - šāds pagrieziens būs par papildus maksu un ar sabojātu klienta vēsturi.

Slow 7.jūlijs 2021 14:22
1 0 Atbildēt

Fiqsy būtu jāmaina nosaukums uz Slow.

Vienu reizi notestēju kā iet elektrovāgens un viss, Fiqsy atsūta sms, ka tu esi pārāk Fikss, tu vairs neesi mūsu klients.

Nu i pofig, braucu ar Carguru un CityBee. Tie nav tādi paranoiķi kā fiksīši. Un vispār, tās Zojas ir baigi neērtas priekš kārtīga Latviešu čaļa, salīdzinājumam Corolla ir plašāks auto par Zoju.

Opis 7.jūlijs 2021 14:16
1 0 Atbildēt

Šeit nav minēti EV auto lielākie mīusi:

1. Ļoti dārgs. Par EV mašīnas cenu parasti sanāk 2 parastie auto, dažreiz pat vairāk kā 2. Par telsas cenu sanāk pat 3 auto.

2. EV auto milzīgais svars, kas uz slidena ceļa seguma nozīmē garāku apstāšanās ceļu.

3. Slikti attīstīta uzlādes infrastruktūra.

4. Īsti pats neko nevar salabot, tātad jāved pie dīlera un viss pa dārgo.

5. Akumulatora maiņa maksās tikpat cik jauns auto.

6. Problēmas ar vides piesārņojumu pēc kaumulatorunolietošanās! Latvijā nav nevienas akumulatoru pārstrādes rūpnīcas.

felix65 7.jūlijs 2021 20:01
0 0 Atbildēt

Aizmirsi piebilst, ka ražošanā daudz netīrāks par benzīnauto.

Asaris 7.jūlijs 2021 15:04
1 3 Atbildēt

Tik varēja pieminēt ka visas tās priekšrocības ir nenozīmīgas, ja nevari lādēt mājās vai darbā.

Bet ja rocība un iespējas lādēties ļauj, tad jābūt dundukam lai kratītos ikdienā ar iekšdedzes lūzni nevis elektrovāgen.

Te protams jāņem vērā, ka vienam garšo āboli citam apelsīni, bet parasti tas ir apmēram 1 no 10 kas izbrauc ar elektrokasti un saka nē ar dīzelīti foršāk.

Darbs 7.jūlijs 2021 21:08
2 0 Atbildēt

Kāpēc visi uzsver lādēšanu darbā kā tādu bonusu? Darbā to var darīt tikai tur, kur ir maz darbinieku vai esi pietiekami liels boss, lai tev būtu sava vieta placī un elektrība. Kāpēc lai darba devējs visiem nodrošinātu iespēju lādēt auto? Ja nu tikai kā bonusu. Bet tad par to ir jāziņo VIDam un jāmaksā nodoklis - un atkal nekāda izdevīguma. VID, jūs jau kontrol'ējat šitos elektrības sūcējus darbavietā?

WALA 7.jūlijs 2021 22:23
0 0 Atbildēt

Jaunās "zaļās iegribas" dēļ sūkt pa dienu enerģiju varbūt arī būs lēti tad ja saules un vēja enerģiju bāzt nebūs kur, taču kas notiek tad kad saule un vējš pa dienu "nestrādā" jau ir pavisam cits "cenu jautājums" šādā "jaunā zaļā pasaulē" ...

msh 8.jūlijs 2021 12:47
1 0 Atbildēt

Tu piemirsi ka normālajām mašīnām nevajag uzpildi ne darbā, ne mājās - bākas ietilpība ir pietiekama lai ar tādu marazmu nevajadzētu nodarboties. Un te arī izgāžas tavs "uzlādes iespēju" punkts...

Par to pēdējo - nu jā - pie tā ka tie izbraucēji parasti brauc ar mūsdienu mašīnām, kuras uztaisītas maksimāli garlaicīgas - klusas, ar vārgu atsaucību uz pedāli, smagas, lielas, neveiklas, piebāztas ar vadītāju kontrolējošu elektroniku, tad iekāpjot elektrolūznī, kur ponta pēc ražotāji ir ieprogrammējuši momentānu atsaucību gumijas pedālim, tas 9 no 10 liekas ahujeķ. Respektīvi, pārfrāzējot to - par elektrokastēm jūsmo nejēgas. Ja tev šķiet ka tā nav - parādi man kadus nopietnus dragreisistus kas ar elektromobīļiem vālē - tak elektromobīļu dinamika, blablabla - diez vai kādu atradīsi...

Asaris 8.jūlijs 2021 14:50
0 1 Atbildēt

99,9% autovadītāju neinteresē nekādi dragreisi. Vrūūm vrūūm varbūt pietrūkst kādam kam starp kājām nav kas testosteronu ražo.

Tiem kas ikdienā braukā svarīgāks ir uzrāviens, vadāmība, dinamika un komforts.

Un par uzpildi, tieši tā, tev ir jākratās uz benzīntanku.

90% laika mašīna stāv un netiek lietota, tikai loģiski ka tajos brīžos viņa var uzpildīties, visbiežāk tie 90% ir mājās vai darbā.

Tu laikam nevari samierināties ka tuvākajā nākotnē pārvietošanās notiks ar elektroenerģiju vai ar kaut ko kas tiek ražots ar elektoenerģiju.

Daniels! 9.jūlijs 2021 15:07
0 0 Atbildēt

Nu un ko ar to elektroauto iesàksim-25 gràdos???

Tavs komentārs
 
 

Pievienot bildi Pievienot video
 
 
Stingri aizliegts iAuto.lv publicētos materiālus izmantot, kopēt vai reproducēt citos interneta portālos, masu informācijas līdzekļos vai kā citādi rīkoties ar iAuto.lv publicētajiem materiāliem bez rakstiskas EON SIA atļaujas saņemšanas.

Izceltie raksti

Genesis parāda grezna elektriskās piedziņas krosovera konceptu (+ FOTO)

Ņujorkas autoizstādē izliktajam Neolun ir koncepta statuss, ar lielu potenciālu pārtapt par sērijveida modeli GV90. Lasīt vairāk

 

Izmaiņas koplietojamo elektroskrejriteņu satiksmē Rīgā (+ VIDEO) 2

Rīgas dome šodien lēma, ka no maija koplietojamie elektriskie skrejriteņi pa Rīgas centru nebrauks ātrāk par 20 kilometriem stundā, kā arī pakāpeniski tiks ieviestas speciālas to novietošanas zonas un tos nedrīkstēs atstāt kur pagadās, kā tas nereti bijis līdz šim. Skrejriteņu operatori izmaiņas vērtē neviennozīmīgi. Lasīt vairāk

 

Sieviete veikusi pirmo pasaules apceļošanu ar elektromobili (+ FOTO) 14

Leksija Olforda kļuvusi par pirmo cilvēku pasaulē, kas ar elektromobili apbraukusi apkārt zemeslodei. Lasīt vairāk

 

Pirmos elektroskrejriteņu ātruma un stāvēšanas ierobežojumus Vecrīgā plāno ieviest no maija 6

Pirmos elektroskrejriteņu ātruma un stāvēšanas ierobežojumus Rīgā plāno ieviest no maija, šodien preses konferencē informēja Rīgas domes Satiksmes un transporta lietu komitejas priekšsēdētājs Olafs Pulks (JV). Lasīt vairāk

 
 

Lasītākie raksti

Jaunie raksti