Jaunas piesārņojumu prasības: kas aizstās dīzeļdegvielu? 14

 

Foto: Publicitātes attēls

Velocita | 24.augusts 2021 10:25

Transports ir un paliek viena no svarīgākajām ekonomikas artērijām pasaulē, un šīs nozares uzņēmumi rada ievērojamu pienesumu iekšzemes kopproduktā. Vienlaikus piesārņojuma ziņā tā ir viena no problemātiskākajām nozarēm, jo Eiropā transporta joma ir atbildīga par ceturto daļu siltumnīcefekta gāzu emisiju.

Situācija rada bažas visām iesaistītajām pusēm – Eiropas Savienības (ES) valstu iedzīvotājiem, uzņēmumiem, kuru komercdarbība ietver transporta pakalpojumus, un, protams, autoražotājiem, kuri meklē ceļus, kā radīt ekoloģiski tīrākus risinājumus un nodrošināt ilgtspējīgākus pasažieru un preču pārvadājumus.

Iveco, Volvo, MAN, Daimler, Scania, Ford un DAF pagājušā gada beigās parakstīja līgumu, apņemoties pārtraukt ar fosilo degvielu darbināmu komerciālo transportlīdzekļu ražošanu desmit gadus agrāk, nekā plānots, proti, 2030., nevis 2040. gadā, un koncentrēties uz ūdeņraža, elektriskās piedziņas un tīras biodegvielas tehnoloģijām. Šis dokuments atspoguļo šodienas realitāti, taču videi saudzīgāku transporta risinājumu meklējumiem ir senāka vēsture.

No Euro 1 līdz nulles emisijām

Automašīnu radīto piesārņojumu Eiropā sāka regulēt 20. gadsimta beigās, ieviešot emisiju standartizācijas sistēmu. Tajā noteiktas transportlīdzekļu dzinēju emisijas robežas, kuras pārbaužu laikā nedrīkst pārsniegt.

Dažādām automašīnu kategorijām noteica atšķirīgas piesārņojuma prasības, kā arī piemēroja dažādas mērīšanas metodes, bet pirmais Euro 1 standarts visiem transportlīdzekļiem tika ieviests 1992. gadā. Pašreizējais Euro 6 emisiju standarts stājās spēkā 2013.–2014. gadā. Tā bija pirmā reize, kad noteica normas ne tikai jau iepriekš regulētajām oglekļa monoksīda (CO), slāpekļa oksīdu (NOx) un ogļūdeņražu (HC) emisijām, bet arī ārkārtīgi kaitīgo sīko daļiņu (PM) izmešiem.

Šā gada marta sākumā Eiropas Komisija izziņoja priekšlikumus jaunajam Euro 7 standartam. Paredzams, ka tas kļūs par pēdējo dokumentu, kas regulēs emisijas. Tā mērķis ir nodrošināt, lai katrs transportlīdzeklis, kas nonāk tirgū, visā tā dzīves ciklā būtu ekoloģiski tīrāks un ļautu efektīvi īstenot ES zaļās politikas mērķus.

Galīgie priekšlikumi par Euro 7 standartu tiks iesniegti izskatīšanai Eiropas Parlamentā šā gada vidū, un paredzams, ka jaunie noteikumi stāsies spēkā ap 2025. gadu.

Aizvien stingrākie piesārņojuma standarti ir likuši ražotājiem uzlabot savus auto modeļus, taču tiem nav bijis pietiekamas ietekmes uz vienu no galvenajiem klimata pārmaiņu cēloņiem – oglekļa dioksīdu (CO2). Direktīvu, kas attiecas uz transportlīdzekļu CO2 emisijas standartiem 2025. un 2030. gadam, ES ieviesa 2019. gada aprīlī un tā stājās spēkā 2020. gada 1. janvārī; paredzams, ka standarti pieļaujamo izmešu normu samazinās attiecīgi par 15 un 37,5 procentiem, salīdzinot ar rādītājiem, kas tiks fiksēti šogad.

Direktīvā ir noteiktas prasības kravas automašīnu ražotājiem ne tikai attiecībā uz CO2 emisijām (15% samazinājums līdz 2025. gadam un 30% samazinājums līdz 2030. gadam), bet arī kabīnes drošībai un aerodinamiskajiem parametriem.

Lielāka uzmanība smagajam transportam

Lai gan smagā transporta īpatsvars ES autoparkā ir tikai 25 procenti, tas rada gandrīz pusi no visa autoparka CO2. Turklāt autotransporta vienību skaits tā ērtības un daudzpusības dēļ turpina palielināties.

Jaunās prasības ne vien samazinās emisijas, bet arī izmaksas degvielai. Tiek lēsts, ka, pateicoties prasībām, līdz desmitgades beigām būs novērsta 54 miljoni tonnu CO2 nonākšana vidē, un pārvadātāji, 2025. gadā iegādājoties jaunu transportlīdzekli, pirmajos piecos lietošanas gados ietaupīs aptuveni 25 tūkstošus eiro, bet tādā pašā periodā pēc 2030. gada – aptuveni 55 tūkstošus.

Nākamā jauno standartu pārskatīšana jaunām kravas automašīnām ES tirgum paredzēta 2022. gadā. Parasti ražotāji jau iepriekš ir bijuši gatavi nākotnes prasībām. Piemēram, Iveco pirmo Euro 6 atbilstošo vilcēju ražoja vairāk nekā sešus gadus, pirms normatīvs stājās spēkā 2007. gadā.

Alternatīvu meklējumos

Cits risinājums, kas var ievērojami samazināt piesārņojumu, ir transports, ko darbina ar dabasgāzi: ar saspiestu dabasgāzi darbināmas daudzfunkcionālās kravas automašīnas (atkritumu savākšana, preču piegāde u.tml.) un sašķidrinātas dabasgāzes kravas automašīnas, kuras, tāpat kā Iveco S-Way NP, ar vienu biometāna tvertni spēj veikt 1,6 tūkstošu kilometru attālumu.

Pirmo sašķidrinātās dabasgāzes kravas automašīnu Iveco ieviesa 2012. gadā un ir nepārtraukti pilnveidojis šo tehnoloģiju; 2018. un 2021. gadā kompānijas produkti Eiropā tika nominēti Starptautiskajam gada ilgtspējīgā kravas automobiļa titulam. Uzņēmums lēš, ka biometāna izmantošana, salīdzinot ar analoģisku dīzeļmašīnu, CO2 izmešus samazina pat par 95 procentiem.

Attīstoties elektriskajai piedziņai, daudz tiek runāts par tās pielietošanu kravas automobiļos, taču progress šajā jomā ir bijis daudz pieticīgāks nekā vieglajos automobiļos. Komercauto elektrisko piedziņas ražotāja Proterra vadītājs Džeks Alens ASV medijiem norādīja, ka baterijas demonstrē labu sniegumu pasažieru autobusu sektorā, bet viņam ir daudz skeptiskāks skatījums uz to veiksmīgu pielietošanu tālsatiksmes kravas transportā.

“Es domāju, ka šim transporta veidam pats piemērotākais risinājums ir ūdeņradis. Nākotne rādīs, kas notiks ar tā pielietošanu, jo baterijas kļūst vieglākas un ļauj veikt lielākus attālumus Viss var mainīties, ja to parametri pārskatāmā periodā kļūs piemēroti kravas automašīnām un ja parādīsies praktiski risinājumi, kā tās uzlādēt braukšanas laikā,” tā Dž. Alens.

Eksperti ir vienisprātis, ka elektriskā piedziņa ar bateriju tālsatiksmē joprojām nespēj mēroties spēkiem ar tradicionālo dīzeli, jo baterijām nepieciešama bieža uzlādēšana. Ūdeņraža infrastruktūras izveidē vēl ir veicams garš ceļš, kamēr dabasgāzes staciju skaits pie Eiropas automaģistrālēm ik gadu pieaug par simtiem vienību. Tādēļ tiek uzskatīts, ka tieši biodegvielas būs tās, kas īstermiņā palīdzēs tikt galā ar emisijām.

Lielākie traktoru ražotāji kopā ar Klimata ietekmes pētījumu institūtu Potsdamā (Vācija) intensīvi meklē optimālus risinājumus un mudina valstis investēt elektrotīklu attīstībā. Institūta vadītājs profesors Johans Rokstrēms atzīmē, ka transporta nozares dekarbonizācija ir viens no visgrūtāk pārvaramajiem izaicinājumiem.

“Šī nozare ir daļa no globālās ekonomikas mugurkaula, taču mums ir jāatzīst, ka preču piegādē visu veidu industrijām tā ir ļoti atkarīga no iekšdedzes dzinējiem,” teic J. Rokstrēms.

Zaļā kursa stratēģiju pašreizējā periodā labi ilustrē Amazon piemērs – lielākais pārvadātājs Amerikas Savienotajās Valstīs ir nolēmis šogad iegādāties 6000 ar dabasgāzi darbināmus transportlīdzekļus.

Latvijā – Transporta enerģijas likums

Kaimiņvalstī Lietuvā rīcību šajā sfērā regulē Alternatīvo degvielu likums, kas nosaka vadlīnijas uzņēmējdarbībai un valsts sektoram CO2 emisijas samazināšanā, palielinot atjaunojamo enerģijas avotu izmantošanas īpatsvaru transporta nozarē.

Paredzēts, ka degvielas tirgotājiem būs konsekventi jāpalielina no atjaunojamiem resursiem izgatavotas degvielas apjoms, un tās īpatsvaram līdz 2030. gada jāsasniedz 16,8 procenti. Tas palielinās moderno biodegvielu izmantošanu un nebioloģisku šķidro un gāzveida degvielu daļu.

Likumā arī teikts, ka palielināma uzmanība kravu pārvadājumu nozarei, paplašinot dabasgāzes uzpildes staciju tīklu un veicinot ar gāzi darbināmu transportlīdzekļu iegādi, vienlaikus nodrošinot, ka tiek izmantota no atjaunīgiem enerģijas avotiem iegūta degviela.

Latvijā šos jautājumus reglamentēs Transporta enerģijas likums, ar kuru paredzēts aizstāt Biodegvielas likumu. Paredzams, ka jauno likumu pieņems šī gada laikā. 

 
Visi komentāri
 
Krotow 24.augusts 2021 11:08
4 1 Atbildēt

Minētajam smagajam ar biometāna piedziņu prasās pēc upgreida ar pievadu no šofera kabīnes. Abiem šoferiem dūšīgi rijot zirņus un pupas, nobraukums pieaugs divreiz.

didzisk 24.augusts 2021 11:23
6 1 Atbildēt

Biodegviela arī ir koks ar diviem galiem. Ja ēdiena audzēšanai paredzētās platības apsēs ar rapšiem vai ko nu viņi tur lieto biodegvielai, tad pārtikas cenas augs - vai arī dabūs izcirst mežus. Atkal slikti planētai kopumā.

Un smaka arī kā agrāk. Es mājas apkurei jau trešo gadu lietoju (apkures) biodīzeli, bet aukstā bezvēja dienā pagalms smird tāpat kā no "īsta" dīzeļa. Tā ka Purvciemā pie loga sildot 20 gadus vecu Pasātu smirdēs vienalga, bio vai parastais.

Droši vien jaunajiem auto Euro 7 palīdzēs, bet nākotne visticamāk ir elektrībā un ūdeņradī.

Pļurkt 24.augusts 2021 13:26
1 3 Atbildēt

Biodīzelis kas ir taisīts no visādiem atkritumiem (plastmasa, riepas) sadegot smird precīzi tā pat kā fosīlais, tikai dūmu ir reizēs mazāk, bez nekādiem filtriem. NESTē ir tikai šis.

Biodīzelis kas ir taisīts no augiem (rapsis) sadegot smird pēc ceptām pankūkām!!! Pie kam dūmainības arī ir ievērojami mazāk kā fisīlajam. Kādreiz bija Lielvārdē tanks...

imzz 24.augusts 2021 11:33
9 0 Atbildēt

Austrālijas Sky News, kurš izceļas ar ņirdzīgu attieksmi, pauda viedokli, ka Rietumvalstu zaļie ideologi un politiķi neesot nekas cits, "kā derīgie idioti" Ķīnai. Rietumeiropa un ASV nobremzē pati savu kalnrūpniecību un noliek uz bremzēm fosilās degvielas, bet dabūs pirkt nepieciešamos "atzaļošanās" materiālus un komponentes no Ķīnas.

Pļurkt 24.augusts 2021 13:08
2 3 Atbildēt

No Afganistānas!! Tur ir vislielākās izpētītās litija rezerves pasaulē.

Vienīgi afgāņi maisās pa kājām - šo tautu NEKAD NEVIENS vēl līdz šim nav pakļāvis!

Bradypus 24.augusts 2021 15:40
5 0 Atbildēt

Pajolis esi? Tikko Afganistānu atdeva apsaimniekot Ķīniešiem... Šito palaidi garām?

Krotow 24.augusts 2021 21:44
1 0 Atbildēt

Tiešām? Atdeva? Nu paskatīsimies, kādā krāsā tur būs pirmās Allaha vārdā nogrieztās galvas.

Kanibaals 25.augusts 2021 23:43
0 0 Atbildēt

Beidzot ķiniešus izārstēs at pašu zālēm. Ļaus sabūvēt rūpnīcas un tad atstās par vergiem.

Krotow 24.augusts 2021 13:54
0 2 Atbildēt

Jā un nē. Fosilā degviela kā ogļskābās gāzes un citu jauku ķīmisko savienojumu, kas rodas degšanas rezultātā avots, ir labi zināma jau sen. Problēma ir atrast ko likt vietā. Varētu ūdeņradi, taču ražošanas procesa efektivitāte un pārpalikumi iesūkā un glabāšana čakarīga. Beigās kā visefektīvākais paliek elektrība un tās pašas baterijas. Kurās nav obligāti jāpičkā litijs. Ir arī nātrijs :P

Tas ka rietumi, pēc virspeļņas dzenoties, norāvuši podā savu rūpniecību, gan ir fakts. Taču tam ir mazāks sakars ar ekoloģiju kā ar korporatīvo virsotņu tieksmes pēc vēl vienas megajahtas.

... 24.augusts 2021 17:30
2 1 Atbildēt

Un palielināsim elektrības ražošanas opjomu no oglēm...

Kanibaals 25.augusts 2021 23:45
0 0 Atbildēt

Kravas auto tas ir nereāli, vadāt kravas vietā baterijas, 2x dārgāki kravas pārvadājumi. Reāli Eiropā ir jāpārtrauc starprobežu pārvadājumos izmantot kravas auto. Tam ir izgudrots dzelzceļš.

REXX 26.augusts 2021 9:32
0 0 Atbildēt

Problēma ir mobilitātē un operativitātē. Vajag vakar. Bet dzelzceļš var parīt. Ko nu?

Pļurkt 26.augusts 2021 11:08
1 0 Atbildēt

Ja nejēdz savlaicīgi pasūtīt, tad sēdi bešā! Gan jau atradīsies kāds cits, kas zinās kad pasūtīt... un ne jau tad kad jau beidzās viss.

Latvietis 30.augusts 2021 6:36
0 0 Atbildēt

Dīzelis ar visām dīzeļmēslu mašīnām varēs aiziet dirst.

Tavs komentārs
 
 

Pievienot bildi Pievienot video
 
 
Stingri aizliegts iAuto.lv publicētos materiālus izmantot, kopēt vai reproducēt citos interneta portālos, masu informācijas līdzekļos vai kā citādi rīkoties ar iAuto.lv publicētajiem materiāliem bez rakstiskas EON SIA atļaujas saņemšanas.

Izceltie raksti

Unikālais 48 cilindru motocikls pārdots par 107 000 eiro

Noslēgusies Bonhams izsole, kurā tika pārdots pasaulē vienīgais 48 cilindru motocikls. Lasīt vairāk

 

Kā izskatījās iepriekšējie visu paaudžu Dacia Duster... un tagad jaunais trešās paaudzes modelis (+ VIDEO)

iAuto.lv iepazīst jaunās paaudzes Dacia Duster, pie viena parādot visas Duster modeļu paaudzes evolūciju vairāk nekā desmit gadu garumā. Lasīt vairāk

 

Līdz 1400 eiro - deputāti spriedīs par sodu pastiprināšanu ceļu satiksmē 22

Saeimas Juridiskajā komisijā šodien plānots spriest par sodu pastiprināšanu par pārkāpumiem ceļu satiksmes jomā. Lasīt vairāk

 

Japāņu Bavārija. Pirmais ieskats Mazda CX-80 salonā (+VIDEO)

Vai atminaties, kad pēdējo reizi sastapāties ar pa īstam lielu Mazda markas automašīnu? Līdz šim lielākais japāņu ražotāja modelis Eiropā saucas CX-80, un TV Autoziņām radās unikāla iespēja iepazīties ar septiņvietīgo krosoveru Mazda R&D centrā Vācijā. Lasīt vairāk

 
 

Lasītākie raksti

Jaunie raksti