Krīzes skartais autoražotājs "Volkswagen" (VW) piektdien paziņoja, ka sarunās ar arodbiedrību panācis vienošanos par izmaksu samazināšanas plānu, kas paredz Vācijā līdz 2030.gadam likvidēt 35 000 darbavietu, neatlaižot darbiniekus piespiedu kārtā, kā arī atteikties no sākotnējās ieceres slēgt vairākas rūpnīcas.
Vienošanās ļaus Eiropas lielākajam autoražotājam samazināt izmaksas par četriem miljardiem eiro gadā.
Iepriekš VW apsvēra iespēju pilnībā slēgt trīs rūpnīcas Vācijā, kas būtu bezprecedenta solis autoražotāja 87 gadu vēsturē.
VW ir saskāries ar grūtībām, pārejot uz elektrisko transportlīdzekļu ražošanu, jo pieaug konkurence ar Ķīnas ražotājiem. Negatīva ietekme ir ari pieprasījuma kritumam Eiropā.
Piektdien panāktā vienošanās paredz ražošanas samazināšanu visās desmit VW Vācijas rūpnīcās un 35 000 darbavietu likvidēšanu sociāli atbildīgā veidā, piemēram, panākot vienošanos par priekšlaicīgu pensionēšanos un izmaksājot kompensāciju. Līdz 2030.gadam darbinieki piespiedu kārtā netiks atlaisti.
VW mazākā rūpnīca Drēzdenē, kurā strādā aptuveni 300 cilvēku, 2025.gada beigās atbilstoši iepriekš plānotajam pārtrauks transportlīdzekļu ražošanu, taču tiks pārprofilēta citam mērķim.
Osnabrikas rūpnīcā, kurā strādā aptuveni 2300 cilvēku, ražošana turpināsies līdz 2027.gada vidum, un pēc tam arī šī rūpnīca tiks izmantota citām vajadzībām.
Savukārt Volfsburgā, kur atrodas VW galvenā mītne, ražošanas līniju skaits tiks samazināts no četrām līdz divām. Līdz ar to līdz 2030.gadam šajā rūpnīcā tiks likvidētas 4000 darbavietas un populārā automobiļa "Golf" ražošana tiks pārcelta uz rūpnīcu Meksikā.
Savukārt rūpnīcā Cvikavā, kas ir galvenā elektrisko transportlīdzekļu ražotne, ražošanas līniju skaits tiks samazināts līdz vienai.
"Sarunās mums bija trīs prioritātes - samazināt jaudas pārpalikumu Vācijas ražotnēs, samazināt darbaspēka izmaksas un samazināt [jauno modeļu] izstrādes izmaksas līdz konkurētspējīgam līmenim," preses konferencē Berlīnē sacīja VW zīmola vadītājs Tomass Šēfers.
Visos trijos gadījumos koncerns bija spējis rast "dzīvotspējīgus risinājumus", teica Šēfers.
Kopumā autoražotājs samazinās ražošanas jaudu Vācijā "par vairāk nekā 700 000" transportlīdzekļu gadā, viņš sacīja.
"Tie ir smagi lēmumi, bet arī svarīgi lēmumi nākotnei," uzsvēra Šēfers.
No plānotajiem četriem miljardiem eiro ietaupījumu 1,5 miljardi eiro tiks gūti no zemākām darbaspēka izmaksām un pakāpeniskas darbinieku skaita samazināšanas.
Vienošanās arī paredz darbinieku atalgojuma iesaldēšanu 2025. un 2026.gadā.
Sarunas ar arodbiedrību "IG Metall" turpinājās vairākas nedēļas, un to laikā notika VW darbinieku streiki.
Interesanti, ka VW ir lielākās darbaspēka izmaksas attiecībā pret peļņu , ap 15% Pārējiem vācu autoražotājiem ir zemākas, pat BMW. Bet Stellantis koncernam ap 10%