"Jaguar" ir viena no leģendārākajām automarkām. Šis vārds autopasaulē ienāca 1936. gadā, kad Sera Viljama Laionsa 1922. gadā dibinātā "Swallow Sidecar Company" prezentēja sporta rodstera modeli "SS 100 Jaguar". Skaitlis 100 nosaukumā simbolizēja auto maksimālo ātrumu 100 jūdžu stundā (160 km/h), bet vārds Jaguar – tā plēsīgo dabu. Par pirmo īsto "Jaguar" markas auto kļuva 1948. gada rodsters "Jaguar XK 120", kas tolaik spēkojās ar "Ferrari" par pasaules ātrākā ielas auto titulu. Skaitlis 120 atkal apzīmēja maksimālo ātrumu jūdzēs (193 km/h). Piecdesmitajos gados uz šā modeļa bāzes tapa vēl ātrākie "Jaguar XK 140" un "XK 150", kā arī Lemānas diennakts sacīkstēs piecas uzvaras atnesušie prototipi "C–Type" un "D–Type". Īpaši populāra "Jaguar" marka kļuva pagājušā gadsimta 60. gados, pēc tam, kad 1961. gada Ženēvas autosalonā debitēja "E-Type", - viens no skaistākajiem sporta automobiļiem pasaules vēsturē.
Kopš tā laika neviens nešaubās, ka "Jaguar" vārds bija ideāla izvēle kaķa grācijas un elegances, jaudas un izveicības raksturošanai. Britu mašīnas ir attaisnojušas šo analoģiju visos veidos. Daudzus gadu desmitus "Jaguar" spēkrati asociējās ar dārgas ādas, dārga parfīma un dārgu cigāru aromātiem, jo pieradināt šos zvērus varēja tikai aristokrātijas un biznesa elites pārstāvji. Taču, atšķirībā no tādām leģendārām britu auto markām "Rolls Royce" un "Bentley", "Jaguar" nekad nav bijusi snobiski pašpietiekama un pie katras izdevības labprāt samērojusi spēkus ar konkurentiem sacīkšu trasēs. Jo "Jaguar" vienmēr bijuši izteikti sportiski auto, kas nebaidās izaicināt "BMW", "Porsche" un "Mercedes". Ar "Jaguar" mašīnām tika izcīnītas uzvaras gan toreiz populārajā Eiropas salonauto čempionātā, 1984.gadā ar eleganto kupeju "Jaguar XJS–R" pārspējot "BMW 635CSi", gan leģendārajās 24 stundu izturības sacensībās Lemānā - 1988. gadā triumfēja "Jaguar XJR9", bet pēc diviem gadiem – "XJR12" izcīnīja dubultuzvaru. Arī 1993. gada Lemānas diennakts sacīkstē "Jaguar XJ220C" pirmais šķērsoja finiša līniju "GT klasē", taču pēc mēneša šī uzvara tika atņemta par mašīnas katalizatora neatbilstību tehniskajiem noteikumiem.
"Jaguar E-Pace" tika prezentēts 2017.gada jūlijā, bet pie klientiem visā pasaulē nonāca 2018. gada janvārī. Līdz ar to, tagad "Jaguar" kupeju, sedanu un sportisko limuzīnu izdaudzinātās braukšanas prasmes ir iemiesotas arī paaugstinātas virsbūves krosoverā. "Jaguar" vēsturē otrais krosovers "E-Pace" ir būvēts uz modificētas JLR D8 platformas, kura tiek izmantota arī "Range Rover Evoque" un "Land Rover Discovery Sport" modeļos. Zīmīgi, ka mazākais "E-Pace" atlētismā pārspēj savu lielāko un vecāko radinieku "F-Pace". Galvenais "Jaguar" dizainers Aiens Kallums mašīnai piešķīris modernus, taču tikai jaguāram raksturīgus vaibstus, tāpēc jau no pirmā skata ir skaidrs, ka šis ir plēsīgais kaķis. "Jaguar" krosoveru identitāti vēl arī pasvītro divu dzīvnieku tēli, kas neuzkrītoši iestrādāti vējstikla apakšējā malā – lielais jaguārs un mazais. Vai tie būtu lielais "F-Pace" un mazais "E-Pace"?
"Jaguar E-Pace" konkurē ne tikai ar izmēros līdzīgajiem Premium klases krosoveriem "BMW X1", "Mercedes-Benz GLA", "Volvo XC40" un "Audi Q3", bet arī ar izmēros nedaudz prāvākajiem "Land-Rover Discovery Sport", "Lexus NX", "Alfa-Romeo Stelvio" un "Porsche Macan". Subjektīvi vērtējot, ar šo mežonīgo kaķi seksapīlā var mēroties varbūt tikai itāļu skaistulis "Stelvio". Mazā jaguāra ārējie izmēri – 4411 mm garums, 1900 mm platums, 1649 mm augstums, riteņu bāze 2681 mm. Šis kaķēns ir lielāks par "Range Rover Evoque", bet mazāks par "Audi Q3". Garumā tikai nedaudz atpaliek no "Mercedes GLA", "Volvo XC40" un "BMW X1", toties pārspēj tos visus platumā un abus pirmos – arī augstumā. Par spīti sportiskajam siluetam, "E-Pace" bagāžnieka tilpums ir lielāks, nekā visiem pieminētajiem konkurentiem! Savukārt, "E-Pace" 20 cm klirenss ir cienījams, jo par 1 cm lielāks tas ir tikai "Evoque" un "XC40", bet visiem pārējiem – mazāks. Jāatzīmē, ka "E-Pace" krosovers ir krietni praktiskāks par "Jaguar" sportiskajiem sedaniem, kas vairāk koncentrējas uz dinamiku un vadītāja baudu, nevis pasažieriem. "E-Pace" aizmugurē pietiks vietas diviem diezgan gara auguma braucējiem. Cienījams ir arī bagāžas nodalījuma tilpums - 577 litri, bet nolokot aizmugurējo sēdekli, iegūstam 1234 litru telpu.
"E-Pace" uzskatāmi demonstrē to, kāds ir jaunais, kompaktais "Jaguar" veidols. Siluetā nav nekā lieka, auto izceļas ar sportisku dizainu un pabeigtām līnijām, kuras nepārtrauc neviens lieks izvirzījums. "E-Pace" koptēls drīzāk atgādina piepaceltu kupeju, nevis apvidnieku. No sportiskā "F-type" ir aizgūta priekšējā paneļa arhitektūra, pārnesumkārbas svira un stūre, tāpēc "E-Pace" interjers izstaro leģendāro "Jaguar" 60.gadu sporta auto auru. Aizverot durvis, auto it kā sakļaujas ap vadītāju. Vienā pusē biezās durvis ar masīvo apšuvumu, otrā pusē – augstā izliektā viduskonsole ar agresīvo ātrumpārslēgu, tieši priekšā – sportiskais stūresrats! Sēdekļiem lielisks muguras izliekums un sānu atbalsts, kas perfekti atbilst auto raksturam, tikai stingri ieskaujošā sēdekļu pamatne dažiem šķitīs pārāk šaura. Varbūt kāds šajā salonā, nē – kokpitā, jūtas iesprostots, bet es šeit jūtos lieliski - kā īsts sacīkšu pilots. Lūk, tieši šī sajūta, nevis motora jaudas zirgspēki, definē sportisku auto!
Viduskonsolē novietotā skārienekrāna izklaides un komforta funkciju lietošana nav tik intuitīva kā dažos konkurentu auto, bet tas ir tikai pierašanas jautājums. "E-Pace" tehnoloģijas ietver Touch Pro informācijas un izklaides sistēmu ar 10 collu skārienekrānu. Lai nodrošinātu personalizētu pieredzi, atjautīgie iestatījumi patur atmiņā informāciju, katram vadītāja profilam. Glāžu turētāji viduskonsolē nez kāpēc ir nosegti ar izņemamu plastmasas vāciņu, kas izskatās kaut kā… diezgan lēti. Windsor ādas apdares panelis un sporta sēdekļi ar sarkaniem diegiem izskatās ļoti gaumīgi, tomēr, ko tur liegties, apdare kopumā nav tik smalka kā "Mercedes" un "Audi" mašīnu salonos, taču šādu sportisku "fīlingu" nespēj sniegt neviens cits!
"Jaguar E-Pace", par spīti burtam E nosaukumā, nav pilnīgi nekāda sakara ar elektromobīļiem, jo šajā segmentā britu zīmolu pārstāv cits modelis - "Jaguar I-Pace". "E-Pace" krosovers pieejams ar 4 cilindru turbodzinējiem - 240 vai 300 zs jaudas benzīnniekiem vai 150, 180 un 240 zs dīzeļiem. Motoriem pieskaņots modernais ZF deviņpakāpju automāts. Lētākais "E-Pace" dīzelis pieejams ar manuālo kārbu un priekšējo piedziņu, toties pilnpiedziņas varianti ir veseli divi! Vairumam modifikāciju tiek piedāvāta pilnpiedziņa ar Haldex daudzdisku sajūgu, kurš pēc vajadzības pieslēdz aizmugurējos riteņus. Jaudīgāko versiju rīcībā ir modernā pilnpiedziņas sistēma ar atsevišķu sajūgu katrai pakaļējai pusasij un izteiktu uzsvaru uz aizmugures vilkmi, līdzīgi kā "Ford Focus RS" karstajam pilnpiedziņas hečbekam.
Jaunā krosovera konstrukcijā samērā maz izmantots "Jaguar" agrāk tik iecienītais alumīnijs, tāpēc tas sanācis pat smagāks par vecāko brāli "F-Pace". Ar saviem 1843 kg jaguārs ir par apmēram 150 kg tuklāks, nekā tiešie konkurenti "XC40" un "X1", arī radniecīgais "Evoque" ir nedaudz vieglāks. Taču, tērauda virsbūve pārliecinoši piespiež riteņus ceļa segumam, un svars dod "E-Pace" papildus priekšrocību stabilitātes ziņā, atgādinot kādreiz slaveno "BMW" konstruktoru tēzi – "tikai smags auto var braukt patiesi komfortabli". Ar "Range Rover Evoque" un "Discovery Sport" kopīgajai šasijai pievienota īpaša "Jaguar" daudzsviru aizmugurējā piekare, bet priekšējais palīgrāmis pieskrūvēts tieši pie korpusa, panākot precīzākas stūres reakcijas. "Jaguar" pilnībā neatkarīgajai balstiekārtai ir izsmalcināts daudzsviru aizmugurējās piekares risinājums, lai saglabātu līdzsvaru starp sportisku un komfortablu braukšanu, ar uzsvaru uz pirmo. Modernās tehnoloģijas, tādas kā Active Driveline un Adaptive Dymamics, nodrošina "E-Pace" stabilitāti gandrīz jebkurā situācijā un padara braukšanu krietni drošāku. Dzinējs novietots šķērsvirzienā, pirmo reizi kopš modeļa "X-type" laikiem.
Testējām "Jaguar E-Pace" ar 180 ZS divlitru dīzeli, 9 pakāpju automātu un pilnpiedziņu. Uz papīra 180 Zs jauda pie 1843 kg pašmasas nav nekas žilbinošs, taču pēc sajūtām dinamika ir gana pārliecinoša. Paātrinājums 0-100 km/h notiek 9.3 sekundēs, pateicoties jaunajai ZF ražojuma 9 pakāpju automātiskajai pārnesumkārbai un 430 Nm griezes momentam. Vidējais ražotāja norādītais degvielas patēriņš ir 5.6 l/100km. Braukšanas režīmu izvēle tiek veikta ar slēdzi pie ātrumpārslēga – eco, comfort un dinamiskais. Tas izmaina stūres un piekares regulējumus. Dinamiskā režīmā par vadošo kļūst aizmugures piedziņa. Pārnesumkārbas sviru pavelkot pa kreisi, ieslēdzam sportisko režīmu, kas izmaina pārnesumkārbas darbību, auto kļūst vēl dinamiskāks. Modernais 9 pakāpju automāts pārskaita pārnesumus tik plūdeni, ka vadītājs pat nemana. Savukārt, nospiežot pedāli grīdā, gudrais automāts spēj momentāni pārlēkt ne tikai divas un trīs, bet pat četras pakāpes zemāk. Pamēģini vienreiz kārtīgi iemīt gāzi grīdā un atmodināt snaudošo zvēru, pēc tam grūti atgriezties likumīgajos noteikumu rāmjos! Atsaucība stūrei, auto jaudas potenciāls un pakļāvība, stabilitāte līkumos – šī kombinācija liek aizmirst par ātruma ierobežojumiem. Ja tev nepiemīt dabiska piesardzība, stingra disciplīna un paškontrole, pavisam drīz vari palikt bez tiesībām! Piekare fantastiski uzvedas tieši lielākos ātrumos – auto burtiski pielīp pie ceļa. Taču, ar 20 collu diskiem un R-Dynamic piekari nelielos ātrumos tradicionālie Latvijas ceļa negludumi auto pasažieriem nevar palikt nepamanīti.
"Jaguar" krosovers "E-Pace" jau iekļuvis Ginesa rekordu grāmatā. Jaunā automobiļa pasaules piemizrādē ar to tika izpildīts visgarākais spirālveida lēciens ar sērijveida automobili - "E-Pace" nolidoja 15,3 metrus, gaisā pagriežoties pa 270 grādiem. Testa braucienā mēs nemēģinājām to atkārtot un neiesakām to darīt arī jums!
Secinājumi
Kaķis savā būtībā ir lepns un neatkarīgs dzīvnieks, kurš vienmēr staigā tikai tur, kur pašam patīk. Britu auto ar mežonīgo kaķi emblēmā vienmēr ir iemiesojis sevī neatkarību, eleganci, sportiskumu un stilu. Arī 21.gadsimtā "Jaguar" palicis uzticīgs savām vērtībām, kas noteikušas šo auto prestižu. Un viens no spilgtākajiem pierādījumiem tam ir mazākais no jaguāriem - kompaktais krosovers "E-Pace".
Dinamiska stāja un jaudīgi dzinēji. Šasija un vadāmība ir tikpat izcilas, cik auto vizuālais tēls. Negaidīti aizraujošs un sportisks auto. Radīts braukšanas baudai! Asa, precīza stūre, momentāla atsaucība gāzes pedālim, krosoveram netipiska virsbūves svārstību kontrole pagriezienos. Lieliska saķere un stabilitāte, - gandrīz kā “karstajam” hečbekam, nevis krosoveram. Uz aizmuguri tendētā pilnpiedziņas sistēma ir vērtīga dāvana ikvienam sportiskas braukšanas entuziastam. Taču, asā, precīzā stūre neļauj laiskoties, tāpat kā cietā piekare. Tas varētu nepatikt pie Premium komforta pieradušajiem. Jo šeit sporta ir vairāk, nekā Premium…
Daudzi Eiropas autoeksperti par šo auto ir sajūsmā: "Visizskatīgākais un vislabāk vadāmais mazais krosovers pasaulē; ja vien varat samierināties ar cieto piekari, jums neko citu vairs nebūs jāmeklē!" Mūsu Latvijas eksperti "Gada auto 2019" testa braucienos gan nav bijuši šim jaguāram tik labvēlīgi noskaņoti. Viens no iemesliem varētu būt tas, ka starp konkursa pretendentiem nav neviena "E-Pace" tiešā konkurenta, tāpēc šo auto mēģina salīdzināt ar jauno "BMW X3", kas tomēr ir izmēros krietni lielāks un nomināli skaitās klasi augstāks auto hierarhijā.
"Jaguar E-Pace" plusi: lieliska vadāmība, sportiska sēdpozīcija, aizraujošs vizuālais tēls; mīnusi: pēc Premium standartiem salonā ir maz greznības un komforta, sportiski cieta piekare.
Pie šī mežonīgā kaķēna iespējams tikt par nepilniem 36 tūkstošiem eiro, ja vien esi gatavs samierināties ar 150 ZS dīzelīti, priekšpiedziņu, manuālo kārbu un 17 collu riteņiem - "E-Pace" ar 150 ZS dīzeli, priekšējo piedziņu un manuālo pārnesumkārbu sākumcena ir 35 700 EUR. Pievienojot pilnpiedziņu un automātisko pārnesumkārbu, cena sasniegs jau 40 500 EUR. "E-Pace" ar 180 ZS dīzeli, pilnpiedziņu un automātisko pārnesumkārbu maksā, sākot no 42 500 EUR, bet par četriem simtiem dārgāks būs auto ar jaudīgo 249 ZS benzīndzinēju, automātu un pilnpiedziņu.
Nosaukumā burts E ir tāpēc, lai mānītu cilvēkus. Tāds lēts mārketinga triks.