Apdrošināšanas un ekspertīzes jautājumi un atbildes

Šeit Jūs varat uzdot savus jautājumus, kas saistīti ar auto apdrošināšanu, tehnisko ekspertīzi. Uz jautājumiem atbildēs iAuto eksperts Ēriks Griģis.

 
 
 
 
 
Uzmanību: Ar * apzīmētie lauciņi ir obligāti!
 
vārds Baiba Lauze, 11.novembris 2002 0:00
Sveiki! Izskatas, ka dators mani ir piemanijis - uzrakstiju jums jautajumu, bet tas ta ari nav paradijies, tadel saksu no jauna. Paslaik esmu Irija, bet decembra menesi brauksu uz Latviju ar seit nopirktu auto, kas ari paslaik ir man galvassape. Auto ir Renault Express 1.9 diesel razots 1995.gad 28.12. , ,ar sturi "Latvijas puse", ievesta no Spanijas,paslaik braucu ar siem Spanijas nummuriem. Patiesiba auto ir registrets Irija un man ir Irijas nummuri. Biju jau vairakas iestades, bet ta ari neesmu tikusi skaidriba par to, kadi dokumenti man jadabu, lai tiktu uz Latviju. Viena vieta teica, ka man neko nevajagot, ari apdrosinasanas kompanija teica, ka vispirms man jaiegust Irijas autovaditaja aplieciba, bet kad ieraudzija, ka auto ir sture otra puse neka viniem, tad pateica, ka nevarot man palidzet. Kaut kads absurds!! Gribu godigi nomaksat kas pienakas, bet nevaru. Vai man ir kaut kur japazino, ka vedisu so auto projam , jaiznem kadi tranzita nummuri vai vel kas cits? Domaju, ka jaiet bus uz citu apdrosinasanas kompaniju, jo tik daudz jau es saprotu, ka apdrosinasana man ir vajadziga. Un ja es apdrosinasos seit, vai es ar siem Irijas nummuriem varesu kadu laiku braukt ari Latvija, vai uzreiz bus japieregistre Latvija? Man vairs atlicis laiks tikai menesis, bet sakidribas nekadas, tadel ludzu palidziet.
Ar cienu Baiba Lauze.
Ēriks Griģis:
Sveika Baiba,
ja esat automobiļa īpašniece, tad Jums ir noslēgts Īrijas automobiļu īpašnieku civiltiesiskās apdrošināšanas līgums. Izbraucot no valsts, Jums ir jāprasa Jūsu civiltiesiskās atbildības apdrošinātājam starptautiskās Zaļās kartes civiltiesiskais apdrošināšanas līgums. Atsevišķās valstīs to izdod bez papildus piemaksas, bet ir valstis, kurās par to ir jāpiemaksā.
(Ja runa ir par Spāniju, tad mans komentārs būtībā nemainās. Spānijai ir savs Zaļās kartes birojs Madridē E-28004, Sagasta 18, tālr.vietējais (91) 4460300. Ieteicams ir reģistrācijas numura zīmes izdevēja un Zaļās kartes izdevēja viena valsts.)
Jums Īrijā ir jānoslēdz Zaļās kartes līgums, ja uz Latviju brauksiet pa zemes ceļu. Nepieciešams sekot līdzi polises aizpildei, lai Latvijas simbolika "LV" netiktu nostrīpota. Tad Zaļā karte būs derīga arī Latvijā un visās citās valstīs, kuru simbolika nebūs nostrīpota. Šķērsojot Lietuvas robežu pa zemes ceļu, Jums būs Papildus Zaļai kartei jāslēdz/jāpērk Lietuvas transportlīdzekļu īpašnieku obligātā apdrošināšana uz 15 dienām ar 50% atlaidi (ap Ls 6,50) bez neizmantotās prēmijas daļas atpakaļatgriešanas tiesībām. Skandināvijas valstīs, Igaunijā, Francijā, Beļģijā, Vācijā un Polijā Zaļās kartes līgums ir spēkā. Latvijā ar Īrijas reģistrācijas numura zīmi automobili Jūs varēsiet lietot ceļu satiksmē tik ilgi, kā tas tiks noteikts (ierakstīts) Jūsu muitas deklarācijā, šķērsojot Latvijas robežu (muitu es nesazvanīju, bet pēc CSN tas varētu būt pēc 3 mēnešiem, skaitot no robežas šķērsošanas dienas) ar Īrijas Zaļo karti. Ja automobili Jūs lietojat uz pilnvaras pamata, tad pēc 5 dienām Jums uz laiku būs automobilis jāpiereģistrē Latvijā (Zaļā karte turpinās darboties).
Ja brauksiet ar kuģi, tad Latvijas ostā būs jānoslēdz robežapdrošināšanas līgums, lai piedalītos ceļu satiksmē. Pēc pagaidu automobiļa reģistrācijas Latvijā, Jūs varēsiet noslēgt standartlīgumu (mēnesī 8-10 Ls), kas ir ap 1,5 reizes lētāks par robežlīgumu. Līgumu minimālie termiņi ir 15 dienas.
Lai Jūs iegūtu skaidrību par Īrijas Zaļās kartes līguma noslēgšanas izmaksām un nosacījumiem Īrijā un tā darbību ārvalstīs, nosūtu Jums Īrijas Zaļās kartes biroja adresi:
MOTOR INSURES BUREAU OF IRLEAND, 39 Molesworth Street, IRL-Dublin 2,
Tālr.vietējais (1)6769944. Fax. (1)6761108
Patīkamu mājupceļu!
braucējs, 11.novembris 2002 0:00
Sveicināts, cienijāmo Ērik! Jūsu eksperta padomi noteikti daudzus ir glābuši no nelāgām situācijām. Hei, Jūs jautātāji , ko darām? Sakām, Ērik , lielais paldies ,Tev!!
Bet nu atkal jautājums, kā atšķirt labo riepu no pakaļdarinājuma? Kā zināt vai tai ziemas riepai tiešām ir kādi knifiņi, kā noteikt riepas uzvedību uz ziemas ceļiem vai to pērkot visam ,ko saka pērdevējs var ticēt?
Ēriks Griģis:
Riepas restaurē Latvijā un radžo arī. Bet tehnoloģijas ir atbilstošas un uz radžu materiāla rēķina neviens necer kļūt bagāts.
Pērkot jaunu vai atjaunotu ziemas riepu, svarīgi ir noskaidrot garantijas nosacījumus un ātruma skaitli (indeksu), pie kāda darbojas izgatavotāja (pārdevēja) garantijas riepai un radzēm. Arī to, vai riepas ar attiecīgā protektora zīmējumu būs vēl nopērkamas.
Ja automobilis ir ar klasisko - aizmugurējo piedziņu, tad uz apledojušas, cieti piebraukta sniega klātas brauktuves labāka vadāmība (pagriežamība) būs riepām, kuru protektoram ir asa šķautne. Uzstādot spiedienu riepās atbilstoši ziemas apstākļiem, riepas ar šādu protektoru daļēji kompensēs motora vilkmes radīto vadības stabilizācijas spēju automobiļiem ar priekšējo piedziņu.
Ziemas riepas saķerē ar ceļa virsmu ir noturīgākas, ja īpatnējais spiediens uz riepas virsmu ir lielāks atļautās tehniskās robežās.
Salīdzināt to var ar iespaidu, ko iegūst, ja Žigulim uzvelk šaurās vecā Zapiņa riepas ar 0,1 atm samazinātu spiedienu priekšējās riepās un protektora aso šķautni pa ārējo aploci. Bet tas tikai salīdzinājumam, jo tāda riepu izmantošana neatbilst transportlīdzekļu tehniskā stāvokļa un iekārtojuma prasībām.
Ziemas riepas kvalitāti raksturo automobiļa bremzēšanas efektivitāte - palēninājums. To pārbauda praktiski ar vienādiem automobiļiem, vai mērot bremzāšanas palēninajumu vienam un tam pašam auto ar īpašu ierīci - paleninājuma/paātrinājuma mērītāju.
Dace, 11.novembris 2002 0:00
Labdien Ērik! Vai ir kāds īpašs veids, kas varētu palīdzēt noskaidrot, vai automašīna ir bijusi saskarsmē ar ūdeni (slīkusi).Jau iepriekš paldies!
Ēriks Griģis:
"Slīkonīšus" var aizmirst pilnībā "atpumpēt", tas ir bremžu sistēmā uzkrājās papildus ūdens kondensāts, kas izšķīst bremžu šķidrumā un gadās, ka to aizmirst nomainīt. Līdzīgi notiek, ja ilgstoši nemaina bremžu šķidrumu, tajā izšķīst kondensāts un bremžu efektivitāte pasliktinās.
Elektrostatisko pretestību bremžu sķidrumam ūdens klātbūtne samazina. To var izmērīt ar blīvuma mērītāju vai elektronisku ierīci ūdens klātbūtnes noteikšanai hidrauliskā bremžu sistēmā.
Var salīdzināt (jaunu/salīdzināmu) automobiļu bremžu efektivitāti ar bremzēšanas palēninājuma mērītāju noteiktos ceļa apstākļos vai uz stenda - bremzēšanas atšķirību vienas ass riteņiem. Ja atšķirības ir ievērojamas uz stenda vai salīdzinošā izmēģinājumā, tad ar bremžu sistēmas pievadu, bremžu klučiem, lokiem, trumuļiem, diskiem, virzuļiem ir notikušas strukturālas/funkcionālas izmaiņas, kas var kļūt bīstamas turpmākai kustībai ceļu satiksmē. No tāda automobiļa iegādes iesakām atturēties.
vārds, 5.novembris 2002 0:00
Vai ir pienjemti noteikumi, ka gadiijuma, ja peec neliela celju satiksmes negadiijuma, vadiitaaji vienojas par vainiigo, nav jaasauc CP, bet driigst aizpildiit speciaalu anketu. Ja taa ir, kur shiis anketas var dabuut?
Ēriks Griģis:
Likums/noteikumi tiek izskatīti iesniegšanai pēdējam lasījumam. Vēl tādi nav pieņemti vai apstiprināti, kas ir stājušies spēkā.
Policijai ir jāziņo par negadījumu, atbilstošu CSN 35. un 36. punktos minētiem apstākļiem. Ja policija norāda, ka, rīkojoties atbilstoši norādīto punktu prasībām, vadītāji drīkst negadījuma vietu atstāt, lai dotos uz policijas nodaļu, tad Saskaņotā paziņojuma forma ir CSN punktos prasītā shēma un tās aizpildīšana - shēmas sastādīšanas procedūra.
Policijai nebūs jāziņo/jāsauc tad, kad Saskaņotais paziņojums tiks iestrādāts likumdošanas aktos un zaudējumu atlīdzību apdrošinātāji, atbilstoši šiem likumdošanas aktiem, varēs atlīdzināt bez policijas uzziņas.
Ieteiktie grozījumi Ceļu satiksmes likuma 27.panta ceturtā daļā:
“(4) Par ceļu satiksmes negadījumu transportlīdzekļa vadītājs paziņo Valsts policijai un tālāk rīkojas pēc tās norādījumiem. Ja ceļu satiksmes negadījumā nav cietuši cilvēki, nav nodarīti zaudējumi trešās personas mantai (izņemot negadījumā iesaistītos transportlīdzekļus), un tajā iesaistīto transportlīdzekļu vadītāji vienojušies par visiem negadījuma būtiskajiem apstākļiem, kā arī aizpildījuši saskaņoto paziņojumu, transportlīdzekļu vadītāji drīkst atstāt negadījuma vietu, kā arī par negadījumu neziņot policijai. Saskaņotais paziņojums ir dokuments, ko ceļu satiksmes negadījumā iesaistīto transportlīdzekļu vadītāji aizpilda negadījuma vietā un kurā ar parakstiem apliecina negadījuma norises apstākļus, faktus un negadījuma shēmu.”'.
Valters, 29.oktobris 2002 0:00
Sveiki!
Nezinu vai mans jautaajums te iisti iederas, bet vismaz dalleji... Taatad, veelos iegaadaaties masiinu kura registreeta Lietuvaa. Ar kaadiem izdevumie buutu jaareekinaas?
Ēriks Griģis:
Muita, akcīze un PVN.
Civiltiesiskās atbildības apdrošināšana Lietuvā un Latvijā ir obligāta.
1. No Lietuvas var iebraukt ar starptautiskās apdrošināšanas "Zaļās kartes" līgumu, kas patreiz vēl nav Lietuvas apdrošināšana, bet Latvijā darbojas.
2. Līdz Latvijas robežai var atbraukt ar Lietuvas CAOA līgumu, lai piedalītos ceļu satiksmē Latvijā un tiktu līdz reģistrācijas vietai, ir jāslēdz robežlīgums, jo pēdējā transportlīdzekļa reģistrācijas valsts ir ārpus Latvijas.
3. Visi apskatītie līgumu minimālie termiņi ir 15 dienas.
MX3, 29.oktobris 2002 0:00
Sveiks,
Kaa tur iisti ir - vai tad, ja es, piemeeram, esmu noskrāpējis bamperi pie sevis garaazhaa un braucu uz BALTAs kantori, vai varu cereet uz to summu liidz 100 Ls (KASKO), ar nosaciijumu, ka neesmu zinjojis CP???
Paldies
Ēriks Griģis:
1. Ja BALTAs apdrošināšanas noteikumos par atlīdzības saņemšanas kārtību ir norādīts, ka neziņojot policijai var saņemt atlīdzību līdz Ls 100, tad var.
2. Bet neredzot noslēgtā apdrošināšanas līguma noteikumus, varu spriest tikai vispārīgi, tas ir parasti apdrošinātāji pārņem klienta risku par ceļu satiksmes negadījumā transportlīdzeklim radītiem zaudējumiem.
Vai garāžā MX3 notika ceļu satiksmes negadījums?
3. Ja neziņo policijai, tad parasti ir jāziņo citai institūcijai. Jūsu gadījumā citu institūciju izvēlās pēc svariguma prioritātes - svarīgi ir saņemt atlīdzību, tātad jāziņo apdrošinātājam, kas noslēdzis ar Jums līgumu un no kura Jūs sagaidāt zaudējumu atlīdzināšanu. Apdrošinātāja pārstāvis arī atbildēs uz Jūsu jautājumu - "kā tur īsti ir?".
anduschka, 23.oktobris 2002 0:00
Sveicināti! Atkal ar saviem jautājumiem griežos pie Jums.Paldies par iepriekšējo izsmeļošo atbildi.
Pasūtot OCTA polisi caur internetu, kā arī saduroties ar kolosālajiem atlaižu piedavājumiem no aģentu puses, polisē aprēķinot gala summu, netiek dota Valsts noteiktā atlaide. Jo tad jau nesanāk tik liela atlaide/
Ēriks Griģis:
Kolosālie atlaižu piedāvājumi no aģentu (lasi apdrošinātāju pārstāvju) puses ir paša apdrošinātāja ziņā.
Ja apdrošinājuma ņēmējam apdrošināšanas sabiedrība nepiedāvā un neievērtē sauszemes transportlīdzekļu īpašnieku civiltiesiskās atbildības obligātās apdrošināšanas likumā paredzētās Valsts noteiktās apdrošināšanas piemaksas un atlaides, tas ir LR Ministru kabineta Noteikumu Nr. 199. attiecīgā 9.,10.,11.,12.,13.,14.,15. punkta pārkāpums.
Katie, 14.oktobris 2002 0:00
Labdien! 1. Es dzivoju Italija. Sa gada decembri naksu dzivot uz Latviju savu masinu nemot lidzi, paturot visus tas dokumentus, iznemot apdrosinasanu. Ja es pati ar to brauktu no Italijas uz Latviju bez Italu apdrosinasanas vai es varu nopirkt specialu apdrosinasanu uz robezam vai ari man jau ir jabut Latvijas apdrosinasanai? Es savu masinu neimportesu Latvija.
2. Cik man maksatu sada apdrosinasana?
Jau ieprieks paldies!
Ēriks Griģis:
Sveika Katie, cerams, uz Latviju nāksi ar īstu Itāļu dizainu, kas ielocīts dzelžos.
Ja Jūsu automobilis ir reģistrēts Itālijā, tad Jums ir nepieciešams papildus Itālijas apdrošināšanai pieprasīt starptautiskās apdrošināšanas Zaļo karti.
To Jums apdrošinātājam, pie kura slēdzāt Itālijas civiltiesiskās atbildības apdrošināšanas līgumu, vajadzētu izdot papildus esošajai dubultapdrošināšanai (KASKO un civilai atbildības) bez īpašas piemaksas.
1. Starptautiskā Zaļā karte darbojas visās Eiropas valstīs un tajās, kas ir iestājušās Zaļās kartes līgumvalstu grupā (valstis, kurās apdrošināšana darbojas, ir uzrādītas nepārstrīpotas starp 6. un 7. lodziņu). Tādas Jūsu ceļā varētu būt Šveice, Austrija, Čehija, Slovākija, Polija, bet ne Lietuva. Uzrādot darbojošos Zaļo karti Lietuvā Jums būs 50% atlaide Lietuvas robežlīguma (uz 15 dienām) iegādei. Latvijā Itālijas Zaļā karte darbojas (pārbaudiet, vai apdrošinātājs kaut kādu iemeslu dēļ nav izstrīpojis Latvijas (LV) koda aili).
Iebraucot ar automobili Latvijā, attiecībā uz apdrošināšanas izmaksām, Jums izdevīgāk būtu uz laiku ņemt automobili uzskaitē Latvijā pēc tam, kad Zaļā karte beidz darboties. Tad Jums ar apdrošinātāju būs izdevīgi noslēgt Latvijas standartlīgumu, kas maksās mēnesī fiziskai personai Rīgā atkarībā no vieglā automobiļa pilnas masas Ls 4,80 līdz 7,20, bet Latvijas pārējā teritorijā Ls 4,00 līdz 6,00.
2. KASKO Itālijas līgums var darboties Latvijā, ja tas nosacījumos ir paredzēts. Bet skumji ir tas, kas Itālijā KASKO ne būt nav paredzēti drošības pasākumi, kas atbilstu riskam Polijas, Lietuvas un Latvijas apstākļos.
Ja Jūsu automobilis pieder šai riska grupai un būs ar Itālijas numura zīmi, tad cauri Polijai brauciet trijātā, neuzņemiet pasažierus naktī, ja kāds uztriecas Jūsu auto vai priekšā braucošais strauju nobremzē, tad uzskatiet to par neveiksmīgu iepazīšanās mēģinājumu, un turpiniet ceļu, nesamazinot ātrumu. Pirmo nakti Latvijā pavadiet ar draugiem mašīnā. No rīta pārbaudiet signalizācijas aizsardzības līmeni atbilstošu riskam Latvijas apstākļos autorizētā Itālijas drošības sistēmu dīleru servisā (tas nav autotirgus dīleris) un konsultējaties par automobiļa novietošanu stāvvietā naktī un ņemšanu uzskaitē (Itālijas numura nomaiņu pret Latvijas numura zīmi) uz laiku.
Fotogrāfējiet visu, kas ceļā liekas interesants un vēlu Jums vieglu ceļa vēju ZA virzienā.
vārds Haralds, 14.oktobris 2002 0:00
Sveiks, Ērik.
Vai Tev nav zināma kaut kāda svaigāka informācija par iespējamām izmaiņām transportlīdzekļu tehnisko ekspertīžu metodikā, proti, vai drīz netiks ieviesta obligāta Schwacke katalogu pielietošana, kuros cenas noteiktas EURO?
Paldies
Ēriks Griģis:
Obligātums un EUROTAX SCHAWACKE izdevniecības katalogi, kas ir domāti autotehnisko ekspertu darbam zaudējumu atlīdzības noteikšanai par CSNg cietušo transportlīdzekli nevar sasaistīt tieši. Bet attiecībā uz remontdetaļu cenu pielietojamību DEM vai EURO, Eiropas Savienībā darbojas naudas vienība EURO.
LR Satiksmes birojs cenu adaptācijas koeficientus Latvijā ir noteicis pārrēķiniem no DEM, kur katalogā uzrādītās izmaksas no DEM aprēķina EURO vērtībā, pēc tam pēc kursa uz negadījuma dienu nosaka izdevumus latos.
Kalkulācijas katalogu pilns komplekts (krāsošanas sākot ar 2001. gadu) ar EURO vērtībām tika izgatavots sākot ar 2002. gadu.
Izmantojot katalogā uzrādīto pārejas kursu no DEM uz EURO, ar adaptācijas koeficientu var koriģēt materiālu un detaļu izmaksas, līdz tiks noteikti jauni koeficienti un mainīti metodiskie norādījumi. Cenu katalogs ar jauninājumiem metodikā ir gaidāms ap novembra mēnesi.
Transportlīdzekļu tehniskās ekspertīzes metodikas 17. punkts "Remonta darbu veikšanai nepieciešamo normstundu skaitu nosaka atbilstoši izgatavotāja reglamentētajiem remonta tehniskajiem noteikumiem vai no EUROTAXSCHWACKE katalogiem KALKULATION un LACKIERUNG. ..." nosaka, ka nedatorizētās kalkulācijas aprēķinos var izmantot datus no izgatavotāja.
Koefiecientus var ievērtēt izgatavotāja kalkulācijas datorprogrammā, no kuras var ņemt datus kalkulācijas satādīšanai, ko piedāvā remontkalkulācijas datu apkopotāja firma SiverData (www.dat.de).
Programma ietver sevī katra piedāvātā automobiļu izgatavotāja remonta kalkulācijai nepieciešamos datus par motocikliem, viegliem un kravas automobiļiem. Dati tiek atjaunoti un papildināti katru mēnesi. Lai noteiktu programmas pielietojamību, ekspertam jāseko līdzi programmas atjaunošanas datumam. Piemēram, ja CSNg notiek mēneša 11. datumā, tad ekspertam kalkulācija ir jāveic ar programmu, kas atjaunota līdz attiecīgā mēneša 10. datumam.
Programma palīdz noteikt automobiļu faktisko vērtību, remonta izmaksas un vērtību, kāda būs sagaidāma pēc noteikta laika attiecīgos tirgus apstākļos - līzinga sabiedrībām vērtības mazinājumu.
Programma darbojas vācu valodā, tās tulkojums ir veikts krievu, franču, spāņu un itāļu valodās.
Nākotnē ir plānots programmu tulkot arī latviski.
cietušais, 14.oktobris 2002 0:00
Automašīni ir KASKO apdrošināšana. CSN bojāts priekšējais numurs. Vai apdrošināšana sedz arī numura nomaiņu?
Ēriks Griģis:
Ja nav:
1. pašriska vai franšīzes;
2. apdrošināšanas nosacījumi, kas to atsaka,
bet ir:
3. atbilstoši KASKO noteikumiem sagatavoti un iesniegti dokumenti, kas apliecina zaudējuma faktu;
4. uzziņa no CP, ja tāda ir nepieciešama;
5. vecais numurs, kura bojājumus var uzrādīt,
tad kas vēl varētu traucēt atlīdzināt cietušā transportlīdzekļa īpašniekam zaudējumus?
Lord, 8.oktobris 2002 0:00
Ja ir obligātā apdrošinašanas polise un priekšā braucošā smagā mašīna "paceļ"akmeni, kā rezultātā rodas stikla vai luktura bojājums, vai šī apdrošināšana kompesē radītos zaudējumus un kāda ir cietušā autovadītāja rīcība? Apturēt šo smago? Vai kā?
Ēriks Griģis:
"Pacelts akmens" nav CAOA gadījums, ja vien nav pārkāpti Ceļu satiksmes noteikumu prasības. Pārkāptās prasības ir jāpierāda, atbilstoši likumdošanas aktu prasībām.
Apturēt smago, ja nav pārkāpuma fakta pierādījuma, nav nozīmes. Tas var tikai radīt bezmiegu.
Pārkāpuma fakts, kas ir pierādāms, ir no kravas krītošs ķieģelis, akmens, malka vai metāllūžņu gabali tieši uz aimugurē vai pretim braucošā motora pārsega vai vējstiklā;
akmens lukturī vai logā no ceļa kaisītāja, kas ir pārkāpis CSN prasības - darba laikā nedeg bākuguns vai nav uzstādītas attiecīgās aizsargierīces.
No cita transportlīdzekļa nokritušam izpūtējam, izlijušai eļļai, izkritušam baļķim vai ķieģelim ir jānosaka tā īpašnieks vai pārvadātāja transportlīdzeklis.
Tad var ko uzsākt.
Nauris Sedlers, 8.oktobris 2002 0:00
Sveiki!
Es vadīju WV Passat, kas sesdien nokļuva sadursmē ar alni un izlasījis tavus komentārus gribu uzzinaat, kā un uz kādu kompensāciju es varētu cerēt, jo auto CASCO apdrošināšanas nebija, bet, lai arī sadursmē man ļoti paveicās, tomēr tas cietis ir un man, kā arī meitenēm šādi tādi zaudējumi radās, ieskaitor netīras drēbes un zāles! Un alnim OCTA polises nebija! Avārijas notikuma vietā brīdinošas zīmes nebija un policija zināja par šajā dienā atklāto medību sezonu!
Ēriks Griģis:
1. Cietušie pasazieri, att. meitenes (ja Nauris ir VW īpašnieks) griežas pie Naura automobiļa CAOA sabiedrības ar prasību atlīdzināt zaudējumus par nodarīto kaitējumu personai, katra personīgi raksta apdrošinātājam iesniegumu par zaudējumu atlīdzināšanu personai, pievienojot ar ārstēšanos saistītos izdevumus - pēc ārsta norīkojuma iegādāto medikamentu apmaksas čekus un visus pārējos ar ārstēšanos un uzturēšanos ārstniecības iestādē saistīto izdevumu apliecinošos dokumentus.
2. Tai pašai CAOA sabiedrībai katra cietusī parsona, kurai ir mantiskie zaudējumi, kas ir pierādāmi ar eksperta vai pakalpojuma apmaksas čeku palīdzību, raksta otru iesniegumu par mantisko zaudējumu atlīdzināšanu, pievienojot bojātās mantas sarakstu (ar policijas uzziņu tas būs jāapstiprina), pierādījumus, fotogrāfijas.
3. Ja Naura rīcība negadījuma vietā atbilst CSN prasībām un ir izpildīts CSN 71. punkta prasības, tad regresa iespējas no apdrošināšanas sabiedrības puses nevarētu būt pamatotas.
Tad tālākā rīcība ir atbilstoši gadījumam, kad transportlīdzeklis ceļu satiksmē tiek sabojāts ceļa īpašnieka (pārvaldītāja) darbības vai bezdarbības dēļ:
ir tikušas pieteiktas medības, kuru rezultātā policija konstatē negadījuma iemeslu un izraisītāju - meža zvēru, tā izskriešanu uz ceļa braucamās daļas.
Izskriešanas sekas ir transportlīdzekļa uzbraukums mēža zvēram.
Ceļa īpašniekam (pārvaldītājam) vajadzēja izlikt atbilstošas ceļa zīmes.
Ja Tu, Nauri, saņemsi izziņu no policijas, ka negadījums ir noticis apstākļos, kā to apraksta policijas preses sekretārs, tad, piepalīdzot advokātam, kas praktizē civillietās, vajadzētu izdoties saņemt atlīdzību.
4. Šajā prasībā grūtākais būtu bijis atrast iemeslu un atbildīgo par bezdarbību, kādēļ iemesls radīja sekas (zaudējumus), kas radās sadursmē ar briedi.
Ja ceļa īpašnieks (pārvaldītājs) - iespējams pašvaldība, pierādīs savu neinformētību par negadījuma iemeslu - medībām, tad policijai, kas bija informēta par medībām (būs jāpierāda), atbilstoši likumam par policiju, civiltiesiski kļūs atbildīga par informācijas aizturēšanu - bezdarbība. Tad prasību atlīdzināt zaudējumus par bojāto automobili varēsiet iesniegt policijai.
5. Ja transportlīdzekļa vadītāja alkohola pārbaudes rezultāts ir pilnīgi negatīvs, tad ekspertīzes izdevumi ir jāapmaksā ekspertīzes pasūtītājam - policijai.
Par tālāko nav jāstrīdās, bet ja ir tik nopietni, kā raksti, tad advokāta pakalpojumi būs par maksu, bet situācijas konsultācija bez maksas pa juridiskajā forumā uzrādīto tālruni 7270292.
UBJU, 7.oktobris 2002 0:00
Labdien!
Par Lietuvas OCTU, vai lā viņu tur sauc.
Minimālais termiņš uz kuru es varu iegādāties Lietuvas obligāto apdrošināšanu ir 14 dienas. Reāli es šo pakalpojumu izmantoju 1 dienu.
Atgriežoties Latvijā, vai es varu pieprasīt apdrošinātājiem atmaksāt neizmantoto atlikušo apdrošināšanas prēmiju?
Ēriks Griģis:
Civiltiesiski nē, jo 10. panta 2. punkts Lietuvas Republikas likumā par transportlīdzekļu īpašnieku un valdītāju obligāto civiltiesiskās atbildības apdrošināšanu nosaka minimālo robežlīguma laikaposmu 15 dienas.
Apdrošināšanas robežlīgumu var pārtraukt pēc vienas no līguma pušu iniciatīvas, ja nav notikuši būtiski līguma pārkāpumi (9. pants, 3. punkts).
Kad apdrošināšanas līgums tiek pārtraukts pēc apdrošinātā pieprasījuma, apdrošinātājam tiek atlīdzināts iemaksātais apdrošināšanas maksājums.
Robežlīguma minimālā laikaposma izmantošana nozīmē tā vienas dienas izmantošanu.
Pārtraukšanas procedūra Lietuvas CAOA likumā ir formulēta par atlikušo apdrošināšanas termiņu.
Apdrošinātāju atbilde no Lietuvas.
Lietuvas CAOA līgumi iedalās iekšējos un ārējos.
Iekšējie attiecas uz Lietuvā reģistrētiem transportlīdzekļiem, ārējie - uz tranzīta, uz laiku un ārvalstīs reģistrētiem transportlīdzekļiem.
Iekšējos līgumus apdrošinātājam ir pienākums pārtraukt un atgriezt transportlīdzekļa īpašniekam neizmantoto prēmijas daļu, no kuras atņem 15% par pakalpojuma apgrūtinājumu.
Ārējie līgumi nav saistīti ar apdrošinātāja pienākumu tos pārtraukt. Apdrošinātājs kopā ar apdrošinājuma ņēmēju izskata pārtraukšanas iemeslu, tad lemj par pārtraukšanu vai atteikumu.
Attiecībā uz 15 dienu robežlīguma pārtraukšanu jau esmu atbildējis. Pamatojums ir noteikts, bet tas neliedz Jums prasīt.
vārdsALEX-GT, 20.septembris 2002 0:00
Paldies par atbildi!
bet vai taa apdroshinaashanas firma, kura izmaksaaja vinam visus zaudeejumus var prasiit no mums to summu, kuru taa ir izmaksaajusi?
PALDIES
Ēriks Griģis:
Katra prasība ir jāpamato. Jūsu gadījumā to sauktu par regresa prasību.
1. Vispirms regresa prasības iespējai ir jābūt noteiktai KASKO līguma apdrošināšanas noteikumos vai papildnosacījumos, par kuriem Jūs esat zinājis (ticis informēts) parakstot apdrošināšanas līgumu un Jums šie dokumenti ir izniegti līdz ar noslēgto KASKO līgumu (polisi).
2. Šai iespējai jābūt nosauktai, piemēram:
- alkohols, psihotropiskās vielas;
- ātruma pārsniegšana;
- negadījuma vietas neatļauta atstāšana;
- darbības ar priekšmetu/iem, kuras bija par cēloni apdrošināšanas gadījumam;
- rupja neuzmanība.
3. Atbilstošie negadījuma cēloņi ir apdrošināšanas sabiedrībai attiecīgi jāpierāda.
Attiecīgi nozīmē izziņa no institūcijasm, kas nodarbojas ar šo jautājumu izpēti, vai eksperta (eksperts nav Ceļu policija un tās lēmums APK noteiktā kārtībā) slēdziens ar pierādījuma pazīmēm par nodarītā pārkāpuma raksturu un sabiedrisko bīstamību.
Medicīnisko ekspertīzi par alkohola saturu asinīs apdrošinātāji var tieši izmantot lēmuma pieņemšanā par atlīdzības atteikumu vai regresa prasības celšanu.
Tāpat atbilst tehniskā eksperta vai Policijas ekspertīžu centra eksperta slēdziens ar uzrādītu pierādījuma pamatojumu (ekspertam ir jāvērtē visi apstākļi/fakti, kas ir cēloniskā sakarībā ar doto ceļu satiksmes negadījumu, tā rašanās apstākļiem un norises mehānismu), kuru apdrošinātāji izmanto attiecīgā lēmuma pieņemšanā.
Ceļu policijas izziņa neder, jo tā tikai apstiprina negadījuma faktu un norāda zaudējumus izraisījušo transportlīdzekli (ja Krievijas milicija izraisītāja transportlīdzekli nav uzrādījusi, bet ir nosaukta tikai vainīgā/ais persona/vadītājs, tad jau veidojas "sviests", kur nu vēl pamatots lēmums par regresu).
Tātad, ievērojot apdrošināšanas noteikumos vai papildnosacījumos noteikto regresa iespēju, apdrošināšanas sabiedrība, kas atlīdzināja KASKO zaudējumus, var griezties pie vainīgā ar regresa prasību.
vārdsALEX-GT, 19.septembris 2002 0:00
probleema: v Rosii proizishla avarija. moja mashina vrezalasj v druguju...imejutsa sushestvennije povrezdenija, moj voditelj vinovat. Avto v kotorij vrezalisj prinadlezit latvijskoj firme i imeet straxovku KASKO. VOPROS: posle togo kak emu straxovaja firma viplatit denjgi, budut li oni trebovatj eti denjgi s moej firmi???
SPASIBO
Ēriks Griģis:
Ja cietušais saņem zaudējumu atlīdzību no apdrošināšanas sabiedrības un, atbilstoši attiecīgās sabiedrības KASKO apdrošināšanas noteikumiem, atlīdzība sedz visus cietušā materiālos zaudējumus, tad cietušais, papildus saņemtai atlīdzībai, kas nosedz tam visus zaudējumus, nav tiesīgs prasīt vēlreiz zaudējumus atlīdzināt vainīgajam. Prasības un likumdošanas aktu pārkāpums sākas ar to brīdi, kad nepamatotā prasība ir uzrakstīta un iesniegta, vai izteikta mutiski, kas ir attiecīgi pierādāms.
vārds, 19.septembris 2002 0:00
probleema: v Rosii proizishla avarija. moja mashina vrezalasj v druguju...imejutsa sushestvennije povrezdenija, moj voditelj vinovat. Avto v kotorij vrezalisj prinadlezit latvijskoj firme i imeet straxovku KASKO. VOPROS: posle togo kak emu straxovaja firma viplatit denjgi, budut li oni trebovatj eti denjgi s moej firmi???
SPASIBO
Ēriks Griģis:
Ja KASKO nosedz visu zaudējumu, tad nedrīkst, jo tiek pārkāpti likumdošanas akti.
Janis, 19.septembris 2002 0:00
Sveiki! Laikam mans jautajums jau buus skaneejis vairaakas reizes, bet neesmu parlasiijis visus jautajumus un atbildes. Tatad es taisos pirkt '91 vai '92 gada BMW 320, taisos iegadaties arii CASCO apdroshinashanu, jo uz ielas visadi gadas, tatad jautajums cik vareetu maksaat Casco apdroshinashana (auto cena ap 3600 $), un kadas apdroshinashanas kompanijas piedava tik veciem auto CASCO apdroshinashanu? Jau ieprieks pateicos Janis K.
Ēriks Griģis:
Par KASKO prēmija varētu būt robežās no $ 210 līdz $ 576.
Apdrošinot BMW, Jūsu klienta un apdrošināšanas vēsture tiks pārbaudīta.
Apdrošinātājs, ar "biezāku" datu bāzi, labprātāk ar Jums uzsāks sarunu.
Tas apdrošinātājs, kas vēlas mainīt tirgus segmenta daļu - no a/m uz īpašumu, Jūs noraidīs.
Ja BMW sagatavosiet atbilstošu apdrošinātāju prasībām un sarunai gatavosieties, kā darbā stājoties, tad pastāv iespēja, ka Jūs par savu klientu izvēlās sabiedrība, kura apdrošina tikai līdz 6 gadus "jaunus" a/m.
Mans ieteikums Jums - gatavoties pirmai sarunai ar apdrošinātāju, meklējiet to, bet ne Rīgā.
toms, 16.septembris 2002 0:00
Sveiki, Man ir tāds jautājums, kā lai no Apdrošināšanas servisa dabū visu summu, kas paredžeta mana auto remontam? Izvēlējos to variantu, ka izvēlos pats servisu un AS tad apmaksā viņu rēķinu par mana auto labošanu, serviss sastadija taami, nosutīja to uz AS, šie atkal kadas 2 reizes to tāmi pazaudēja, tad beidzot nekadi savādāk nevarēja izlocīties un nosauca summu kuru viņi gatavi maksāt par remontu, bet tā summa ir par kadiem 150 latiem mazāka nekā servisa tāmē. un pietam AS man piedavaja to summu maksaat uz rokas. To ka summa samazinata vini pamatoja ar to, ka taame esot parspileeta un vini apgalvo, ka teiksim nomainiit bagažnieka aizslēgšanas mehānismu ir tas pats kas nopirkt šo mehanismu. Bet kas tad maksaa par darbu?? Kā lai es panāku to ka AS samaksā tik cik serviss prasa par to lai auto atkal būtu kā pirms avārijas?
Ēriks Griģis:
Kaut kāds "sviests" ir pašā sākumā.
Obligātā (CAOA) apdrošināšana.
CAOA likumdošanas aktos nav tadu variantu, ka cietušais īpašnieks izvēlās pats servisu un apdrošinātājs sedz visus servisa izdevumus.
1. Vai nu apdrošinātājs izvēlās un Jūs piekrītat/nepiekrītat, kamēr abas puses ir vienojušās;
2. Vai Jūs izvēlaties naudu un VISS...
3. Ja Jūs pastāvat uz savu izvēli un nevarat vienoties ar apdrošinātāju par servisa izvēli, tad apdrošināšanas sabiedrība piedāvā Jums savu noteikto zaudējuma atlīdzību, bet atšķirība no servisa aprēķinātā ir jāpārbauda Jums - lasi "jāsamaksā".
Servisa un apdrošinātāja zaudējuma aprēķinu atbilstību likumdošanas aktiem mēs pārbaudīsim, ja būs nepieciešams, sūdzību LR Satiksmes birojam mēs palīdzēsim Jums sagatavot.
Brīvprātīgā (KASKO) apdrošināšana.
Ja Jums noslēgtā KASKO apdrošināšanas līguma noteikumi dod iespēju izvēlēties servisu, kurā remontēt bojāto automobili un kura rēķinu apmaksā apdrošinātājs, tad servisa rēķins ietver sevī darbu par detaļas maiņu, detaļas cenu, remonta darbus, krāsošanas darbus un krāsošanas materiālu izmaksas, samaksu par papildus nepieciešamajiem darbiem un materiāliem, saistošiem darbiem, krāsas materiālu sagatavošanu jaukšanas iekārtā, krāsas toņa noteikšanu, pretkorozijas darbiem un materiāliem, un citiem, kas paredzēti attiecīgā remonta tehnoloģijas aprakstā.
Sūdzību Finansu un Kapitāla tirgus komisijai mēs palīdzēsim Jums sagatavot.
P.S.
Pirms sūdzības iesniegšanas noskaidrosim apdrošināšanas gadījuma zaudējuma atlīdzināšanas nosacījumus un, nepieciešamības gadījumā, palīdzēsim Jums sarunās ar apdrošināšanas sabiedrību atrisināt Jūsu jautājumu.
Māris, 16.septembris 2002 0:00
Labdien!
Jautājums nav no vieglākajiem, bet jautāšu.
Pirms dažiem mēnešiem, precīzāk 14.maijā aizdevu savam kaimiņam auto, viņā uz Lāčplēša un Čaka ielas krustojumā ieskrēja audi80 (notika plkst. 00:30.) Iesniegumos abi uzrakstīja, ka braukuši pa zaļo gaismu (mana mašīna brauca pa galveno ielu). Tālāk - bija KASKO apdrošināšana, vērsos birojā 3 dienu laikā, pieteicu, nekas nenotika, pēc 2 nedēļām vērsos atkal, šie teica,ka par vēlu, tāpēc naudas nebūs.
Jautājums: vai a/s BTA var pierādīt, ka es nebiju 3dienu laikā pieteicis avāriju (nekur neparko neparakstījos, izņemot iesniegumā, kuru viņi pazaudēja, un tagad grib atteikt maksāt)
Tad vēl: šie izdomā visādas lietas, ka nepietiek šādas un tādas zīmes, tad ir jāgaida tiesas rezultāts,jo jāzina vainīgais (pie KASKO apdrošināšanas?).Saka,ka vajag visādus vēl iesniegumus gaidīt, vārdu sakot vilcina laiku, vienreiz jau uzrakstīja atteikuma vēstuli, ka mašīnas bojājumi nesakrīt ar sniegtām liecībām (lai gan bija cietušie tur uz vietas un ātrā palīdzība un policija), viņu eksperti teica, ka mašīna atradās miera stāvoklī, mans kaimiņš raksta, ka braucis ar 50km/h. Ko man darīt?
Ēriks Griģis:
1. Vai par apdrošināšanas gadījuma pieteikšanu trīs dienu laikā Jums izsniegtos KASKO apdrošināšanas noteikumos, polisē vai papildnosacījumos ir apstiprināts, tas, ka nepaziņojot trīs dienu laikā, atlīdzību "BTA" apdrošināšanas sabiedrība atteiks?
2. Runa ir par trīs dienām vai trīs darba dienām;
3. Kas iepriekšminētos dokumentos ir teikts par gadījumu, kā Jums rīkoties, ja nav iespējams trīs dienās paziņot par apdrošināšanas gadījumu?
4. Vai iepriekšminētos dokumentos ir minēts laika periods, kurā Jūs varat vispār pieteikt zaudējuma atlīdzību - viens vai vairāki gadi? tiklīdz tas ir kļuvis iespējams?
5. Vai Jūsu ierašanos trīs dienu laikā birojā apsardzes dienesta darbinieks atzīmēja, vai Jūs tikāt pieteikts darbiniekam, kam uzrakstījāt iesniegumu par zaudējumu atlīdzināšanu? Kur atrodas birojs?
6. Vai "BTA" iepriekšminētos dokumentos paskaidro, kas ir apdrošināšanas gadījums, un vai tas attiecas uz to, ka negadījuma brīdī automobili ir vadījis cits tiesīgais lietotājs (KASKO polisē uzrādīts vai neuzrādīts transportlīdzekļa tiesīgais lietotājs. kurš neesat Jūs)?
7. Vai iepriekšminētos dokumentos ir teikts, ka krimināllietas ierosināšanas gadījumā KASKO zaudējumu atlīdzināšana tiek atlikta līdz tiesas spriedumam.
8. Ja, nespējot atrast atbildes uz maniem jautājumiem, Jūs ieradīsieties mūsu birojā Bauskas ielā 86 ar visiem augstākminētiem dokumentiem, iepriekš saskaņojot apmeklējuma laiku pa tālruni 6322578, tad iztrūkstošās zīmes un atbildes uz Jūsu jautājumiem noskaidrosim kopīgi ar "BTA" sabiedrības speciālistiem Jūsu klātbūtnē.
Anduschka, 9.septembris 2002 0:00
Pirmais , paldies par doto iespēju Jūs traucēt ar saviem jautājumiem. Un tad nu arī mans jautājums vai drūmā pārdoma, par tiem saucamajiem "tranzīta autiņiem". Kāda OCTA polise vajadzīga , ja autiņam ņem tranzīta nummurus pircējs no Krievijas? Griežoties pie apdrošinātājiem ,tā arī skaidrību nedabūju. Apdrošinātāji Likumu katrs traktē pēc sava prāta. Kompāniju vārdus neminēšu. Pirmā no apdrošināšanas kompānijām iedeva parasto OCTA polisi. Pie otrās kompānijas nonācu ar citu autiņu, bet tur man izrakstīja OCTA robežpolisi, noprasot divas reizes lielāku samaksu . Pēdējā no kompānijām pilnībā apgāza pirmās kompānijas kompetenci izrakstot parasto OCTA polisi. Piebildīšu abi autiņi bija reģistrēti Latvijā. Pirmajai kompānijai samaksāju 5,10Ls, bet otrajai - 11,00Ls /par 15 dienām/. Kuram tad ir taisnība? Vai Likums nav visiem vienādi jāievēro?
Ēriks Griģis:
Protams, ka likums ir visiem vienāds, ar to vērtējam cilvēku rīcību. Notiekot ceļu satiksmes negadījumam, likumdošanas akti ir tie, pēc kuru izpildes eksperts vērtē katra vadītāja atbildību par notikušo un nosaka viņa vainu. Nevērtē to, kas/kā varēja būt, ja būtu ...
Arī pēc Sauszemes transportlīdzekļu īpašnieku civiltiesiskās atbildības obligātās apdrošināšanas (CAOA) likuma izpildes (publicēts: Vēstnesī 25.03.1997, ar grozījumiem, kas izsludināti līdz 2000.gada 10.janvārim) nosaka apdrošināšanas sabiedrības un sabiedrību pārstāvju darba kvalitāti.
CAOA likuma 4. panta 2. punkts. nosaka
"Ja transportlīdzeklis ir noņemts no uzskaites un ar to šķērso robežu, apdrošināšanas līguma veida izvēlē noteicošais faktors ir pēdējā valsts, kurā transportlīdzeklis ir bijis reģistrēts;
ja transportlīdzeklis ir jauns, agrāk nereģistrēts, - izgatavotāja valsts".
CAOA likuma 5. pants nosaka
"Standartlīgums ir apdrošināšanas līgums, kas tiek noslēgts attiecībā uz Latvijā reģistrētajiem transportlīdzekļiem saskaņā ar vispārējo noteikto apdrošināšanas prēmiju aprēķināšanas kārtību".
CAOA likuma 8. pants nosaka
"Robežapdrošināšanas līgums ir apdrošināšanas līgums, kas tiek noslēgts ar ārvalstīs reģistrēta transportlīdzekļa īpašnieku, transportlīdzeklim šķērsojot Latvijas robežu, ja transportlīdzekļa vadītājs nevar uzrādīt Latvijas teritorijā spēkā esošu starptautisko civiltiesiskās atbildības obligātās apdrošināšanas līgumu (Zaļo karti), kuru garantē starpvalstu vienošanās".
Eksperta viedoklis.
1. Ja transportlīdzekli Latvijā pērk pircējs no Krievijas:
1.1. transportlīdzeklis ir bijis reģistrēts Latvijā, tad noņemts no uzskaites un iegādāts izvešanai uz Krieviju, apdrošinātāji, atbilstoši likumam, slēdz standartlīgumu (zaļā krāsā);
1.2. transportlīdzeklis ievests no Vācijas, tam nav spēkā esoša Vācijas CAOA līguma, izbraukšanai no Latvijas uz pircēja mītnes zemi apdrošinātāji, atbilstoši likumam, slēdz robežlīgumu (zilā krāsā).
2. Ja ārvalstīs reģistrēts transportlīdzeklis brauc tranzītā cauri Latvijas teritorijai ar ārvalsts reģistrācijas numura zīmi (vienalga kādā krāsā un raksturu vai formu), tad apdrošinātāji, atbilstoši likumam, ir slēdz robežlīgumu.
3. Ja ārvalstīs reģistrēts transportlīdzeklis brauc tranzītā cauri Latvijas teritorijai, iebrauc Latvijā ar ārvalsts reģistrācijas numura zīmi, uz laiku tiek reģistrēts Latvijā ar tranzīta vai citu Latvijas reģistrācijas numura zīmi, tad apdrošinātāji, atbilstoši likumam, transportlīdzeklim izbraucot no valsts, slēdz standartlīgumu.
"Atbilstoši likumam" saprotam likumdošanas aktus un to, ka ārvalstīs reģistrētam transportlīdzeklim iebraucot Latvijā, tā vadītājam nav klāt ārvalstīs noslēgts un Latvijas teritorijā spēkā esošs Zaļās kartes CAOA līgums.

Lasītākie raksti

Jaunie raksti