Pilsētplānotājs Viesturs Celmiņš: Aplami uzskatīt, ka automašīna ir nākotnes transporta līdzeklis 43

Deep White | 12.decembris 2019 13:23

Nākamo 10 gadu laikā Eiropas Savienība vēlas samazināt CO2 jeb ogļskābās gāzes izmešu apjomu par 37,5%. “Sabiedriskais transports var būt risinājums CO2 izmešu samazināšanai pilsētvidē, taču liela daļa cilvēku vēl arvien negrib domāt par to, kā samazināt savu ekoloģisko pēdu,” podkāstā Rīta mikriņš satiksmē – brīvu vietu nav atklāj pilsētplānotājs un VEFRESH vadītājs Viesturs Celmiņš

Pilsētplānotājs stāsta, kāpēc sekot veiksmīgā uzņēmuma Amazon piemēram un no privātajām automašīnām pārcelties uz sabiedrisko transportu.

Sabiedriskais transports – mūsdienīgas pilsētas mugurkauls

Vairums pilsētu iedzīvotāju uz darbu un skolu pārvietojas no rīta (laikā no 7.00 līdz 10.00) un pēcpusdienā (16.00–18.00), tāpēc šajā laikā pilsētu satiksme ir ļoti noslogota. “Vienīgais pārbaudītais risinājums, lai to atvieglotu, ir daudzveidīga sabiedriskā transporta infrastruktūra. Ideja ir vienkārša un saprotama – braucot kopā, varam pārvadāt desmitiem reižu vairāk cilvēku, ietaupīt laiku, naudu un nepiesārņot vidi, kurā paši strādājam un dzīvojam. Diemžēl pēdējo 20 gadu gaitā satiksmes plānošana pašvaldības un valsts institūcijās stūrgalvīgi orientējusies uz privāto transportu, tāpēc šobrīd vairāk nekā 50% no pilsētas telpas aizņem ceļi, ielas, pārvadi un neskaitāmas stāvvietas. Taču neviens nav padomājis par to, ka liela daļa no šīs infrastruktūras ir pilsētas liekais svars. Kam vajadzīgas četras joslas no 10.00 līdz 15.30 dienā vai no 20.00 vakarā līdz 6.00 no rīta?” vaicā Viesturs Celmiņš, piebilstot, ka tās ir jāasfaltē, jātīra, jāsāla, jāapgaismo un jāuztur 24/7, kaut gan to izmantojamība ir tikai 5–6 stundas diennaktī. Turklāt, par spīti iedzīvotāju kritumam un ielām, kuras ir kļuvušas platākas, sastrēgumi ir tikai lielāki, nevis mazāki.

“Kad Amazon 2018. gadā izvēlējās sev jaunu biroju centru ASV, viņi pilsētās meklēja nevis nodokļu atlaides, bet gan efektīvu sabiedriskā transporta sistēmu. Jo, braucot ar sabiedrisko transportu, Amazon darbinieki ietaupa divas līdz trīs stundas dienā, kuru laikā viņi var strādāt, pilnveidoties,” stāsta pilsētplānotājs. “Uzskats, ka mūsdienīga biznesa attīstības priekšnoteikums ir privātais transports, ir novecojis – sabiedriskais transports ir mūsdienīgas pilsētas mugurkauls.”

Intensīva satiksme ir drauds gan videi, gan mazajam biznesam

“Mēs priecājamies par glītajām Vīnes un Parīzes kafejnīcām – kāpēc tā? Jo tās ir ērtas gājējiem un tuvumā nav automašīnu,” skaidro V. Celmiņš, turpinot, ka ir sajūta, ka Latvijā drīz vien pilsētvides kultūra tiks iemainīta pret lielveikaliem. “Tas liek uzdot jautājumu – kur paliek mazais un vidējais bizness, kas ir ekonomikas miesa un asinis? Tieši mazais bizness un mājsaimniecības pilsētu padara interesantu – bez tām pilsēta kļūst par spoku pilsētu, atstājot to tikai viesnīcas tūristiem.”

Pilsētplānotājs ir pārliecināts, ka  aktuāls ir arī jautājums, kā mēs dzīvosim, ieejot nākamajā desmitgadē. “Kā izturēsim astoņas līdz deviņas stundas ilgas darba dienas, ja mums apkārt ir blīvi apbūvēta vide bez kokiem, apstādījumiem un parkiem? Nebūs vairs mazo veikalu, kafejnīcu, skvēru, parku un cilvēku, kas pa šīm ielām staigā. Vai šāda pilsēta maz būs interesanta mums un mūsu pilsētas viesiem? Ikvienai Latvijas pilsētai jāspēj konkurēt ne tikai ar pilsētām Latvijā, bet arī ar pilsētām citur Eiropā,” podkāstā Rīta mikriņš satiksmē – brīvu vietu nav stāsta V. Celmiņš. “Koki un zaļā infrastruktūra palīdz mazināt CO2 slodzi, tādēļ pilsētā vajadzētu apsvērt koku ciršanas moratoriju līdz brīdim, kamēr esam kompensējuši jau izcirsto koku daudzumu, jo koki ir mūsu plaušas. Mūsu ikdiena ir stresa pilna, bet zaļa un mierīga vide var mazināt ikdienā uzkrāto spriedzi, līdz ar to pilsētā var veidot jaunus parkus – piemēram, Brīvības ielā, kur to nav.”

Arī atteikšanās no privātā autotransporta izmantošanas ikdienas vajadzībām ir ekoloģisko seku mazināšana uz apkārtējo vidi. Viena vieglā automobiļa un mikroautobusa saražotais vidējais CO2 izmešu daudzums ir aptuveni 200 grami uz kilometru (g/km). Tātad, piemēram, 28 vieglie auto rada 5600 g/km CO2 izmešu, turpretī, izdalot mikroautobusa patērēto izmešu daudzumu uz 28 mikroautobusa pasažieriem, tie ir 7,14 g/km uz cilvēku, kamēr individuālā transporta stūrētājs viens pats vai labākajā gadījumā ar pasažieri nesīs atbildību par 200 g/km izmešu.

Sabiedriskajam transportam pietrūkst labas reklāmas

V. Celmiņš atgādina, ka sabiedriskais transports – autobusi, trolejbusi, tramvaji vai mikroautobusi – ir tāds pats pakalpojums kā medicīna vai izglītība, un tam vajadzīga arī sava reklāma un influenceri. “Vēl labāk, ja tie ir valsts un pašvaldības sektorā strādājošie, kuri stāsta par sabiedriskā transporta ieguvumiem, savu reālo pieredzi un iespējamajiem uzlabojumiem. Bet tam nepieciešami dūšīgi pilotprojekti – pilnvērtīgas velosipēdu joslas, ekspresmaršruti, gājēju ielas un aizliegums koku ciršanai. Ikvienas pilsētas iedzīvotājs var vērsties pie valsts un pašvaldības institūcijām ar vienkāršu jautājumu – kas tiek darīts, lai padarītu mūsu pilsētu cilvēcīgāku un sabiedrisko transportu par reālu pārvietošanās alternatīvu?” jautā pilsētplānotājs, norādot, ka tad, kad četrgadnieks jutīsies droši, braucot pāri tiltam, arī vecāki un  pārējā sabiedrība jutīsies droši.

 

 

 
43 Lasīt visus komentārus → Populārākie komentāri
 
Bradypus 12.decembris 2019 13:45
38 5 Atbildēt

Kārtējais pamuļķis, kas grib cīnīties ar sekām, nevis pašu problēmu - nepieciešamību katru dienu "no rīta (laikā no 7.00 līdz 10.00) un pēcpusdienā (16.00–18.00)" kaut kur braukt. Ko nozīmē "tad, kad četrgadnieks jutīsies droši, braucot pāri tiltam"?! Kāda mārrutka pēc tam četrgadniekam vispār ir jābrauc pāri tiltam. Četrgadniekam ir jāspēj ar savām kājām aizet līdz dārziņam (un tas ir ļoti konkrēts attāluma ierobežojums), nevis jāvazājas pa tiltiem. Laiks beidzot pilsētplānotājiem attapties, ka ir jāplāno zonējuma integrācija (dzīvesvieta + darbavieta + servisi), kas neprasa ikdienas pārvietošanos lielos attālumos, nevis noslāņošanos šauras funkcionalitātes rajonos, starp kuriem rezultātā neizbēgami veidojas milzīga satiksmes plūsma.

Laaciz 12.decembris 2019 15:38
35 6 Atbildēt

Dievs pasarg, ja šitādi idioti tiks pie teikšanas vēl.

"Vienīgais pārbaudītais risinājums, lai to atvieglotu, ir daudzveidīga sabiedriskā transporta infrastruktūra."

Vai šis cilvēks ir gatavs iguldīt milzu līdzekļus papildus sabiedriskā transporta iegādē un tā uzturēšanā? Vai arī viņam liekas, ka esošajā skaitā var papildus sastumt kaut pusi no autobraucējiem? Kāpēc man būtu jāmaksā par transportu kurā regulāri vizinās bomži, gopņiki, kas dzer un nenormāli skaļi lamājas visu laiku? Bērni, kuri nemāk uzvesties?

"vaicā Viesturs Celmiņš, piebilstot, ka tās ir jāasfaltē, jātīra, jāsāla, jāapgaismo un jāuztur 24/7, kaut gan to izmantojamība ir tikai 5–6 stundas diennaktī"

Ak tad tā jādara tik ar tām lielajām ielām? Pārējās var kaut no grants būt un apgaismotas ar cerībām un sapņiem? Vai arī viņa liekas, ka tās ielas, kurās brauc sab. transports (pēc viņa vīzījas palielinātā skaitā) nav jāuztur un gājēju ielas, kur hispters pie savas 5eur kafijas un 3eur kūkas sēdēs arī nav jāuztur?

Cik var to CO2 "sūdu" stumdīt? Šitādi pamuļķi ap pirkstu aptīti propagandē lietas, ko šim lielie onkuļi sastāstījuši. Un kā būtu ar cīņu pret abnormāli daudz atkritumiem? Piesārņotiem okeāniem? Koki nebūt nav vienīgās plaušas mūsu pasaulei. Okeāni ražo ļoti lielu daudzumu skābekļa. Kāpēc netiek uzsvērts to nozīmīgums? Vai šim pamuļķiem liekas, ja samzināsim nedaudz CO2 lokāli, tad citur tie ar pēkšņi saruks? Kā ar industriāljām lielvalstīm, kas ražo piesārņojumu (ne tikai CO2)? Gāzes un daļinas izplatās pa visu apkārtni un nestāv vienā vietā.

Kārtējais kaut kur kaut ko saskatījies citās valstīs un tik ņemās "Tur to dara tā, tur to dara šitā". A kapēc MĒS nevaram darīt savādāk? Radīt dinamisku satiksmi? Nākotne esot sab. transports un ritenis? Tā nav nākotne, bet pagātne. Lai pienāk, kad sab. tranports pēc izsaukuma aizvedīs mani kur es gribu jebkurā laikā. Ritenis pats par sevi ir neefektīvs transporta veids mūsdienu dinamskoajai pasauei.

Šis jampamps nerisina nekādas problēmas, bet vēlas radīt idilli un utopiju mazai cilvēku grupai. Tur var bezgala šim zombijam oponēt, bet diez vai kaut ko saprastu.

Zemesgramata 12.decembris 2019 15:47
18 6 Atbildēt

Kāpēc Iauto dod vārdu šādiem eko fašistiem?

 
Pievienot bildi Pievienot video
 
 
Stingri aizliegts iAuto.lv publicētos materiālus izmantot, kopēt vai reproducēt citos interneta portālos, masu informācijas līdzekļos vai kā citādi rīkoties ar iAuto.lv publicētajiem materiāliem bez rakstiskas EON SIA atļaujas saņemšanas.

Izceltie raksti

Bez vainas vainīgais - autobusa šoferis saņem 80 eiro sodu 45

Absurda situācija - autobusa šoferis saņēmis 80 eiro sodu par ātruma pārkāpšanu, ko viņš saka, ka nav izdarījis. Lasīt vairāk

 

Latvijā jaunu vieglo automobiļu tirgus pērn pieaudzis par 8,6%

Latvijā pagājušajā gadā reģistrētas 20 939 jaunas vieglās automašīnas, kas ir par 8,6% vairāk nekā 2018.gadā, tādējādi pirmo reizi kopš 2008.gada pārsniedzot 20 000 slieksni, liecina Auto asociācijas publiskotā informācija. Lasīt vairāk

 

Satiksmes ministrija veikusi līdz šim plašāko pētījumu par velosatiksmi Latvijā

Latvijā pēdējā gada laikā ar velosipēdu pārvietojušies 35% iedzīvotāju, savukārt ikdienas braucēji ir 6% - tā liecina pēc SM pasūtījuma veiktais pētījums. Lasīt vairāk

 

Milzīgais amerikāņu apvidnieks GMC Yukon varēs apgriezties uz vietas 22

Nesen prezentētais GMC Yukon jaunās paaudzes modelis ieguvis funkciju Hurricane Turn, kas tam ļaus apgriezties uz vietas. Lasīt vairāk

 
 

Lasītākie raksti

Jaunie raksti