Eksperti skaidro: Vai ar 95E10 benzīnu motoreļļa jāmaina biežāk? 11

 

Foto: Publicitātes attēls

Total Energies | 25.janvāris 2024 15:26

Lai samazinātu automobiļu radītās CO2 emisijas un ietekmi uz klimata pārmaiņām, Eiropas Savienībā (ES) pakāpeniski tika ieviesta E10 degviela jeb 95E10, kurai bioetanola daudzums palielināts no 5% uz 10%. Šo benzīna apzīmējumu noteikti zina ikkatrs autovadītājs, tomēr ne visi var apgalvot, ka izprot, kā benzīna izvēle var ietekmēt motoreļļas kvalitāti, tādēļ kopā ar ekspertiem akcentēsim lietas, kuras likt aiz auss.

Kāda atšķirība starp 98E5 un 95E10?

Degvielas stacijās benzīns tiek marķēts ar apļveida simbolu un burtu E, kuram blakus norādīts skaitlis 5 vai 10 (E5 vai E10). Skaitlis norāda maksimālo bioetanola daudzumu (procentos) benzīnā. Kopš 2020.gada Latvijā minimālais biodegvielas piejaukums 95. markas benzīnam ir palielināts no 5% uz 10%. Automašīnām, kas ražotas, sākot ar 1995. gadu 95. markas benzīns ar desmito daļu bioloģiskā spirta neko sliktu nenodarīs, bet vecākām automašīnām tas gan varētu kaitēt, tādēļ tām iesaka izvēlēties 98. markas (98E5) benzīnu.

Ja nesen iegādāts jauns auto vai rodas bažas par to, vai izvēlēta degviela ir pareiza, der pārskatīt automašīnas tehniskos dokumentus, kur būs norādījumi no auto ražotāja. Informāciju var meklēt arī Eiropas Autoražotāju asociācijas mājaslapā. Transportlīdzekļa atbilstība E10 benzīnam bieži vien ir atkarīga arī no konkrētā motora tipa, ne tikai ražošanas gada.

“Atšķirība starp E95 un E98 ir oktānskaitlī. E10 degviela, kā zināms, satur 10% etanola un 90% benzīna. Iekšdedzes dzinējiem oktānskaitlis atspoguļo benzīna īpašību sadegt bez detonācijas. Jo lielāks oktānskaitlis, jo mazāka iespēja, ka degviela radīs pašaizdegšanās procesu jeb detonāciju,“ skaidro Andrejs Hudžidzskis, uzņēmuma “TOTAL Energies” vadošais eksperts.

Mīts vai patiesība: ar E10 benzīnu motoreļļa būs jāmaina biežāk

Izvēloties E10 benzīnu, eksperti iesaka lielāku uzmanību apkopei un motoreļļu mainīt biežāk tieši stipri nolietotiem dzinējiem, hibrīdauto un pilsētas auto – tādiem, ar kuriem pārvietojamies no punkta A līdz punktam B.

"Gadījumos, kad motors ir nolietots vai bieži tiek iedarbināts aukstā laikā, degviela var nonākt motoreļļas karterī. E10 degvielā esošais bioetanols ir higroskopisks (mitrumu uzsūcošs), kas var ietekmēt kalcija, fosfora un cinka piejaukumu noārdīšanos pie noteikuma, ja ūdens saturs ir lielāks par 0,1%. Tādēļ arī motoreļļu iesaka mainīt biežāk hibrīdauto un pilsētu auto, kuri bieži tiek darbināti, lai nobrauktu īsus attālumus," brīdina Andrejs Hudžidzskis, uzņēmuma “TOTAL Energies” vadošais eksperts.

E10 benzīna ieviešanas mērķis – samazināts vides apdraudējums

Benzīns ir fosilā degviela, ko ražo galvenokārt no naftas, bet bioetanols tiek ražots no augiem. Tas nozīmē, ka tas ir atjaunojams un tādēļ daudz ilgtspējīgāks nekā nafta, samazinot CO2 emisijas gan ražošanas, gan izmantošanas laikā. Izejvielas un spēja samazināt emisijas nosaka to, cik lielā mērā katra konkrētā biodegviela ir “ilgtspējīga” un ilgtspēja ir ļoti svarīgs aspekts ES likumdošanā.

Kopš 2009. gada E10 benzīns pakāpeniski tiek ieviests visā Eiropā, lai samazinātu vides piesārņojumu, un šobrīd tas ir pieejams vairāk nekā 18 Eiropas Savienības valstīs: Austrijā, Beļģijā, Bulgārijā, Čehijā, Dānijā, Igaunijā, Francijā, Īrijā, Latvijā, Lietuvā, Luksemburgā, Nīderlandē, Rumānijā, Slovākijā, Somijā, Ungārijā, Vācijā, Zviedrijā, kā arī Apvienotajā Karalistē.

 
11 Lasīt visus komentārus → Populārākie komentāri
 
Krotow 25.janvāris 2024 15:42
26 2 Atbildēt

Ir aizdomas ka salīdzinot vides apdraudējumu no tīra 95. benzīna un vides apdraudējumu no biodegvielas razošanā patērētajiem resursiem un noindētajiem dzīvniekiem un kukaiņiem (pesticīdi, nupat LTV1 bija sižets par stirnām, kas mirst no saindēšanās dēļ rapša dzinumu ēšanas) un negatīvo efektu  no lauksaimniecības tirgus kropļošanas, biodegviela patiesībā izrādīsies krietni kaitīgāka.

felix65 25.janvāris 2024 19:36
24 2 Atbildēt

Lai samazinātu automobiļu radītās CO2 emisijas un ietekmi uz klimata pārmaiņām? Gribas paņemt beisbola nūju un šķaidīt galvai kaitniekiem un viņu pakaļskrējējiem idiotiem. Lai iegūtu to E šķidrumu, tiek nodedzināts vairāk dīzeļa, kā pēc tam iegūst E produktu. Izniekotas platības, kurās varētu ražot pārtiku, sabeigti meža un dārza tehnikas karburatori, biežākas no naftas ražotas eļļas maiņas, kuru pēc tam kaut kur jāutilizē, bojāto detaļu nomaiņai saražoto detaļu pēda, rēķinu apmaksai iztērētā nauda, kura jāpaņem no dabas, jo no nekurienes tā rodas tikai ekofašistu saimniekiem. Cilvēki, attopieties! Mūs jāj smadzenēs un jūs to JAU pieņemat kā normu. Jaunais normālums. Drīz neiebildīsiet, ka visiem sievas kopējās un jādod pideriem savus bērnus. Cik ilgi var būt par auniem!

BMW 25.janvāris 2024 15:52
16 1 Atbildēt

Nezin gan, kas ir kaitīgāk, barukt ar fosilo degvielu, vai izcirst mežus, lai iegūtu lauksaimniecības platības, biodegvielas ražošanai! Tas pats kas ar palmu eļļu, izcērt džungļus, lai stādītu palmas, bet orangutangiem un citiem zvēriem vairs nav kur dzīvot, tie iet bojā!

 

Pievienot bildi Pievienot video
 
 
Stingri aizliegts iAuto.lv publicētos materiālus izmantot, kopēt vai reproducēt citos interneta portālos, masu informācijas līdzekļos vai kā citādi rīkoties ar iAuto.lv publicētajiem materiāliem bez rakstiskas EON SIA atļaujas saņemšanas.

Izceltie raksti

BMW X4 kļuvis lieks

Savu trešo paaudzi BMW X4 nepiedzīvos. Lasīt vairāk

 

Ko es nopirku Amazon PRIME 2024 dienās? Cik kas maksāja? 1.daļa (+ VIDEO) 10

iAuto iegādājas preces no Amazon par izdevīgām cenām. Atveda pie durvīm 7-8 dienu laikā - šodien būs jau nākošā piegāde. Lasīt vairāk

 

Apjomīgs saules parks dažās minūtēs (+ VIDEO) 4

Tehnoloģija ar konteineros uzglabājamiem, salokāmiem saules paneļiem, ļauj jaunu un apjomīgu enerģijas parku izvērst īsā laikā. Lasīt vairāk

 

Bentley izlaidis pēdējās automašīnas ar W12 dzinēju (+ FOTO) 4

Pēdējie ar divpadsmit cilindru motoriem komplektētie Bentayga, Continental GT un Flying Spur eksemplāri nobraukuši no konveijera zīmola rūpnīcā Krū. Lasīt vairāk

 
 

Lasītākie raksti

Jaunie raksti