Iniciatīva par transportlīdzekļu tehniskās apskates veikšanu reizi divos gados var rasties no izpratnes trūkuma par drošu automašīnu, intervijā aģentūrai LETA norāda Auto asociācijas valdes loceklis Ingus Rūtiņš.
Kā skaidro Rūtiņš, raugoties no drošības aspekta, jāņem vērā, ka ievērojami vairāk nekā puse Latvijā esošo auto, kas ir desmit gadus veci un vecāki, tehnisko apskati nemaz neiziet ar pirmo reizi. Tas nozīmē, ka gadījumā, ja tehniskā apskate būtu jāiziet reizi divos gados, uz Latvijas ceļiem atrastos ļoti daudz satiksmei bīstamu auto, kuriem vienlaikus būtu apliecinājums par to, ka auto drīkst piedalīties satiksmē.
Taču Rūtiņš atzīmē, ka apskate reizi gadā ir vienkārši nepieciešamība. Tāpat autovadītājiem būtu vērts ņemt vērā, ka ikgadējā tehniskā apskate ir absolūtais minimums un apliecinājums tikai tam, ka pārvietošanās ar pārbaudīto auto ir leģitīma, un autovadītājs nav likumpārkāpējs, kas ir bīstams apkārtējiem. Izņēmums varētu būt relatīvi jauni auto, kuriem, iespējams, arī varētu kādu laika periodu noteikt apskates iešanu retāk nekā reizi gadā. Bet labāku priekšstatu par tehnisko stāvokli var gūt no regulāriem servisa apmeklējumiem, vai arī veicot pilnu auto diagnostiku vismaz reizi gadā.
"Taču ir jautājums - cik daudz no tā, kas uzrādās diagnostikā, un, par ko stāsta servisa konsultants vai mehāniķis, automašīnas īpašnieks vai turētājs novērš. Proti, vai tiek novērsts pats minimums tehnisko ķibeļu, lai varētu, piemēram, iziet ikgadējo tehnisko apskati, vai arī tiek izdarīts viss, lai varētu droši braukt. Bieži vien tas ir tikai pats minimums, lai auto atkal kustētu," atzīst Auto asociācijas valdes loceklis.
Par apskati vēl runājot, Rūtiņš piebilst, ka lielā sabiedrības daļā ir izveidojies priekšstats, ka tā noteikti ir nenovēršams ļaunums, kas automašīnas īpašniekam ir jāizcieš.
Kamēr tas tā būs, nekādu būtisku uzlabojumu Latvijas autoparkā nebūs, secina Rūtiņš.
"Sabiedrībai kopumā trūkst izpratnes par drošu pārvietošanos ar auto, kas nozīmētu, ka par auto ir jārūpējas visu gadu, nevis tikai uz tehniskās apskates reizi. Un nevajadzētu aizmirst, ka finansiālais ietaupījums no retākām apskates reizēm būtu ļoti niecīgs, jo gada nodoklis būtu jāmaksā katru gadu," skaidro Auto asociācijass valdes loceklis.
Kā ziņots, Saeima decembra sākumā nolēma uzdot parlamenta Tautsaimniecības, agrārās, vides un reģionālās politikas komisijai līdz 2017.gada 1.jūlijam izvērtēt un nepieciešamības gadījumā izstrādāt grozījumus likumos, lai transportlīdzekļu tehniskās apskates Latvijā noteiktu reizi divos gados, līdzīgi kā Lietuvā un Igaunijā.
Iniciatīva "Transportlīdzekļu tehniskās apskates veikšana reizi divos gados", kuru parakstījuši vairāk nekā 11 000 pilsoņi, Saeimā iesniegta šī gada augustā. Iniciatīva paredz mainīt pastāvošo termiņu, uz kādu patlaban Ceļu satiksmes drošības direkcijā tiek izsniegta atļauja automašīnai piedalīties satiksmē. Tiek piedāvāts pagarināt termiņu un veikt transportlīdzekļu tehnisko apskati reizi divos gados, kā tas notiek, piemēram, Norvēģijā, Lietuvā, Igaunijā, Vācijā un citur.
iAuto aptaujas rezultāti:
Auto asociācija dibināta 1994.gadā. Patlaban tajā ir 31 biedrs, kuri pārstāv 44 automobiļu un motociklu ražotāju zīmolus un Latvijas tirgū pārdod virs 90% jauno transportlīdzekļu, nodrošinot vairāk nekā 2500 darba vietu. No 2003.gada Auto asociācija ir Eiropas Autoražotāju asociācijas (ACEA) biedrs.
Portālā iAuto vēl par šo tēmu lasi:
- Ziņa: CSDD stāsta, ka Latvijas autoparks ir kritiskā stāvoklī, bet iAuto.lv nepiekrīt J.Liepiņa interpretācijai
- iAuto Forumā: Tehniskā apskate reizi divos gados - Jā vai Nē?
- iAuto Forumā: Vai var un kā var apstrīdēt tehniskās apskates rezultātus?
- Aptauja: Par tehnisko apskates biežumu ar draugiem.lv pieejām šeit >>>
KaukāC āpāC! Tik daudz nejēgu..
Tie paši igauņi - nu pilnīgi nekādas izpratnes par drošu auto.
TA šābrīža izpildījumā ir naudas kāstuve, tāpēc arī negrib pieļaut reizi divos gados.