Jaunais autovadītājs Latvijā jau no 16 gadiem? 16

 
Ēriks Griģis, iAuto | 1.jūnijs 2017 18:59

17-gadīgie jau drīkst vadīt automobili Vācijā pavadoņa klātbūtnē. Projekts uzsākts jau 2004. gadā. Kāpēc Latvijā kopā ar pavadoni jaunais vadītājs nevarētu vadīt automobili jau no 16 gadu vecuma? Izklausās, bet tā nebūt nav sacensība, kura valsts kuru pārspēs!

Lasot pedagoģiskās lekcijas par vadītāju sākumapmācību un iepazīstoties ar CSDD un Satiksmes ministrijas izstrādāto Ceļu satiksmes drošības plānu 2017.-2020. gadam (1. avots), stāstu jaunajiem autoskolu pasniedzējiem, kā gūt panākumus jauno vadītāju sagatavošanai drošai ceļu satiksmei.

Foto: iAuto.lv

Panākumu atslēga meklējama apmācību sākumā un apmācāmā jaunībā. Jo nopietnākas lietas sāk agrāk mācīt jaunākam klausītājam, jo ātrāk viņš sāk apjaust savu atbildību un jūtas līdzvērtīgs tiem, kas jau pie stūres no 18. Bez tam pēcapmācību procesā – tieši braukšanā ceļu satiksmē, piedalītos ģimenes pārstāvis, saukts par pavadoni, līdz pat brīdim, kad jaunais vadītājs, ticis pāri savam pirmo gadu trakumam, uzsāk patstāvīgu braukšanu no 18 gadu sasniegšanas (1.avots 1.3.5. Ceļu satiksmes dalībnieku izglītošana).

Pavadonim būtu jāatbilst šādām prasībām:

1) no ģimenes, radiniekiem, ja nav, tad cits pieaugušais ne jaunāks par 30 gadiem;

2) ar braukšanas stāžu (B kategorija) vismaz 5 gadi;

3) jānoklausās apmācības kursu 15h apjomā un braukšanas prakse 4h apjomā, par ko saņem autoskolas sertifikātu, pēc tam autoskola jaunajam vadītājam pavadoni reģistrē CSDD reģistrā;

4) nedrīkst būt vairāk par 3 soda punktiem CSDD reģistrā.

Veicot jaunā vadītāja braukšanu ar pavadoni no 17 līdz 18 gadiem, lielākā daļa bezatbildības jaunajam vadītājam ir jau aiz muguras. Ja tieši jaunie vadītāji no 18 līdz 25 gadiem ir lielākā riska grupa ceļu satiksmē, tad pavadonis slāpē jaunā vadītāja neprātu riskēt un pēc 18 gadiem šo jauno vadītāju izraisītie smagie ceļu satiksmes negadījumi samazinājās Vācijā par 20%, kas Ceļu satiksmes drošības plānā 2017.-2020. gadam nemaz netika pieminēts!

Ja braukšanu ar pavadoni jaunais vadītājs varētu uzsākt sasniedzot jau 16 gadus, tad teorētiski jauno vadītāju riska grupā tas samazinātu smagos ceļu satiksmes negadījumus vēl par 10-15%.

Kas sagaida jauno vadītāju, kuram jau divus gadus ir B kategorijas transportlīdzekļu vadīšanas apliecība, piezīme, ar pavadoni, pēc 18. gadu sasniegšanas?

Tālāk seko otrā apmācības fāze – papildus pēcapmācības 3 dienu posms jaunajiem B kategorijas vadītājiem divu gadu garumā.

Gatavojot lekcijas autoskolu mācībspēkiem un pētot statistiku Vācijā un Zviedrijā, atklāju, ka otrā apmācības fāze samazina smago ceļu satiksmes negadījumu skaitu jauno vadītāju riska grupā par 30 līdz 43%. Tas uzlabo valsts satiksmes drošības vērtējumu ceļu satiksmē kopumā, samazinot satiksmes negadījumus ar bojāgājušajiem par 8% līdz 11%.

CSNg iemesli galvenokārt ir divi – pieredzes trūkums un gatavība riskēt, lai iegūtu pašpārliecinātību un savas spējas demonstrētu citiem.

Šie jauno vadītāju negadījumu iemesli jau ir mazinājušies, braucot divus gadus ar pavadoni, un tiek vēl mazināti, ieviešot otro apmācības fāzi.

Jaunajam vadītājam būs jāiegulda savi resursi, lai piedalītos šajā apmācības programmā un uzzinātu, cik atbildīgs viņš ir kā vadītājs un kā pilnveidot savu kompetenci, uzlabojot satiksmes drošību izvēlētā transportlīdzekļa vadīšanā.

Foto: iAuto.lv

Otrajā apmācības fāzē jaunais vadītājs divu gadu laikā trīs reizes apmeklē autoskolu, kurās papildina zināšanas teorijā un praktiskajā braukšanā.

1. pēcapmācību diena ne agrāk kā 6 mēnešus pēc eksāmeniem.

 1.1. Pasniedzējs paskaidro otrā apmācību posma nozīmi, nepieciešamību un uzdevumus.

 1.2. Nodarbību sākumā tiek apskatītas bīstamās situācijas ceļu satiksmē, bīstamo situāciju iepriekšējā identificēšana. Pasniedzējs uzskaita primārās situācijas, kurās rodas pārkāpumi vai kurās visbiežāk notiek satiksmes negadījumi.

 1.3. Jaunie vadītāji stāsta un jautā par savām neskaidrajām situācijām, pieļautajām kļūdām un bīstamību, ko viņi izjutuši ceļu satiksmē. Atbildes sniedz pasniedzējs.

2. pēcapmācību diena pēc 12.mēnešiem.

 2.1. Pēc ceļu satiksmes situāciju apskata un jauno vadītāju jautājumiem klasē, pasniedzējs veic dalībnieku grupēšanu situāciju risināšanai praktiskai braukšanai ceļu satiksmē.

 2.2. Braukšanas nodarbības.

 2.3. Instruktora komentāri, vizualizācija un izbraukto situāciju skaidrojumi. Materiālus ar vērtējumiem nodod pasniedzējam.

3.pēcapmācību diena pēc 15. mēnešiem.

 3.1. Izbrauktās situācijas, ieguvumu atkārtotās apmācībās teorijā un braukšanas nodarbībās pasniedzējam komentē paši jaunie vadītāji.

 3.2. Pasniedzējs uzskaita pārkāpumus, kas noved pie vadītāja sodīšanas ceļu satiksmē. Izplatītāko pārkāpumu un sodu apskats.

 3.3. Pasniedzējs komentē jaunumus un grozījumus tiesību aktos (CSL, CSN, OCTA, Pārkāpumu uzskaites punktu sistēmas piemērošanā, LAPK), vadītāja rīcība pēc CSNg, pilnīgu atteikšanos no alkohola un narkotikām, ja vēlies būt pieredzējis vadītājs.

 3.4. Pasniedzēja kopsavilkums.

Jaunā vadītāja ar un bez pavadoņa vadītais automobilis ir apzīmēts no priekšas un aizmugures ar zaļu kļavas lapu stikla iekšpusē. Patstāvīgā jaunā vadītāja laiks ir divi gadi pēc 18 gadu sasniegšanas.

Bojāgājušo skaita samazināšanai ir būtiski, lai tiktu apzinātas un pievērsta uzmanība tieši smago satiksmes negadījumu iemesliem un vadītāju rīcībai pirms negadījuma un tieši negadījumā. Mācīties no citu kļūdām ir lētākais un efektīvākais mācīšanās paņēmiens, tikai Ceļu satiksmes drošības plāns 2017.-2020. gadam to neparedz.

Plānā ietverts: 1.3.6. Ceļu satiksmes negadījumu seku samazināšana un novēršana

Bojāgājušo skaita samazināšanai ir būtiski, lai tiktu apzinātas un pievērsta uzmanība tieši tām traumām, kas rada invaliditāti vai letālas sekas.

Apmācot jaunos vadītājus jau 44 gadus, secinu, ka demonstrējot un pievēršot viņu uzmanību traumām slimnīcas palātā, morgā vai cilvēkam ratiņkrēslā, tiek iegūts pretējs rezultāts gaidītajam. Jaunais vadītājs cenšas demonstrēt to, ka viņu redzētais nebaida, ka viņu tas neskars! Pilnīgi aplama pieeja, ko redzēju, rādot un stāstot saviem apmācamajiem par pieredzēto 15 šofera darba gados ātrajā palīdzībā.

Apmācāmais sāk izjust nepatiku pret pasniedzēju, kas viņu šādi biedē...

Gaidītais rezultāts panākams, stāstot un rādot negadījumus, kas notikuši ceļu satiksmē, kopā ar audzēkņiem pārrunājot iespējamos to rašanās iemeslus un kā no negadījumiem varēja izvairīties.

Žēl tikai, ka policija Latvijā nespēj dot īsu komentāru sabiedriskajiem medijiem, kāpēc negadījums notika vai ko darīja vadītāji, ka tā gadījās. Tas jaunajos vadītājos radītu pārliecību, ka policijai var uzticēties, jo tā ir profesionāla!

Foto: iAuto.lv

Saskaitīsim ieguvumus, ko jaunais vadītājs var dot drošībai ceļu satiksmē, iegūstot B kategorijas transportlīdzekļa vadīšanas apliecību 16 gadu vecumā.

1. No 17 gadiem ar pavadoni – 20% mazāk bojāgājušo, kopā valstī ap 8%.

2. No 16 gadiem ar pavadoni – 10-15% mazāk bojāgājušo (prognoze), kopā valstī ap 7%.

3. Otrā pēcapmācības fāze – 30-43% mazāk bojāgājušo, kopēji valstī vismaz 10%

Ieviešot aprakstītos pasākumus ceļu satiksmes drošības uzlabošanā, kopējais ieguvums 60-78% mazāk bojāgājušo jauniešu 18-25 gadu vecuma grupā.

Rezultātā prognozēju, ka par apmēram 25% var samazināties bojā gājušo skaits valstī, kas ir puse no paredzētā Ceļu satiksmes drošības plānā 2017.-2020. gadam, bet ko plāns neparedz.

Un tas viss - budžeta līdzekļus neieguldot!

OCTA apdrošinātājiem jāuzņemas iniciatīva un jāpiedalās, jo tieši viņu lielākās riska grupas vadītāji iegūs prasmes un izstrādās iemaņas droši piedalīties ceļu satiksmē, samazinot bojā gājušo skaitu turpat par 60-78% (prognoze).

 
16 Lasīt visus komentārus → Populārākie komentāri
 
atrabotka 1.jūnijs 2017 19:03
22 0 Atbildēt

"Kāpēc Latvijā kopā ar pavadoni jaunais vadītājs nevarētu vadīt automobili jau no 16 gadu vecuma?"

Kas tās par muļķībām? "Baltās tiesības taču var izņemt no 16 gadu vecuma un braukt vesels ar personu, kurai ir atbilstošās kategorijas tiesības un stāžs 2 vai 3 gadi (precīzi neatceros)

vadims 1.jūnijs 2017 20:34
8 2 Atbildēt

ieslēdziet galvu !!! 16 gadīgs krjupis bez pieredzes ar Audi Q7 .... da tur pilns ceļš ar nevainīgo mirstīgām atliekām būs,bļa ... Vācijā luk tā esot bet vai Vācija apmaksās bēru izdevumus vai invaliditātes pabalstus ?

msh 1.jūnijs 2017 22:00
6 0 Atbildēt

Nu un kāda starpība starp mācību atļauju, kura prasa vadītāju ar divu gadu stāžu, vai vadītāja apliecību, kas prasa vadītāju ar 5 gadu stāžu un vismaz 30 gadiem? :D Tajā ka otrajā gadījumā nevajadzēs M nakļenes?

 

Pievienot bildi Pievienot video
 
 
Stingri aizliegts iAuto.lv publicētos materiālus izmantot, kopēt vai reproducēt citos interneta portālos, masu informācijas līdzekļos vai kā citādi rīkoties ar iAuto.lv publicētajiem materiāliem bez rakstiskas EON SIA atļaujas saņemšanas.

Izceltie raksti

Ar 120 000 eiro vērtības kritumu – Vācijā pārdod Audi ar V12 dīzeļa dzinēju 18

Pirms 12 gadiem šī automašīna maksāja 145 000 eiro, tagad īpašnieks to gatavs atdot par 23 800 eiro. Lasīt vairāk

 

Šajā pavasarī 11 Latvijas pilsētās atgriežas vides akcija "Dod riepām otru dzīvi" 7

Ar pavasara un siltā laika tuvošanos tiek aktualizēti auto īpašnieku jautājumi – kur likt vecās riepas un kas ir videi draudzīgākais veids, kā tās utilizēt? Lasīt vairāk

 

“Eurofighter” iznīcinātāji bāzējas Latvijā (+ VIDEO) 3

Pieci Vācijas “Eirofighter” iznīcinātāji, katrs 100 miljonu eiro vērtībā, un vairāki simti karavīru NATO Baltijas gaisa telpas patrulēšanas misijā līdz šā gada nogalei bāzēsies Latvijas gaisa spēku bāzē Lielvārdē. Lasīt vairāk

 

Jaunā Škoda Octavia stājas uz konveijera

Pagājušajā nedēļā Čehijā tika uzsākta modernizētās Škoda Octavia ražošanu. Modelis būs pieejams ar plašu dzinēju klāstu, ieskaitot elektrificētās mild-hybrid versijas. Lasīt vairāk

 
 

Lasītākie raksti

Jaunie raksti