Katrs trešais līdzbraucējs nepievērš uzmanību tam, ka šoferis izmanto mobilo telefonu pie stūres - iAuto

Katrs trešais līdzbraucējs nepievērš uzmanību tam, ka šoferis izmanto mobilo telefonu pie stūres 2

 

Foto: Ekrānbilde

Marika Ūdre | 19.septembris 2019 11:11

Satiksmes drošības eksperti Latvijā un citviet pasaulē uzsver, ka ar mobilā telefona lietošanu pie stūres ir saistīti līdz pat 30% no visiem ceļu satiksmes negadījumiem.

Savukārt to novēršanā var iesaistīties gan autovadītāji, gan līdzbraucēji. Tomēr, kā liecina mobilo sakaru operatora BITE un pētījumu aģentūras “Norstat” veiktās aptaujas dati*, teju katrs trešais blakussēdētājs nepievērš uzmanību tam, ja šoferis auto vadīšanas laikā izmanto mobilo telefonu.

Aptaujas dati atklāj, ka 29% līdzbraucēju nepievērš uzmanību tam, ka šoferis izmanto mobilo tālruni auto vadīšanas laikā, jo paļaujas, ka viņš zina, ko dara. Turpretim 22% aptaujāto mudina autovadītājus ātrāk nolikt mobilo telefonu, jo baidās, ka var notikt ceļu satiksmes negadījums. Bet vēl 25% pasažieru piedāvā autovadītājiem palīdzību mobilā telefona izmantošanā, vadot auto, piemēram, lai uzrakstītu ziņu vai piezvanītu un izliktu skaļruni, ievadītu galamērķi mobilajā aplikācijā “Waze” u.tml.

“Ir skaidrs, ka mūsu ikdiena bez tehnoloģijām ir teju neiespējama, tomēr atbildīga to lietošana ir atslēgas vārds tam, kā to darīt drošāk. Mobilo telefonu lietošana auto vadīšanas laikā nav pieļaujama, taču ārkārtas situācijām tehnoloģiju ražotāji cenšas izstrādāt maksimāli drošus un pieļaujamus risinājumus, piemēram, brīvroku sistēmas, mobilās aplikācijas, kas atskaņo ienākošās ziņas vai bloķē konkrētās mobilā telefona aktivitātes, navigācijas sistēmas, kas projicē maršrutu uz vējstikla u.c. Tajā pašā laikā jāatceras, ka robeža starp ārkārtas reizēm, kad nepieciešama mobilā telefona izmantošana pie stūres, un šīs ierīces lietošanu ikdienas nepieciešamībām, ir ļoti trausla. Tāpēc autovadītājos ir jāveicina paradums tehnoloģijas primāri izmantot pirms auto vadīšanas uzsākšanas un pēc tās, nevis braukšanas laikā,” uzsver BITES sabiedrisko attiecību projektu vadītāja Una Ahuna-Ozola.

Interesanti, ka visbiežāk par mobilo telefonu lietošanu pie stūres autovadītājiem aizrāda gados jauni cilvēki, vecumā no 18-29 gadiem, un teju 40% šī vecumposma pārstāvju piedāvā šoferiem palīdzību mobilā telefona lietošanā auto vadīšanas laikā. Eksperti ir pārliecināti, ka tas iezīmē pozitīvu tendenci auto vadīšanas kultūrā Latvijā, sevišķi jaunāko paaudžu vidū.

Līdzās tam, ka 17% respondentu aizrāda šoferim par mobilā telefona izmantošanu, esot pie stūres, bet neko nedara, lai to novērstu, vēl neliela daļa līdzbraucēju – 2% - piekopj īpaši bīstamu praksi. Viņi atzina, ka telefona lietošanas laikā, palīdz šoferim “vadīt” automašīnu, brīdinot par sarkano gaismu luksoforā, palīdzot pārslēgt ātrumus u.tml.

“Ārvalstu eksperti mobilā tālruņa lietošanu pie auto stūres pielīdzina braukšanai reibumā, jo tas būtiski samazina reakcijas ātrumu un koncentrēšanās spējas. Daudzu satiksmes drošības kampaņu rezultātā sabiedrībā ir nostabilizējusies noliedzošā attieksme pret braukšanu reibumā. Tādēļ šā brīža uzdevums ir panākt, lai visa sabiedrība iestātos pret mobilā tālruņa lietošanu pie stūres. “Iekāp auto, izkāp no telefona!” - tāds ir CSDD aicinājums,” stāsta CSDD pārstāve Ieva Bērziņa.

*Aptauja veikta 2019. gada augustā, tajā piedaloties 1011 respondentiem ekonomiski aktīvajā vecumā no visas Latvijas.

 
2 Lasīt visus komentārus → Populārākie komentāri
 
Casio 19.septembris 2019 23:19
3 0 Atbildēt

2/3 līdzbraucēju sēžot telefonos nepamana šoferi sēžam telefonā 1/3 gadījumu.

gunbox 20.septembris 2019 10:41
1 0 Atbildēt

Es visu laiku kompostrēju smadzenes babulim. Vajadzēs nākošreiz izsviest mobīlo pa logu.

 

Pievienot bildi Pievienot video
 
 
Stingri aizliegts iAuto.lv publicētos materiālus izmantot, kopēt vai reproducēt citos interneta portālos, masu informācijas līdzekļos vai kā citādi rīkoties ar iAuto.lv publicētajiem materiāliem bez rakstiskas EON SIA atļaujas saņemšanas.

Izceltie raksti

88 gados nebijis notikums: Volkswagen slēdz Drēzdenes rūpnīcu 19

Vācijas autobūves uzņēmums Volkswagen šonedēļ pārtrauks darbu vienā no savām rūpnīcām. Lasīt vairāk

 

TV Auto ziņas dosies ziemas labdarības reisā (+ VIDEO)

TV Autoziņu ziemas testos esam devušies gan ar pikapiem, gan elektromobiļiem, taču mikroautobusu un minivenu reiss gan notiks pirmo reizi. Lasīt vairāk

 

Iekšdedzes dzinēji dzīvos arī pēc 2035. gada - Brisele apsver aizlieguma atcelšanu 31

Eiropas Komisija varētu atcelt likumu, kas paredzēja jaunu automašīnu ar benzīna un dīzeļa dzinējiem aizliegumu no 2035. gada. Lasīt vairāk

 

Lai samazinātu elektrības rēķinus patērētājiem, EK plāno sākt centralizētāku elektrotīklu plānošanu (+ VIDEO)

Cik mēs nākotnē maksāsim par elektrību? Kāpēc tā vienā valstī ir dārgāka nekā pie kaimiņiem? Uz šiem jautājumiem cer atbildēt jaunais Eiropas Komisijas plāns – uzsākt centralizētāku elektrotīklu plānošanu, lai paātrinātu dažādu savienojumu izveidi, kas samazinātu elektrības rēķinus patērētājiem. Ko tas nozīmē un kas jauns gaidāms Baltijas valstīs? Lasīt vairāk

 
 

Lasītākie raksti

Jaunie raksti