Manabalss.lv jauna iniciatīva: neskrāpē mašīnu – prasi lielāku stāvvietu 9

Foto: Ekrānbilde no Google.com/maps

5.maijs 2021 16:08

Normatīvie akti pašlaik nosaka tikai vēlamo stāvvietas lielumu.

Piemēram, vieglajam transportlīdzeklim aptuveni 25 kvadrātmetri, un platumu – vēlams ne mazāk kā 2,5 metri (MK noteikumi Nr. 240; Latvijas standarts NR. LVS 190-7). Tomēr praksē objektu attīstītāji taupa uz stāvvietu izmēriem, ņemot vērā, ka MK noteikumi nosaka aptuvenus kopējos parametrus, un Latvijas standartam ir vien rekomendējoša nozīme. Lielākajā daļā lielveikalu stāvvietu platums svārstās no 2,3 līdz 2,5 metriem. Jāņem vērā, ka automašīnu izmēri kopš gadsimta sākuma, kad pieņemts minētais standarts, ir būtiski palielinājušies. Piemēram, populārā VW Golf modelis 1974. gadā bija vien 1,61 metru plats, bet 2012. gadā – jau 2,03 metrus plats (ieskaitot spoguļus). Lai droši novietotu šādu automašīnu stāvvietā (iebrauktu un izbrauktu), kā arī, atverot durvis, neriskētu sabojāt blakus esošos transportlīdzekļus, stāvvietas platumam jābūt ne mazākam par 2,5 metriem. Turklāt VW Golf markas automašīna mūsdienās ir viena no kompaktākajām. Tas nozīmē, ka lielāku marku automašīnām nepieciešamas vēl platākas stāvvietas. Vairākas valstis (Igaunija, Francija, Spānija u.c.) strādā pie vai jau ir panākušas jaunu risinājumu, mainot novecojušus autostāvvietu standartus, lai tie būtu atbilstīgi mūsdienu transportlīdzekļu parametriem. Arī Latvijā nepieciešamas attiecīgas normatīvo aktu izmaiņas, kas reglamentē stāvvietu izmērus un ir novecojuši un neatbilst mūsdienu situācijai.

Tāpēc ir jāpārskata "Latvijas standarts LVS 190-7" atbilstīgi mūsdienu transportlīdzekļu izmēriem, nosakot stāvvietas minimālo platumu no 2,60 m un garumu 5 m vienam vieglajam transportlīdzeklim. Un ir jāveic izmaiņas stāvvietu regulējumā MK noteikumos Nr. 240, pievienojot atsauci uz "Latvijas standartu LVS 190-7" kā obligāti ievērojamu prasību. Jo šobrīd standartam ir vien rekomendējošs statuss. Nepieciešams arī rekomendēt objektu attīstītājiem "skujiņas" jeb slīpā transportlīdzekļu izvietojuma principa ieviešanu – 45 grādu leņķī pret brauktuvi, kā arī ceļa apzīmējumu izvietošanu, lai droši organizētu satiksmes plūsmu stāvvietās.

Pēdējo piecu gadu laikā lielveikalu autostāvvietās reģistrēts 4151 ceļu satiksmes negadījums (CSNg). Un tā ir vien aisberga redzamā daļa, jo daudz lielāks veikalu stāvvietās notikušo CSNg skaits paliek nefiksēts. Daudzi cietušie par nelielajiem negadījumiem neziņo, jo nodarīto bojājumu apmērs ir neliels, vai arī negadījuma izraisītājs pamet notikuma vietu. Šī problēma skar gan iesaistītos autovadītājus, kuriem nelielais, bet nepatīkamais, negadījums sagādā "galvassāpes", gan Valsts policiju, gan apdrošinātājus, gan arī pašu lielveikalu apsaimniekotājus. Jo visiem kopā nākas veltīt laiku un resursus, lai identificētu vainīgo, noformētu negadījumu, administrētu zaudējumus un veiktu citas darbības. Iniciatīvas mērķis ir samazināt CSNg skaitu publiskajās stāvvietās un atvieglot dzīvi gan autovadītājiem, gan Valsts policijai, kas savus resursus varēs veltīt nozīmīgākiem satiksmes drošības jautājumiem.

Šobrīd parakstījušies nepilni 2000 šīs iniciatīvas atbalstītāju. Arī Tu vari nobalsot, uzspiežot uz šīs saites.

 
9 Lasīt visus komentārus → Populārākie komentāri
 
jaaanis 5.maijs 2021 16:39
8 1 Atbildēt

Parakstijos

Ideālā variantā būtu arī noteikt, ka stāvvietas jāierīko pēc Ikea principa, jo ir idivīdi kuri arī ļoti platā stāvvietā apstāsies tieši blakus stāvošais a/m un vēl uzšaus ar durvīm pa sāniem.

ko niekus 5.maijs 2021 16:43
4 3 Atbildēt

galvassāpes ir tikai auto īpašniekam, bet apdrošinātāji vai policisti strādā šā vai tā.

savukārt lielveikala apsaimniekotājs par skrambām uzzin tikai no rakstiem - tam nav jāpiedalās negadījumu noformēšanā vai jāmaksā kompensācijas.

nebrauciet uz konkrēto lielveikalu un vienlaikus paziņojiet lielveikalam par īsto iemeslu - un balsojums ar maciņu būs daudz efektīvāks par visādām petīcijām un petingiem.

tikai vajag kādu gudro, kurš savā placī uzzīmēs lielākas stāvvietas, lai cilvēki brauktu uz turieni un nebrauktu uz stāvvietām ar mazām vietām)

felix65 5.maijs 2021 19:49
4 1 Atbildēt

Mana balss ir pideru atbalstītāji, kurus būtu jāboikotē pēc tā, kā viņi atteicās pieņemt iniciatīvu par tradicionālo ģimeni.

 
Pievienot bildi Pievienot video
 
 
Stingri aizliegts iAuto.lv publicētos materiālus izmantot, kopēt vai reproducēt citos interneta portālos, masu informācijas līdzekļos vai kā citādi rīkoties ar iAuto.lv publicētajiem materiāliem bez rakstiskas EON SIA atļaujas saņemšanas.

Izceltie raksti

TV Auto Ziņas TESTĒ: Porsche Taycan Cross Turismo bezceļā? Mierīgi! (+VIDEO) 1

Elektromobilis Porsche Taycan jau tāpat ir pietiekami jaudīgs izstrādājums šī vārda visplašākajā nozīmē. Taču ar to īsti nevar nobraukt no asfalta, un aizmugurē labāk nesēdināt augumā padevušos pasažierus. Porsche apkopojis vēlmes un ierosinājumus, kā rezultātā iznācis šis - Taycan Cross Turismo. Pēc potenciāla un harizmas tas ir kaut kas līdzīgs Audi RS6, tikai ir elektrisks. Lasīt vairāk

 

Kas labāks: Tesla vai XPeng? (+ VIDEO) 2

Ķīnas uzņēmums XPeng ir Tesla konkurents elektroautomobiļu ražošanas jomā un abas kompānijas sīvi cīnās, lai viņu tehnoloģijas gūtu virsroku. Lasīt vairāk

 

"Smagā artilērija" laukos sāk darbu (+ VIDEO) 5

Aršana Francijas laukos ar puskāpurķēžu Claas Axion 960TT un Kverneland 12 lemešu arklu. Lasīt vairāk

 

Kravinieks nogāž gājēju pāreju (+ VIDEO) 7

Kravas auto ar paceltu kravas kasti nogāž konstrukciju, kas izbūvēta, lai gājēji varētu pārkļūt ātrgaitas šosejas otrā pusē. Lasīt vairāk

 
 

Lasītākie raksti

Jaunie raksti