Pēdējos desmit gados Latvija, tāpat kā daudzas Eiropas Savienības valstis, lielu uzmanību pievērš dabas aizsardzībai, veicot būtiskas izmaiņas ilgtspējības jomā. Pasaule cīnās ar klimata pārmaiņām un piesārņojumu, tāpēc aktīvai rīcībai ir jāseko no visu nozaru, tostarp apdrošināšanas, uzņēmumu puses.
Apdrošinātāji apzinās savu potenciālo lomu vides ilgtspējības veicināšanā, un viens no pasākumiem, ko If Apdrošināšana sāka īstenot pirms vairākiem gadiem, ir klientu aicināšana auto detaļas remontēt, nevis nomainīt. Šāda pieeja ir ne tikai draudzīga videi, bet arī sniedz klientam dažādus ieguvumus.
Katru gadu pasaulē tiek saražoti aptuveni 90 miljoni jaunu vieglo un kravas automobiļu. Lai gan precīzu datu nav, tiek lēsts, ka pasaulē gadā notiek miljoniem ceļu satiksmes negadījumu, pēc kuriem aptuveni 10–12 procentu automobiļu ir neatgriezeniski bojāti. Pēc autoavārijām transportlīdzekļi tiek remontēti, un bojātās daļas nonāk poligonos vai, vēl sliktāk, okeānos, jūrās un mežos. Tie ir miljoniem spoguļu, durvju, buferu un citu autodaļu, no kurām ir jāatbrīvojas un kas piesārņo vidi.
Apdrošināšanas nozarē ceļu satiksmes negadījumi veido lielāko atlīdzību apjomu. Piemēram, If Apdrošināšana Baltijas valstīs gadā reģistrē aptuveni 60 000 tūkstošus atlīdzību pieteikumu saistībā ar ceļu satiksmes negadījumiem. Krasi mainot iedibināto praksi – pēc negadījuma nekavējoties nomainīt transportlīdzekļa detaļu – tiktu sniegts būtisks ieguldījums dabas aizsardzībā.
Jauninājumus veicina attieksmes maiņa
Pēdējo desmitgadu laikā ir mainījusies ne tikai uzņēmumu darbība, bet arī cilvēku attieksme. Mūsdienās lietotu mēbeļu vai apģērbu iegāde vairs nešķiet nekas slikts. Drīzāk tas tiek uzskatīts par apzinātu lēmumu tāpat kā šķirošanas atkritumu konteinera novietošana pie mājas vai došanās uz veikalu ar savu iepirkumu somu.
“Runājot par mūsu reģionu, ir jāpatur prātā vēsturiskais konteksts un uz cilvēku lēmumiem jāraugās ar zināmu sapratni. Vairākas desmitgades jaunu preču, jo īpaši importa, sadabūšana asociējās ar prestižu un statusu. Pēdējo desmit gadu laikā situācija gan ir mainījusies un pircēji arvien biežāk auto izvēlas, par pamatu ņemot ekoloģiskos apsvērumus un, kad tas ir iespējams, dodot priekšroku arī ilgtspējīgāku auto remonta iespēju izmantošanai,” stāsta If Apdrošināšanas Transportlīdzekļu atlīdzību grupas vadītājs Ģirts Kubliņš.
Klientiem jau vairākus gadus piedāvājam ilgstpējīgāko auto remonta veidu SMART (Small To Medium Area Repair Technology), kas paredz specializētu instrumentu izmantošanu, lai novērstu virsbūves un salona bojājumus. Auto stāvoklis pēc remonta ir tāds pats, kādu to paredzējis ražotājs, kā arī šī ir iespēja būtiski ietaupīt laiku un izmaksas. Ja auto ir remontēts, izmantojot SMART pieeju, samazinās vides piesārņojums (CO2 emisijas), kā arī nav vajadzīgi resursi jaunu automašīnu detaļu ražošanai. Tāpēc pēc autoavārijas ieteicams nesteigties nomainīt autodaļas pret jaunām, bet vispirms izvēlēties remontu. Prakse rāda, ka visbiežāk If KASKO apdrošināšanas klienti izvēlas stiklojuma remontu, lukturu pulēšanu, nevis to nomaiņu, kā arī buktes izvilkšanu vai lokālu krāsojumu detaļas pārkrāsošanas vietā. Tāpat klientiem iesakām autodetaļas mainīt nevis pret jaunām, bet pret lietotām, ja tās ir pieejamas atbilstošā kvalitātē.
Kā uz visiem jauninājumiem, arī uz šo klienti sākotnēji raudzījās piesardzīgi, tomēr vēlāk, redzot reālus ieguvumus, aizvien vairāk novērtēja iespēju saglabāt oriģinālo ražotāja detaļu. 2024. gada pirmajā ceturksnī If Apdrošināšana ir fiksējusi, ka aptuveni trešdaļa klientu Lietuvā un Igaunijā izvēlējušies salabot bojātu buferi, nevis to nomainīt. Latvijā šādu klientu bija pat vairāk nekā 50 procentu.
Esam aprēķinājuši, ka, izvēloties remontēt buferi, CO2 izmešu daudzums ir aptuveni par 2 kg mazāks, nekā uzliekot jaunu buferi, durvju remonts salīdzinājumā ar jaunu durvju uzstādīšanu rada par 8 kg mazāk CO2, bet saremontēts vējstikls – pat par 43,4 kg mazāk CO2 nekā jauna stiklojuma uzstādīšana.
Visilgtspējīgākais risinājums – profilakse
Kā norāda If Apdrošināšanas eksperts Ģ. Kubliņš, tāpat kā citās jomās, arī apdrošināšanā, galvenais faktors, kas nodrošina transportlīdzekļa ilgtspēju un drošību, ir profilakse. Svarīgākais, ko transportlīdzekļa īpašnieks var darīt, ir rūpēties par savu auto – veikt regulāras apkopes, laicīgi nomainīt riepas un nekavējoties pārbaudīt automobili, ja ir kaut mazākās aizdomas, ka kaut kas nedarbojas.
“Pagaidām pasaulē nav nekā ilgtspējīgāka par profilaksi. Pirmkārt, ievērojot ceļu satiksmes noteikumus, samazināsies negadījumu skaits un būs mazāka nepieciešamība pēc jaunām automašīnām un detaļām. Savu transportlīdzekli ir arī iespējams pasargāt no bojājumiem, izmantojot dažādas tehnoloģijas,” stāsta Ģ. Kubliņš.
Diskusijas par autodaļu remontu un nomaiņu ir svarīgas videi. Jaunu autodaļu ražošana ietver resursu ieguvi, enerģijas patēriņu un oglekļa dioksīda emisijas, savukārt esošo detaļu remonts samazina atkritumu daudzumu un kopējo ar transportlīdzekli saistīto atstāto oglekļa pēdu. Veicinot klientu lēmumu pieņemšanu par labu remontdarbiem, apdrošināšanas sabiedrībām var būt būtiska loma vides aizsardzībā, kas ir katra atbildīga uzņēmuma mērķis.
Un droši vien tāpēc tagad ja nobeidzies pečkai motoriņš ir jāmaina visa pečka. Jā, mazliet stiepts aiz ausīm bet nu tā tas aptuveni ir.
No dzīves: Renault Megane II 2003g, pirkts jauns salonā un jau ap 2006g izbeidzās stikla pacēlāja trosīte pasažiera pusē. Jautājums: kas tika nomainīts? Pareizi, viss mehānisms pilnībā.
Secinājums: zaļo purgu var dzīt kādam STUPID, SMART par šo pasmiesies vienīgi, kopš tā laika viss ir tikai vairāk sarežģīts un samuģīts.
Un ko darīsi kad tam Reinim nobeigsies termostats , mainīsi motoru? Pie labiem meistariem to trosīti mierīgi nomainitu.
2006 bija vēl pirms tā visa. Būtu gājis uz servisu kur vnk trosīti nomainītu.