Ziemas sezona nav aiz kalniem, taču vairāk nekā puse (61%) autovadītāju norāda, ka nav pārliecināti par savu prasmi vadīt auto ziemā – 9% no viņiem norāda, ka ziemā pārsvarā izvēlas braukt tikai sausā un gaišā laikā, bet 1% ziemā nebrauc vispār.
Tikai 39% šoferu ir pārliecināti par savām braukšanas prasmēm jebkuros laika apstākļos, liecina “Carlsberg 0.0 atbildīgas braukšanas indeksa” dati.
Salīdzinot ar pērnā gada datiem, iespējams secināt, ka nedaudz (par 3%) pieaudzis to autovadītāju skaits, kuri vērtē savas braukšanas prasmes kā atbilstošas jebkuriem laikapstākļiem, bet vienlaikus par 2% pieaudzis arī to šoferu skaits, kuri ziemā izvēlas braukt tikai gaišā un sausā laikā. Jau vairākus gadus pēc kārtas saglabājas augsts to autovadītāju skaits, kuri ziemā nejūtas pārliecināti par savām braukšanas prasmēm. Arī šogad pētījuma dati liecina, ka sievietes biežāk jūtas nepārliecinātas par savu spēju droši vadīt auto arī ziemā (74%), salīdzinājumā ar vīriešiem (50%).
“Gatavojoties ziemas sezonai, lielākajai daļai autovadītāju nepieciešams uzlabot divas būtiskas prasmes – stūrēšanu un bremzēšanu. Pārāk bieži pārspīlējam ar stūres griešanu lielos leņķos. Tipiska situācija uz slidenas ceļa virsmas veidojas tad, ja vadītājs pagriež stūri, taču auto nereaģē, un viņš turpina to vēl vairāk grozīt, kas ir kļūda. Otra svarīga lieta ir bremzēšana – daudzi baidās, ka ieslēgsies ABS sistēma, tādēļ vilcinās bremzēt nepieciešamības gadījumā, kaut arī šādos gadījumos ir svarīgi ātri un izšķirīgi bremzēt. Bieži tiek pieļauta arī kļūda, neizvērtējot ceļa seguma stāvokli. Uz apledojuša ceļa būtiski ir jau iepriekš izvēlēties drošu braukšanas ātrumu un saglabāt lielāku distanci līdz priekšā braucošajam transportlīdzeklim, lai ārkārtas situācijā varētu labāk kontrolēt automašīnu,” stāsta Drošas Braukšanas Skolas direktors Jānis Vanks.
“Carlsberg Baltic” izpilddirektors Rolandas Viršilas uzsver: “Spēja droši vadīt automašīnu arī sarežģītos apstākļos ievērojami samazina riskus uz ceļa. Tādēļ uzņēmumiem, kuriem ir autoparki, ir svarīgi rūpēties par autovadītāju prasmju un zināšanu attīstīšanu. Ziemas mēnešos, kad biežāk sastopams apledojums, tumsa, lietus un sniegs, katram vadītājam ir nepieciešams būt gatavam kontrolēt transportlīdzekli tikpat droši un pārliecinoši kā vasarā, kad ceļi ir sausi un laikapstākļi – labvēlīgāki.”
Nepieciešamību gatavoties ziemas sezonai, pilnveidojot prasmes vadīt auto arī sniega un apledojuma laikā, apliecina arī ceļu satiksmes negadījumu statistika. Ceļu satiksmes drošības direkcijas dati liecina, ka pērn novembrī uz ceļiem bojā gājuši 16 cilvēki, bet vēl gadu iepriekš – 15, savukārt, 2023. decembrī ceļu satiksmes negadījumos bojā gāja 11 cilvēki, bet 2022. gadā – 4.
“Carlsberg 0.0 atbildīgas braukšanas indekss” ir bezalkoholiskā alus “Carlsberg 0.0” pētījums, kas tapis sadarbībā ar Drošas Braukšanas Skolu un pētījumu centru Norstat. Pētījumā, kas veikts 2024. gada rudenī piedalījās 1000 Latvijas iedzīvotāji vecumā no 18 līdz 74 gadiem. Pētījums veikts ar mērķi sekmēt atbildīgu braukšanu un izpratni par to, kas rada papildus riskus uz ceļiem, un kā tos novērst.
Man škiet tie tavi skrējēji un kam visi citi traucē, kā reizi ir šajos 61%. Jo lielāks skrējējs, jo vairāk aste kājstarpē ieraugot jebkāda veida radaru. Sniegs uz dažiem iedarbojas vēl efektīvāk kā radars.