Pasaulē liekākais autodetaļu ražotājs - Vācijas rūpniecības koncerns "Bosch" - pirmdien paziņoja, ka sadarbosies ar Zviedrijas uzņēmumu, lai izstrādātu ūdeņraža degvielas šūnām būtiskas komponentes, kas paredzētas automobiļu darbināšanai.
"Bosch" un "Powercell Sweden AB", kas iepriekš bija Zviedrijas autoražotāja "Volvo" struktūrvienība, plāno ūdeņraža degvielas šūnas tirgū laist, vēlākais, 2022.gadā.
Ar ūdeņradi darbināmi automobiļi varētu izrādīties lietošanas ziņā veiksmīgāki, salīdzinot ar elektriskajām automašīnām. Šāda veida automobiļi nodrošina krietni garāku nobraukšanas distanci, un tos iespējams uzpildīt aptuveni tikpat ātri, cik ar iekšdedzes dzinējiem aprīkotus spēkratus.
Vienlaikus ar ūdeņradi darbināmi automobiļi sniedz vairākas tās pašas priekšrocības, ko nodrošina elektriskās automašīnas, tostarp jaudīgu paātrinājumu, klusu darbošanos un nekādus kaitīgos izmešus.
Taču, lai šāda veida automašīnas nonāktu līdz masveida ražošanai, nepieciešams pārvarēt vairākus šķēršļus. Ūdeņraža ražošanai nepieciešams liels elektroenerģijas apjoms, un šobrīd šāda veida uzpildes stacijām ir ļoti ierobežots tīkls.
"Bosch" lēš, ka līdz 2030.gadam 20% no visiem elektriskajiem automobiļiem tiks darbināti ar degvielas šūnām.
1) Par to uzlādes/uzpildes ātrumu varētu pastrīdēties.
Daudzas kompānijas, kas ražo elektroauto plāno taisīt akumulatoru nomaiņu. Tādus plānus taisa gan Tesla, gan Ķīnieši. Un tāda nomaiņa sanak daudz ātrāk, kā uzpildīt degvielu.
Lūk video no Teslas ( pats "tests" no 0:57 ):
lūk NIO ( Ķīnieši) tuvākā nākotne
un tādu projektu var atrast desmitem, dažādām kompānijām. Tāpēc tas uzlādes "ilgums" ir visai mīklains arguments, jo nepais 10 gadi, kad tādas stacijas būs ja ne desmitiem tad simtiem..
Piemēram, autobusi ar maināmiem akumulatoriem braukā jau tagad. Protams, ka Ķīnā
2) Uzlādes/uzpildes infrastruktūra.
Cik ir elektrouzlādes tīklu, cik ir ūdeņraža uzpildes vietas?
Cik viena gada laikā uzbūvē jaunas ūdeņraža uzpildes vietas, cik - elektroauto
3) Ūdeņradi ražo elektrolīzes rezultātā ( tiek patērēta elektrība). Tāpēc aguments, ka netiks noslogoti elektrotīkli - arī neder. Lai saražotu ūdeņradi, tik un tā ir vajadzīgas kaut kādas elektrostacijas.
Un vēl tāds sīkums - lai ūdeņradi atvstu uz staciju, ir nepieciešams transports. Vai ik tas nav - dīzelis?
...
Secinājums:
Tā ir mirstoša tehnoloģija, vai nepieciešami miljardi un ļoti enerģiska darbošanās...
Visu to pašu var pateikt par elektromobīļiem...
1)daudzas kompānijas - un cik daudzu šo kompāniju mašīnu izstrādājumiem ir vienādi, savstarpēji savietojami aķi? Kamēr visām masveidā sastopamajām elektriskajām mašīnām nebūs max 2 - 3 veidu akumulatori, tas vienkārši nestrādās.
2) un 3) - un kā būs ar akumulatoru pieejamību un sadalījumu pa stacijām? Pasaki vēl ka tos nebūs jāvadā apkārt, iespējams pat reģionālā mērogā. Un vai visur pietiks akumulatoru ko mainīt? Iztēlosimies situāciju - puse latvijas brauc ar elektromobīļiem, kuriem visiem ir vienādi, maināmi akumulatori, un liepājā notiek ilgi gaidīts prāta vētras koncerts - tu drīksti uzminēt kas notiks ar akumulatoru maiņas stacijām un elektromobīļu uzlādes punktiem...
Ne tikai baterejas atšķiras. Atšķiras pat paši uzlādes kabeļi.
Domājams, ka ar laiku radīsies vienoti standarti.
Kompānijas apvienosies grupās ( kā ar bankomātiem, kad ir grupa banku, kuras izmanto kopīgu bankomātu tīklu, un naudas izņemšana ir bez komisijas). Visu ietekmēs konkurence un cīņa par izdzīvošanu.
2) kāpēc jāvadā? Tev uzlika pilno, bet tajā pašā vietā - tukšais uzsāk lādēties.To visu var sataisīt ar kaut kādas aplikācijas palīdzību. 21 gadsimts. Tu redzi, kur ir tuvākā "brīvā - uzlādētā" batereja. Pašā aplikācijā - vari to rezervēt. Un visu var nomainīt - nekāpjot ārā no auto ( kā tas ir Teslas video)
Sapņošana tev padodas, žēl ka tā nav pārāk saistīta ar realitāti... Jā, "varbūt ar laiku radīsies vienoti standarti" - forši - tad jau "varbūt ar laiku, pēc 10-15 gadiem" varēs mainīt aķus. Dažādu štepseļu bilde ir diezgan smieklīga; štepseļu standarti ir uz pirkstiem saskaitāmi - iztēlosimies tavu nākotni - teiksim, izveidojas 10 ražotāju grupas - labi, iztēlosimies ka 5 - bet visam jau vēl vienādus aķus izmantot nevar - ir mazākas mašīnas un lielākas - tai vienai grupai noteikti vēl būs kādu 5 veidu aķi - lai jebkurai mašīnai uz sitiena varētu nomainīt aķi, vajadzēs punktā turēt 25!!! dažādus aķus...
Kāpēc jāvadā? Tāpat vien. Palasi par velosipēdu koplietošanas sistēmām - vai par kravas konteineriem - mašīnu koplietošanas sistēmas arī derēs - atklāsi ka dažādu iemeslu dēļ tās mašīnas vai velosipēdi mēdz kaut kur koncentrēties. Ja tev tavā sapņu teslā ar maināmo aķi būs atlicis 30 km attālums, bet tava super duper proga rādīs ka tuvākais aķis ir 50 km attālumā, ko darīsi? Nerunājot nemaz par to ka rūpīgi plānojamais brauciens paliks vēl neplānojamāks - ieliks tev citu aķi, bet izrādās ka tam tik 2/3 no jauna aķa ietilpības, un tu ieplānoto gabalu nobraukt nevari...
Man nav elektroauto, tāpēc reklamet neko netaisos. Es tieši pretēji - esmu PRET visādām tāda stila ekoloģiskam lietām, tāpēc neko es nesapņoju. Vienkārši es redzu tendences un māku domāt.
Es nezinu un man pie dirsas, kā tās kompānijas plāno savas idejas realizēt. Ar komerctransportu tas ir daudz vieglāk. Kā ar tiem autobusiem, kas tiek izmantoti pilsētas satiksmei. Izbrauc maršrutu, nomaina, utt. Bet ar privātajiem tas ir grūtāk. Bet elektroauto batereju "grīdu" var salīdzināt ar platformu vieglajiem auto. To taču arī nav nemaz tik daudz. Piemēram, visa VW grupa ir būvēta tikai uz dažām platformām. Gan q7, gan a4 izmanto vienu un to pašu platformu.
Bet kā jau teicu,m man pie dirsas kā to darīs. Varbūt tāpēc tas ir vēl joprojām tikai projektu līmenī. Bet neiespējami tas nav. Var jau standartizēt, kā to izdarīja ar parastām baterejām - AA, AAA, utt. Kaut kādi līdzīga izmēra bloki.
p.s.
neviens jau neraksta, ka izzudīs uzlādes stacijas.
p.s.s.
baterejas, kuru ietilpība paliek 2/3 var jau aizsūtīt uz pārstrādi....
MLB un MQB ir nevis "platformas", bet gan "detaļu izkārtojumi" kas ļauj racionalizēt ražošanu, vienā fabrīķī ļaujot ražot jebkuru attiecīgā "izkārtojuma" modeli. Divas vienas platformas mašīnas ir ar savstarpēji savietojamām detaļām un arī virsbūves daļām - A4 un Q7 būs šausmīgi maz saderīgo detaļu. Ja gribi aķus salīdzināt ar platformām, salīdzini ar platformām - paskatīsimies uz fofāgena grupu pirms 15 gadiem - polo platforma, golfa platforma, B sērijas audī platforma, C sērijas audī platforma, D sērijas audī platforma, tuarega platforma - tagad tu vari iedomāties cik veidu aķus ražotājam vajadzēs - ja tesla uzražotu polo klases mašīnu, tajā tak Model S aķi iekšā nebāzīs, ko?
Aķus ar 2/3 ietilpību diez vai kāds sūtīs uz pārstrādi; diez vai kādam tas būs izdevīgi.