Gadu gaitā ģimenes auto ir attīstījies, pielāgojoties vajadzībām, tehnoloģijām un cilvēku gaumei. Savulaik uz ceļiem dominēja miniveni un kompaktveni, kas bija labs variants lielām ģimenēm, jo piedāvāja praktiskumu un plašumu. Taču, strauji pieaugot SUV popularitātei, tie kā piemērotāka alternatīva izspieda iepriekš pieprasītos pārvietošanās līdzekļus.
Šī evolūcija nekad neapstājas, un tagad uz labākā ģimenes transporta titulu ir jauns pretendents – septiņvietīgs elektriskais SUV, kas apvieno minibusa ietilpību ar elektroauto izsmalcinātību un ekoloģiskumu, turklāt nebaidās no sliktiem ceļiem un urbānās “furnitūras”.
Viens no šīs jaunās grupas pārstāvjiem, Kia EV9, kas šogad izcīnīja 2. vietu Igaunijas konkursā Autogala, kur ieņēma arī 2. vietu kategorijā Zaļais auto un 1. vietu kategorijā Dizains, izraisīja diskusijas konkursā Latvijas Gada auto 2025. Lai gan tas neiekļuva finālā, ar savu inovatīvo dizainu un funkcijām EV9 izpelnījās plašu uzmanību.
Kāpēc septiņām sēdvietām un elektriskajai piedziņai ir nozīme
Septiņvietīgie elektromobiļi izceļas ar to, ka bez kompromisiem spēj apmierināt dažādas ģimenes vajadzības. Tie ir kas vairāk nekā tikai rīki nokļūšanai no punkta A punktā B – šie auto ir daudzpusīgas, daudzfunkcionālas telpas, kas viegli iekļaujas mūsdienu dzīvē.
Ģimenēm septiņas sēdvietas nozīmē izvēles iespējas. Vai runa būtu par bērnu nogādāšanu skolā, mašīnas pakošanu vīkendam vai ģimenes pasākumiem ar vecvecākiem – papildu sēdvietas nodrošina, ka neviens nav jāatstāj mājās.
Tādos modeļos kā Kia EV9 trešā rinda piedāvā pietiekami daudz vietas kā bērniem un pusaudžiem, tā pieaugušajiem. Un ar to šo auto spēja pielāgoties nebūt nav izsmelta. Sēdekļu nolocīšana ļauj iegūt plašu bagāžas telpu, kas ir tuva tradicionālo minivenu ietilpībai. Vai, piemēram, EV9 otrās rindas sēdekļus var pagriezt par 180 grādiem un tā salonā radīt viesistabas noskaņu. Šī funkcija, kas nav sastopama pat tādos premium klases konkurentos kā Audi Q6 e-tron, paplašina automobiļa lietošanas iespējas, īpaši ģimenēm ar maziem bērniem.
“Ģimenes auto pircējiem izvēle starp SUV un minibusu ir reāla dilemma, un izvēle krīt par labu auto, kas piedāvā labāko kompromisu. EV9 īpaši izceļas ar salona konfigurēšanas iespējām un telpu. To, ko tas nevar nodrošināt ar maksimālu bagāžas ietilpību, šis auto kompensē ar lielisku komfortu,” saka Delfi Auto redaktors Raimonds Zandovskis.
Praktiskums un ilgtspējība
Klasiskā ģimenes transporta elektrifikācija sniedz virkni priekšrocību. Salīdzinot ar tādiem hibrīdiem kā Renault Espace un Hyundai Santa Fe, pilnībā elektriskie septiņvietīgie auto ievērojami samazina ekspluatācijas izmaksas gan ‘degvielas’, gan apkopes ziņā.
Sniedzamība, kas savulaik bija šķērslis elektromašīnu pieņemšanai sabiedrībā, praktiski vairs nav problēma. Piemēram, Kia EV9 ar pilnu uzlādi var nobraukt vairāk nekā 500 km, kas lielākoties ir pietiekami arī ģimenes braucieniem ārpus Latvijas robežām. Turklāt garā ceļā šī modeļa 800 V sistēma nobraukuma rezervi par 240 km ļauj palielināt tikai 15 minūtēs, kas ir ideāli neilgām atpūtas pauzēm.
Konkurenti, piemēram, VW ID.Buzz piedāvā līdzīgu daudzpusību, taču tiem trūkst EV9 tāldarbības. Un, lai gan tādi premium klases modeļi kā BMW iX var lepoties ar iespaidīgām tehnoloģijām, tiem bieži vien pietrūkst vietas, kad runa ir par plašumu un praktiskumu. Septiņvietīgie elektroauto apvieno labāko no abām pasaulēm: videi draudzīgu dizainu un ģimenēm nepieciešamo telpu, turklāt tajos ir augsta sēdpozīcija ar labu pārredzamību un tie nebaidās no sliktiem ceļiem.
Latvijas tirgus – jauns lauks septiņvietīgajiem elektroauto
Tādā tirgū kā Latvija, kur elektromobiļu lietošana vēl tikai iet plašumā, liela ģimenes elektroauto koncepcija liek uzdot svarīgus jautājumus. Daudziem cilvēkiem galvenais faktors ir cena. Piemēram, Kia EV9 maksā no 89 990, un šāda summa var šķist biedējoša.
Tomēr šo transportlīdzekļu vērtība jāskata ekspluatācijas kontekstā. Zemākas ikdienas izmaksas, atbrīvojums no dažiem nodokļiem, īpašas elektromobiļu privilēģijas un ērtība nekad neapmeklēt degvielas staciju – tas viss dod lielus bonusus. Tāpēc, pilnveidojoties uzlādes infrastruktūrai, tādi lieli elektromobiļi kā EV9 varētu kļūt par dzīvotspējīgu alternatīvu tradicionālajiem SUV un minibusiem. Svarīgs papildu faktors ir valsts atbalsts, kas privātpersonām Latvijā ir no 4500 līdz 9000 eiro.
Latvijas Gada auto žūrijas loceklis Sandris Metuzāls no Jauns.lv uzsver šī tipa auto ilgtermiņa potenciālu: “Šie elektriskie SUV no jauna definē, kāds var būt ģimenes auto. Jā, tagad tie ir dārgi, bet tie ir arī nākotnes paraugs, kurā sadzīvo ilgtspējība un praktiskums. ”
Konkurentu salīdzinājums
Latvijas Gada auto konkurss piedāvā plašu skatījumu uz to, kas mūsdienās varētu derēt ģimenēm. No tādiem kompaktiem SUV kā, piemēram, Peugeot E-3008 līdz tādiem luksusa modeļiem kā Audi Q7 TFSIe – šis spektrs labi atspoguļo Latvijas cilvēku daudzveidīgās vajadzības.
Starp tiem Kia EV9 izcēlās ar savu īpašo telpas, daudzpusības un elektrifikācijas kombināciju. Citi septiņvietīgie modeļi nespēja līdzināties tā pilnībā elektriskajam spēka agregātam, turklāt tādi auto kā Škoda Kodiaq un Renault Espace balstās uz tradicionālajām hibrīda sistēmām. Tādi konkurenti kā Volvo EX30 demonstrēja lielisku elektrisko veiktspēju, taču tajos trūka telpas, jo tie orientēti uz cilvēkiem, kas lielākoties brauc vieni vai divatā.
Paraugoties ārpus Latvijas Gada auto 2025 konkursa, Volkswagen ID.Buzz ir inovatīva alternatīva, bet tas drīzāk šķiet nišas produkts. Šajā ziņā EV9 ir unikāls: īsts ģimenes spēkrats, kas vienlaikus ir arī moderns elektroauto.
Atbilde uz svarīgu jautājumu
Ģimenes meklē automašīnas, kas spēj pielāgoties viņu dzīvesveidam, vienlaikus samazinot ietekmi uz vidi, un septiņvietīgajiem elektromodeļiem te būs izšķiroša nozīme. Tie apvieno tradicionālo minibusu praktiskumu ar SUV stilu un efektivitāti, radot kategoriju, kas ir dzimusi jaunam laikmetam.
Kia EV9 iemieso šo koncepciju, taču tas nebūt nav vienīgais šāds modelis. Vai tas būtu gaidāmais Hyundai Ioniq 7, Volvo EX90 vai jau pieejamais Mercedes EQB – šī tipa auto mudina uzdot jautājumu: kādam tad vajadzētu būt modernam ģimenes transportam.
Pašlaik līderis ir EV9. Tas sper drosmīgu soli nākotnē, kurā šādas automašīnas būs norma, nevis izņēmums. Kamēr Latvijas ģimenes vētī savas iespējas, EV9 parāda, ka septiņvietīgi elektriskie SUV ir nevis tikai kārtējais jaunums, bet gan risinājums mainīgajam mūsdienu dzīves ritmam. Un tā arī ir atbilde uz jautājumu par modernu ģimenes transportu, kas apvieno gan daudzpusību, gan ietilpību, gan ilgtspējību.
Viss jau forši, bet būsim reāli, cik daudzbērnu ģimenes var atļauties jaunu KIA EV9 no salona? Tā mašīna maksā 2-3 reizes vairāk, kā tipveida Rīgas dzīvoklis uz 30 gadiem kredītā.
Vai kādam tas interesē, ka tētuks māk uzpist veselu baru ar bērniem, bet nemāk nopelnit, lai normāli nodrošinatu ģimeni? Kurš pie ta ir vainīgs? Laikam jau pats ir vainīgs.
Piekrītu.
Bet ko no tā "tētuka" var gribēt - viņam tak ar eiroaudzināšanu (bērniņ-bērniņ, tev ir tiesības) un reklāmprospektiem ir iebarots: sastrādā 3-4 šīčus 25-30 gadu vecumā, tad visi, smaidot kā debīliķi, varēs sasēsties tai minivenā un braukt jūsmodami. Tas ka par to minivenu ir jānopogā pie 100k eur (un arī jānopelna ko nopogāt) un sīču uzturēšanai arī vajag čupu naudiņu klusām paliek aiz kadra.
Kur tu tādus tēvus esi atradis, pastāstīsi? Nevienu tādu, kā tu apraksti, nezinu.
Nu ir man pazīstama viena, teiksim tā, cilts, kur notiek līdzīgi kā aprakstiju, skaits pagaidām ir zem 3-4, bet tas laika jautājums
Un bija pazīstama ģimene kur kinderu skaits 5+, viss no rokas mutē (bet vismaz nepīpēja un nekoda tiem neviens)
Paga, kā tas "normāli" izpaužas? Braukt ar jaunu elektrisku džipu? Tavā bērnībā tava ģimene arī bija "normāli nodrošināta"?
Tas taču lielisks mārketinga triks pirkšanas attaisnošanai
Paskatieties, ar kaaadiem auto brauc valstīs, kur tiešām ir daudzbērnu ģimenes un ir pieaugušs iedzīvotāju skaits
Būsim reāli - cik eiroģimenēm ir VAJADZĪGS 7vietīgs auto. Tad jau jāņem līdzi arī visi suņi, kaķi un vēl peles.