Cookie Consent by Free Privacy Policy Generator

Pārsteidzoši materiāli mūsdienu automašīnu interjera apdarē 9

 

Foto: Porsche

Porsche | 14.decembris 2024 9:58

Šā laika labais tonis - pēc iespējas vairāk izmantot otrreizēji pārstrādātus materiālus, gan mazinot planētai CO2 slodzi, gan dodot iespēju zinātnei attīstīt jaunus izpētes virzienus šajā jomā. Tāpēc nereti ir pārsteidzoši uzzināt, no kā patiesībā izgatavota, piemēram, jūsu kafijas krūzīte vai automašīnas drošības jostas.

Autobūves industrijā ir ļoti plašas iespējas pielietot jaunākos zinātniskos un tehnoloģiskos sasniegumus. Taču tajā pašā laikā līdzās tehniskajiem uzlabojumiem un atklājumiem auto īpašnieks sagaida arī labi zināmo komfortu. To sajūtu, kad mašīnas salons gan priecē acis, gan ir ergonomisks.

Par vissmalkāko un elegantāko automašīnu interjerā izsenis tiek uzskatīta ādas apdare, īpaši, ja viss ir roku darbs, pielāgots līdz milimetram un katrs adatas dūriens ir kā mākslas darbs. Taču modernā pasaule ir vēl prasīgāka, un autoražotāju jaunākais izaicinājums ir atrast un pielāgot jaunus materiālus, kas atbilstu gan klientu specifiskajām vēlmēm, gan augstākajiem pašu kvalitātes standartiem.

"Automobiļa interjeram ir ļoti būtiska nozīme - tas faktiski ir pirmais pēc mašīnas silueta, ko klātienē var novērtēt klients, pat vēl neizmēģinot tās jaudu un vadāmību uz ceļa. Cik pievilcīgi un tīkami pieskārienam ir apdares materiāli - tās ir nianses, kas novērtējamas uzreiz, pašā pirmajā brīdī," saka "Porsche" oficiālā pārstāvja Latvijā SIA "Baltijas sporta auto" vadītājs Ivars Norvelis.

No lielākā okeānu piesārņotāja par elegantu aksesuāru

Jaunākās tehnoloģijas apdares materiālus autoražotāji pārsvarā ievieš aktuālākajos modeļos - elektromašīnās. Tā inovatīvu materiālu koncepcija izmantota arī vācu luksusa autoražotāja "Porsche" pilnībā elektriskā "Taycan" modeļa interjera risinājumos. Dabīgās ādas apdares vietā klienti var izvēlēties materiālu "Race-Tex", kas kvalitātē un sajūtās neatpaliek no klasiskajiem materiāliem.

Pārsteidzoši materiāli mūsdienu automašīnu interjera apdarē

"Race-Tex" ir mikrošķiedras materiāls, kas satur pārstrādātas poliestera šķiedras. Tā izgatavošana rada par 80% mazāk CO2 nekā tradicionālajiem materiāliem. Savukārt grīdas paklājiņi top no "Econyl®" šķiedras, kuras izgatavošanai cita starpā izmanto pārstrādātus zvejas tīklus, kas ir lielākais pasaules okeāna piesārņojums.

Noder viss - arī vecais paklājs!

Vācu kompānija "Pfeiffer", kas specializējas dažādu lentu un siksnu ražošanā, ieskaitot automašīnu drošības jostas, plaši izmanto izejvielas no otrreizēji pārstrādātiem materiāliem. Ņemot vērā to, kāda slodze un arī atbildība gulstas uz viņu produkciju, līdz pat cilvēka dzīvībai, tie tiek izstrādāti ļoti skrupulozi.

Drošības jostām ir jābūt īpaši izturīgām un jākalpo visu automašīnas dzīves laiku. To izgatavošanā šodien var plaši izmantot visdažādākās sintētiskās izejvielas, kas atslogo planētas piesārņojumu. "Ilgtspēja un vides aizsardzība mums nav tukši vārdi. Mēs kā ražotāji esam atbildīgi par vidi. Mūsu kolekcijā "Green Line" galvenokārt tiek izmantotas dzijas, kas izgatavotas no ilgtspējīgām izejvielām vai no otrreiz pārstrādātiem materiāliem," norāda kompānija.

Piemēram, daudzas siksnas un jostas viņi auž no neilona dzijas "Econyl®" - šo materiālu izmanto arī "Porsche", kā augstāk minējām -, kā arī no pavedieniem, kas ražoti no pārstrādātām PET pudelēm, veciem paklājiem, apģērba un no plastmasas atkritumiem. To pārdzimšanā "Pfeiffer" sadarbojas ar Šveices kompāniju "Tide Ocean", kas no okeāniem izvāc plastmasas atkritumus, pārstrādā tos granulās un tālāk aušanā izmantojamās šķiedrās.

Kas kopīgs "Porsche" un kosmosa kuģiem?

Kosmosa industrija savulaik autoražotājiem ir pasniegusi ļoti vērtīgu "dāvanu", vieglu un izturīgu - oglekļa šķiedru.

Interesanti, ka pirmais oglekļa šķiedru sintezēja spuldzītes izgudrotājs Tomass Edisons, kurš meklēja materiālu spuldzes kvēldiegam. Savos meklējumos viņš veica plašus eksperimentus, izmēģinot visdažādākos materiālus no visas pasaules, līdz palika pie Japānas bambusa šķiedrām, kuras karbonizēja, lēnām karsējot, un šis oglekļa šķiedras ražošanas pamatprincips ir palicis nemainīgs līdz mūsdienām.

Labākā izejviela ir grafīts, oglekļa forma ar visaugstāko struktūras pakāpi. Tā viendabīgums molekulārā līmenī šķiedrām nodrošina augstu stiepes izturību un elastību, kā arī vieglu svaru un mazu diametru. Cilvēka mats ir apmēram desmit reizes biezāks par šīm oglekļa šķiedrām, kuru biezums ir tikai pieci līdz deviņi mikroni.

Pārsteidzoši materiāli mūsdienu automašīnu interjera apdarē

Īpaši aizrautīgi ar šo jauno materiālu strādāja kosmosa industrija - kopš pagājušā gadsimta vidus oglekļa šķiedras ieauda visa veida nostiprinātājsiksnās un stropēs, mērcēja sveķos un iestrādāja dažādās šablona detaļās, kas sanāca ļoti stipras un vieglas.

Ilgus 40 gadus oglekļa šķiedras tehnoloģiju lietoja un attīstīja "kosmiskiem" mērķiem, līdz "Porsche" inženieri nolēma - kāpēc gan šo pieredzi neizmantot mašīnās?! "Porsche 911" šasija, ko būvēja 1998.gada Lemānas 24 stundu sacīkstēm, bija par veseliem 50 kilogramiem vieglāka nekā iepriekšējā gada modelim, un tas nekavējoties pozitīvi atspoguļojās rezultātos - "Porsche" šajās sacensībās svinēja dubultuzvaru.

Pēc pieciem gadiem oglekļa šķiedru tehnoloģija tika ieviesta arī sportiskajā "Porsche Carrera GT", kas paredzēts braukšanai ielās.

Pamazām oglekļa šķiedra automašīnās sāka kļūt "redzama", šo materiālu izmantojot gan salonā, gan eksterjera elementos, piemēram, riteņu diskos. "Riteni nevajag izgudrot no jauna, taču to var padarīt vēl ekskluzīvāku, piemēram, izmantojot oglekļa šķiedru pinumu," uzskata "Porsche". Šie diski ir par 20% vieglāki nekā alumīnija sakausējuma diski, un tajā pašā laikā par 20% izturīgāki.

Pārsteidzoši materiāli mūsdienu automašīnu interjera apdarē

Neskatoties uz to, ka pasaulei zināma vairāk nekā gadsimtu, oglekļa šķiedra joprojām ir dārgs materiāls, kas ierobežo plašāku tās izmantošanu dažādās jomās, arī autobūvē. Tāpēc to sastapsim tikai jaudīgākajos ielas sporta auto modeļos, kuros īpaši liela nozīme ir mašīnas aprīkojumam, kā, piemēram, "Porsche 911 Turbo".

Papildu informācija, kā arī video un foto materiālie pieejami "Porsche Newsroom": newsroom.porsche.com

Par SIA "Baltijas sporta auto"

Oficiālais "Porsche pārstāvis Latvijā SIA "Baltijas sporta auto" lepojas ar dinamisku un zinošu komandu, kā arī 20 gadu pieredzi auto tirdzniecības industrijā. "Baltijas sporta auto" ir autorizētais "Porsche" dīleris Latvijā, kas nodrošina uzticamu un uz klientiem orientētu tirdzniecību un auto servisu.

 
Visi komentāri
 
0pis 14.decembris 2024 12:34
1 1 Atbildēt

Ādas apdarei varētu izmantot pārkāpēju ādu. Radars strādā, turpat blakus noģērē, netālu klab šujmašīna...

650 14.decembris 2024 14:05
3 0 Atbildēt

Vispārsteidzošakais būtu, ja noteikt Moratoriju uz jaunuauto ražošanu.Kauč vismaz uz kādu pus/gadu.Tak pietiekjau 1reiz..

imzz 14.decembris 2024 14:49
1 0 Atbildēt

Nē. To var darīt savādāk. Ražot auto tikai uz pasūtījumu, ja pircējs jau zināms, t.i. konkrēto auto pasūtījis un iemaksājis avansu.

650 15.decembris 2024 0:24
1 1 Atbildēt

Steidzami ir jānosaka "nepārsūdzamu" Pienākumu - pie jauna auto iegādes obligāti utilizēt savu esošo!

imzz 15.decembris 2024 11:32
3 1 Atbildēt

Tas nav tik vienkārši. Vispirms, kas ir "esošais. To var būt vairāki. Ir cilvēki, kuriem vajag vairākus auto, piemēram, pieder lauku saimniecība, un, vajag gan pikapu, gan vieglo. 

Tad nāksies taisīt visādas atrunas un izņēmumus. Firmu auto, personiskie auto, uz radiniekiem pārrakstīti auto utt.

ZZZZ 15.decembris 2024 11:34
1 1 Atbildēt

Utilizēt?! visus 650 milijon us arī 🙈 👍

www.demilked.com/found-treasur...roger-baillon/

Onsis 15.decembris 2024 15:40
3 0 Atbildēt

nu jā, veganu auto vajag sēdēkļus ražot no izlietotiem prezervatīviem, būtu laba kompānija līdzbraucēji

Pļurkt 15.decembris 2024 18:37
4 0 Atbildēt

Nu sāksies krāniņu staipīšana par tēmu kurš no lielākiem sūdiem ražo salonu!

BMW 16.decembris 2024 8:59
4 0 Atbildēt

Jaunā modes tendence mašīnās izmanto ECO materiālus pievilina žurkas un citus grauzējus, kas apēd salonu, vadus un visu citu garšīgu mantu. Zvēriem ļoti garšo no kukurūzas cietes gatavotā plastmasa!

Tavs komentārs
 
 

Pievienot bildi Pievienot video
 
 
Stingri aizliegts iAuto.lv publicētos materiālus izmantot, kopēt vai reproducēt citos interneta portālos, masu informācijas līdzekļos vai kā citādi rīkoties ar iAuto.lv publicētajiem materiāliem bez rakstiskas EON SIA atļaujas saņemšanas.

Izceltie raksti

Toyota Hilux Rangga SUV – septiņvietīgs krosovers Indonēzijas tirgum 4

Japānas autobūves uzņēmums Toyota pieteicis septiņvietīgu krosoveru Hilux Rangga, kas no 2025. gada kļūs pieejams Indonēzijas tirgū. Lasīt vairāk

 

Audi rūpnīcu Briselē slēgs 28. februārī 11

2025. gada februāra pēdējā dienā Audi rūpnīcā Briselē ražošana tiks oficiāli pārtraukta, bet elektriskie krosoveri Q8 e-tron und Q8 e-tron Sportback – svītroti no piedāvājuma. Lasīt vairāk

 

2024. gada novembris – ko pērk ķīnieši? 3

Ķīnas tirgus ir lielākais pasaulē, tādēļ pārdoto automašīnu daudzums vienā mēnesī ir iespaidīgs. Novembrī tas pārsniedzis 2,4 miljonus vienību, vietējam ražotājam BYD atkal apliecinot savu pārākumu ar pieciem modeļiem pirmajā desmitniekā. Lasīt vairāk

 

Renault 5 Turbo atgriežas ar 500 Zs un aizmugures riteņu piedziņu (+ FOTO) 15

Leģendārais 80. gadu sporta automobilis atgriezīsies kā jaudīgs elektriskās piedziņas modelis ar 500 Zs jaudu un iespaidīgu dinamiku. Lasīt vairāk

 
 

Lasītākie raksti

Jaunie raksti