Apdrošināšanas un ekspertīzes jautājumi un atbildes - Lapa Nr.151 - iAuto

Apdrošināšanas un ekspertīzes jautājumi un atbildes

Šeit Jūs varat uzdot savus jautājumus, kas saistīti ar auto apdrošināšanu, tehnisko ekspertīzi. Uz jautājumiem atbildēs iAuto eksperts Ēriks Griģis.

 
 
 
 
 
Uzmanību: Ar * apzīmētie lauciņi ir obligāti!
 
Artūrs, 20.maijs 2009 0:00
Un ja man ir saglabājusies tikai mana eksemplāra kopija? Vai ar to pietiek, jeb apdrošinātājs var obligāti pieprasīt orīģinālu?
Ēriks Griģis:

Atļaušos minēt - Jūs esat pazaudējis savu saskaņotā paziņojuma eksemplāru!
Nav paziņojuma, nav atlīdzības! Par kopiju OCTA likumā nekas nav teikts.

Jums ir viena rīcības iespēja - par CSNg rakstīt paziņojumu apdrošinātājam un pievienot tam kopiju, un uzrakstīt iesniegumu zaudējumu atlīdzības saņemšanai.

Jums ir divas cerības:
1) ka vainīgais apdrošinātājam atnesīs savu eksemplāru;
2) ka Jūs nejauši tirgū vai uz ielas otreiz saskriesieties ar zināmā negadījuma bēdu brāli!
Alekss, 20.maijs 2009 0:00
Labdien!
Sakiet, lūdzu, cik ilgā laikā apdrošinātājiem pēc likuma ir jāizskata izmaksas lieta, Octa?

Jau iepriekš, paldies!
Ēriks Griģis:

1. Trīs mēnešu laikā, skaitot no paziņošanas dienas apdrošinātājam.
2. Mēneša laikā pēc pēdējā atlīdzības lietā nepieciešamā dokumenta saņemšanas.

No OCTA likuma:
"... 39.pants. Lēmums par apdrošināšanas atlīdzību
(1) Ja ceļu satiksmes negadījumā zaudējumu nodarījušās personas vaina ir noskaidrota vai ir zināma ceļu satiksmes negadījumā zaudējumu nodarījusī persona un nodarītie zaudējumi ir aprēķināmi, triju mēnešu laikā no šā likuma 36.panta ceturtajā daļā minētā rakstveida pieteikuma saņemšanas dienas, bet ne vēlāk kā mēneša laikā pēc visu nepieciešamo dokumentu saņemšanas apdrošinātājs vai Transportlīdzekļu apdrošinātāju birojs pieņem lēmumu par apdrošināšanas atlīdzības izmaksu un nosūta attiecīgu rakstveida informāciju apdrošināšanas atlīdzības pieprasītājam.
(2) Ja ceļu satiksmes negadījumā zaudējumu nodarījušās personas vaina nav noskaidrota vai ir apstrīdēta vai nodarītie zaudējumi nav pilnībā noteikti, triju mēnešu laikā no šā likuma 36.panta ceturtajā daļā minētā rakstveida pieteikuma saņemšanas dienas apdrošinātājs vai Transportlīdzekļu apdrošinātāju birojs nosūta apdrošināšanas atlīdzības pieprasītājam attiecīgu rakstveida informāciju, kurā norādīts atlīdzības neizmaksāšanas pamatojums. ..."
Artūrs, 20.maijs 2009 0:00
Sveiki,

Vai pieteik, ka apdrošinātājam pēc negadījuma izraisīšanas iesniedz tikai saskaņotā paziņojuma otras eksemplāra kopiju (oriģināls palika otrai pusei, man palika tikai kopija, kuru vēlreiz nokopēju)? Vai arī obligāti jāiesniedz identiskā kopija/otra puse?
Ēriks Griģis:

Abām saskaņotā paziņojuma veidlapām - augšējai un apakšējai, ir vienāda nozīme. Tā, kura ir pie Jums, ir jāiesniedz CSNg izraisījušā transportlīdzekļa īpašnieka atbildības apdrošinātājam.
vārds, 17.maijs 2009 0:00
labdien
Kados normativajos aktos varu apskatities, ko janiem lidz izejot "tehnisko" vieglajiem un kravas automobiliem, noteikumos rakstits ka vieglajiem jabut(aptiecina+ ugunsdzesamais ABC,+tristuris), bet kravas tas pats + "башмаки"
lai piekabe un vilcejs neripotu atpakal.
...un kas atiecas uz riepam, jabut vienam izmeram, protektoram?
paldies.
Ēriks Griģis:

MK Noteikumi nr. 466 "Noteikumi par transportlīdzekļu valsts tehnisko apskati un tehnisko kontroli uz ceļiem" no 29.04.2004. un CSN 242.p.

http://www.csdd.lv/documents/normativiedokumenti/noteikumi/mk/mk_446.pdf
vārds, 17.maijs 2009 0:00
Labdien !
Lidz kurai vietai darbojas zimes savienojums 323 (30km/st) un 838 zime.
Vai es drikstu braukt taja posma 50km/st saulainaja laika, (kad nav lietus)
Ēriks Griģis:

1. 838. papildzīme norāda uz to, ka pamatzīme, ar kuru tā uzstādīta kopā uz viena balsta, darbojas laikā, kad ceļa segums ir mitrs (mitrs var būt arī otrā rītā pēc lietus, nevis līst lietus!!!).
Vai ceļa posmā ir atļauts braukt 50km/h vai kā citādi, to nosaka CSN 112. un attiecīgi 114-118. p.

2. 323. cz. darbiba kopā ar 838. papildzīmi >> šai cz. kombinācijai ir divas darbības zonas, kuras, atbilstoši CSN noteiktajam, var tikt samazinātas (CSN 291., 292.p.).

P.S.
Papildzīmi lieto kopā ar pamatzīmi, lai precizētu vai ierobežotu pamatzīmes darbību (CSN 307.p.).
Dace, 13.maijs 2009 0:00
A/m pieder firmai A, pārvadājumus veica firma B (vai ir kāds līgums noformēts nezinu), ar a/m brauca šoferis C, kurš ir darba tiesiskajās attiecībās ar B un izraisīja avāriju. Šoferim C ar firmu A nav nekādas saistības. Izrādās, ka a/m nav apdrošināta, lai gan šoferis ir pārliecināts, ka darba devējs dod braukt ar a/m kurai visi dokumenti ir juridiski noformēti. Kurš šajā gadījumā ir tiesīgais lietotājs, firma B vai šoferis C? Kuram būs jāmaksā regresa kārtībā piedzītā summa? Apdrošināšanas birojs grib piedzīt no šofera, es uzskatu, ka nav pamata, jo darba līgumā šoferim nav teikts ar kurām a/m jābrauc, ka par kādu konkrēti ir atbildīgs, ka atbildīgs par apdrošināšanu. Bet visu sarežģī, ka a/m īpašnieks ir šī cita - A firma.
Jau iepriekš pateicos par atbildi.
Ēriks Griģis:

1. Ja runājam par darba attiecībā starp nosauktajiem, tad regress tiek piestādīts automobiļa īpašniekam. APK sods ir norīkojuma devējam automobilim izbraukt ceļu satiksmē.
2. Ja īpašnieks ir iedevis automobili lietošanā šoferim, tad regress tiek piestādīts automobiļa īpašniekam. Šoferim ir sods APK noteiktā apjomā par braukšanu bez OCTA līguma.

No OCTA likuma:
"... 41.pants. Apdrošinātāja un Transportlīdzekļu apdrošinātāju biroja regresa prasība
(1) Apdrošinātājs ir tiesīgs iesniegt regresa prasību pret:

...2) ceļu satiksmes negadījumā zaudējumu nodarījušā transportlīdzekļa īpašnieku vai — transportlīdzekļa līzinga gadījumā — līzinga ņēmēju, ja:
a) tas apdrošināšanas līgumā noteiktajā termiņā nav samaksājis apdrošināšanas prēmiju,

(2) Transportlīdzekļu apdrošinātāju birojs ir tiesīgs iesniegt regresa prasību pret:
1) ceļu satiksmes negadījumā zaudējumu nodarījušā transportlīdzekļa īpašnieku vai — transportlīdzekļa līzinga gadījumā — līzinga ņēmēju, ja tas nav apdrošinājis īpašnieka civiltiesisko atbildību, vai pret šā transportlīdzekļa tiesīgo lietotāju; ..."

P.S.
Pēc OCTA likuma regresam ar vadītāju aprakstītajā gadījumā nav nekāda sakara.
vārds, 9.maijs 2009 0:00
notika CSNG, iebraucu stāvošai a/m. pakaļā, biju vainīgs, aizpildījam saskaņoto paziņojumu. Kada atbildība paredzēta, kādas sankcijasparedzētas no apdrošināšanas komp anijas puses?
Ēriks Griģis:

1. Prēmijas palielinājums atbilstoši Bonus/Malus klasēm (www.ltab.lv).
2. Ja ātrums tika pārsniegts vairāk par 30 km/h, tad sagaidāma regresa prasība, t.i. visu apdrošinātāja izmaksāto cietušajam nāksies apdrošinātājam atmaksāt atpakaļ.
Ko darīt?, 3.maijs 2009 0:00
Sakiet, lūdzu, vai ir iespējams no apdrošinātāja dabūt atlīdzību par auto apzagšanu. Šorīt izbraucot pamanīju, ka aizmugurējais sānlodziņš izsists. Salonā nekas nav aiztikts, auto signalizācija kārtībā. Zaglis iebāzis roku bagāžniekā, sataustījis un izvilcis somu, kurā atradās digitālā fotokamera LEICA Digilux3. Salonā mantu, kas piesaistītu uzmanību, nebija. Esmu drošinājis KASKO Baltā. Vai varu cerēt uz atlīdzību par nozagto fotoaparātu?
Ēriks Griģis:

Aprakstītā situācijā nav cerību. Īpašums, ko izmantojat, ir jāapdrošina atsevišķi.
Par izsisto logu un tā remontu saņemsiet remonta pakalpojuma piedāvājumu kādā no Baltas līgumservisiem vai atlīdzību naudā.
Fotoaparāta zādzība jāpiesaka policijai.
vārds, 3.maijs 2009 0:00
Cto delanj esli kasko BAN vzal na sebja obazatelstva vilatitj straxovku po ugonu mawini,a kogda mawinu ukrali na samom dele to delaet vse zakonnoei osobenno NEZAKONNOE ctobi eti dengi neviplacivtj.Gde na takix nedobrosovesnix straxovwikov najti upravu??????????????????????????????????????????????
Ēriks Griģis:

1. Vispirms ir jāpārliecinās, vai automobilis, patiesi, zādzību riskam ir apdrošināts.
2. Jāpārbauda, vai apdrošināšanas gadījums ir pieteikts noteiktā laikā, fiksēts secībā un kārtībā.
3. Jāsaglabā zādzības pierādījumi uzrādīšanai apdrošinātājam.
4. Jāizlasa KASKO apdrošināšanas noteikumos punkti, kad atlīdzību par zādzību neizmaksā vai samazina.

5. Ja apdrošinātājs nepilda apdrošināšanas KASKO līgumā noteiktās saistības, tad tiesā jāiesniedz prasība, atmaksāt atlīdzību un zaudējumus, kas Jums radušies saistībā ar to, ka apdrošinātājs nerīkojas atbilstoši līgumā solītajam.
Elvis, 1.maijs 2009 0:00
Sveiki. Šodien ar mani notika tāda lieta, ka manā automašīnā ieskrēja cits vadītājs. Bamperis ir stirpri bojāts - jāmaina. Sasista aizmugurējais lukturis un iedragāts aiz bampera stienis, kā rezultātā nevaru aizvērt bagāžas nodalījuma vāku. Lai nesauktu policiju, uzrakstījām "Saskaņoto protokolu". Uzzīmējām visu situāciju, parakstījām papīrus un šķīrāmies. Tagad man jādoda uz Gjensedingi apdrošināšanas kompāniju, jo šī kompānija ar pdrošinājusi viņa auto (OCTA). Mans auto ir līzingā. Un katru mēnesi par to ir jāmaksā noteikta naudas summa. Vēlējos pajautāt vai šos zaudējumus man atlīdzina kompānijas, kas apdrošinājusi vainīgo. Un otrs - cik ilgā laikā aptuveni notiek slēdziens par auto stāvokli un tāmes sastādīšana.
Ēriks Griģis:

1. Nē. Šos zaudējumus Jums jāprasa atlīdzināt vainīgajam, kā nesaņemto zaudējuma daļu.
2. Bet līzingam ir nepieciešams KASKO.
3. Ja KASKO noteikumos līzinga maksājuma risks ir paredzēts un apdrošināts, tad Jums tas ir jāprasa atlīdzināt Jūsu KASKO apdrošinātājam.
4. Ja Jūsu automobilis ir vienīgais Jūsu ienākumu gūšanas avots, teiksim, reģistrēta pārbūve vadītāju apmācībām vai pasažieru pārvadājumiem ar taksometru, tad prasiet OCTA apdrošinātājam atlīdzināt līzinga maksājumus un Jūsu nesaņemtos vidējos dienas ienākumus.
Ja saņemat atteikumu, tad prasību iesniedziet tiesā.
vārds Arita, 28.aprīlis 2009 0:00
Kā ir ar retro automašīnu Kasko apdrošināšanu? ja man piemēram, mājās stāv 40 gadus vecs auto un es to atremontēju un tagad tā vērtība ir ļoti liela, tad kādā veidā es varu apdrošināt savu auto? un ja es pērku retro auto līzingā? Līzinga kompānijas prasa Kasko!
Ēriks Griģis:

1. KASKO neapdrošina vēsturiskas vērtības, bet gan automobili pēc tā faktiskās vērtības.
2. Retro automobilim vajag tā vērtibas apstiprinājumu - dokumentu, ko izdod atbilstoša institūcija, kurā ir uzrādīta un apstiprināta auto faktiskā vērtība. Ja tāds dokuments Jums ir, tad ar apdrošinātāju var runāt par vēsturiska īpašuma apdrošināšanu pret ceļu satiksmes riskiem u.tml., slēdzot KASKO vai īpašuma apdrošināšanas līgumu.

3. Bet apdrošinātāji var atteikt gan KASKO, gan īpašuma apdrošināšanu.
OCTA gan nedrīkst atteikt!
Dainis, 28.aprīlis 2009 0:00
Pie ka man javersas, lai nokartotu medicinisko izzinu prieks autovaditaju kursiem un cik tas apmeram varetu maksat?
Ēriks Griģis:

1. Pie ģimenes ārsta, ap 12,- Ls
2. CSDD Rīgas nodaļā vai cita ārstu komisija medicīnas iestādē, no 20,- līdz 25,- Ls.
Evija, 16.aprīlis 2009 0:00
Man ir autovadīāja apliecība jau 13 gadus. Šō gadu laikā esmu mainījusi dažādas Latvijas apdrošiāšānas kompānijas. Pašlaik dzīvoju Īrijā un vēlos apdrošināt savu auto vietējā apdrošināšanas kompānijā. Man ir nepieciešams uzrādīt bonusa punktus, lai samazinātu apdrošināsanas izmaksas. Kā es dzīvojot Īrijā varu tos iegūt no Latvijas. Paldies.
Ēriks Griģis:

Ievadiet savu personas kodu, automobiļa reģistrācijas numuru un parādiet, lai apskatās...!
http://www.ltab.lv/sbweb/bmOwnerVehicle.do?akcept=1

Te būs angliski:
http://www.ltab.lv/sbweb/bmOwnerVehicle.do?lang=eng
dainis, 16.aprīlis 2009 0:00
Labdien. Aprīļa sākumā nomira mans tēvs.Atstāja auto Audi 80,1993.g. Lai ar to auto varētu rīkoties cits cilvēks,es vai mana māsa vai kāds cits,auto ir jānovērtē.... Kur un kā tas jādara?
Dzīvoju netālu no Lielvārdes-Ogres rajons.
Ēriks Griģis:

Latvijas Neatkarīgo ekspertu asociācija,
Turgeņeva iela 21 a,
Rīga, LV-1050
t. (+371) 67226424
Kaspars, 16.aprīlis 2009 0:00
Apstājos pie gājēja pārejas, lai palaistu gājēju, bet aizmugirē braucošā mašīna neapstājās,bet ietriecās mašīnas aizmugurē, kā rezultātā tika sabuktēta aizmugurējā daļa, sasists buferis un tika izsists motors no savas vietas. Aizgāju pie apdrošinātājiem, viņi ieteica servisu un mašīnu aizdzinu uz turieni. Servisā sataisija pa velti mašīnas aizmugurējo daļu un buferi, bet par motora spilveņiem dabuju un to maiņu dabuju maksāt par savu naudu, jo apdrošināšnas eksperts servisa darbiniekiem bija liedzis mainīt motora spilveņus, jo eksperts uzskata, ka motors no vietas nav izsist avārijas rezultātā. Jo ir redzētas smagāk cietušas mašinas avārijas rezultātā, kurām motors ir palicis vietā.
Vai apdrošināšanas kompānijas eksperta rīcība ir pareiza? Kā man rīkoties šinī gadījumā?
Ēriks Griģis:

1. Iesniedziet tiesā prasību ekspertam atlīdzināt nesaņemto atlīdzibas daļu.
2. Iesniedziet tiesā prasību apdrošinātājam atlīdzināt nesaņemto atlīdzības daļu.

3. Jums būs jāpierāda, ka motors trieciena brīdī izkustējās tā, ka spēja sabojāt balstus.
Pierādījums varētu būt balstīts uz automobiļa paātrinājumu pēc uzbraukuma/trieciena no aizmugures un iegūto motora masas inerces spēku, kas spēja noraut motora balstus vai sabojāt tos, automobilim pārvietojoties uz priekšu, bet motoram saglabājot nekustīgu miera stāvokli.
Māris, 7.aprīlis 2009 0:00
Labdien! Vai KASKO atlīdzības izmaksai apdrošinātājs ir tiesīgs atskaitīt PVN nodokli? Ar šo jautājumu griezos VID, kur saņēmu atbildi, ka KASKO atlīdzību izmaksas nepliekas ar PVN.
No Balta KASKO apdrošināšanas noteikumiem:
9.2.2. Apdrošinātais ir tiesīgs izlemt jautājumu par remonta izdevumu tiešu apmaksāšanu
vai arī par atlīdzības izmaksu naudā, pamatojoties uz apdrošinātāja akceptēto remonta
uzņēmuma rēķinu (kalkulāciju u. tml.) vai ekspertīzes slēdzienu. Apdrošinātājs akceptē
transportlīdzekļu, kuru vecums nepārsniedz 3 gadus, remontu autorizētajā dīlera remonta
uzņēmumā. Izmaksājot atlīdzību naudā ar pārskaitījumu vai bankas čeku atlīdzībā netiek
ietverti nodokļi.

Par kādiem nodokļiem te iet runa?
Paldies!
Ēriks Griģis:

Atlīdzībā netiek ierēķināts PVN 21% nodoklis, ja atlīdzību izmaksā naudā fiziskai personai, kas nav PVN maksātāja.
Gundaers , 7.aprīlis 2009 0:00
sveiki.vai esmu atbildgs ka ar manu auto kurš bija noņemts no uzkaites,kāds cits kurš viņu nopircis un nav uzlicis uzskaitē ,kā arī nav apdrošinājis ir uztaisījis avāriju.un tagad no manis apdrošinātāji grib lai es sedzu zaudējumus.
Ēriks Griģis:

Esiet atbildīgs, ka, pārdodot automobili, nenoformējāt dokumentus atbilstoši tiesību aktos noteiktajam.
Viktors, 6.aprīlis 2009 0:00
Izraisīju CSN bija beigusies OCTA tagad protams piedzen naudu vai ir iespēja samazināt pieprasīto summu vai kā savādāk palīdzēt sev?
Un vai tas ka man bija KASKO nevar kaut kā palīdzēt?
Ēriks Griģis:

1. Var aizbraukt no valsts.
2. Var mainīt savu identitāti.
3. Var vienoties ar apdrošinātāju par vienas summas sanaksu. Būs jāpamato, kāpēc apdrošinātājam tas ir izdevīgi.
4. KASKO nepalīdz, ja ir pārkāpts likums.
dzintra, 6.aprīlis 2009 0:00
Vai var Latvijā ievest Zviedru firmas īrētu mašīnu Latvijas pilsonim, kuram Zviedru firma izsniedz pilnvaru uz laiku lietot īrēto mašōnu?
Ēriks Griģis:

Tikai pēc Latvijas tiesību aktiem.
(Par Zviedrijas - neko nezinu!)

1. Var līdz piecām dienām. Piecas dienas (Latvijas robežas šķērsošanas diena) būs jāpierāda!
2. Var līdz trīs mēnešiem, ja pilnvarā tas ir atrunāts, un ja ar firmu ir noslēgts darba līgums, kurā ir ietverts pienākums - braukt Latvijā ar šo Zviedrijā īrēto automobili.
3. Pēc piecām dienām vai pēc trīs mēnešiem būs nepieciešama a/m reģistrācija uz pilnvaras vai darba līguma laiku Latvijā.
vārds, 6.aprīlis 2009 0:00
Šonakt atmuguriski islīdēju citā auto, kura vadītājam atstāju savus personas datus, telefonu , auto nr. viņa auto ir uz firmas vārda, un viņam par to būs jātbild darbā, es braucu ar svešu automašinu, kuras īpašniekam nebūtu vēlams uzzināt šo faktu, viņa auto noskrāpēju krāsu uz priešējā bampera, kas noteikti būs jāpārkrāsu... ko jūs ieteiktu man darīt?
Ēriks Griģis:

1. Nebraukt ar cita īpašnieka automobiļiem.
2. Samaksāt par remontu.
3. Nekavējoties atdot automobili īpašniekam.

Lasītākie raksti

Jaunie raksti