AVĀRIJA 4. Grāvī labāk nekā morgā... 44

 
29.jūnijs 2013 10:41

Kā solīts, avāriju „multeņu” seriāls (jau varāk nekā 5000 lasītāju ar interesi pagodināts) turpinās. Pie citiem tematiem nesteidzamies, joprojām mēģinām atbildēt uz liktenīgo jautājumu – bremzēt taisni vai apbraukt?

Oskars Irbītis, tiesu eksperts:

- Protams, ir arī situācijas, kad labāk ir braukt grāvī, nekā bremzēt taisnvirzienā. Lūk viens piemērs.

Bija ziema, sniegs un ceļš apledojis. Automobiļa VW Golf vadītājs, nerēķinoties ar laika apstākļiem un to, ka citiem bremzēt ir pagrūti, iebrauca krustojumā tiešā citu transporta līdzekļu tuvumā. Piedevām manevra laikā daļēji ieslīdēja pretējā kustības joslā. Visiem dzīvi sačakarēja, un pats aizbrauca. Kravas auto vadītājs uzsāka ekstrēmu bremzēšanu, rezultātā uz slidenā ceļa transporta līdzekļu sastāvs nonāca sānslīdē – sāka iet „šķērē”. Ford vadītājam šajā gadījuma bija tikai viena iespēja izvairīties no negadījuma – nobraukt no ceļa klātnes pa labi un apstāties piesnigušās eglēs.

Jebkurš grāvis vienmēr ir mīkstāks par pretimnākošo kravas automobili…

 

Atis Jansons, „Latvijas Avīze”, „Auto akadēmija”, „Stūres klubs”:

- Labi, ka Oskars pēc pirmajiem trim  „kreisās atstūrēšanas” sižetiem iedevis šo. Citādi jau gatavojos viņam visai nikni oponēt.

Iebilst (vai vismaz piebilst), ka primitīvā „plaša patēriņa” recepte – vienkārši bremzē! – vienā sadursmju grupā diemžēl ir nāvējoša. Tā ir grupa „iebrauca pretējā virziena joslā un...” Bieži traģiskās ziņās lasīta frāze, vai ne?

Tā ir situācija, kas tavā joslā parādās purns. Tev nu nemaz nav svarīgi, kāpēc tas tur nonācis. Nav svarīgi, vai viņš ir pillā, vai vienkārši tāpat dulls, vai riepas viņam plikas un tādēļ šis aplami aizslīdējis. Svarīgi tikai viens – izdzīvot. Un vienkārši bremzējot izredzes būs mazas. Jo tavs ātrums ir 25 m/sek, viņa tikpat. Tātad 100 metri būs gandrīz izsīkuši jau vidusmēra reakcijas laikā vien. Kur nu vēl apstāšanās ceļš. (Starp citu – AA nodarbības liecina, ka pirms papildus apmācības tikai retais Latvijas autovadītājs zina, ka pat uz sausa asfalta bremzēšanu no 100 km/h nu nekādi nevar pabeigt mazāk kā 40 metros). Pat abām iesaistītajām pusēm ideāli veicot taisnvirziena bremzēšanas manevru, sadursmes brīdī ātrumu summa joprojām būs nāvējoša.

Tādēļ „Akadēmijā” mēs mācījām – tinies! Protams, tikai pa labi, jo pretējā virziena joslā baigi gribēs atgriezties arī viņš (nemaz nav izslēgts, ka tas izdosies). Jo kreisajā joslā juridiski tu būsi nevis cita kļūdas upuris, bet pats kļūsi par noziedznieku.

Pa labi! Manos 40 nostūrētajos gados šādas situācijas ir bijušas sešas. Piecas reizes ir pieticis ar ceļa apmali. Tās parasti ir daudz platākas nekā ikdienas ieradums un bailes saka. Pa tām, pa zālaino grāvja kantīti tīri labi var nobraukt. Protams, ja stūre tev abās rokās, ja nebremzē, kas stūrēšanu padara daudz neprecīzāku. Vienu reizi vilku pļavā. Gludā, tikai kādu metru par ceļu zemākā...

Metīsi kūleni? Mūsdienu automobilī, piesiksnotam un spilvenu sargātam, tas ir štrunts pret frontālu sadursmi. Trāpīsi kociņā? Tici nu rallistiem – tādus tievākus varam nolauzt, pat auto smagi neapskādējot. Un pat resnākā tu atdursies tikai ar savu ātrumu, nevis sava un tā pretējā ātrumu summu.

Šis aizbrauca, tu paliki pļavā? Nu un tad? Pļavā taču labāk nekā morgā. Un auto tavs taču ir apdrošināts, vai ne?

Vēl viens arguments par labu stūrēšanai bremzēšanas vietā ir dažu iepriekšējo AVĀRIJU komentētāju pieminētā ekstrēmas bremzēšanas manevra sarežģītība. Pat uz sausa asfalta, pat ar ABS – tā ir pasaule, kurā, gadu gadiem rātni un rāmi ripojot, nav bijis neviens. Nepazīstama, neapgūta, pārsteigumu pilna. Grūti (dārgi) trenējama, pat ja uz kaut kādiem treniņiem sadūšojamies.

Bet tas jau ir cits stāsts. Ja iAuto veidotāju entuziasms nerimsies, iespējams par to drīz parunāsim portāla sadaļā „Mazliet teorijas”.

 

Citas iAuto avāriju analīzes:

AVĀRIJA 1. Iebrauca pretējā joslā un... šeit >>>

Ivara Caunes viedoklis šeit>>>

Didža Kalnieša viedoklis šeit >>>

AVĀRIJAS 2 un 3. Instinktīvi un – stulbi šeit >>>

 
44 Lasīt visus komentārus → Populārākie komentāri
 
kasinsh79 29.jūnijs 2013 22:42
11 0 Atbildēt

Viennozīmīgi jābremzē līdz pēdējam, lai iespējamais trieciens mazinātos. Bet - skaidri saprotot, ka no sadursmes neizvairīties, tomēr variants par nobraukšanu no ceļa pļavā, kupenā vai grāvī, nav slikts risinājums. Patiešām.

ako 29.jūnijs 2013 18:23
10 1 Atbildēt

Par šo multeni. Psiholoģiski grāvī test ir beigi grūti. Par to var klabināt siltumā un drošībā te, bet dzīvē pavisam savādāk. Man bija pavisam vienkārša un banāla situācija. Kā tagad atceros- 2010.gada 24.jūnijs - Jāņu diena. Braucu ap 100 km/h pa Mālpils šoseju, mašīnu nav viss mierīgi. Te no līkumiņa iznirst pretimbraucošais VW Transporter pelēki zils un vienkārši brauc pretī līdzīgā ātrumā. Bet viņš brauc pa manu joslu un iet virsū. Pa tām pāris sekundēm pārdomāju daudz ko, bet pirmais, ko darīju - bremzēju. Atceros, kā nopētīju labo nomali un grāvi - lēzens bija. Bet baigi grūti pieņemt lēmumu, it sevišķi, ja mašīna pilna ar bērniem, braukt grāvī. Beidzās labi. Kādus 15 m pirms manas mašīnas, tas varonis pārkārtojās savā joslā.

DekstersFF 29.jūnijs 2013 11:41
9 3 Atbildēt

Nu ja tu esi tik liels ass un spēj to izrēķināt un izpildīt sekundes daļās, tad dari tā. Tikai vēl tu nezini, vai nebūs dalītā atbildība. Tā kā labāk brauc vien grāvītī, pirms tam maksimāli bremzējot un turoties uz ceļa, cik vien ilgi var.

 

Pievienot bildi Pievienot video
 
 
Stingri aizliegts iAuto.lv publicētos materiālus izmantot, kopēt vai reproducēt citos interneta portālos, masu informācijas līdzekļos vai kā citādi rīkoties ar iAuto.lv publicētajiem materiāliem bez rakstiskas EON SIA atļaujas saņemšanas.

Izceltie raksti

Ram nāk klajā ar 547 Zs pikapu 1500 RHO (+ FOTO) 3

ASV autobūves uzņēmums Ram pieteicis jaunu modeli – 547 Zs jaudīgo pikapu 1500 RHO, kas nomainīs iepriekšējo jaudas virsotni TRX. Lasīt vairāk

 

Čehu zīmola Škoda dīleris turpmāk arī Pārdaugavā (+VIDEO)

Skandi Motors autocentru Rīgā iepretim tirdzniecības centram Spice pazīst ikviens, kam kaut reizi gadījies braukt pa Lielirbes ielu Jūrmalas virzienā. Pavisam nesen tajā iekārtojies jauns un Latvijā ārkārtīgi pieprasīts zīmols - Škoda. Lasīt vairāk

 

TV AUTO ZIŅAS TESTĒ: Izmēģinām jauno Toyota Camry hibrīdu (+VIDEO) 1

Toyota Camry ir nepretenciozs vidēja izmēra sedans, ko pie mums pārdod pavisam nelielā skaitā. Turpretim ASV jau 25 gadus tas ir sedans Nr.1. Lai izpētītu šo fenomenu tuvāk, TV Autoziņas devās uz Sandjego Kalifornijā, kur pirmo reizi sastapa jaunāko 11. paaudzes Camry. Lasīt vairāk

 

Kurš izraisīja bīstamu situāciju? (+ VIDEO) 35

Abu vadītāju domas par to, kurš izraisīja bīstamu situāciju, dalās. Lasīt vairāk

 
 

Lasītākie raksti

Jaunie raksti