AVĀRIJA 4. Atbalss un veiksmes vēlējums 13

Didzis Kalnietis | 3.jūlijs 2013 13:13

Izvēlē starp grāvi un morgu devusi iAuto rakstu apmeklējuma rekordu – veirāk nekā tūkstotis lasītāju jau sestdien un svētdien, pašlaik skaitītajs tikšķ trešajā tūkstotī. Tādēļ vēlreiz atgriežamies pie avāriju seriala 4. sižeta. Tad brauksim tālāk un meklēsim citus. Gan jau nepietrūks...

Didzis Kalnietis

Jāsaka godīgi - šī "multene" neizraisa daudz jaunu emociju - šķiet temats drusku jau apmuļāts. Tomēr – lai iet vēlreiz.

Vairāk domu rosina komentāri. Gan jaunie, gan iepriekšējās avārijas apspriešana.

Jau teicu, ka priecājos par tik lielu lasītāju pulku mūsu tematam arī vasaras mēnešos, kad vairāk domas velk uz atpūtu. Jauki! Tātad šis viss ir vajadzīgs. Jauki arī tas, ka daudzi komentāru autori patiesi domā, cenšas nodot mums savu pieredzi un zināšanas. Mūsu vidū nerūkst zinošu un prasmīgu stūrētāju, kuros ir vērts ieklausīties.

Savus sakāmo mēģināšu sadalīt vairākās daļās. Pirmā no tām ir par braukšanas skolām un receptēm. Kā jau kāds no komentāru autoriem ļoti labi pateica - gatavu recepšu nav. Tās braukšanas skolas papildina vispārēju pieredzi, attīsta reakciju un domāšanu, atsevišķos gadījumos daudziem atklāj viņu automobiļa iespēju griestus, un arī pašu varēšanu ar to visu tikt galā. Tajā pašā laikā šīs diskusijas kalpo par "sauso treniņu", kas liek mums domāt un analizēt - vingrina smadzenes, par ko jau izteicos savā, ja nemaldos, pirmajā komentārā. Tas nozīmē to, ka nākamreiz eksteremālā brīdī jums būs nācis klāt vēl kāds "algoritms", kas, iespējams, palīdzēs izkļūt sveikā no radušās situācijas.

Tagad par „tekošo” apspriedi. Ticiet man - OCTA (tā ir atbildības nevis auto apdrošināšana, kuru jums novēlēja Atis) vai Kasko būs pēdējais, par ko jūs padomāsiet, kad būs jāglābj kailā dzīvība. Ja tomēr paspēsiet, un vēl piestūrēsiet, lai nobrāztu spoguli, vai sānus, tad tā nemaz nebija avārijas situācija, un no tās vispār varēja sveikā tikt ārā.

Arī ātruma summas vai daļas aprēķiniem laika diez vai paliks - būs vien jārīkojas intuitīvi pēc tā, cik esat satrenējušies (vienalga vai trasē, kādā asfalta pleķī, vai komentējot citu rakstītāju viedokli). Tiem, kuri nodarbojas ar rēķiniem pie galda, gribu lūgt rūpīgāk lasīt citu teikto. Atis nerēķināja un nenosauca sadursmes spēkus. Viņa domu par „ātrumu summu” saprotu un izvēršu  tā – ar 80 km/h pretim baucošis Smart ir tepat, būkšķa attālumā, un tuvojas ar visiem saviem 80, bet koks stāv uz vietas kaut kur tālāk,un, visticamāk, ka jūsu ātrums paspēs vēl "nodzēsties" vismaz par kādiem 10 km/h. Tātad kokam ir iespējas ciest vēl mazāk. Beigu beigās - ja tomēr iekļūstat avārijā, tikai liktenis noteiks, vai pretim stāsies fūre, poļu Fiats, mīksti krūmi vai "baobabs" tepat pie ceļa. Padomājiet - jūs gadījāties tieši tajā vietā un laikā - tātad pārbaudījums būs arī jūsu veiksmei, jo 3 sek. agrāk, vai vēlāk un nebūtu avārijas situācijas vispār.

Šeit es gan nerunāju par tām, ko paši radāt - tās paliek uz katra indivīda personīgās sirdsapziņas, lai gan - pareizi izvēlēta rīcība citu vai savas kļūdas labošanai var novērst nepatīkamas sekas. Arī šajā gadījumā darbosies tie paši jau pieminētie algoritmi, varbūt nedaudz modificētā versijā.

Apkopojot līdz šim apspriesto glābšanās plānu, laikam tomēr palikšu pie viedokļa, ka taisni, vai pa labi. Un vēlreiz atgādināšu - sekojot līdzi un analizējot situāciju uz ceļa, jūs visbiežāk gana laicīgi pamanīsiet uzglūnošās briesmas un nekur tālāk kā līdz ceļa nomalei, nedaudz samazinot ātrumu vai piebremzējot, jāmūk nebūs! Piemēram, redzot kādu pārgalvīgu vai nepareizi izskaitļotu apdzīšanas manevru, nepiespiedieties ass līnijai un nemirkšķiniet tālās gaismas - pretimbraucošīs jūs redz tāpat un ir jau tāpat gana nobijies! :)

 Avārijas Krievijā ir pamācoši pavērot, bet pilnīgi nav vērts ņemt par piemēru un analizēt - no tām 98% ir totāls, absolūti rupjš satiksmes noteikumu pārkāpums, apvienots ar pilnīgu nihilismu, snaušanu pie stūres un absolūtu braukšanas iemaņu trūkumu. Pie mums arī tādu netrūkst, bet diez vai tie šeit kaut ko palasa, jo viņiem viss ir vienalga - viņi vakarā nav pat priecīgi, ka laimīgi atgriezušies mājās, jo nesaprot, cik šis process viņu izpildījumā bija bīstams gan sev, gan apkārtējiem.

 

Citas iAuto avāriju analīzes:

AVĀRIJA 1. Iebrauca pretējā joslā un... šeit >>>

Ivara Caunes viedoklis šeit>>>

Didža Kalnieša viedoklis šeit >>>

AVĀRIJAS 2 un 3. Instinktīvi un – stulbi šeit >>>

AVĀRIJA 4. Grāvī labāk nekā morgā ... šeit >>>

 
13 Lasīt visus komentārus → Populārākie komentāri
 
es 3.jūlijs 2013 13:54
2 3 Atbildēt

"Izvēlē starp grāvi un morgu...." - kārtējā "eksperta" pērle.

No kurienes tāda pārliecība, ka pēc grāvja nenokļūsi morgā!!! Pietiekoši daudz ir bijušas avārijas, kad tieši nobraukšana no ceļa beidzās ar nāvi. Jā, labi, konkrētajā situācijā varbūt, varbūt labāk būtu raut grāvī (kautgan video grāvja nav) un ceļa nomale arī nav vidējā statistiskā ziemas ceļa nomale.

Es neesmu "eksperts", bet tik kategoriski nerunātu...

Nortel 3.jūlijs 2013 14:20
2 0 Atbildēt

Man kādu laiku atpakaļ bija situācija - braucu iekšā T-veida krustojumā pa galveno ceļu (zona 50), no kreisās puses vienkārši ielidoja krustā vainīgā auto (ignorējot STOP zīmi un labās rokas likumu). Man liela izvēle nebija, labajā pusē koku aleja. Paņēmu pa labi līdz saprāta robežai (bail tomēr no tiem kokiem) un likos vainīgajam pasažiera durvīs. Ātrums bija mazs, cieta tikai bleķi. Bet arī pie daudz lielāka ātruma es tajos kokos nebrauktu iekšā. Sabremzēt nevarēju, jo līdz pēdējam brīdim viņš stāvēja rindā pie STOP zīmes un tad veica pārdrošu priekšā stāvošā apbraukšanas manevru, skatoties tikai uz kreiso pusi. Mani ieraudzīja īsi pirms sadursmes.

Uudensputns 3.jūlijs 2013 15:50
2 0 Atbildēt

Tu kaut ko lasi ar vai tikai klabini klabēšanas pēc?

Ja ar pietiekami mazu ātrumu iebrauksi grāvī,sekas būs noteikti mazākas vai pat ziemā nekādas,nekā tam otram purnā,vai,kā animācijā,zem puspiekabes(pēc Tavas teorijas).

Pagaidām runājam par konkrēto situāciju.Tāpēc nejauc spītīgi iekšā kaut ko no malas sagrābstītu,nu vismaz izlasi kārtīgi,kas rakstīts un par ko.

Citā situācijā būs cita rīcība,kāds no variantiem gan jau ka paredzēs sist.Var būt kā dekstersff minēja,kad vienīgais pareizais ir pretējā josla,kurā gan neviena tajā mirklī nav.

 
Pievienot bildi Pievienot video
 
 
Stingri aizliegts iAuto.lv publicētos materiālus izmantot, kopēt vai reproducēt citos interneta portālos, masu informācijas līdzekļos vai kā citādi rīkoties ar iAuto.lv publicētajiem materiāliem bez rakstiskas EON SIA atļaujas saņemšanas.

Izceltie raksti

Kravas auto riepai jābūt drošai un izturīgai, uzrādot pēc iespējas lielākus nobraukumus (+VIDEO) 2

Specializētais riepu tirdzniecības uzņēmums Autoriepu Nams šoruden līdztekus plašajam riepu klāstam izceļ Turcijas riepu ražotāja Starmaxx kravas auto riepu piedāvājumu. Lasīt vairāk

 

Māra Ozoliņa saruna ar Paulu Timrotu par satiksmi, drošību un elektroauto (+ VIDEO) 27

iAuto.lv redaktors Māris Ozoliņš sarunājas ar Paulu Timrotu, pieskaroties pašlaik aktuālām tēmām, tostarp automobiļu elektrifikācijai, satiksmes drošībai, infrastruktūrai un plānošanai. Lasīt vairāk

 

Lietas, ko autovadītājiem nepieciešams atcerēties, iestājoties rudenim 1

Laika apstākļi rudenī bieži vien apgrūtina drošu braukšanu, tāpēc ir nepieciešams atbilstoši sagatavot savu automašīnu. Autovadītājiem noteikti vajadzētu pārliecināties par vējstikla slotiņu, lukturu un akumulatora stāvokli. Lasīt vairāk

 

Pa dzelzceļu Rīgas centrā ierodas... alnis (+ VIDEO) 2

Šodien Rīgas centrā izlocīt kājas bija ieradies viens no lielākajiem meža iemītniekiem – alnis. Viņš savā maršrutā iekļāva arī pārvietošanos pa dzelzceļa sliedēm, apmeklējot Rīgas Centrālo dzelzceļa staciju un šķērsojot dzelzceļa tiltu pār Daugavu. Lasīt vairāk

 
 

Lasītākie raksti

Jaunie raksti