LAMB jau nesen vērsa uzmanību uz autovadītāju medicīnas uzziņu jomā valdošo haosu, tomēr satiksmes ministra Ulda Auguļa paziņojums, ka turpmāk šīs uzziņas papīra formā vairs netiks izsniegtas, rosināja pie tēmas atgriezties.
Šis ministra paziņojums radīja vēl lielāku neskaidrību it īpaši jau autovadītājiem, kuri medicīnisko apskati izgājuši pirms 2009. gada 1. janvāra, tātad ziņas par viņu veselību nav pieejamas vienotajā reģistrā.
Ja reiz papīra formā uzziņas vairs nebūs, tās ceļu policija arī nevarēs prasīt, lai gan pēdējie amatpersonu skaidrojumu izskaidrojumi jau tā liecināja, ka šī uzziņa nav līdz jāvadā.
Smieklīgi izskan Satiksmes ministrijas ieteikums autovadītājiem pārliecināties par informācijas esību reģistrā vai doties uz tuvāko CSDD nodaļu ar izziņu, lai to ievadītu datu bāzē. Ieteikt var daudz ko, piemēram, mākoņainā laikā paņemt lietussargu vai saulainā laikā, dodoties uz pludmali, uzlikt cepuri, lai nedabūtu saules dūrienu, tomēr tā nav obligāta prasība. Kas notiks, ja autovadītājs tomēr nebūs uzklausījis ieteikumu un nebūs reģistrējies? Vai par ieteikumu nepildīšanu var uzlikt sodu?
LAMB jau ierosināja, ka ikgadējās tehniskās apskates laikā varētu pārbaudīt arī medicīniskās uzziņas esamību autovadītājam, un, ja tās nav, aicināt steidzami iziet medicīnisko apskati. Tas plānveidīgi nevis haotiskas kampaņas rezultātā risinātu jautājumu un mobilizētu autovadītājus, kuri ne ļaunprātīgas nolaidības, bet iespējams aizmāršības dēļ medicīnisko uzziņu nav nokārtojuši.
Juris Zvirbulis,
LAMB prezidents,
Ceļu satiksmes drošības padomes loceklis
Ko var atsaukties uz analfabētiem valdībā vai žurnālistiem, tas nav likums. Nocitē, Zvirbul, likumu un viss kļūs skaidrs.
No CSL:
[i]30.pants. Transportlīdzekļu vadīšanas tiesību izmantošanas aizliegums[/i]
...
4) transportlīdzekļa vadītājs nav normatīvajos aktos noteiktajā termiņā veicis [b]kārtējo veselības pārbaudi[/b] vai veselības pirmstermiņa pārbaudi, — līdz veselības pārbaudei;
[i]30.1 pants. Veselības pārbaudes transportlīdzekļu vadītājiem un personām, kuras vēlas iegūt transportlīdzekļu vadītāju kvalifikāciju [/i]
(2) Veselības pārbaudes iedala šādi:
....
2) kārtējās pārbaudes;
.....
(4) Transportlīdzekļa vadītāja veselības [b]kārtējo[/b] pārbaudi veic:
1) M, A1, A, B1, B un BE kategorijas transportlīdzekļu vadītājiem, kā arī traktortehnikas un citu pašgājēju mašīnu vadītājiem ik pēc 10 gadiem, personām pēc 60 gadu vecuma sasniegšanas — ik pēc trim gadiem;
No 2010. gada kārtību par veselības pārbaudēm precizē - MK "Transportlīdzekļu vadītāja tiesību iegūšanas un atjaunošanas kārtība un vadītāja apliecības izsniegšanas, apmaiņas un atjaunošanas kārtība"
[i]1. Aizliegts izsniegt jebkādu vadītāja apliecību un atļauju personai:[/i]
....
11.2. kurai konstatētas medicīniskās pretindikācijas transportlīdzekļu vadīšanai, kura nav veikusi pirmreizējo vai [b]kārtējo[/b] veselības pārbaudi vai kura nav veikusi veselības pirmstermiņa pārbaudi 45 dienu laikā no lēmuma paziņošanas diena
Sodu var piemērot tikai pēc LAPK, bet tam nav nekāda sakara ar medicīniskās izziņas derīgumu:
[/i]49.4 pants. Vispārīgo ceļu satiksmes noteikumu pārkāpšana :[/i]
Par transportlīdzekļa vadīšanu, ja ir spēkā transportlīdzekļu vadīšanas tiesību izmantošanas aizliegums, izņemot gadījumu, kad izmantošanas aizliegums piemērots pārkāpumu uzskaites punktu sistēmas ietvaros,—
uzliek naudas sodu transportlīdzekļa vadītājam [b]trīsdesmit latu apmērā[/b].
[b]Secinājums:[/b] Nevar sodīt par to, ja medicīniskās izziņas derīguma termiņš ir beidzies. Likumā noteikts tikai tas, ka regulāri jāveic veselības pārbaudes (10 vai 5 gadi atkarībā no kategorijas) un tam nav nekāda sakara ar medicīniskās izziņas termiņu.