Auto numurzīmju politika valstij radījusi vairāk nekā 11 miljonu latu zaudējumus 23

 
21.oktobris 2009 11:13

Portāls numur1.lv: Kopš 2000.gada valsts zaudējusi apmēram 11,6 miljonus latu, ko tā varēja iegūt, efektīvi un liberāli organizējot transportlīdzekļu numurzīmju izvēles pakalpojumu saskaņā ar tirgus principiem.

Neraugoties uz sabiedrības pieprasījumu pēc ekskluzīviem sērijas numuriem un iespēju papildināt valsts kasi, Satiksmes Ministrija jauno Transportlīdzekļu reģistrācijas noteikumu projektā atkal iestrādājusi aizliegumu realizēt transprta reģistrācijas numurzīmes. Turklāt CSDD realizētais numurzīmju izvēles pakalpojums vedina uz pamatotām aizdomām par korupciju CSDD galvenā aparāta līmenī.

<seesam>Šie secinājumi izriet pētījuma, ko izsoļu portāls Numur1.lv veicis, apkopojot 2 gadu darbības laikā uzkrāto informāciju par pieprasītākajām sērijas numurzīmju kombinācijām, to tirgus cenām un Latvijā pastāvošo numurzīmju sadales mehānismu.  Uzreiz piebildīsim, ka šeit netiks apskatīta individuālā pasūtījuma numurzīmju aprites kārtība, kas pamatvilcienos ir kvalitatīva un pieņemama.

Piedāvājam secīgi pa soļiem ieskatīties šajā pētījumā.

Pieprasītās sērijas numuru kombinācijas un to cenas

Pieprasītākie numuri lielākoties ir visi viencipara numuri, īpaši “1” un “7”, vienubrīd pastiprināta interese bija “4”, kā arī visi pārējie numuri ar vienādiem skaitļiem. Interesi par numura zīmi pastiprina vienādi sērijas burti, īpaši, ja tie sakrīt ar vienādiem cipariem, piemēram, “FF 777”. Ir autovadītāju kategorija, kas vēlās akcentēt savus iniciāļus un dzimšanas gada skaitli auto numurā.  Piemēram Guntis Kalniņš, dzimis 1952. gadā, izvēlās numuru GK 1952 vai GK 52.
Joprojām liela interese saglabājas par maģiskajiem “17”, kas savulaik sekmīgi kalpojuši aizsardzībai no Ceļu policijas soda neliela pārkāpuma gadījumā. Laikraksta Diena žurnālisti pirms dažiem gadiem pārliecinājās, ka “17”-nieku lietotāji caurmērā patiešām sodīti retāk nekā vidējais autovadītājs ar citu numura zīmi.

Pieprasīta auto numuru kategorija ir autoražotāju modeļu numuri kādus plaši lieto BMW, Mercedes-Benz, Peugeot un Mazda. Tādi ir numuri “320”, “325”, “500”, “600”, “407”, “626” un tml. 
Mazāk pieprasītie ir dažādi apaļi vai ritmiski skaitļi un t.s. “spoguļnumuri”, piemēram “1000”, “1881”, “7575” un tml.

Jebkuras numurzīmes vērtību palielina sakritība ar potenciālā saimnieka iniciāļiem, vienādi sērijas burti, piemēram, “FF”, “RR”, “SS”, “TT” u.c., kā arī sērija “AA”, kas bija pirmā, kad CSDD uzsāka reģistrēt transportlīdzekļus 20 gs. 90-to gadu sākumā. AA sērija arī sakrīt ar numuru sēriju, ko padomju laikā uzstādīja valdības autotransportam. Tas ir papildus vērtības faktors paaudzei, kura to piedzīvojusi.

Pieprasītāko auto sērijas numuru orientējošās darījumu vērtības         

Katrs numurzīmes darījums ir individuāls, līdz ar to cenas norādītas intervālos. Augstākās auto numurzīmju cenas bija treknajos gados 2005. - 2007. gadā. Tagad, ekonomiskās recesijas laikā, mainījušās iedzīvotāju prioritātes nedaudz mazinot arī numuru cenas.

* “1”, “7” - 400...1000 Ls;
* pārējie viencipara numuri - 300...500 Ls;
* “17” - ap 500...1000 Ls;
* “77”, “55”, “33” utt. - ap 300 Ls;
* “45”...”90” (dzimšanas gadi) - ap 150...250 Ls;
* “FF 77”, “SS 99” un tml. - ap 400...600 Ls;
* “100”, “200” utt., “1000”, “1100” - ap 100...200 Ls;
* “111”, “222”, “444”, “666”, “888”, “999” - ap 150...300 Ls;
* “333”, “555” - ap 300 Ls;
* “777” - 500...2000 Ls;
* 1930...1991 - (dzimšanas gadi) - ap 150 Ls;
* “1111”, “2222”, “3333” utt. - ap 300 Ls;
* “1001”, “7887”, “1919”, “7575” - 50...100 Ls;
* “1777”, “2666”, “8999” un tml. 50...120 Ls;
* “407”, “320”, “335”, “500”, “600”, “607”, “530”, “760”  - ap 150...300 Ls.

Cik vispār ir vērtīgo sērijas numuru un kāda ir to vērtība?

Šajā solī portāls Numur1.lv noskaidroja vienas numurzīmju sērijas - 9999 numuru kapitāla kapacitāti. Par sēriju uzskatāms pilns numerācijas intervāls viena sērijas burta ietvaros, piemēram, no AB 1 līdz AB 9999.

Pirmajā tūkstotī ir apmēram 160 vērtīgo numuru - viencipara, divciparu, otrajā tūkstotī - 105, bet pārējos astoņos tūkstošos - pa 55 interesantām numuru kombinācijām. Tātad kopā ap 700 pieprasītu numuru katrā sērijā jeb 7% vērtīgo numuru no kopējās numerācijas masas. Ievērojot minētās darījumu cenas, Numur1.lv aprēķināja, ka vidēji vienas numuru sērijas tirgus vērtība naudas izteiksmē ir ap 120 tūkstošiem latu. Viena pieprasītā numura vidējā tirgus vērtība - ap 170 latu.

Kāds ir īpašo sērijas numurzīmju pieprasījums?

Visā pasaulē auto numura zīmes izvēle ir aktuāla tēma daudziem autovadītājiem. Latvija nav izņēmums, pat otrādi - valsts autoparka sastāvā pārstāvēto premium segmenta auto zīmolu īpatsvars ir augsts. Tas attiecīgi proporcionāli ietekmē pieprasījumu pēc tikpat ekskluzīva auto numura.

Lai noskaidrotu to Latvijas autovadītāju īpatsvaru, kuriem vieglā auto numura zīme ir svarīga, portāls Numur1.lv 2008. gada maijā vērsās CSDD reģistrācijas daļā Rīgā, Miera ielā 25 ar jautājumu par to cik auto numura zīmju komplektu izsniegts ar piemaksu par reģistrācijas numura izvēli (tobrīd Ls 21,68). Diemžēl atbilde no CSDD nesekoja.

Lai iegūtu maksimāli tuvinātus datus par reālo pieprasījumu, Numur1.lv aptaujāja vairāku auto dīleru pārdošanas pārstāvjus uzdodot jautājumu par to, kāds īpatsvars no viņu klientiem, jaunu auto pircējiem, izrādījuši interesi iegūt “smuku” numurzīmi.

Opel un Peugeot pārdevēju atbildēs figurēja skaitļi 10...20%, BM Auto (BMW un Mini pārstāvis) atbildēja: “katrs trešais” jeb 30%. Toyota tirdzniecības pārstāvis zināja sacīt, ka vidēji 2 no 10 klientiem jeb 20% izrāda interesi par ekskluzīvāku sērijas numurzīmi bet Mercedes-Benz  tirgotāju minētais skaitlis sasniedza 60%.

Apkopojot šo informāciju, pieticīgi secinām, ka vidēji 15% autovadītāju nolemj uzstādīt  savai automašīnai “īpašāku” sērijas numurzīmi, un lielākā daļa tie neapšaubāmi ir vieglo automašīnu īpašnieki. Šo skaitli principā apstiprināja arī apvaicātie CSDD Rīgas nodaļas darbinieki, kuri svārstījās starp 10% un 15%. Jāatgādina, ka CSDD reģistrē visus transportlīdzekļus, arī motociklus un smago transportu, līdz ar to vidējais izvēles numurzīmju piesaistes īpatsvars CSDD eksponējas zemāks. 

Toyota pārdošanas speciālists piebilda, ka ekskluzīvo numuru pieprasījums atkarīgs no izvēlētā auto klases, piemēram, mazās klases – Yaris un Corolla pircēji tikai 1 no 15 pircējiem izrāda interesi par ekskluzīvāku sērijas numuru, taču apvidus auto Toyota Land Cruiser pircēji - jau ap 45% jeb 4...5 no 10 pircējiem. Turpretim BM Auto pārdevēja novērojumi liecina, ka minētais īpatsvars saglabājies nemainīgs neatkarīgi no ekonomiskās situācijas, ne arī no izvēlētā BMW modeļa.

{page}

Numurzīmju “izvēles” principi - neskaidri

Reģistrējot transportlīdzekli CSDD, tam tiek piešķirta reģistrācijas numurzīme “rindas kārtībā” vai pēc “izvēles”. Par izvēles numuru jāpiemaksā Ls 53,35. Vēl līdz 2008. gada beigām šī summa bija Ls 21,68. Numura kombinācijas izvēle notiek pēc saraksta, kas izdrukātā veidā pieejams CSDD nodaļās. Rīgas nodaļā saraksta apjoms ir 2...3 lapas, pārējo pilsētu nodaļās - nepilna A4 formāta lapa. Regulāri pārlūkojot šos “izvēles” sarakstus Rīgas un Jūrmalas CSDD nodaļās, portāls Numur1.lv ne reizi tajos nav atradis numurus ar vairākiem vienādiem cipariem, ne “17”, nemaz nerunājot par viencipara numuriem.

Ierodoties Jūrmalas nodaļā 2009. gada 12. oktobrī, CSDD darbinieks laipni izdrukāja t.s. “izvēles” numuru sarakstu ar 72 numuriem, pārsvarā 4-ciparu un sešiem 3-ciparu numuriem. Viņš paskaidroja, ka visi ir “parasti” numuri un tiks izsniegti rindas kārtībā. Savukārt, ja izvēlēsimies jebkuru citu numuru, kas nav tekošais sarakstā, tad būs jāpiemaksā par numura izvēli.

Pievilcīgākās numuru kombinācijas bija ar cipariem 4545 un 7222. Uz jautājumu, kā iespējams tikt pie viencipara vai divciparu numura, tika paskaidrots, ka tie esot “īsie” amerikāņu tipa numuri un tos izsniedzot Rīgas nodaļā. “(..) te ir viss, kas man pašlaik skapī”, noteica Jūrmalas nodaļas darbinieks.

Rīgas nodaļā pie reģistrācijas loga saņēmām jau divas A4 lapas, kurās daži pievilcīgākie numuri, piemēram, 7575 jau bija nosvītroti, tātad rezervēti vai izsniegti. Kopā sarakstā varēja būt ap 250 dažādu numuru kombināciju, tostarp arī divciparu numuri, taču ne īpaši pievilcīgas kombinācijas.

Numuru ar vienādiem skaitļiem un viencipara numuru nebija. Jautājot par iespējām saņemt viencipara numuru vai numuru ar vienādiem skaitļiem, darbinieks atbildēja, ar vārdiem: “reti, bet gadās (...) tā ir laime (..) pēdējoreiz esot gadījies vienciparnieks pirms 3 mēnešiem”. Izvēles numurus “mēs redzam tāpat kā jūs” un “mums tos atsūta no augšas”, “vienkārši jāpiebraukā biežāk”, tā Rīgas nodaļā atbildēja uz Numur1.lv jautājumu, vai pastāv iespēja pierakstīties uz kādu vēlamu sērijas numurzīmi. Nevienā no minētajām CSDD nodaļām redzamā vietā nebija atrodamas nekādas norādes par iespēju izvēlēties numura zīmi.

Kā rodas īpašie sērijas numuri uz ielām un kā tos saņemt

No kurienes īsti rodas īpašie numuri, ja tie izvēles sarakstos tikpat kā nenonāk, taču ielās uz automašīnām  ir redzami?

Vienīgā un visbiežāk dzirdētā versija - šādu numuru var iegūt tikai tad, ja pazīstams kāds CSDD darbinieks. To netieši apliecina daudzas plaši izvērstas sarunas par numuru tēmu dažādu autoportālu forumos internetā un vēstules, ko ik pa laikam saņem portāls Numur1.lv. Galvenā versija, kas izkristalizējas šajos viedokļos - “labu” numuru var iegūt tikai tad, ja ir kāds pazīstams CSDD darbinieks, turklāt, jo augstāka ranga, jo “labāku” numuru iespējams dabūt. Cilvēki šajos forumos meklē pieeju “galiem”, lai rastu iespēju iegūt “īpašu” numura zīmi. Šo versiju apstiprina arī Numur1.lv veiktā aptauja, kurā ap 54% aptaujāto uzskata, ka labu numura zīmi var iegūt tikai personiski pazīstot kādu CSDD darbinieku, bet 14% - nopērkot no kāda, kuram tāds jau izniegts. Tikai trešdaļa uzskata, ka ekskluzīvu sērijas numura zīmi var iegūt oficiāli CSDD nodaļās bez pazīšanās.  

Viena no zemākā līmeņa “shēmām” ir iespēja ierindas CSDD darbiniekam “pieturēt” vienas dienas ietvaros kādu no attiecīgajai CSDD nodaļai piešķirtajiem “izvēles” numuriem un ātri atrast tam saimnieku. Parasti pasūtītāji gaida CSDD strādājošā paziņas zvanu par to vai “ienācies” kāds “labs” numurs.

Pastāv versijas arī par neoficiālu rindu un rezervācijas sistēmu “īpaši vērtīgiem” numuriem CSDD augstāko ierēdņu pietuvinātajiem. Turklāt, saskaņā ar forumos lasīto, ar pazīšanos CSDD esot iespējams veikt numura pārcelšanu no Latvijā pierastā A tipa uz E tipu (t.s. īsais amerikāņu izmērs), ko CSDD oficiāli neveic. 

Zaudētāja - valsts

Zaudējumu matemātika, īstenojot pašreizējo reģistrācijas numuru sadales praksi ir vienkārša: 9 gados, laikā no 2000. gada 1. janvāra līdz 2009. gada 1. janvārim, saskaņā ar CSDD statistiku, pirmoreiz Latvijā reģistrēti 521’517 vieglie auto. Vidēji 15% izvēlējušies ekskluzīvāku sērijas numuru jeb 78’227 transportlīdzekļu saimnieki. Pareizinot šo skaitli ar 170 latiem, iegūstam summu turpat 13,3 milj. Ls, ko valsts pa šiem gadiem varēja iekasēt prasmīgi organizējot auto numuru sadali. Tā vietā valsts iekasējusi tikai aptuveni 1,7 milj. Ls.

Tikai 2007. un 2008. gadā, kad CSDD reģistrēja ap 200’000 vieglo auto, valsts zaudēja ap 4,4 mlj. Ls.

Numurzīmes citur pasaulē

Viens no lielākajiem numurzīmju tirgiem Eiropā ir Lielbritānijā. Tur jau gadu desmitiem sekmīgi darbojas ļoti attīstīta un brīva numurzīmju aprites sistēma. Tur numurzīmju sadalē aktīvi piedalās daudzas privātas aģentūras, kas strādā ciešā sadarbībā ar DVLA - Lielbritānijas transportlīdzekļu un vadītāju licencēšanas aģentūru. DVLA dīleri saņem noteiktus numerācijas resursus un organizē numurzīmju realizāciju un izsoles. Jebkurš autoīpašnieks Lielbritānijā savu numura zīmi var izsolīt vai pārdot pēc vēlēšanās. Numurzīmes Lielbritānijā kalpo kā investīciju objekts. Tā, piemēram, numura zīme “F1” kļuvusi par dārgāko izsolīto numurzīmi Apvienotajā Karalistē. Par to 2008. gada 29. janvārī tika samaksāti vairāk nekā 440 tūkstoši mārciņu.

Tikai primārais numurzīmju tirgus (DVLA realizētie numuri) 2006. gadā devis valstij ienākumus ap 100 mlj. mārciņu apmērā.

{page}

Aizliegums realizēt numurzīmes – nesaprotams un neefektīvs

Pašlaik CSDD transportlīdzekļu reģistrācijā vadās pēc spēku zaudējušiem MK noteikumiem Nr. 446 “Transportlīdzekļu reģistrācijas noteikumi”. Tie regulēja numurzīmju piešķiršanas, nodošanas un saglabāšanas kārtību. 2008. gada septembrī tika pieņemti šo noteikumu grozījumi ar normu, ka “(..) reģistrācijas numura tālāka realizācija ir aizliegta”. Jaunajā “Transportlīdzekļu reģistrācijas noteikumu” projektā, kas pašlaik atrodas izskatīšanā Ministru kabinetā, šī norma joprojām saglabāta.

CSDD savu nostāju pret brīvu numurzīmju apriti oficiāli skaidrojusi, ka atšķirībā Lielbritānijas, kur auto numurzīmi piešķir īpašniekam, Latvijā “piešķir transportlīdzeklim”.

Neraugoties uz aizliegumu, numura zīmes joprojām var samainīt īslaicīgi pārreģistrējot transportlīdzekli uz numura zīmes atsavinātāja vārda vai numura atsavinātājam pārreģistrējot savu transportlīdzekli uz jaunā numura ieguvēja vārda, tad veicot numurzīmes maiņu un reģistrējot transportlīdzekli atpakaļ iepriekšējam īpašniekam. Process ir ietilpīgāks un par šīm pērreģistrācijas darbībām vairāk naudas nākas atstāt CSDD.

Numur1.lv secinājumi

•    Autoīpašnieku īpatsvars, kuri vēlās īpašāku sērijas numurzīmi (15%) 2 reizes pārsniedz pievilcīgo numurzīmju īpatsvaru kopējos numerācijas resursos. Citiem vārdiem pieprasījums 2 reizes pārsniedz piedāvājumu;
•    Numurzīmju izvēles pakalpojums tiek organizēts formāli, radot ilūziju, ka ikviens autoīpašnieks var izvēlēties numura zīmi, taču patiesībā izvēles iespēja ir ļoti ierobežota un nepārskatāma. Numurzīmju izvēle atgādina demokrātiju padomju laikos, kad it kā bija vēlēšanas, bet kandidāts par ko balsot - tikai viens un tas pats no vienas partijas;
•    Nepastāv iespēja pārskatāmi iegūt informāciju CSDD mājas lapā internetā un rezervēt interesējošo numura zīmi. Tā vietā autoīpašniekam fiziski jādodas uz CSDD nodaļu;
•    Numurzīmju izvēles pakalpojums tiek organizēts ekonomiski neefektīvi, neievērojot sabiedrības pieprasījumu. Valsts pēdējos 9 gados zaudējusi vismaz 11,6 mlj. Ls, ko tā varēja iekasēt pirmreizējā apritē prasmīgi rīkojot pieprasītāko numurzīmju publiskas izsoles;
•    Nav saprotami t.s. “izvēles” numuru atlases principi pirms tie nonāk CSDD nodaļās;
•    Sabiedrībai nav zināmi nosacījumi kā iegūt īpaši pieprasītu sērijas numurzīmi, kā piemēram “777” vai “1”;
•    2008. gadā ieviestais aizliegums realizēt auto numurzīmes praksē ir neefektīvs un viegli apejams, turklāt nav saprotams kāds valstisks un sabiedrisks labums tiek gūts no šāda aizlieguma;
•    CSDD savu nostāju pret brīvu numurzīmju apriti oficiāli skaidro, ka atšķirībā Lielbritānijas, kur auto numurzīmi piešķir īpašniekam, Latvijā “piešķir transportlīdzeklim”. Šāds skaidrojums ir absurds un neiztur kritiku, jo pati CSDD ieviesusi kārtību, kas ļauj auto numurzīmi saglabāt tā paša īpašnieka citam transportlīdzeklim, bet individuālā pasūtījuma numurzīmes likumdošana atļauj arī realizēt citai personai. Tātad ko nevar darīt par naudu, var izdarīt par lielu naudu;
•    Neskaidrie “izvēles” numuru sadales principi un numuru kombinācijas, kas reāli nonāk CSDD nodaļās, kā arī autoīpašnieku liecības vedina uz aizdomām par šaurā lokā labi organizētu ekskluzīvāko sērijas numurzīmju sadales sistēmu CSDD augstākajā pārvaldes līmenī ar augstu korupcijas risku;
•    Aizdomas par korupciju pastiprina arī veids un metodika kā tehniski tiek organizēts numurzīmju izvēles pakalpojums. Numuru kombinācijas, kas nonāk nodaļās ir publiski nepārskatāmas un ērti manipulējamas, jebkurā laikā uz neērtu jautājumu iespējams atbildēt, ka interesējošais numurs “acīmredzot jau izsniegts citā CSDD nodaļā”.
•    Izvēles numuru saraksti nodaļās pieejami izdrukātā veidā. Tas krasi kontrastē ar CSDD priekšzīmi IT tehnoloģiju lietojumā citās tās darbības jomās. Šis fakts vēl vairāk liek domāt, ka tieši šāda numuru izvēles kārtība kādam ir izdevīga;
•    Ja šajos secinājumos izteiktās aizdomas atbilst faktiskajai situācijai numura zīmju izvēles pakalpojuma realizācijā, CSDD savā darbībā neievēro vismaz sešu punktu prasības Valsts pārvaldes iekārtas likuma 10. pantā.

Kā organizēt numurzīmju apriti Latvijā

Numur1.lv uzskata, ka jāatbrīvo pieprasīto sērijas numurzīmju aprite no bezjēdzīgiem aizliegumiem. Numuru izvēles pakalpojumam jākalpo sabiedrībai un jābūt skaidri noteiktiem principiem, saskaņā ar kuriem ikviens interesents varētu brīvā izsolē internetā iegūt jebkuru numura kombināciju no visiem brīvajiem numerācijas resursiem. Izsole ir vienīgais pareizais veids jebkuru labumu realizācijai, īpaši, ja pieprasījums (15%) 2 reizes pārsniedz piedāvājumu (7%).
Ir jāatceļ aizliegums tālāk realizēt sērijas numurzīmes un jāsekmē to otrreizējā aprite. Izvēles pakalpojumu ciešā sadarbībā ar CSDD varētu realizēt privātie partneri. Par numurzīmju pārreģistrāciju no vienas personas citai, jānosaka vienreizēja nodeva, kas tiek izlietota tādiem mērķiem, kā piemēram, bīstamo gājēju pāreju un krustojumu sakārtošanai un citiem satiksmes drošības pasākumiem valstī.

Lielisks piemērs ir Lielbritānija, kur auto numurzīmju izsoles ir stabila autobraucēju kultūras sastāvdaļa. Šim piemēram varētu sekot arī Latvija.

Latvijā ieviestā transportlīdzekļu reģistrācijas numuru veidošanas sistēma, salīdzinot ar pārējām Baltijas valstīm, ir ļoti pateicīga tam, lai numurzīmes kļūtu par stabilu investīciju objektu. Auto īpašnieku interese pēc īpašiem sērijas reģistrācijas numuriem skaidri apliecina sabiedrības pieprasījumu pēc šāda pakalpojuma. Prasmīgi sakārtojot un organizējot šo pakalpojumu, rezultātā ieguvējas būs visas iesaistītās puses.

 
Visi komentāri
 
272014. viesis 21.oktobris 2009 11:44
0 0 Atbildēt

teicams pētījums un raksts.

būtu jau forši, ja kāds augstajos plauktos arī ieklausītos šajos secinājumus. bet visticamākais, ka viss atkal paliks kā vienmēr... :(

272016. viesis 21.oktobris 2009 12:23
0 0 Atbildēt

Jā, piekrītu rakstītajam, ka CSDD tas viss tieši tā arī darbojas!

Par pirkšanas aizliegumu arī piekrītu, -lai gan pats par tiem kosmiskajiem cipariem nepirktu, bet neredzu iemeslu kāpēc citiem neļaut tirgoties

272019. viesis 21.oktobris 2009 12:56
0 0 Atbildēt

Dunduki. Ir aitas ir cirpēji. Nah tāds numurs - pagarinātājs vajadzīgs! Vienīgi, lai citiem būtu skaidrs, ka esi zīmulis, phe!

272020. viesis 21.oktobris 2009 13:06
0 0 Atbildēt

Ļoti labs raksts.

brm, kas slikts tajā, ka cilvēks vēlas sev tādu numurzīmi,kādu vēlas ? Nafig tikai tāpēc,ka kāds nav tuvu stāvošs kādam csdd darbonim, viņš nevar savai mašīnai uzlikt numurzīmi,kādu vēlas ??

Reiz jautāju CSDD, ka vēlos 1 vai 2 ciparu numurzīmi. Atbilde bija, ka tas nav iespējams, tikai amerikāņu mašīnām. Kad pajautāju par konkrētu numuru, kurš ir 1 cipara, tikko iznākusi sērija un atrodas uz mašīnas ar abām garajām numurzīmēm, atbildē bija klusums.

CSDD smird.

272022. viesis 21.oktobris 2009 13:46
0 0 Atbildēt

Droši vien, ka visā tajā mehanismā darbojas kaut kāda slēptā korupcija, kuras rezultātā atsevišķas amatpersonas iespējams tikušas un tiek pie materialiem labumiem. Būtībā jau KNABS aiz ziņkāres varēja to procesu papētīt - kā piem. pilsonis zaļknābis/perduns savam lietotajam audi A8 "nejauši" ieguvis "blata" divciparu numuru !?

272024. viesis 21.oktobris 2009 14:00
0 0 Atbildēt

Ko nu vairs ,viss jau ir izaimniekots un Krauklis aizlidojis uz siltākām vietām, būra vietā.

272025. viesis 21.oktobris 2009 14:10
0 0 Atbildēt

CSDD viss vienkārši-ir naudiņa-būs numurs.Nav naudiņas -ej na..j!!

272028. viesis 21.oktobris 2009 17:26
0 0 Atbildēt

Kaut kads parpratums te noticis. Es domaju, ka cilveks rakstis par lietu. par to, ka jebkura normala valsti par specialam numura zimem ir jamaksa katru gadu, nevis kaa Latvija - vienreiz. Bet izradas, kaut kadas spekulanta gaudas.

272030. viesis 21.oktobris 2009 18:42
0 0 Atbildēt

Kāda jēga vizināties ar kruto numuru???

Bet LV pilsoņiem jau nu ļoti patīk pazīmēties, skaties kāda man tačka a numurs vobshe krutais .... būtu labāk sakārtojuši vidi kurā dzīvo ....

272033. viesis 21.oktobris 2009 20:11
0 0 Atbildēt

Autors slikti pētījis. Numurus, kas līdzinās sērijas numuriem var iegādāties pirms tie nonāk kā izvēles numuri, ļoti vienkārši, kā individuālos numurus. Tas nav aizliegts, nav jau obligāti jāpērk numuri XXX, ZOSS vari pirkt arī ZZ-777, vienīgais nosacījums ir ka sērijai jābūt iesāktai, numurzīmi ZZ-1 pēc idejas nopirkt vēl nevar. Un tagad jautājums uz attapību, nekur CSDD publiski nav pateikts, kura sērija patreiz tiek izsniegta. To, ka korupcija ir viegli var pārbaudīt ar "nodevas kalkulatoru" ierakstot nākotnes sērijas ar interesējošo ciparu kombināciju, ak vai, daļai jau ir izņemtas.

Kas attiecas uz numuri brīvu apriti, Numur1 portālam to tiešām gribētos, bet reālākais variants ir nevis CSDD izvēles numurzīmes pārdot, bet izīrēt. Tiklīdz īpašniekam ar īres maksas maksāšanu nesokas, tā tā nonāk CSDD izsolē un parāda spekulantiem garu degunu.

NO CSDD:

Transportlīdzekļa īpašnieks var pasūtīt individuālu valsts reģistrācijas numuru ar valsts standartam atbilstošu simbolu kombināciju. Šādā gadījumā transportlīdzekļa īpašniekam izsniedz atbilstošas numura zīmes. Šādas numura zīmes transportlīdzeklim piešķir tikai tad, ja pieprasītā numura zīmju simbolu kombinācija nav iepriekš piešķirta citam transportlīdzeklim.

Individuālā pasūtījuma numura zīmēs nevar izmantot vairāk kā trīs vienādus simbolus pēc kārtas.

Simbolu kombinācijā nedrīkst būt latviešu valodas normatīvajām prasībām neatbilstošs burtu salikums, un simbolu kombinācija nedrīkst veidot nepieklājīgus un rupjus vārdus, kā arī iestāžu nosaukumus gan latviešu, gan citā valodā.

Valsts reģistrācijas numura individuālais pasūtījums ir papildus maksas pakalpojums (Ls 2563,55).

272034. viesis 21.oktobris 2009 20:37
0 0 Atbildēt

Ļoti slikti slēpts numuru portāla reklāmas raksts.

Ja jūs tam neticat, tad palasiet kā pētījumus atspoguļo respektabli mediji, kā piemēram, Leta, Reuters, Dienas Bizness u.c. Bet šeit, katrā otrajā rindkopā tiek regulāri atgādināts, kāds portāls to visu "pētījis".

272037. viesis 21.oktobris 2009 22:42
0 0 Atbildēt

Nu un,ka reklamējas ? Ja viņi varētu sakārtot to lietu un uz to nopelnīt, dodot iespēju ''atvērt'' Latvijā numuru tirgu , ierobezojot koruptīvās shēmiņas ?? Lai nopelna kaut miljonu, tas tak ir OK.

272038. viesis 21.oktobris 2009 23:03
0 0 Atbildēt

Agrāk strādāju CSDD un, taisnība jau ir, vienciparu, divciparu numurus piegrieza pirms 4 gadiem, reāli pat vienkāršie CSDD darbinieki ar sarkanajām asinīm vairs nevarēja tos dabūt, tikai čiekuri un tiem pietuvinātas sejas. Bet to mazliet var apiet. Čoms paņem to divciparnieku uz savu, piemēram, Chrysler LHS, pēc tam uzraksta iesniegumu, ka atsakās no tā par labu tev.

272046. viesis 22.oktobris 2009 12:56
0 0 Atbildēt

idiotu bars... kāda starpība ar kādu numuru brauc? tipisks zīmuļu bazars

272049. viesis 22.oktobris 2009 14:54
0 0 Atbildēt

Uzskatu, ka tas VISS ir bērnišķīga zīmēšanās, uz kuras reķina kāds ari pamanās tikt pie lieka piķa. Padomjlaikā tml. procesu sauca par spekulaciju un sodīja krimināli, bet šodien glauni sauc par biznesu . Cik atceros, vēl nesenā pagātnē TOP numuri bija tie, kas sākās ar 66.. . Daudzi braucot ar tml. numuriem teju jutās kā ministri vai deputati. Nu, jau tā "66" slimība, pateicoties augsto vīru amatu reitingu kritumiem sabiedrībā, ir jau beigusies. Bet tās vietā atkal "citas zarazas" , un cilvēki tik izdod piķi par blēņām bērnudārza līmenī. Manam auto savulaik nejauši trāpijās numurs "ķipa 3535", un esmu ar to pilnībā apmierināts : vismaz viegli atcerēties. Bet piķot lielas summas dēļ vārda,uzvarda iniciaļiem un gadu skaitļiem - tā jau ir māžošanās.

272051. viesis 22.oktobris 2009 16:32
0 0 Atbildēt

jociigi cilveecini.................numurs vajadziigs speciaals.............jaasmejas

272054. viesis 22.oktobris 2009 22:33
0 0 Atbildēt

"to tirgus cenām un Latvijā"----- kādas ,kādas cenas??? tirgus??? csdd ir tirgus??? kāpec petnieki 2 gadu laika nav iesnieguši prokuratūrā datus par tirdzniecību ar nummuriem ???

272055. viesis 22.oktobris 2009 22:39
0 0 Atbildēt

ja sāks īrēt namberus, tad vienā jaukā brīdī policija meklēs par kādiem grēkim x mašīnu ar nummuru zx XXXx un atradīs jau citu auto ar tiem pašiem nummuriem , vēl lielāku putru ir grūti iedomāties.

272056. viesis 23.oktobris 2009 0:36
0 0 Atbildēt

272055. viesis

Nebūt nē. Tādi paši argumenti bija par telefonu numuru saglabāšanu. Arī visi bļāva, ka būš putra nezinās uz kādu numuru zvana LMT, TELE2, BITE utt. Kapēc gan kaut ko līdzīgu nevar ieviest auto numuriem. Ņemot indviduālo numuru, "nesmukais" vienalga paliek uz mašīnuun datubāzē uzprasot, kas zem smukā slēpjas izlektu "nesmukais". Tā lūk, izvēles numurs būtu tiaki izkārtne, vēl vairāk varētu prasīt, lai vienlaicīgi uzskrūvēti ir abi, bet izvēles numurs pa virsu. Un ja īres laiks beidzies, tad kādus 6mēnešus tas nav pieejams, t.i., kamēr noklust. Tas nav arguments, ka polcistiem redz grūtāk.

272058. viesis 23.oktobris 2009 8:45
0 0 Atbildēt

Es par savu divciparu numuru ar maniem iniciāliem nepiķoju nekādu lielo ciparu - standartmaksa par numuru izsniegšanu un piemaksa izvēles numuru (pirms 3 gadiem tas kopā izmaksāja aptuveni 30 latus).

Jāsaka, ka pateicībā bija konjaciņš nevis nauda.

Būsim godīgi, blats gan bija vajadzīgs, bet ne augstā līmenī.

Zinot, ka ar maniem "blatiem" šodienpie divciparu numura vairs nevar tikt, tad savam otram auto paņēmu IkdienasViesa stila numuru - ?? 4848. Ciparus šādus izvēlējos, jo divciparu numurs pirmajam auto ir ?? 48.

Ja nebūtu iespējas tikt pie šādiem numuriem par standartcenu, tad sepicāli nekādu naudu par tiem gan nemaksātu. Tas tomēr it tikai valsts rēgistrācijas numurs - nekas vairāk.

272095. viesis 25.oktobris 2009 10:10
0 0 Atbildēt

Brīnums, ka pajolis Stretskedis nenoliek īpašo numuru gribētājus.... laikam pašam ir kaut kāda kaka uzlikta ....:D

272096. viesis 25.oktobris 2009 10:11
0 0 Atbildēt

būtu tak tik forši paņirgāties par tiem, kas vēlas izcelties, vai ne, Deksterīt ? :D

Kas noticis, Smukulīt ? esi beidzot skaidrā ? kods atkal iedarbojies ? :D

272194. viesis 30.oktobris 2009 15:57
0 0 Atbildēt

nesen gāju Jelgavā skati. blakus csdd ēkai stāvvieta kur protams savus pepelacus liek arī csdd darboņi. stāvot rindā uz boksu ļoti uzskatāmi redzams ka no novietotajiem auto lielākā daļa pieder csdd darboņiem. pēc kā to noteikt? pēc nummuriem protams. visi smuki strīpiņā blakus - UD 77, JJ 11, FL 4444, CH 8888 un tā tālāk. vistīrākā korupcija, csdd tiešām reāli smird.

Tavs komentārs
 
 

Pievienot bildi Pievienot video
 
 
Stingri aizliegts iAuto.lv publicētos materiālus izmantot, kopēt vai reproducēt citos interneta portālos, masu informācijas līdzekļos vai kā citādi rīkoties ar iAuto.lv publicētajiem materiāliem bez rakstiskas EON SIA atļaujas saņemšanas.

Izceltie raksti

Genesis parāda grezna elektriskās piedziņas krosovera konceptu (+ FOTO)

Ņujorkas autoizstādē izliktajam Neolun ir koncepta statuss, ar lielu potenciālu pārtapt par sērijveida modeli GV90. Lasīt vairāk

 

Iesaka eksperts: no kā jāuzmanās autovadītājiem pavasarī? 1

Varētu šķist, ka pavasarī, kad nokusis sniegs un kļuvis gaišāks, par ceļu satiksmes drošību var raizēties mazāk. Taču arī pavasarī ir vairāki būtiski faktori, kas jāņem vērā, lai droši un bez raizēm nokļūtu iecerētajā galapunktā, tāpēc Swedbank kopā ar Drošas Braukšanas Skolas direktoru Jāni Vanku sagatavojis padomus, kam jāpievērš īpaša uzmanība, pārvietojoties ar auto pavasarī. Lasīt vairāk

 

Frānsisa Skota Kī tilts pēc avārijas - postījumu apmērs (+ VIDEO) 16

Vakar pēc kravas kuģa DALI ietriekšanās sagruva Frānsisa Skota Kī tilts ASV ostas pilsētā Baltimorā. Drona lidojums ļauj novērtēt katastrofas apmērus, sagrauto tiltu un cietušo kuģi. Lasīt vairāk

 

KEM plāno paplašināt atbalsta programmu elektroauto un hibrīdauto iegādei 18

Klimata un enerģētikas ministrija (KEM) plāno paplašināt atbalsta programmu iedzīvotājiem elektroauto un hibrīdauto iegādei, aģentūru LETA informēja KEM pārstāvji. Lasīt vairāk

 
 

Lasītākie raksti

Jaunie raksti