Latvijas Transportlīdzekļu apdrošinātāju birojā (LTAB) vairākkārt vērsušies Īrijā dzīvojušie Latvijas iedzīvotāji, kurus Īrijas ceļu policija ir bargi sodījusi par braukšanu ar Latvijā reģistrētu un apdrošinātu transportlīdzekli, dažkārt to pat aizturot.
Tādēļ LTAB vēlas brīdināt tos Latvijas iedzīvotājus, kas devušies peļņā uz Īriju ar Latvijā reģistrētu transportlīdzekli un tur apmetušies uz dzīvi ilgtermiņā, ka transportlīdzeklis būtu jāpiereģistrē saskaņā ar tās valsts likumdošanu. Respektīvi, pēc trīs mēnešu uzturēšanās Īrijā automašīnu nepieciešams pārreģistrēt vietējā ceļu satiksmes direkcijā, bet obligāto civiltiesisko transportlīdzekļu apdrošināšanu iegādāties pie Īrijā reģistrētajiem apdrošinātājiem.Jāmin, ka ar līdzīgām problēmām saskaras viesstrādnieki arī Lielbritānijā.
Juris Stengrevics, LTAB valdes priekšsēdētājs: „Tā nav Īrijas ceļu policijas vēršanās tikai pret Latvijas iedzīvotājiem, bet viesstrādniekiem kopumā – arī poļiem, ungāriem, lietuviešiem, kuru skaits pēdējo septiņu gadu laikā ievērojami pieaudzis, veidojot pietiekami lielu Īrijas iedzīvotāju daļu. Līdz ar to strauji pieaudzis arī viesstrādnieku izraisīto ceļu satiksmes negadījumu īpatsvars, kas mudinājis Īrijas amatpersonas vērsties ar daudz stingrākām sankcijām pret viesstrādnieku pārkāpumiem ceļu satiksmē, tai skaitā arī par transportlīdzekļa nepārreģistrēšanu un pareizas apdrošināšanas neesamību Tai pat laikā stingrā likumdošana vienādi attiecas arī pret Īrijas iedzīvotājiem .”
Jāmin, ka līdz šim nav saņemts neviens pieteikums vai sūdzība no Latvijas tūristiem, kas devušies pavadīt brīvdienas Īrijā. Šajā gadījumā pilnīgi pietiekama ir Latvijas OCTA polise. Tas ļauj secināt, ka Īrijas ceļu policijai ir datubāzes, kas ļauj sekmīgi nošķirt tūristus no viesstrādniekiem, kas uz ilgu laiku ir izvēlējušies par savu mājvietu Īriju.
Kā stāstījuši Īrijā dzīvojošie latvieši, tad ceļu policijas piespriestās soda sankcijas var atšķirties, sākot no ievērojamām soda naudām līdz pat transportlīdzekļa konfiskācijai un tiesvedībai. Jāmin, ka Lielbritānijā un Īrijā likumdošana paredz bargus sodus tiem, kas nav iegādājušies atbilstošu obligāto civiltiesisko apdrošināšanu transportlīdzeklim.
Galvenais iemesls – lētāka OCTA polise
Viens no iemesliem, kāpēc Latvijas iedzīvotāji Īrijā nepiereģistrē transportlīdzekli un izvēlas iegādāties Latvijā izdotu apdrošināšanas standartpolisi, ir krietni zemākas OCTA polises cenas.J.Stengrevics: „Nav nevienam noslēpums, ka OCTA polišu cenas Īrijā un Latvijā atšķiras ievērojami, kas arī mudina Īrijā dzīvojošos mūsu tautiešus iegādāties Latvijā izdotu standartpolisi, kas ļauj ieekonomēt prāvas naudas summas.”
Latvijas apdrošinātājus šī tendence iespaido negatīvi, jo atšķiras arī vidēji izmaksāto atlīdzību apjomi ceļu satiksmes negadījumos cietušajiem. Ja pērn (2007.gadā) mūsu apdrošinātāju vidējā zaudējumu atlīdzība cietušajam par Latvijā notikušu ceļu satiksmes negadījumu sasniedza 560 latus, tad par ārvalstīs kopumā notikušu negadījumu – ap 2000 latu, bet pašā Īrijā vidēji tas sastāda 6 580 Ls.
Standartpolise ir derīga, bet jāņem vērā vietējā likumdošana
No 2004.gada 1.maija Latvijā reģistrētam transportlīdzeklim iegādāta standartlīguma polise ir derīga visās Eiropas ekonomiskās zonas valstīs, t.i. visās 27 Eiropas Savienības dalībvalstīs un vēl Norvēģijā, Šveicē, Lihtenšteinā, Īslandē, Horvātijā un Andorā.J.Stengrevics: „Šķērsojot šo valstu robežas ar derīgu standartlīguma polisi, nav nepieciešams papildus iegādāties ne robežapdrošināšanas, ne Zaļās kartes polises. Tomēr bez ES direktīvām jāņem vērā katras valsts iekšējā likumdošana. Īrijā ir noteikts, ka tiem autoīpašniekiem, kas uzturas ilgāk par trīs mēnešiem, ir jāpārreģistrē transportlīdzeklis un jāiegādājas obligāto civiltiesisko transportlīdzekļu apdrošināšanu no vietējiem apdrošinātājiem. Līdzīga shēma darbojas arī Latvijā – trīs mēneši ir periods, kad drīkst ārvalstīs dzīvojošie braukt ar automašīnu Latvijā, kas reģistrēta citā valstī. Pēc trīs mēnešiem tā jāpiereģistrē Latvijā, kā arī jāiegādājas OCTA Latvijas apdrošināšanas sabiedrībās .”
LTAB novērojis, ka pēdējā laikā Latvijas iedzīvotāji, kas piereģistrē transportlīdzekli ārzemēs, prasa izziņas par līdzšinējo apdrošināšanas vēsturi, tādā veidā iegūstot daudz pozitīvāku ārvalstu apdrošinātāju attieksmi un arī izdevīgāku polises cenu.
Informāciju sniedza:
Juris Stengrevics
LTAB valdes priekšsēdētājs
Mēs varētu līdzīgā veidā vērsties pret LT un EST reģistrētiem auto.