Galvenais “Porsche” dizainers teju 20 gadus - latvietis Anatols Lapiņš 19

 

Foto: Publicitātes attēls

Porsche | 30.aprīlis 2021 12:53

Maija patriotisko svētku noskaņās ielūkojamies vēsturē, iepazīstinot jūs ar izcilu personību - Latvijā dzimušo Anatolu Lapiņu.

Maija patriotisko svētku noskaņās ielūkojamies vēsturē, iepazīstinot jūs ar izcilu personību - Latvijā dzimušo Anatolu Lapiņu. Viņu pasaulē pazīst kā vienu no labākajiem “Porsche” dizaineriem, un stāsts par Lapiņa kunga sasniegumiem iekļauts arī pērnā gada nogalē Latvijā izdotajā grāmatā “Ceļš uz izcilību. Latvijas izgudrotāji pasaulē.”

“2021. gads “Porsche” ir zīmīgs, jo kopš uzņēmuma dibināšanas aprit 90 gadi. Šajā laikā varam lepoties ar dažādiem panākumiem, kurus ir palīdzējis sasniegt arī ilggadējais “Porsche” galvenais dizainers Anatols Lapiņš. Viņš ir nesis Latvijas vārdu pasaulē kā sporta auto un mašīnbūves nozares eksperts, turklāt “Porsche” bez Lapiņa kunga būtu pavisam kas cits,” stāsta “Porsche Latvija" vadītājs Ivars Norvelis.

Anatols Kārlis Lapiņš, dēvēts arī par Toniju, ir dzimis rīdzinieks. Mazais Anatols nāca pasaulē pirmās Latvijas brīvvalsts laikā - 1930. gada 23. maijā. Savus pirmos dzīves gadus viņš aizvadīja tepat Rīgā, Āgenskalnā. Sākoties Otrajam pasaules karam, ģimene devās bēgļu gaitās uz Poliju un pēcāk uz Vāciju. Tieši Vācijā, Hamburgā, jaunais un apņēmīgais vīrietis uzsāka savas gaitas pretim savai sapņu profesijai – autobūves dizaineram.

Pirmie soļi sporta auto virzienā

Anatols jau agri sapratis, ka dizains ir viņa aicinājums, un jau 20 gadu vecumā viņu varēja manīt “Daimler-Benz” uzņēmuma gaiteņos. 1951. gadā Lapiņu ģimene pārvācās uz ASV, Nebraskas štatu. Būdams mērķtiecīgs, ambiciozs jaunietis, Anatols devās uz savu sapņu darba vietu “General Motors”, vienu no ietekmīgākajiem tā laika auto ražotājiem. Nenojaušot, ka viņš liftā tērzē ar “General Motors” galveno dizaineri, Anatols ieguva pozīciju uzņēmuma dizaineru komandā.

1999. gadā intervijā ar Normundu Avotiņu dizainers minēja, ka amerikāņi ir ļoti pragmatiski. “Viņi pieņem tevi darbā un vēro. Ja tu tiec galā ar saviem pienākumiem, tad vari saņemt paaugstinājumu. Es gada laikā saņēmu divus algas paaugstinājumus,” teicis Lapiņš.

Pirmā sastapšanās ar “Porsche”... apdzenot to

“General Motors” ievēroja Anatola radītos dizainus un sportisko rokrakstu, tādēļ nosūtīja viņu uz “Opel” izpētes centru Vācijā, kur dizainers pavadīja četrus gadus. Tolaik “Opel” meklēja jaunu, dinamisku un interesantu dizainu sporta auto būvē, kur Anatola vadībā tapa “Opel Kadett” un “Opel Commodore” rallija auto.

“1967. un 1968. gadā Lapiņa kungs strādāja arī pie kāda slepena rūpnīcas projekta. “Opel” turēja noslēpumā vēl vienu sporta auto būvi - “Opel Rekord C” jeb “Schwarze Witwe”, kas tulkojot no vācu valodas nozīmē “Melnā atraitne”,” pastāstīja Norvelis.

“Melnās atraitnes” dzinēja jauda bija divas reizes lielāka nekā auto bāzes versijā. 1968. gada sacīkšu sezonas noslēdzošajā posmā Hokenheimas trasē jaudīgais spēkrats uzstādīja labāko apļa laiku, apdzenot tādus nozares milžus kā “Porsche” un “Chevrolet”. Diemžēl sacīkstes neizdevās noslēgt ar uzvaru, jo nākamajā aplī auto pilots Ēriks Biters nespēja savaldīt auto, sagriezās un zaudēja vietu uz pjedestāla.

No “Opel GT” pie “Porsche”

Šo gadu laikā “Opel” izpētes centrā Lapiņa vadībā tapa vēl viens zīmīgs auto modelis – “Opel GT”. Kolekcionāri šo spēkratu vēl šodien uzskata par kulta auto. Pats dizainers auto dēvē par “BabyCorvette”. Par šā modeļa sportisko izskatu liecina tā platā virsbūve, noapaļotā aizmugure un zemais, smailais priekšgals, kas papildināts ar atveramiem lukturiem. “Opel GT” britu sporta auto lika izskatīties neveikliem un trausliem. Šis bija jaunas ēras pieteikums!

Anatols, strādājot autobūves nozarē, piedalījies daudzās auto izstādēs, tomēr viena no tām izrādījusies liktenīgā. 1969. gada Frankfurtes auto izstādē, kurā Lapiņš prezentēja “Opel GT”, viņš pilnīgi nejauši satikās ar Ferdinandu (Feriju) Porše, auto dizaineri un tā laika “Porsche” valdes locekli. Porše viņu uzrunāja un aicināja kļūt par luksus auto ražotāja galveno dizaineri. 1969. gada 15. aprīli “Porsche” vēsturē atzīmē kā dienu, kad Anatols pievienojies prestižā auto ražotāja dizaineru komandai un kļuva par tās galveno dizaineri. Šajā amatā Lapiņš strādāja līdz pat 1988. gadam.

Meistardarbs – leģendārais “Porsche 928”

“Porsche” paspārnē Anatols aizvadīja teju 20 gadus, kuru laikā var lepoties ar vairākiem veiksmīgiem darbiem. Proti, tieši viņš attīstīja slaveno “Porsche 911” modeli, kā arī radīja koncepta auto “924”, kas pēcāk pārtapa par “944” auto modeli. Tomēr par lielāko konstruktora meistardarbu uzskatāms “Porsche 928”.

1977. gada martā leģendārais “928” ieraudzīja dienasgaismu Ženēvas auto izstādē, kur tas tika pirmo reizi prezentēts. 1978. Eiropas auto gada balvas pasniegšanas ceremonijas zvaigzne nenoliedzami bija “Porsche 928”. Interesanti, ka “928” bija pirmais spēkrats, kas saņēmis “Gada auto” titulu, un tā tas ir saglabājies līdz šai dienai.

Auto plūdenās līnijas un inovatīvie tehniskie risinājumi to izcēla starp citiem tā laikabiedriem. “Anatols Lapiņš vienmēr uzskatījis, ka auto dizainam jābūt gan acīm tīkamam, gan efektīvam. “Porsche 928” apvienoja abas šīs īpašības, jo tas bija viegls, ātrs un izpelnījās arī publikas atzinību tā modernā izskata dēļ,” stāsta Norvelis.

Auto durvis, motora pārsegs un priekšējie spārni izgatavoti no alumīnija, lai padarītu to vieglāku. Savukārt zem motora pārsega slēpjas jaudīgs astoņu cilindru dzinējs, ļaujot sasniegt 225 km/h lielu ātrumu. Savukārt auto interjers radīts tāds, lai tajā varētu ievietot arī aizmugurējos pasažieru sēdekļus, kas iepriekš “Porsche” automobiļos nebija atrodami.

Vairāk nekā auto dizainers

Viens no neparastākajiem, bet ne mazāk interesantajiem projektiem Lapiņu piemeklēja 80. gadu sākumā. “Porsche” administrācija Štutgartē saņēma zvanu no “Airbus Industrie” inženiera un pilota, kas bijuši auto ražotāja kvēli atbalstītāji un kas lūdza “Porsche” radīt dizainu “A310” lidaparāta pilota kabīnei. Šis projekts konstruktoram un viņa komandai bijis izaicinājumu pilns. “Porsche” pirms tam jau bija radījuši sacīkšu auto pilota kabīnes, tomēr tas nav tas pats, kas lidaparāts.

“Airbus Industrie” inženieri pārbūvēja pilota kabīni, novietojot pilota krēslu tās aizmugurē, tā iegūstot papildu sešas vietas pasažieriem. Savukārt “Porsche” komandai ar Anatolu Lapiņu priekšgalā nācās pārveidot un pielāgot visu instrumentu paneli, lai kapteinis un otrais pilots tam varētu ērti piekļūt.

Kādā intervijā Lapiņš stāsta, ka projekta vērienīgumu komanda patiesi apjautusi tikai tad, kad cauri Veisahai policijas eskorta pavadībā brauca milzīga kravas automašīna, uz kuras piekabes novietota “Airbus” pilota kabīne.

Dzīve pēc “Porsche”

Liktenīgo lēmumu aiziet no “Porsche” Lapiņš pieņēma neilgi pēc tam, kad pārdzīvoja infarktu. Sākotnēji Anatols plānoja doties pensijā, bet šo domu drīz vien atmeta un sāka mācīt dizainu Vīnes universitātē. Studentu darbu pētīšana un vērtēšana atmodināja Lapiņā iedvesmu vēl vienam lielam projektam, proti, viņš radīja dizainu jūras jahtai. Savas zināšanas konstruktors nodevis kādam jahtu ražotājam Nīderlandē, un tā tapa Anatola alumīnija korpusa jahta, kurā viņš kopā ar savu dēlu devās pāri Atlantijas okeānam.

Anatols mira 2012. gadā Vācijā, Bādenbādenē, 81 gada vecumā, taču viņa atstātais mantojums dzīvo vēl joprojām.

iAuto jau rakstīja:

 
Visi komentāri
 
Antons 30.aprīlis 2021 16:49
3 6 Atbildēt

Joprojām atceros viņa stāstīto par ASV - "tur ir vienalga kāda tev tautība, ja tev ideja, tevi uzklausīs". Latvijai vēl ļoti tālu līdz tam.

viencexperc 30.aprīlis 2021 17:21
8 3 Atbildēt

Ja tā ir ideja, ka 9.maijā visiem vajag izdalīt Juru lentes, par godu Vlasovciem, bet tajā pašā laikā kliegt - Za Staļinu!, Tad tādas idejas neviens gudrs neuzklausa.

Nu jā 30.aprīlis 2021 19:41
9 1 Atbildēt

Nu jā Rīgas dome, ja nerunasi krieviski, tad tavas idejas neviens neuzklausis

Antons 3.maijs 2021 11:21
1 0 Atbildēt

Vai tad runa gāja par valodu? Tāda sajūta, ka šeit komentētājiem galvenais ir kurināt naidu.

30.aprīlis 2021 20:06
6 2 Atbildēt

ir multikulturālā valsts, ko vesturiski veidojušas ntās tautības. Savukārt Latvija, būtībā mums ir vienīgā valsts, kur tu brīvi vari runāt un tevi arī uzklausīs latviski. Tā kā nevajag mums te caurbraucamo sētu gribēt un cerēt.

Mairis 30.aprīlis 2021 16:53
4 1 Atbildēt

Līdz pašam galam bija braucis ar parasto 124.Mersi. Laikam neviens viņam nav teicis, ka jāņem X5 uz nomaksu.

viencexperc 30.aprīlis 2021 17:22
2 5 Atbildēt

Nabagvalstu sindroms. Atrast kādu kurš nav sēņu lasītājs, un to izstādīt kā karogu.

felix65 30.aprīlis 2021 19:57
0 3 Atbildēt

Diezgan dīvaini uzdot par latvieti cilvēku, kuram māte vāciete, bet tēvs krievs.

imzz 30.aprīlis 2021 20:19
1 0 Atbildēt

Nemaz nav dīvaini. Ir tāds labi zināms krievu jūrasbraucējs Vitus Bērings, kur vārdā vēl jūra nosaukta, šādā pašā sakarā var minēt krievu admirāli Ādamu Johannu fon Krūzenšternu.

Kanibaals 30.aprīlis 2021 20:33
0 0 Atbildēt

Baltvācieši arī liela daļa tādi kārklu vācieši vien bija. Pēc uzvārdiem un vecākiem grūti ko spriest. Stāsti par vācu muizkungiem, kas paverdzina latviešus bija vien sauklis nacionālistiem realitāte no tā stipri atšķīrās.

msh 30.aprīlis 2021 21:25
3 0 Atbildēt

Vispār jau par "kārklu vāciešiem" sauca tos latviešus, kas 1940. gadā izceļoja kā vācieši. Tevis pieminētie cilvēki bija pārvācoti latvieši.

imzz 1.maijs 2021 12:06
0 0 Atbildēt

Stāsti par vācu muizkungiem, kas paverdzina latviešus bija vien sauklis nacionālistiem -- nez kāpēc 1905.gadā nodedzināja apm. 450 muižas.

Muižkungs bez tam nav korekts apzīmējums muižas īpašniekam, īpašnieks bija kungs -muižkungs tikai pārvaldnieks, resp. "direktors"

Pļurkt 1.maijs 2021 14:26
2 0 Atbildēt

Kanibaals

30.aprīlis 2021 20:33

Baltvācieši arī liela daļa tādi kārklu vācieši vien bija.

===================

Kur ta nu šitā!! Tāds cīnītājs par latviešu valodas tīrību un tik nepareizi runā!!

Latviski takš esot vācbaltieši!

Kā arī kārklu vācieši ir tīrasiņu latvieši, kuri savā valodā iestarpināja vāciskojumus un pārtaisīja savus uzvārdus uz vācu šniti - piemēram Kārkliņš = Kārkling.

Kanibaals 1.maijs 2021 19:33
0 0 Atbildēt

Par to arī stāsts, ka no "tīrasiņu" vāciešiem tur maz kas bija palicis. Krievi galmā arī runāha franciski, bet par francūžiem nekļuva. Muiižas dedzināja revocionāri, lai mainītu sistēmu, ar kaut ko jau tautu vajadzēja pavilkt kam taču masku muižkungi uzvilkuši un paverdzina. Dabūt kaut ko par haļavu ir latvieša dzinulis.

Šumba 3.maijs 2021 7:36
0 0 Atbildēt

Nu, haļava tomēr ir krieva-mongoloīda dzinulis!!!

felix65 30.aprīlis 2021 20:00
2 0 Atbildēt

P.S. Vistrakāk ar to grēko krievi. kuri meklē krieviskās asinis it visur. Nevajag uzņemt to pašu līniju. Jāskatās nākotnē, ko MĒS varam.

Bija 1.maijs 2021 17:37
0 0 Atbildēt

jau arī vēl kāds latvietis,uzvārdā Gustavs...

Latvietis 2.maijs 2021 13:54
1 0 Atbildēt

Krievs, vai Latvietis. Galvenais ka viņš no Latvijas un nesa Valsts Vārdu Pasaulē.

tāks 3.maijs 2021 17:24
0 0 Atbildēt

Īstenie Letiņi komentos strīdas, kuram vairāk gēnu un kāda tam nozīme)) paši radījuši tikai pleķi apenēs....

Tavs komentārs
 
 

Pievienot bildi Pievienot video
 
 
Stingri aizliegts iAuto.lv publicētos materiālus izmantot, kopēt vai reproducēt citos interneta portālos, masu informācijas līdzekļos vai kā citādi rīkoties ar iAuto.lv publicētajiem materiāliem bez rakstiskas EON SIA atļaujas saņemšanas.

Izceltie raksti

Uz Dienvidu gaisa pārvada jau vairākas nedēļas atjaunots 70 km/h, Rīgas-Jūrmalas šoseja vēl 90 km/h (+ VIDEO) 6

iAuto.lv ir neizpratnē par to, kādēļ labos laika apstākļos uz Rīgas-Jūrmalas šosejas maksimālais atļautais ātrums joprojām ir tikai 90 kilometri stundā. Lasīt vairāk

 

Elektrokabeļu zagļu dēļ traucēta vilcienu satiksme Vācijas rietumos 3

Elektrokabeļu zagļi aizvadītajā naktī paralizēja vilcienu satiksmi Vācijas rietumos. Lasīt vairāk

 

Palika 18 kilometri: 3 miljonus vērts Ferrari F40 piedzīvo avāriju Vācijā 11

Automašīna bija ceļā uz automobiļu izstāžu un pārdošanas kompleksu Motorworld Bublingenē, netālu no Štutgartes. Līdz mērķim bija atlikuši 18 kilometri. Lasīt vairāk

 

Kā izskatījās iepriekšējie visu paaudžu Dacia Duster... un tagad jaunais trešās paaudzes modelis (+ VIDEO) 1

iAuto.lv iepazīst jaunās paaudzes Dacia Duster, pie viena parādot visas Duster modeļu paaudzes evolūciju vairāk nekā desmit gadu garumā. Lasīt vairāk

 
 

Lasītākie raksti

Jaunie raksti