Atbalsta programmā videi draudzīgu auto iegādei nepilnu trīs nedēļu laikā saņemti 97 pieteikumi elektroauto iegādei ar valsts līdzfinansējumu, no tiem 19 pieteikumus iesniegušas daudzbērnu ģimenes, aģentūru LETA informēja Klimata un enerģētikas ministrijas (KEM) pārstāvji.
No 19 daudzbērnu ģimeņu pieteikumiem šobrīd apstiprināti deviņi, bet 10 pieteikumi ir izskatīšanā.
Daudzbērnu ģimenes līdz šim lielākoties devušas priekšroku lietotam piecvietīgam elektroauto. No apstiprinātajiem pieteikumiem tādu izvēlējušās septiņas ģimenes, bet divas ģimenes izvēlējušās jaunu elektroauto. Viens no apstiprinātajiem pieteikumiem ir par jauna septiņvietīga auto iegādi.
Klimata un enerģētikas ministrs Kaspars Melnis (ZZS) norāda, ka izmaiņas atbalsta programmā, kas balstījās uz 2023.gadā veiktās aptaujas rezultātiem, ir guvušas lielu atsaucību tieši no daudzbērnu ģimenēm, jo piektā daļa no visiem pieteikumiem ir no Latvijas Goda ģimenēm, dodot iespēju šīm ģimenēm pārvietoties ar klimatam draudzīgu automobili par zemākām ikdienas izmaksām auto uzturēšanai.
KEM pilnveidojusi atbalsta programmu iedzīvotājiem elektroauto un ārēji lādējamu hibrīdauto iegādei, kas ir spēkā no 20.jūlija. Atbalsta programmā palielināts valsts atbalsts lietota elektroauto un jauna hibrīdauto iegādei, kā arī videi draudzīgo automobiļu iegādei daudzbērnu ģimenēm.
Pastiprināta uzmanība, izstrādājot izmaiņas, tika pievērsta atbalsta stiprināšanai daudzbērnu ģimenēm, kas piecvietīgam elektroauto un jauna ārēji lādējama hibrīdauto iegādei ir 6750 eiro, bet piecvietīgam lietotam elektroauto - 5000 eiro. Ja ģimenei ir interese iegādāties septiņvietīgu auto, atbalsts ir lielāks, ņemot vērā, ka tirgū septiņvietīga automobiļu cena ir vidēji par 30% augstāka. Attiecīgi septiņvietīgam jaunam elektroauto un jaunam ārēji lādējam hibrīdauto atbalsts ir 9000 eiro, bet septiņvietīgam lietotam elektroauto - 6750 eiro.
Ministrijā arī atzīmē, ka valsts atbalsts iedzīvotājiem lietotam elektroauto ir 3350 eiro, bet jaunam ārēji lādējamam hibrīdauto - 4500 eiro. Savukārt, norakstot veco transportlīdzekli, kas darbināms ar benzīnu, dīzeļdegvielu vai gāzi, un nododot to apstrādes uzņēmumam, var saņemt 2000 eiro "bonusu". "Bonuss" attiecas uz visiem iedzīvotājiem, tostarp daudzbērnu ģimenēm, kuras iecerējušas iegādāties videi draudzīgu automobili.
KEM iesaka iekšdedzes dzinēja auto norakstīt brīdī, kad elektroauto jau ir piegādāts un reģistrēts Latvijā. Norakstot veco iekšdedzes dzinēja auto, iedzīvotājs "uz rokas" saņems transportlīdzekļa likvidācijas sertifikātu, kuru kopā ar pieteikumu par atbalsta saņemšanu varēs iesniegt auto tirgotājam. Process, kamēr notiek dokumentu izskatīšana, līdz brīdim, kad elektroauto var sākt izmantot, ilgst aptuveni nedēļu.
Atbalsta programma - Emisijas kvotu izsolīšanas instruments - EKII, iedzīvotājiem ir pieejama no 2022.gada marta. Latvijā ir 1897 elektroauto un hibrīdauto, kas nedaudz vairāk kā divu gadu laikā iegādāti (līdzfinansēti) par EKII finansējumu 7,5 miljonu eiro apmērā. Tie ir 24,3% no kopējā elektroauto skaita Latvijā.
Atceros ap gadu atpakaļ Balcia sarīkoja akciju "šodien polisēm ir 50% atlaide". Darbā kolēģei kāreiz gāja uz beigām OCTA YARISam. Iegājam Balcia mājaslapā - jā, tiešām, ir pārsvītrots cipars 150eur un spēkā ir 75 eur gadam. Iegājām OCTA mājaslapā - diviem pirmajiem apdrošinātājiem gada polises cena ir 52-54 eur bez jebkādas akcijas. Bet cik zinu daudzi taj dienā ar entuziasmu pirka Balcia polises jo redz "atlaide".
Kamdēļ es šo stāstu? Tamdēļ ka ļoti daudziem pietiek pateikt vārdu atlaide/haļava ta tie skrien un grābj, pat nedomājot apjēgt un aprēķināt vai tas tiešām ir tā ka stāsta. Pieaugušiem cilvēkiem, kas APZINĀTI laiduši pasaulē 2+ bērnus, ir vairāk vai mazāk skaidrs ka to bērnu audzināšana prasa zināmus līdzekļus un piepūli un šiem cilvēkiem jau sen ir gan māja gan EV vai ICE ģimenes auto ne vecāks par 5 gadi, ko viņi var uzturēt bez piepūles. Savukārt tie kas kļuva par daudzbērnu ģimeni vienkārši drāžoties bez kontracepcijas un dzīvo no rokas mutē ir ļoti naski paķert sev vēl vienu apgrūtinājumu - dārgu EV (jo re tak , dod 9k par brīvu pērkot 50-70k vērtu auto) un par uzturēšanas izmaksām (OCTA, KASKO, riepas, apkopes, parkings) nedomā līdz brīdim kad jāsāk maksāt. Gana pazīstu tādus kam ziemas riepu iegāde ir vesela epopeja.
Viedoklis ir dziļi subjektīvs un var neatbilst realitātei jo nezinu kāds ir materiālais stāvoklis tiem 97 pretendentiem, rakstiju izejot no tā ko redzu sev apkārt. Pats esmu "latvijec" ar videjo atalgojumu +200eur.
Nemaz nebrīnīšos, ka rindā uz šo stāv arī kāda r**u tautības ģimenīte ar 8 mīlestības ceļā tapušiem bērneļiem, kas nekautrējas no naiviem līdzpilsoņiem ik pa brīdim aizņemties naudiņu uz "atdošanu līdz..."
Diez vai - elektriskās mašīnītes ir pārāk dārgas priekš tādas izpriecas...
Kāpēc tu pieņem tikai savu patiesību? Varbūt cilvēkiem ir dahuja naudas un paņems otro, vai pat trešo auto ģimenē, bet pa lēto? Ķip Lai kāds no ģimenes var uz Rīgas centru pa lēto braukt.
Redzams ka sāp, tiem kas nevar atļauties, savādāk, nav aktuāla teāma? Nu ej tālāk.
Pirms ko izdot ārā lūgums visu rakstīto izlasīt līdz galam un mēģināt saprast. Esmu atrunājis ka uz galējo patiesību nepretendēju. Tā iet tālu un taisni vari arī pats.
Nu bet kam tie Tavi savārstījumi vispār interesē? Katrs pērk ko grib/var un viss. Vot ja Tu būtu tas kas pērk, tad varētu pastāstīt.
Un tavi? Ko tad šeit pats dari?
Par to ka katrs izvēlās kas tam ir vai šķiet labāks bieži vien pieminu. Jautājums tik par to cik izsvērta ir tā izvēle, dzīves pieredze rāda ka cilvēks parastais pērk pārsvarā ar ausīm nevis ar smadzenēm - ko marketologi sadziedās to arī darīs, it īpaši ja "atlaidi" piemin.