Bijušais GS komandieris: "Shahed" bija jānotriec, turklāt jāšaubās par tā savlaicīgu pamanīšanu - iAuto

Bijušais GS komandieris: "Shahed" bija jānotriec, turklāt jāšaubās par tā savlaicīgu pamanīšanu 17

 

Foto: Ekrānbilde no Google.com/maps

Nozare.lv | 14.septembris 2024 11:14

Latvijā ielidojušais Krievijas "Shahed" tipa drons bija jānotriec, turklāt var apšaubīt atbildīgo amatpersonu ziņoto, ka lidaparāts savlaicīgi tika pamanīts, aģentūrai LETA atzina bijušais Nacionālo bruņoto spēku (NBS) un Gaisa spēku (GS) komandieris Juris Maklakovs.

Viņaprāt, dronu obligāti vajadzēja notriekt virs drošas teritorijas, jo notiek karš tuvu Latvijas robežām un Latvija ir apņēmusies ieguldīt lielus līdzekļus austrumu robežas militārajai aizsardzībai. 

"Būvējam žogus, izvietojam dzeloņdrātis, rokam prettanku grāvjus, izvietojam prettanku līdzekļus, bet tajā pašā laikā laižam pāri robežai dronus, kas Latvijas teritorijā nolido daudzus kilometrus," retoriski norādīja eksperts.

Runājot par atbilstošāko rīcību, Maklakovs atgādināja, ka Latvijā ir izvietotas NATO patruļlidmašīnas, kas atrodas Baltijas gaisa telpas patrulēšanas misijā. Tāpat Gaisa spēku rīcībā ir helikopteri, kuriem jāatrodas 24 stundu gatavībā. Tiesa gan, cik zināms Maklakovam, šie helikopteri nav aprīkoti ar ložmetējiem.

NBS rīcībā ir līdzekļi, ar ko no zemes notriekt zemu lidojošus dronus, piemēram, tuvās darbības rādiusa pretgaisa aizsardzības sistēma "RBS-70". Nav gan zināms, vai šīs iekārtas nedēļas nogalē atradās konkrētajos Latgales rajonos un konkrētajā laikā, atzina Maklakovs. 

Eksperts arī apšauba pirmdien preses konferencē amatpersonu pausto, ka NBS šo "Shahed" lidrobotu savlaicīgi redzēja, jo tas ir zemu lidojošs mērķis un lai to atklātu, jābūt speciāliem radariem un ierīcēm. 

"To, ka NBS spēja sekot visā Latvijas teritorijā, es arī apšaubu," piebilda Maklakovs.

NBS rīcībā esot līdzekļi šāda drona konstatēšanai, bet ir jautājums, vai tie atradās konkrētajā reģionā, jo to darbības diapazons ir ierobežots. 

"Ļoti daudz jautājumu un neskaidrību. Tiesa gan, nav garantijas, vai dronu paspētu notriekt pirms tam beidzās degviela," uzsvēra Maklakovs.

Ņemot vērā šo incidentu austrumu robežas tuvumā, jāturpina attīstīt Latvijas pretgaisa aizsardzības sistēmas, lai ar tām varētu atbilstoši konstatēt un reaģēt uz zemi lidojošiem mērķiem, uzsvēra Maklakovs. Vienlaikus esot jāattīsta helikopteru spējas, lai tie varētu reaģēt un notriekt šādus mērķus no gaisa.

Vaicāts, vai arī viņu mulsināja NBS vadības pirmdien preses konferencē paustais, ka vēl gaisā esošais drons nebija ar "ļauniem mērķiem", Maklakovs kā bijušais NBS komandieris atbildēja, ka nevēlētos komentēt patreizējās NBS vadības pausto.

Lūgts izskaidrot komandvadības ķēdi, kuram būtu jāpieņem lēmums par drona notriekšanu, Maklakovs atbildēja, ka, viņaprāt, lēmums par ieroču pielietošanu pret zemu lidojošu objektu miera laikā tomēr ir politiskā atbildība jeb aizsardzības ministra pārziņā.

Pēc Maklova domām, varam gatavoties vēl līdzīgiem incidentiem, kad robežu nelikumīgi šķērsos Krievijas lidaparāti.

Kā vēstīts, Rēzeknes novadā Gaigalavas pagastā 7.septembrī nokrita ar sprāgstvielām aprīkots Krievijas "Shahed" tipa drons, kas bija mērķēts uz Ukrainu, bet no Baltkrievijas nonāca Latvijā. 

NBS situāciju monitorējuši, taču netika pieņemts lēmums nedz šo dronu notriekt, nedz pacelt gaisā Latvijā dežurējošos NATO iznīcinātājus. Kad drons nokrita, deaktivizēta tā kaujas galviņa, kas nebija eksplodējusi. 

Pēc NBS vadības paustā, līdz šim iegūtā informācija liecina, ka drona ielidošana Latvijā nav vērtējama kā atklāta militārā eskalācija pret Latviju.

Nacionālā drošības padome otrdien vienojās "aktualizēt un pilnveidot nepieciešamās procedūras", lai īstenotu efektīvāku pretdarbību bezpilota lidaparātu radītajiem drošības apdraudējumiem.
 

 
17 Lasīt visus komentārus → Populārākie komentāri
 
W12 15.septembris 2024 13:51
11 0 Atbildēt

Šoreiz mūsu armijas vadošos cilvēciņus glābj fakts, ka šis kaujas drons nogāzās lauka vidū krūmos. Tagad var filozofēt krustu šķērsu kāpēc darīja vai nedarīja to vai šo, bet domāju, ka viņu galvas ripotu, ja šis drons “visu novērots” nogāztos kādas Latvijas pilsēteles centrā un būtu cietušie…No malas skatoties tas viss izskatās gaužām neprofesionāli un diletantiski.

anonimikis 14.septembris 2024 16:38
11 1 Atbildēt

Noķers pāris lohus ar nepiesprādzētiem suņiem un nauda būs.

imzz 14.septembris 2024 23:09
5 0 Atbildēt

To, ka latvijā nav pretgaisa aizsardzības. 

Nu, un kādu aizsardzību tu īsti iedomājies pret zemu lidojošu objektu? Ja tā ir uz zemes, tai jābūt ik pēc pāris kilometriem. Arī Ukrainā atsevišķi droni tiek cauri, neraugoties uz visu nasams, patriot, iris t , mobilajām grupām u.c. 

Jā, rumāņi un poļi ir pacēluši savus  iznīcinātājus, taču neviens līdz šim nav neko notriecis. Jo valstis nav kara stāvoklī, un zemu lidojošu objektu notriekšana rada risku civiliedzīvotājiem uz zemes. 

Bet, saprotams, lidojoši objekti ir jāidentificē savlaicīgi. Vajag lidojošu radaru, poļi nopirka šādu, bet arī tas maksā 1.2 miljardus.

euro-sd.com/2024/02/major...rostat-radars/

 

Pievienot bildi Pievienot video
 
 
Stingri aizliegts iAuto.lv publicētos materiālus izmantot, kopēt vai reproducēt citos interneta portālos, masu informācijas līdzekļos vai kā citādi rīkoties ar iAuto.lv publicētajiem materiāliem bez rakstiskas EON SIA atļaujas saņemšanas.

Izceltie raksti

Plānotās izmaiņas vinješu likmēs attiecas tikai uz kravas automašīnām 3

Plānotie grozījumi Autoceļu lietošanas nodevas (ALN) likumā nosaka vinješu jeb likmju izmaiņas, kuru mērķis ir mazināt negatīvo ietekmi uz vidi un autoceļiem. Likmju paaugstināšana nodrošinās taisnīgāku līdzdalību infrastruktūras izmaksu segšanā – jo lielāka transportlīdzekļa radītā slodze uz autoceļiem, jo lielāks maksājums. Lasīt vairāk

 

Ford Bronco būs arī Eiropā, taču – ne tāds kā ASV 4

2027. gadā Eiropas tirgū Ford modeļu piedāvājumu varētu papildināt jauns SUV ar nosaukumu Bronco, kas no tādā pat vārdā nosauktā aizokeāna radinieka diezgan būtiski atšķirsies. Lasīt vairāk

 

Jaguar jaunais tēls – galveno dizaineri palūdz aiziet (+ FOTO) 11

Pirms dažām dienām no amata atkāpās JLR izpilddirektors Adrians Mardels, un nu tiek ziņots, ka uzņēmums atlaidis arī ilggadējo dizaina komandas vadītāju Džeriju Makgovernu. Lasīt vairāk

 

iAuto.lv rīta pārdomas par satiksmes organizēšanu Rīgā, braucot kopā ar prezidentu uz darbu! 1.daļa (+ VIDEO) 19

Pārdomas par satiksmes organizēšanu Rīgā – no jaunā Depo krustojuma līdz Kalnciema ielai. Rīta brauciens kopā ar Latvijas Valsts prezidentu izgaismo tipiskās problēmas: sastrēgumi, luksofori un joslas? Skaties un dalies ar savām domām! Lasīt vairāk

 
 

Lasītākie raksti

Jaunie raksti