Eiropas Parlamenta (EP) deputāti šodien apstiprināja regulu, kas no 2022.maija par obligātu prasību noteiks jauno automobiļu aprīkošanu ar tādām drošības tehnoloģijām kā "gudro ātruma pielāgošanu", uzlabotu avārijas bremzēšanas sistēmu un "melnajām kastēm", aģentūru LETA informēja EP pārstāvniecībā Latvijā.
Regula tika apstiprināta ar 578 balsīm. Pret to balsoja 30 deputāti, savukārt 25 - atturējās balsot. Līdz ar to tagad regula jāapstiprina ES valstu ministriem.
Saskaņā ar regulu, viena no obligāti ieviešamajām tehnoloģijām būs "Inteliģentā ātruma pielāgošana" (ISA), kas saskaņā ar aplēsēm varot par 20% samazināt ceļu satiksmes negadījumos bojāgājušo skaitu. ISA, iegūstot informāciju no ceļazīmēm un kartēm, brīdina autovadītāju par atļautā braukšanas ātruma pārsniegšanu. Šī sistēma automātiski neierobežo ātrumu un autovadītājs to var izslēgt.
Jaunajos auto būs jāievieš arī uzlabota avārijas bremzēšanas sistēma, uzlabota brīdināšanas sistēma par novērstu vadītāja uzmanību, avārijas joslas saglabāšanas sistēma, atpakaļgaitas kontrolsistēma, alkometriskas autobloķēšanas uzstādīšanas atvieglošana, avārijas bremzēšanas signāls un datu reģistrators jeb "melnā kaste". Virkne šo tehnoloģiju jau pašlaik ir jaunās automašīnās, bet daļa no tām ir jāiegādājas kā papildaprīkojums.
Kravas automašīnu un autobusu dizains būs jāveido tā, lai to vadītāji labāk pamanītu neaizsargātos ceļu satiksmes dalībniekus - kājāmgājējus un riteņbraucējos. Šie transportlīdzekļi būs jāaprīko ar tehnoloģijām pēc iespējas pilnīgākai aklo zonu novēršanai vadītāja un blakussēdētāja pusē.
Tehnoloģijas "tiešās redzamības" uzlabošanai visos jaunajos modeļos būs jāievieš no 2025.gada novembra, bet jau esošajos modeļos - no 2028.gada novembra.
Plānots, ka jaunie noteikumi arī uzlabos pasīvās drošības prasības, tostarp sadursmes testus un vējstiklus, lai mazāk apdraudētu kājāmgājējus un riteņbraucējus. Tāpat paredzēts uzlabot riepu tipa apstiprināšanas pārbaudes, pārbaudot lietotas riepas.
Jaunās regulas mērķis ir samazinātu ceļu satiksmes negadījumos bojāgājušo skaitu - pērn uz Eiropas Savienības ceļiem gāja bojā aptuveni 25 100 cilvēku, bet vēl 135 000 tika nopietni ievainoti, liecina Eiropas Komisijas apkopotā informācija.
"... autobusu dizains būs jāveido tā, lai to vadītāji labāk pamanītu neaizsargātos ceļu satiksmes dalībniekus - kājāmgājējus un riteņbraucējos."
Daži gan nepiekritīs, jo tie jau tik "bezvērtīgi", ka tos drīkst "likumīgi sabraukt", līdz ar to tie šķitīs nevajadzīgi, tikai sadārdzinājumu radoši uzlabojumi...
Tev noteikti noderēs izcilas zināšanas par CSN 18. punktu! Gājējiem aizliegts:... .
Tas 100 punkti attiecas arī uz citu auto vadītāju rīcības prognozēšanu Tev, man un ikvienam no mums.
Es piekritīšu! Ja katrs, priekšā esošais gājējs, ar savu rīcību, darbību vai bezdarbību, garantēs drošību, sev un citiem!
CSL 19. panta 3. punkts visā savā krāšņumā!!!
Ikvienam auto vadītājam, un arī autobusistam tajā skaitā ir jāizpilda VISI CSN punkti, pat tad, ja kāds cits tos pārkāpj.
Autovadīāja pienākums, neskatoties ne uz ko ir rūpēties par mazāk aizsargāto ceļa satiksmes dalībnieku - gājēju un riteņbraucēju drošību, neatkarīgi no tā ko tie izpilda.
Vēl īpašāk tiem ir jāņem vērā mazāk aizsargāto satiksmes dalībnieku tiesības šķērsot par vēljoproejām, tieši šim mērķim noteikto vietu uz brauktuves - kur tā vairs nav gluži brauktuve ar transportlīdzekļiem galvenajā lomā - GĀJĒJU PĀREJAS! Kamēr šāds veidojums pastāv - tas ir jārespektē auto vadītājiem BEZIERUNU KĀRTĪBĀ, neatkarīgi no tā ko gājējs uz tās kļūdaini dara.
Ja gājējam ir jālaiž visi, tad gājēju pāreja zaudē jēgu un tiek lieli tērēti līdzekļi zīmju izgatavošanai un uzstādīšanai un CHA krāsošanai. Pāriet tukšu ielu vai kad aizbraucis pēdējais vernons es var PILNĪGI JEBKURĀ VIETĀ, tam gājēju pāreja nav vajadzīga.
Kamēr gājēju pārejas paredz Vīnes konvencija, kamēr tā paredz gājēju un velosipēdistu aizstāvību tikmēr to būs ievērot arī KATRAM AUTOVADĪTĀJAM, vernonus ieskaitot.